Hoe vaak laten jullie de hond uit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Re: Hoe vaak laten jullie de hond uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 23:25

Wij lopen elke dag 5x.
8u-12u-16u-19u-23u.
Duitse herder en een Franse bulldog.
Loop per keer max 15 min en rest van de dag lopen ze hier meestal buiten.
Af en toe in het weekend naar het bos.
Bulldog doet nog wel eens wat in de tuin/wei maar de herder doet dat absoluut niet.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 23:27

Ik loop 4x waarvan 2x een half uur ong en 2x ong een uur

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 23:39

Ik heb ook een witte herder. Die van mij wordt 4/5x per dag uitgelaten waarvan 's ochtends zo'n 20 kilometer naast de fiets mee. Nu hij ouder wordt wordt de afstand langzaam aan wel iets korter. In de middag gaat hij 2 keer een rondje door de wijk en 's avonds ook nog 1 of 2 keer. Laatste keer vlak voor het slapen gaan een wat langer rondje.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 23:52

Onze middelgrote vuilnisbak Scamp gaat vijf keer per dag uit.
S ochtends gaat hij om half zeven met mij of mijn man een uur naar buiten waarvan een deel hardlopen en deel gewoon lekker lopen.
Om half twaalf gaat hij ook met mijn man of mij, of als we werken met de gastouder, naar buiten: driekwart tot half uurtje lopen en de kinderen van school halen (lopend)
Om kwart voor drie zelfde verhaal: eerst uitlaten en dan kinderen van school halen.
Om zeven uur gaat Scamp met mij of mijn man een uur a anderhalf naar het bos of strand, als hij met mij gaat is hij langer weg want dan moet hij soms mee naar ponylief maar dat vindt hij erg leuk om samen door bos te rennen.
En dan om elf uur gaat hij nog een blokje om voor de nacht.

Hij is overdag veel in de tuin te vinden en hij gaat ook vaak mee als we op bezoek gaan of zo, maar hij vermaakt zich ook prima als hij even tijdje alleen thuis moet zijn. Voordeel is wel het een doodbraaf beest is die goed afgericht is: dat neem je makkelijker mee op visite dan een jonge, drukke hond :+

Hij loopt los waar het mag (en dat is hier in de buurt veel) dus hij kan zijn energie goed kwijt gelukkig. Maar aan de lijn een beetje meesjokken met de kinderen vindt hij ook prima. Gouden hond <3

Roosje1606

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 00:13

Wij lopen 's ochtends en 's avonds een rondje variërend van 30 minuten tot 1,5 uur. Overdag kunnen ze onbeperkt in de tuin lopen :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 05:35

Myrthee_ schreef:
Ik heb ook een witte herder. Die van mij wordt 4/5x per dag uitgelaten waarvan 's ochtends zo'n 20 kilometer naast de fiets mee. Nu hij ouder wordt wordt de afstand langzaam aan wel iets korter. In de middag gaat hij 2 keer een rondje door de wijk en 's avonds ook nog 1 of 2 keer. Laatste keer vlak voor het slapen gaan een wat langer rondje.

20 km :wow: Krijgt hij daarbij geen last van zijn voetzooltjes of oververhitting?
Wel heel knap dat hij het kan bij benen! Hoe oud is hij nu?

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 06:24

6 uur 15 min met de fiets of 15 min lopen
Rond 8 a 9 uur 20 min met de fiets
Tussendoor even naar het bosje ( naast huis)
Of in de tuin

12 a 1 uur even wandelen ongeveer 20 min of ook weer fietsen

15 uur weer even wandelen 10 minuutjes ongeveer

Tussendoor bosje of tuin

19 a 20 uur half uur wandelen

22 uur even snel laten plassen (als hij mee wil, ligt soms ook al diep te slapen)

Als mooi weer is en ik ben met de Kids in de tuin, dan gaat de hond ook mee in de tuin

Verder als ik naar mijn pony ga ( aan huis) gaat hij ook mee

Dus best vaak naar buiten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:50

Cayenne schreef:
Ik dacht zelf aan 4 keer, waarvan 2 rondes langer dan een uur.
Ze is nu wel bekaf, want haar vorige baas liep max 10 tot 15 minuten per keer.

Ik zou er wel voor zorgen dat je het doet opbouwen. Als ze het echt niet gewend is heeft ze rond haar heupen vrij weinig (goede) bespiering, dat is wel belangrijk bij een herder. Ik zou in het begin veel rechte stukken lopen en eventueel fietsen, zodat ze in een drafje kan lopen. Dat is goed voor de spieropbouw, en ook voor de conditie.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:59

Gaaf...! Een witte herder die hebben wij ook heerlijke honden.
Die van ons gaat 4 keer uit smorgens voor het werk een rondje.
Als de oudste zoon thuis is laat die hem nog even plasse tussen de middag.
Anders wat later op de middag zo rond 3 uur is man thuis die gaat dan altijd gelijk naar het bos met hem.
Dan na het eten en voor het slapen gaan.
Als we ergens gaan koffie drinken of het is mooi weer mag hij ook altijd nog mee om te wandelen .

Zou het voor jou hond rustig opbouwen een nieuw huis met alle nieuwe indrukken kost ook gewoon erg veel energie.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 11:17

Onze golden en kruising labrador gaan4x per dag uit.
Pup veel vaker en steeds een stukje langer. Die moet nog spieren en conditie opbouwen.

630 uur, 15 minuten alle honden uit.
930 uur, pup 10 minuten uit.
11.30 uur, pup mee op scootmobiel, mag een stukje lopen van de 40 minuten die de groten lopen.
1430 uur, pup 10 minuten uit.
1630 uur, pup mee op scootmobiel, mag stukje lopen van de 30 minuten die de groten lopen.
1930 uur, pup 10 minuten uit.
2230, allemaal 10 minuten uit.
0200 uur pup in de tuin.

Bij warm weer zijn de rondjes korter, mogen ze veel zwemmen.
Mijn man en zoon helpen met uitlaten.
Bedoeling is dat pup straks 4x per dag uit kan.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 11:31

Leuk, een witje. Hier twee honden, waarvan ook 1 witte herder. Aantal uitlaatbeurten scheelt. Dagen dat ik niet moet werken maken we in de ochtend een wandeling van 45min a 1u. In de namiddag of avond gaan we dan nog naar mijn pony, ofwel te voet (+-45min lopen) ofwel met de bus en stukje te voet (5 a 10min stappen). Dan gaan we ook weer terug naar huis uiteraard. Soms doen we nog een extra ommetje, maar meestal niet. Als ik een halve dag moet werken is het een keer of twee per dag, met vaak een langere wandeling. Als ik een hele dag moet werken zijn het 2 tot 3 korte momentjes. Mijn witje is geleidehond en gaat dus ook mee naar mijn werk, de stad, winkels enz. Naast het uitlaten heeft ze dus wel nog haar beweging.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 11:52

Prachtig zo'n witte herder!

Wij laten onze hond 3 keer per dag uit, verder kan ze achterbuiten rondscharrelen. 's Avonds vrijwel altijd op strand waar ze kan spelen en zwemmen met de 2 honden van de buurvrouw en vaak nog andere honden die daar lopen. :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:16

Mijn Border Collie poept niet aan de lijn en doet haar behoefte tijdens de dagelijkse lange losloop wandeling, van minimaal 1 uur, of in de tuin.
Naast deze wandeling bied ik haar dagelijks een activiteit aan, meestal hoopers of frisbee. Soms doen we dit in de tuin, anders op het losloopveld naast ons huis.
Daar vrij los laten lopen zonder activiteit is geen optie, dan is ze teveel afgeleid door haar omgeving en vergeet ze weleens dat ze niet de weg dit er naast ligt op mag. Op dit veld dus altijd een training waar ze haar aandacht bij moet houden, ivm de weg laat eigenlijk niemand daar zijn hond los.

's avonds voor het slapen gaan wandelen we nog een rondje door de buurt waarbij ze plast.

Bij mooi weer staat de deur als ik thuis ben altijd open, ik werk 4 x 5,5 uur dus ze is ook niet heel erg lang alleen thuis. Liefst zou ik haar bij mooi weer in de tuin laten, maar omdat ze waaks is en (kort, weg is weg)blaft naar mensen die door de steeg achter het huis lopen ben ik bang dat de buren dat niet leuk gaan vinden.

Nee, ik ben geen standaard uitlater, maar dit past heel erg bij mijn hond. Mee = werken en actie.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:06

Hier zo'n 4 a 5 keer per dag. Ligt er een beetje aan of ze alleen moet zijn of niet.
3/4 keer klein rondje. Even plassen.
Sowieso elke dag naar het strand. (of hier vlakbij bij het kleine strandje of stuk verder naar het grote hondenstrand (hondenhemel op aarde)
Ze vindt niets leuker dan achter haar balletje aan zwemmen.

En dan 's avonds nog een rondje van 20min/half uur waarbij ze ook los kan.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 02:06

Mooie witte herder heb je gevonden :j

Mijn schema (erg actieve honden)

Tussen 5 en 5.30 20 min wandeling.
rond 10 uur berg wandeling (2 uur)
rond 15 eruit voor wandeling van ongeveer 30 min
rond 19 weer 20 min.
rond 23 korte plas ronde max 10 min
rond 1 uur de laatste ronde van 30 min

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:51

Wat ik mij dan af vraag.
Mensen die zoooveeel lopen met hun honden, werken jullie dan niet? Of van huis uit of?
Gewoon even uit nieuwsgierigheid.

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:02

Hier een hondje van 14 jaar die niet meer zo de behoefte heeft om lange wandelingen te maken. Wij laten haar rond de 4 keer per dag uit meestal 10 minuten omdat ze meer echt niet red helaas.

Hiervoor hadden we een herder waar we rondes van een uur mee liepen 4 keer per dag. Vond ze heerlijk.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:03

Ik werk niet meer, afgekeurd omdt alle gewrichten uit de kom vliegen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:11

Cayenne schreef:
Myrthee_ schreef:

20 km :wow: Krijgt hij daarbij geen last van zijn voetzooltjes of oververhitting?
Wel heel knap dat hij het kan bij benen! Hoe oud is hij nu?

Nee hij heeft nergens last van. Hij kan tijdens de rit drinken uit sloten en kan grotendeels kiezen of hij op het asfalt of in het gras wil lopen (fietsen meestal door het bos).
Hij is nu 11 jaar oud en nog steeds topfit.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:25

7:15
8:15
11:00
14:00
17:00
19:30
22:30

Dit zo ongeveer. Mijn moeder past op mijn hondje want ik werk.
Het zijn geen hele grote rondes zo rond de 15 min. (chihuahua).

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:42

Wij laten de hond 4x per dag uit, soms 5x als dat zo uit komt.

Rond half 8 's ochtends en 10 uur 's avonds gaat mijn man met haar naar het veld.
En daartussen laat ik haar nog 2x uit, waarvan 1x naar het bos of een langere wandeling.
(En als het niet te warm is gaat ze ook mee naar stal, dat is dan 5)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:50

Dat hing bij ons heel erg van de hond af..

Vroeger hadden we een Briard en die lieten we zeker 5x per dag uit. In totaal minimaal 3 tot 4 uur in elk geval want dat beest had energie voor 10. Hij ging ook overal mee naartoe.
1 x in de ochtend, overdag ging er twee keer iemand tijdens werk naar huis om hem uit te laten, dan meteen na werk wandelen en nog 1x voor t slapen.

Daarna hebben we een Engelse Bulldog gehad, die lieten we 3x per dag uit en niet meer dan 1,5-2 uur. Was gewoon geen wandel hond en zodra hij zijn behoefte had gedaan wilde hij eigenlijk meteen weer naar huis of naar de auto. Alleen het strand vond ie leuk en kon hij wel een uurtje vertoeven (lees: in het water liggen/dobberen).
1x in de ochtend, 1x onder werktijd en 1x in de avond. Hond kon wel heel de dag in de tuin.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:54

De hond van mijn ouders werd 3x op een dag uitgelaten, om 10.00, 16.00 en 22.00. Tegenwoordig vaak ook om 13.00 omdat hij met de erfhond ook meegaat.

De erfhond eens per dag, die werd 2x per dag uitgelaten sinds hij van ons was maar dat trekt hij niet meer helaas.

Mijn honden 2-4x per dag, 1 a 2x een grotere ronde (20 minuten tot een uur) en afhankelijk van de situatie nog 2x het paadje op en neer (8 min). Daarnaast gemiddeld 12/7 beschikking tot de tuin (400m2).

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 16:13

Ik zie hier veel mensen zeggen: 'ik heb een erg actieve hond, dus gaan ze veel uit'. Natuurlijk voor de hond heel fijn en niets mis mee! Maar... Zeker actieve honden moet je ook léren niets doen. Altijd actie, betekent natuurlijk ook alleen maar meer energie. Dat wordt een soort van vicieuze circel. Ook zou ik bij zo'n energiebehoefte eerder kijken naar andere activiteiten die wel moe maken, i.p.v. alleen maar méér doen.
Bijv: mijn ADHD exemplaar kan 5 uur op een dag wandelen, thuis komen, gaan slapen. Zodra ik echter in beweging kom, staat zij ook weer in de startblokken. Een half uurt je frisbeeen echter en je hebt er een halve dag geen kind meer aan.

Tijdens werkdagen(5x per week) ziet het schema er zo uit:
06.30: 45 minuten actief trainen. Frisbeeen, denkspelletjes, apporteren, gehoorzaamheid, behendigheid, etc.
17.30: minimaal 60 minuten wandelen waarvan een half uur los. Met of zonder trainen, fietsen zwemmen, spelen.
22.30: 20min. Plas en poep rondje

Minimaal 1x per week wordt er ook op de club getraind. Dit komt er nog extra bij.

In het weekend verschilt het heel erg, soms een luie dag waarin we hetzelfde schema volgen als de weekdagen, soms een wandeling van 25 kilometer, mee op visite, mee op (fiets/kampeer)weekend, etc.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 16:28

Bonna: dat hangt denk ik van de situatie af. Wij vonden het oprecht geen probleem om 5x per dag met de hond weg te gaan: wandelen, fietsen, zwemmen, paardrijden etc. Ik wandel niet met mijn hond om hem moe te maken, maar zodat hij zijn benen kan strekken, geurtjes kan opsnuiven, met andere honden in contact kan komen, lekker in de natuur is etc. Hij had dat nodig, dus dan zorg ik daarvoor.
Maar ben met je eens dat het ook anders kan zijn en dat het een vicieuze cirkel van actie wordt.

Bij ons was het met de Briard op werkdagen:
6:00: 45 min wandelen/spelen (bal/frisbee etc)
11:30: 30 min wandelen
15:00: 20 min wandelen
17:30: 60-90 min naar het strand, spelen. Of mee naar de paarden, dan werd het 120 min mee op buitenrit.
23:00: 45 min grote ronde fietsen/wandelen of mee hardlopen.

Met de bulldog was het op een werkdag:
7:00: 20-30 min wandelen
14:00: 30 min wandelen
19:00: 30-45 min of naar het strand, of 20 min rondje wijk en spelen (bal/frisbee)
23:00: 10 min avond rondje.
Tussendoor liep hij over het erf/in de tuin