Agressief konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 18:41

darkadia schreef:
Goed bezig TS. Wij hadden vroeger een konijntje met hetzelfde probleem. NU weet ik inmiddels dat dat idd met hormonen te maken had, en geen maatje hebben. Destijds wisten wij dat niet. (jaar of 20 geleden)
Gekke was dat ik als ik alleen maar 'eh eh' zei haar wel kon voeren en haar bakje kon pakken, maar anderen vloog ze wel aan. Moest haar dan echt bovenop pakken met ene hand en met de andere de voerbak. Niet leuk. Overigens liep zij wel veel los in huis overdag, en kwam graag op schoot knuffelen.

Ik overweeg ook weer een konijntje, maar wil er dan zeker een koppeltje, en gezien beperkte ruimte in mn huis is dat nog een beetje een ding. Afgelopen jaren altijd ratjes gehad, maar die gaan minder lang mee. Maar een beetje een knap konijnenhok op woonruimte van 20m2 valt niet mee. Buiten wel een gezamelijke tuin, maar zitten ook vossen hier, dus dat durf ik ook niet zo goed aan...

Hormonen kon ik nog wel inkomen, maar vroeger toen ik klein was, altijd jaren konijnen gehad en altijd zaten zij alleen. De dierenwinkel heeft ook nooit aangegeven dat het eenzaamheid was. En ook mn moeder had geen idee. Fijn dat ik er nu wat mee kan, want wanneer mn moeder terugkomt wilt ze graag opzoek naar een maatje en nieuwe leefruimte :D
Oh en dat is wel heel klein indd, en die vossen ook niet echt een goed idee dan.. misschien als ze afgesloten zitten in een ren die van alle kanten dicht is?

Eunomia

Re: Agressief konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:57

Het gedrag dat je noemt wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door hormonen en is voor mij ook heel herkenbaar. Mijn voedster vertoont dit gedrag ook op sommige momenten en zij is (ook) niet gesteriliseerd.

Fijn dat je wel een maatje voor haar gaat zoeken. Een konijn hoort niet alleen te zitten en als je niet de mogelijkheid hebt een tweede konijn aan te schaffen moet je er gewoon niet aan beginnen. Helaas controleren dierenwinkels niet of er al een tweede konijn aanwezig is en zal het hun ook een worst wezen: zij willen een konijn verkopen omdat dat hun geld oplevert. Dat het beestje vervolgens doodongelukkig van eenzaamheid in een veel te klein hok zit kan hun écht niets schelen, anders zouden ze hun manier allang aangepast hebben en niet zulke kleine hokken meer verkopen.

@darkadia: Als je nu al struikelt over het stuk "ruimte" voor je konijnen dan zou ik er niet aan beginnen. Een standaard konijnenhok is écht te klein om twee konijnen permanent in te houden, twee dwergkonijnen hebben al minimaal 2m2 nodig. Dan is het gewoon niet eerlijk naar de konijnen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:38

Eunomia schreef:
@darkadia: Als je nu al struikelt over het stuk "ruimte" voor je konijnen dan zou ik er niet aan beginnen. Een standaard konijnenhok is écht te klein om twee konijnen permanent in te houden, twee dwergkonijnen hebben al minimaal 2m2 nodig. Dan is het gewoon niet eerlijk naar de konijnen.

Dat is ook de reden dat ik er nog niet aan begonnen ben. Juist omdat ik nu meer erover weet dan toen en ze wel die ruimte wil kunnen bieden. (Al is ons konijn destijds nog best oud geworden).
Tuin is op zich ruim genoeg voor een goed hok, maar hoe bestand is zon hok tegen een hongerige vos... Of is er bijv een variant dat je ze de nacht in t 'bovendeel' van t hok kan 'opsluiten'.

En idd dierenwinkels vragen niet waar t terecht komt, dat is wel echt iets waar ze van mij wat aan mogen gaan doen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:57

Ze beschermt haar hok. Dit doen veel konijnen (ook rammen) als ze klein gehuisvest zijn. Uit frustratie gaan ze dit gedrag dan vertonen.

Ik zou zeker eerst kijken dat je een nieuw hok hebt waar permanent een grote ren aan zit. Want twee konijn in een kleine kooi, dat gaat al helemaal niet werken.

Een opvang plaatst dan ook geen konijnen uit als de huisvesting niet voldoet aan de eisen.

Konijnen kunnen prima buiten blijven. Je moet alleen zorgen dat ze altijd schaduw hebben en in de winter goed stro in het nachthok doen.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 13:20

Laptopmuis schreef:
Ze beschermt haar hok. Dit doen veel konijnen (ook rammen) als ze klein gehuisvest zijn. Uit frustratie gaan ze dit gedrag dan vertonen.

Ik zou zeker eerst kijken dat je een nieuw hok hebt waar permanent een grote ren aan zit. Want twee konijn in een kleine kooi, dat gaat al helemaal niet werken.

Een opvang plaatst dan ook geen konijnen uit als de huisvesting niet voldoet aan de eisen.

Konijnen kunnen prima buiten blijven. Je moet alleen zorgen dat ze altijd schaduw hebben en in de winter goed stro in het nachthok doen.

Was dan ook niet van plan om beide konijnen in haar hokje te doen hoor :+
Er komt uiteraard een nieuw hok met ren eraan vast :)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 23:38

Goed. Even een update, moeders is terug in Nederland, en we gaan morgen kijken voor 2 extra buitenrennen. We hebben er nu 1 die zegmaar in het gras gestoken kan worden en daar dan 2 bij zodat het een nog grotere ren word. Het hok wat in het midden van de ren moet gaan staan is ook geregeld en nu alleen nog een vriendje voor Nijn. :)

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 23:54

Van die panelen rennertjes zijn niet echt veilig genoeg om je konijnen 24/7 in te houden. Ik weet niet of je die bedoelt? Ik zou kijken voor iets stevigere, dat je niet bang hoeft te zijn dat je konijn eruit ontsnapt. Van alle kanten dicht is wat dat betreft het mooist. Dat had ik eerder ook niet, maar sinds ik met mijn eigen ogen een marter in de konijnenren heb gezien (we wonen midden in de stad!) wil ik mijn konijnen s nachts echt veilig hebben zitten. We hebben nu een soort volière voor ze.

Kijk anders lekker rond op internet naar allerlei verblijven. Wat je ook kunt doen, is een ruim hok erin waar je het koppel s nachts in opsluit. Maar dan vind ik persoonlijk een gewoon dubbeldekkers hok eigenlijk al te klein.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 01:02

Sarah_Elise schreef:
Van die panelen rennertjes zijn niet echt veilig genoeg om je konijnen 24/7 in te houden. Ik weet niet of je die bedoelt? Ik zou kijken voor iets stevigere, dat je niet bang hoeft te zijn dat je konijn eruit ontsnapt. Van alle kanten dicht is wat dat betreft het mooist. Dat had ik eerder ook niet, maar sinds ik met mijn eigen ogen een marter in de konijnenren heb gezien (we wonen midden in de stad!) wil ik mijn konijnen s nachts echt veilig hebben zitten. We hebben nu een soort volière voor ze.

Kijk anders lekker rond op internet naar allerlei verblijven. Wat je ook kunt doen, is een ruim hok erin waar je het koppel s nachts in opsluit. Maar dan vind ik persoonlijk een gewoon dubbeldekkers hok eigenlijk al te klein.

Het is wel een stevige ren maar indd niet overdekt. Je hebt ze ook in overdekte variant.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 04:08

Ze moet gesteriliseerd worden.

Mn voedster was altijd super lief en toen sloegen de hormonen in en was t echt een kreng. Tot aanvallen van mn voeten. Die van mij heeft een heel huis en vriendje ter beschikking. Dus ruimte en gezelschap was t niet.

Gesteriliseerd en nog geen dag later terug als van ouds. Bovendien is koppelen met een gesteriliseerd konijn vele malen makkelijker en verlaag je de kans op kanker.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 11:44

Nagini schreef:
Ze moet gesteriliseerd worden.

Mn voedster was altijd super lief en toen sloegen de hormonen in en was t echt een kreng. Tot aanvallen van mn voeten. Die van mij heeft een heel huis en vriendje ter beschikking. Dus ruimte en gezelschap was t niet.

Gesteriliseerd en nog geen dag later terug als van ouds. Bovendien is koppelen met een gesteriliseerd konijn vele malen makkelijker en verlaag je de kans op kanker.

Oh. Oke, nu word t lastig dan :') De een zegt een maatje, en de ruimte aanpassen, en ergens las ik ook dat sterriliseren een grote ingreep is voor zo'n klein beestje (?) Ik ga het eerst aankijken als ze meer ruimte heeft en een vriendje hoe dat gaat, gaat dat niet dan moet ze eventueel wel geholpen worden.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 11:59

Ze heeft alle 3 nodig. Ingreep valt wel mee. Mijn vrouwtje herstelde in ongeveer 1 dag. (12 uur lang wel lusteloos) maar daarna weer normaal... al liep ze wat moeilijk natuurlijk.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 12:10

Nagini schreef:
Ze heeft alle 3 nodig. Ingreep valt wel mee. Mijn vrouwtje herstelde in ongeveer 1 dag. (12 uur lang wel lusteloos) maar daarna weer normaal... al liep ze wat moeilijk natuurlijk.

Oke. Bedankt :) ga t allemaal overleggen!

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 16:23

Ik vraag me af, als ik Nijntje buiten wil gaan houden met een maatje, kan dat wel? Want ze is een binnen konijn. En heeft altijd binnen gezeten, dus word ze dan niet ziek enzo?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 16:36

Dat is geen probleem ze zal even moeten wennen maar dat komt wel goed. Als je maar niet bijv in de winter ineens naar buiten doet ivm temperatuurverschil. De oplossing ligt m in wat t probleem is. Is t verveling? Dan werkt een maatje en meer ruimte. Zijn t hormonen? Dan helpt een castratie. Ik zou voor nu gewoon eerst eens beginnen met meer ruimte en een maatje dat is sowieso belangrijk.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 16:53

saskiakefie schreef:
Dat is geen probleem ze zal even moeten wennen maar dat komt wel goed. Als je maar niet bijv in de winter ineens naar buiten doet ivm temperatuurverschil. De oplossing ligt m in wat t probleem is. Is t verveling? Dan werkt een maatje en meer ruimte. Zijn t hormonen? Dan helpt een castratie. Ik zou voor nu gewoon eerst eens beginnen met meer ruimte en een maatje dat is sowieso belangrijk.

Hebben vandaag gekeken voor extra rennen, en ben nog steeds in afwachting van een mail terug van de opvang.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:33

Goed bezig TS! Fijn dat je het beste voor Nijntje wil.

Ik denk idd dat de eerste stap een ruimer verblijf + sterilisatie is.
En als dat geregeld is, naar een opvang waar ze je helpen met koppelen aan een gecastreerde ram. Dus niet zomaar een mannetje er bij zetten want ze kunnen niet klikken en dan heb je ellende. En de ram moet gecastreerd zijn anders wil hij continu dekken en wordt Nijntje steeds verkracht.

Mijn konijnen hebben ook twee jaar binnen gezeten maar wonen nu in de tuin. Als we thuis zijn en het weer is goed, staat de deur open komt een van de twee nog af en toe bij ons op de bank tukken. Maar buiten hebben ze het fijner. Ze lopen de hele dag los en gaan snachts in hun hok.

Waar woon je? Ik heb wel wat fijne adresjes van dierenartsen die goed en relatief goedkoop zijn en een fijne opvang waar je een leuke ram kunt vinden.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 21:15

Willeke_ schreef:
Goed bezig TS! Fijn dat je het beste voor Nijntje wil.

Ik denk idd dat de eerste stap een ruimer verblijf + sterilisatie is.
En als dat geregeld is, naar een opvang waar ze je helpen met koppelen aan een gecastreerde ram. Dus niet zomaar een mannetje er bij zetten want ze kunnen niet klikken en dan heb je ellende. En de ram moet gecastreerd zijn anders wil hij continu dekken en wordt Nijntje steeds verkracht.

Mijn konijnen hebben ook twee jaar binnen gezeten maar wonen nu in de tuin. Als we thuis zijn en het weer is goed, staat de deur open komt een van de twee nog af en toe bij ons op de bank tukken. Maar buiten hebben ze het fijner. Ze lopen de hele dag los en gaan snachts in hun hok.

Waar woon je? Ik heb wel wat fijne adresjes van dierenartsen die goed en relatief goedkoop zijn en een fijne opvang waar je een leuke ram kunt vinden.

Oh dat is fijn! Ik woon in Utrecht.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 22:41

Hai allemaal!
Morgen komen 3 extra rennen bij die ik zelf al heb. In de rennen komt een buitenhok te staan zodat Nijntje zelf kan beslissen of ze binnen of buiten het hok wilt. Ik vroeg me af, of als ik morgen haar "nieuwe" huis klaar heb, haar dan permanent buiten kan houden meteen, of dat ze eerst moet wennen met halve daagjes? Ze zal op gras komen te staan, maar zit nu te denken of ik haar niet liever en beter op de stenen kan zetten? Zowel, bij als ze op het gras staat of op de stenen er stro bij moet? Sowieso in het hok natuurlijk wel een beetje en hooi natuurlijk ook maar of dat ook in de ren zelf moet.

Het is allemaal een beetje verlaat, maar beter laat dan nooit! Ik heb er zin in om haar nieuwe ruimte te plaatsen waar ze veel meer ruimte heeft :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:46

Als je ren op gras zet moet je het in ieder geval zo maken dat ze geen gaten kan gaan graven, want dan is ze zo foetsie vrees ik.
Volgens mij moet het permanent buiten wel rustig geintroduceerd worden, maar dat kan een van de echte kenners je vast vertellen!

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:50

Wat ontzettend goed dat je zo bezig bent voor je konijn!

Als je haar op gras zet zou ze kunnen gaan graven. Dit wil je natuurlijk niet, maar je kunt het ook even aankijken. Ook moet je er goed om denken dat zij niet over de hekjes heen gaat springen! Het lijkt hoog, maar deze hekjes halen ze makkelijk.

Als je haar op tegels gaat laten lopen hoeft er op de tegels geen stro te liggen. Dit kun je in haar binnenhok leggen. Ook moet je konijntje de hele dag door hooi kunnen eten. Een handje of twee brokjes is genoeg op een dag. Misschien kun je je konijn groetjes bij geven bijvoorbeeld paprika of andijvie. Succes verder!!!!

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 22:51

darkadia schreef:
Als je ren op gras zet moet je het in ieder geval zo maken dat ze geen gaten kan gaan graven, want dan is ze zo foetsie vrees ik.
Volgens mij moet het permanent buiten wel rustig geintroduceerd worden, maar dat kan een van de echte kenners je vast vertellen!

Ja precies. Daarom wil ik haar ook op de straat zetten omdat ze wel een handje van uitgraven heeft. Moet alleen even kijken of dat lukt.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 22:52

Kiekeboefje schreef:
Wat ontzettend goed dat je zo bezig bent voor je konijn!

Als je haar op gras zet zou ze kunnen gaan graven. Dit wil je natuurlijk niet, maar je kunt het ook even aankijken. Ook moet je er goed om denken dat zij niet over de hekjes heen gaat springen! Het lijkt hoog, maar deze hekjes halen ze makkelijk.

Als je haar op tegels gaat laten lopen hoeft er op de tegels geen stro te liggen. Dit kun je in haar binnenhok leggen. Ook moet je konijntje de hele dag door hooi kunnen eten. Een handje of twee brokjes is genoeg op een dag. Misschien kun je je konijn groetjes bij geven bijvoorbeeld paprika of andijvie. Succes verder!!!!

Okee, dus ook genoeg hooi voor de hele dag! Groente krijgt ze af en toe. Alleen is het nogal een vreemd konijn, ze lust geen wortel, andijvie enzovoorts alleen witlof is ze dol op :D Dus die kan ik indd bijvoeren. Paprika mogen ze dat? Wist ik helemaal niet, maar kan ik proberen of ze dat lekker vind, rode, gele of groene paprika?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 22:55

Oh en over het erover heen gaan, bij de Welkoop hadden ze speciale netten om over de rennen te doen die ik heb, dus daar heb ik er 3 van aangeschaft zodat ze er als t goed is niet overheen gaat plus, beschermd voor evnt vogels. :)

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:56

Maakt niet uit, maar ze mogen niet het groen eten. Alleen de vrucht.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:56

SavannahNx schreef:
Oh en over het erover heen gaan, bij de Welkoop hadden ze speciale netten om over de rennen te doen die ik heb, dus daar heb ik er 3 van aangeschaft zodat ze er als t goed is niet overheen gaat plus, beschermd voor evnt vogels. :)

Ja top!