Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
BarbaLala schreef:Er is een hele simpele formule om te bedenken hoe lang je met je pup mag wandelen: Zoveel minuten als het dier in weken oud is.
Dus een pup van 9 weken mag 9 minuten wandelen. Een pup van 4 maanden mag 16 minuten wandelen.
Ik zie hier mensen die honden van nog geen half jaar oud rustig een (paar) uur meenemen en daar geen kwaad in zien. Schrik ik van. Erg dom ook, want zeker honden die doorgefokt zijn (zeg maar 9 van de 10 rassen tegenwoordig + rommelkruisingen) krijgen daardoor problemen met de heupen, ellebogen en andere lichaamsdelen op latere leeftijd en dat is ontzettend sneu.
Net als met een jong paard die je teveel belast.
En ja er zijn er zat die het hartstikke leuk vinden, dat is dus geen maatstaf. Je hoort een dier tegen zichzelf te beschermen, daar gaat het om.
BarbaLala schreef:Er is een hele simpele formule om te bedenken hoe lang je met je pup mag wandelen: Zoveel minuten als het dier in weken oud is.
Dus een pup van 9 weken mag 9 minuten wandelen. Een pup van 4 maanden mag 16 minuten wandelen.
Ik zie hier mensen die honden van nog geen half jaar oud rustig een (paar) uur meenemen en daar geen kwaad in zien. Schrik ik van. Erg dom ook, want zeker honden die doorgefokt zijn (zeg maar 9 van de 10 rassen tegenwoordig + rommelkruisingen) krijgen daardoor problemen met de heupen, ellebogen en andere lichaamsdelen op latere leeftijd en dat is ontzettend sneu.
Net als met een jong paard die je teveel belast.
En ja er zijn er zat die het hartstikke leuk vinden, dat is dus geen maatstaf. Je hoort een dier tegen zichzelf te beschermen, daar gaat het om.
Kabayo schreef:Azmay schreef:Energie kan je beter kwijt maken met denkspelletjes, zo lang wandelen is nog niet gezond.
Die minuut per week regel is voor mij ook de maatstaaf.
Waar denk je aan bij denkspelletjes ?
Kabayo schreef:Ik heb 3 korte rondjes (halfuur) en 1 keer anderhalf uur. Langzaam opgebouwd maar merkte dat ze écht enegrie teveel had. Daarnaast natuurlijk veel spelen en zoekspelletjes (hersenen moe maken)
Helaas is ze heel lang kreupel geweest (wel 2 maand) en mocht niet wandelen. Dus heb haar 2 maand in huis en tuin moetrn houden helaas
Mizora schreef:Het punt is dat die formule achterhaald is. Er is geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor en het geeft meer risico op druk doen binnenshuis waardoor juist dingen beschadigd worden door het korte draaien. Daarnaast geeft spierzwakte door te weinig bewegen ook extra risico.
http://www.dierenartsypenburgnootdorp.n ... -wandelen/
Een pup van een half jaar mag dus inderdaad een uur wandelen.
Overigens is HD niet met weinig of veel bewegen echt te voorkomen. Het is een genetische aandoening en het verstandigste is om het met 4 maanden via de PennHip-methode te testen bij rassen die er (zeer) gevoelig voor zijn, zodat je weet waar je aan toe bent.
Wel is het zo dat het bijvoeren van Calcium altijd een slecht idee is. Het basisvoer moet voldoende calcium bevatten (minimaal 0.95%, maximaal 1.4% bij jonge dieren) in de juiste verhouding met fosfor (minimaal 0.85%, maximaal 1.4%, niet meer fosfor dan calcium), maar meer dan dat voeren geeft problemen.
secricible schreef:Ik ga mee met 1minuut per week (of 5min per maand). Wij hadden ook een kleine druktemaker en deden snuffelspelletjes met hem: stokje met onze geur er aan en dan aantal theedoeken op de grond met onder eentje het stokje. Hetzelfde met het stokje ergens verstoppen. Hij kan daar nog steeds wild enthousiast van worden.