Wandelen met pup. Hoelang??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 18:43

Hoi Kabayo, het topic ligt alweer even stil maar ik was eigenlijk benieuwd hoe het met je pup gaat en hoe je het uiteindelijk gedaan hebt met wandelen? En hoelang je nu wandelt want nu is je pup alweer een stuk ouder.

Heb nu een pup van 16 weken en zit beetje met hetzelfde de DA adviseert 1 minuut per week dat ze oud is. Dat vindt ik ook erg weinig en heb eigenlijk al langer gelopen ik hield me enigszins aan de 10 minuten regel. En dan zou ze al een minuut of 40 mogen. Dat scheelt nogal wat. En hier verschillen de meningen ook al aardig.

Kabayo

Re: Wandelen met pup. Hoelang??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 18:58

Ik heb 3 korte rondjes (halfuur) en 1 keer anderhalf uur. Langzaam opgebouwd maar merkte dat ze écht enegrie teveel had. Daarnaast natuurlijk veel spelen en zoekspelletjes (hersenen moe maken)

Helaas is ze heel lang kreupel geweest (wel 2 maand) en mocht niet wandelen. Dus heb haar 2 maand in huis en tuin moetrn houden helaas

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:55

Je kunt met je hond zo lang wandelen als hij aan kan. En dat is per hond verschillend.
Mijn teefje liep met vijf maanden al een wandeling van twee uur, waarvan het grootste gedeelte in een losloopgebied, inclusief spelen met andere honden.
Mijn reu liep met zes maanden een uurtje in een rustige omgeving.

Als je je hond het laatste stuk naar huis moet dragen omdat hij niet meer kan, heb je teveel gedaan.

De vijf minuten regel impliceert dat elke hond hetzelfde aankan/nodig heeft, wat uiteraard volstrekte onzin is.

Er zijn inmiddels ook dierenartsen die niet achter die beperkende regel staan. Kijken naar je hond werkt het beste.

Wat had je hond voor blessure?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 00:06

Bedankt voor je antwoord. Door wat de dierenarts adviseerde ben ik wel gaan twijfelen. Ga het morgen nog wel even op de cursus vragen kijken wat hun mening is en wat de andere met hun pups doen. Ik ging nu meestal 1 of 2 keer per dag 20 tot 35 minuten wandelen. Ze blijft ook gewoon vrolijk door lopen. En de puppycursus hier is ongeveer 30 minuten 15 minuten "pauze" en dan weer 30 minuten dat is volgens mij veel intensiever dan een wandeling van 30 minuten.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:38

Er is een hele simpele formule om te bedenken hoe lang je met je pup mag wandelen: Zoveel minuten als het dier in weken oud is.
Dus een pup van 9 weken mag 9 minuten wandelen. Een pup van 4 maanden mag 16 minuten wandelen.

Ik zie hier mensen die honden van nog geen half jaar oud rustig een (paar) uur meenemen en daar geen kwaad in zien. Schrik ik van. Erg dom ook, want zeker honden die doorgefokt zijn (zeg maar 9 van de 10 rassen tegenwoordig + rommelkruisingen) krijgen daardoor problemen met de heupen, ellebogen en andere lichaamsdelen op latere leeftijd en dat is ontzettend sneu.
Net als met een jong paard die je teveel belast.
En ja er zijn er zat die het hartstikke leuk vinden, dat is dus geen maatstaf. Je hoort een dier tegen zichzelf te beschermen, daar gaat het om.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:20

Er zijn tegenwoordig juist DA's (volgens mij met onderzoeken, maar ik kan hem nu niet direct vinden) die van mening zijn dat die minuten regel juist veel te weinig is. Gezond opgroeien betekent inderdaad de gewrichten niet overbelasten, maar wel de spieren sterker maken door beweging. En dat doe je niet door een pup zo kort maar te laten bewegen en dan thuis druk te laten spelen enzovoorts. Rechtlijnige beweging is juist goed, heel druk spelen en over de kop slaan is wel gevaarlijk buiten ja.

Ik kijk dus juist naar de hond en houd me niet aan de minuten regel, toch zijn mijn honden gewoon helemaal goed op de foto's. Nee, ik wandel geen uren, maar wel meer dan de minuten per week regel en ik zorg ervoor dat de pup niet zo moe wordt dat ik hem/haar zou moeten dragen.

EDIT: Dit stuk bijvoorbeeld ;) http://www.marcelnijland.nl/richtlijn-b ... ge-honden/
Dan zit je al op een aantal keer per dag 30 minuten bij een pup van 3 maanden, dat is in mijn ogen een stuk realistischer dan 12 minuten...
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 20-01-18 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:32

Ik ga mee met 1minuut per week (of 5min per maand). Wij hadden ook een kleine druktemaker en deden snuffelspelletjes met hem: stokje met onze geur er aan en dan aantal theedoeken op de grond met onder eentje het stokje. Hetzelfde met het stokje ergens verstoppen. Hij kan daar nog steeds wild enthousiast van worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:42

Het punt is dat die formule achterhaald is. Er is geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor en het geeft meer risico op druk doen binnenshuis waardoor juist dingen beschadigd worden door het korte draaien. Daarnaast geeft spierzwakte door te weinig bewegen ook extra risico.

http://www.dierenartsypenburgnootdorp.n ... -wandelen/

Een pup van een half jaar mag dus inderdaad een uur wandelen.

Overigens is HD niet met weinig of veel bewegen echt te voorkomen. Het is een genetische aandoening en het verstandigste is om het met 4 maanden via de PennHip-methode te testen bij rassen die er (zeer) gevoelig voor zijn, zodat je weet waar je aan toe bent.

Wel is het zo dat het bijvoeren van Calcium altijd een slecht idee is. Het basisvoer moet voldoende calcium bevatten (minimaal 0.95%, maximaal 1.4% bij jonge dieren) in de juiste verhouding met fosfor (minimaal 0.85%, maximaal 1.4%, niet meer fosfor dan calcium), maar meer dan dat voeren geeft problemen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:39

BarbaLala schreef:
Er is een hele simpele formule om te bedenken hoe lang je met je pup mag wandelen: Zoveel minuten als het dier in weken oud is.
Dus een pup van 9 weken mag 9 minuten wandelen. Een pup van 4 maanden mag 16 minuten wandelen.

Ik zie hier mensen die honden van nog geen half jaar oud rustig een (paar) uur meenemen en daar geen kwaad in zien. Schrik ik van. Erg dom ook, want zeker honden die doorgefokt zijn (zeg maar 9 van de 10 rassen tegenwoordig + rommelkruisingen) krijgen daardoor problemen met de heupen, ellebogen en andere lichaamsdelen op latere leeftijd en dat is ontzettend sneu.
En ja er zijn er zat die het hartstikke leuk vinden, dat is dus geen maatstaf. Je hoort een dier tegen zichzelf te beschermen, daar gaat het om.

Ik schrik veel meer van mensen die met een hond van 4 maanden maar zestien minuten wandelen ;)
En een Jack Russel mag dus evenveel (of liever gezegd weinig) lopen als een Sint Bernard?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 00:00

BarbaLala schreef:

Dat kan natuurlijk dat je daarvan schrikt. Ik zelf schrok eigenlijk van het advies van de DA. Ik vindt 16 minuten per keer met een pup van 4 maanden echt oprecht weinig. Natuurlijk moet je niet teveel belasten maar is wandelen een zware belasting?
Een jong paard moet je inderdaad ook niet teveel belasten maar ik denk ook niet dat het voor een jong paard kwaad kan als je daar dagelijks een uur mee zou gaan wandelen. Je hebt lichte belasting en zware belasting en dan nog wat er tussen in.
Vraag me ook af of die problemen daadwerkelijk komen van teveel beweging zullen vast nog een hoop andere dingen meespelen. Ergens klinkt dat gewoon niet logisch dat beweging waar ze toch ook voor gemaakt zijn schadelijk voor ze zou zijn.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 00:18

Kabayo schreef:
Azmay schreef:
Energie kan je beter kwijt maken met denkspelletjes, zo lang wandelen is nog niet gezond.

Die minuut per week regel is voor mij ook de maatstaaf.

Waar denk je aan bij denkspelletjes ? :)

Zoek eens op ‘hersenwerk voor honden’ zij zijn meer gericht op zelf puzzels maken in kleine stapjes, maar daarnaast zijn gekochte spellen ook heel gaaf. Op fb zijn diverse groepen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 08:11

Ceetje hond is inmiddels bijna 10 maand oud :)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 08:58

En wat bedoel je nu met deze opmerking? Ik geef toch geen tip over het lopen met je pup? Hersenwerken kan je altijd doen met je hond élke leeftijd. Het is een verrijking voor het leven van elke hond.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 09:02

Dat weet ik. Maar het is nu al zo lang geleden dat hier op is gereageerd dat het allang opgelost is

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 10:23

Er zijn gisteren nog een heleboel reacties gekomen op jouw vraag over het wandelen met een pup en dan reageer je alleen op mijn opmerking over hersenwerken. Bijzonder.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 10:34

Omdat jij als enige daadwerkelijk op mij reageerd

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 10:47

:wave:

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 11:18

Beetje vreemd inderdaad :?

Kabayo, hoe heb je het uiteindelijk gedaan?
Als je er nu op terug kijkt, wat zou jouw advies naar anderen zijn?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 11:25

Nikass schreef:
Beetje vreemd inderdaad :?

Kabayo, hoe heb je het uiteindelijk gedaan?
Als je er nu op terug kijkt, wat zou jouw advies naar anderen zijn?

Kijk naar je hond. Ik heb het gewoon langzaam opgebouwd. Die 5 min regel was echt te weinig voor haar

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 11:26

Kabayo schreef:
Ik heb 3 korte rondjes (halfuur) en 1 keer anderhalf uur. Langzaam opgebouwd maar merkte dat ze écht enegrie teveel had. Daarnaast natuurlijk veel spelen en zoekspelletjes (hersenen moe maken)

Helaas is ze heel lang kreupel geweest (wel 2 maand) en mocht niet wandelen. Dus heb haar 2 maand in huis en tuin moetrn houden helaas

Stond eerder al ergens op deze pagina

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:29

Sorry, overheen gelezen :o

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:47

Mizora schreef:
Het punt is dat die formule achterhaald is. Er is geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor en het geeft meer risico op druk doen binnenshuis waardoor juist dingen beschadigd worden door het korte draaien. Daarnaast geeft spierzwakte door te weinig bewegen ook extra risico.

http://www.dierenartsypenburgnootdorp.n ... -wandelen/

Een pup van een half jaar mag dus inderdaad een uur wandelen.

Overigens is HD niet met weinig of veel bewegen echt te voorkomen. Het is een genetische aandoening en het verstandigste is om het met 4 maanden via de PennHip-methode te testen bij rassen die er (zeer) gevoelig voor zijn, zodat je weet waar je aan toe bent.

Wel is het zo dat het bijvoeren van Calcium altijd een slecht idee is. Het basisvoer moet voldoende calcium bevatten (minimaal 0.95%, maximaal 1.4% bij jonge dieren) in de juiste verhouding met fosfor (minimaal 0.85%, maximaal 1.4%, niet meer fosfor dan calcium), maar meer dan dat voeren geeft problemen.

Precies. 1 minuut per week een achterhaald bakerpraatje. Mechelaar hier van 5.5 maand oud. Gaat met gemak een uurtje mee wandelen of een half uur joggen. En heeft bij thuiskomst nog zat energie over. Tis een flinke pup van rond de 20 kilo. Beestje zou doodongelukkig worden van 22 minuutjes....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:11

Orthopeed van mijn hondje had liever dat ik langer wandelde en haar al wat jonger naast de fiets deed ipv in huis of buiten veel donderjagen
Dat geeft meer belasting op de heupen dan gewoon in een mooi tempo rechtuit
Zeker als ze stoeien het weg racen slidings maken enz is veel belastender

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:59

secricible schreef:
Ik ga mee met 1minuut per week (of 5min per maand). Wij hadden ook een kleine druktemaker en deden snuffelspelletjes met hem: stokje met onze geur er aan en dan aantal theedoeken op de grond met onder eentje het stokje. Hetzelfde met het stokje ergens verstoppen. Hij kan daar nog steeds wild enthousiast van worden.

Tijdens die spelletjes loopt hij toch ook??

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:44

Ik denk dat je prima bezig bent hoor TS. Pupjes wandel ik ook gewoon naar een leuk veldje en ga daar zitten. Ze zullen heus zelf een beetje ravotten of met andere honden bezig zijn, dat is echt geen ramp hoor.

Echt een uur wandelen, als in grote afstanden afleggen, dat zou ik afraden. En ik denk dat daar ook die 'zoveel minuten regel' vandaan komt.