Honden in een flat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:52

Machie schreef:
Want? traplopen is slecht voor heupen van alleen een mechelaar?

Dat zeg ik niet, maar herders zijn toch wel honden waarbij je op de heupen moet letten imo.
In ieder geval heeft de kruising stafford van mijn vriend er weinig moeite mee. Mijn Duitse herder neem ik niet meer mee naar mijn vriend vanwege de trappen en hij daar toch wel zichtbaar moeite mee had.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:58

Het hangt er imo vanaf welke flat en hoe de faciliteiten zijn.

Ikzelf woon op een flat met een tsjechoslowaakse wolfhond. echter is onze 250 m², hebben we een ruim terras en ruimte om beneden op de parking van de winkel onder ons een kennel te zetten. Daarnaast gaat ze 1 dag per week naar mijn moeder, en twee dagen per week mee naar het werk. Ook gaan we dagelijks gaan wandelen / steppen / gaat ze mee naar de paarden voor de hele dag. Absoluut geen probleem.

Ons vorig appartement was net aan 70m², wel met een balkon, maar geen mogelijkheid tot een kennel, dat zie ik ook moeilijk haalbaar met onze tsjech. Maar dit vooral omdat ze niet alleen binnen in huis kan zijn en niet vriendelijk is naar vreemde mensen, in een kleine traphal met gemeenschappelijke lift zie ik dat niet goedkomen. Met een van de berners van mijn moeder zou ik dat niet als een probleem zien.

Eisen voor een hond op een appartement zou ik wel vinden: een lift, voldoende beweging buitenshuis, en een hond die alleen binnen kan blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:14

Eoweyn_x schreef:
Machie schreef:

Dat zeg ik niet, maar herders zijn toch wel honden waarbij je op de heupen moet letten imo.
In ieder geval heeft de kruising stafford van mijn vriend er weinig moeite mee. Mijn Duitse herder neem ik niet meer mee naar mijn vriend vanwege de trappen en hij daar toch wel zichtbaar moeite mee had.

Een Duitser en een mechel kun je niet vergelijken.

Die van mij hebben totaal geen moeite met traplopen. En op de club klimmen ze ook over schuttingen van 1.80 hoog. En springen over een haag van 1.20.

Mijn mechels zouden trouwens prima in een flat kunnen leven. Liggen hele dagen beetje te maffen. Worden alleen actief als ze doorhebben dat we gaan trainen of wandelen.

Alleen op de zaterdagen stuiteren, maar dan gaan we ook naar de club.

Voor de rest functioneren ze als vloerkleed of als kussen voor op de bank.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:19

Ik had vriendin geen lift aanwezig met een gigantische hond, en heel veel katten nauwelijks ruimte en vond het zielig ook al liepen ze wel veel in huis was er amper ruimte voor het dier.

En dan nog over de stank nog niet gesproken..

Machie

Re: Honden in een flat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:32

Mijn woonkamer + keuken is 35 m2 denk ik. Hier leven 4 honden in. En ja, we hebben een tuin maar daar willen ze helemaal niet zijn als ik er niet ben.
Arme honden.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:46

Ohjee dan is mijn hond ook heel zielig, hij woont op een flat met een klein balkon en komt er 3/4 keer per dag uit.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:55

Nouja hun hadden een kleine flat iedereen moet zelf weten hoe en wat maar zou zelf er niet voor kiezen ;)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:00

Een kleine hond die veel blaft. Een grote rustige hond die tevreden is met weinig beweging en een flat met lift (wel belangrijk ivm heupen) kan prima in een flat.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:11

Citaat:

Die van mij hebben totaal geen moeite met traplopen. En op de club klimmen ze ook over schuttingen van 1.80 hoog. En springen over een haag van 1.20.

Mijn mechels zouden trouwens prima in een flat kunnen leven. Liggen hele dagen beetje te maffen. Worden alleen actief als ze doorhebben dat we gaan trainen of wandelen.

Duitse werklijn of showlijn is ook een heel verschil, een duitse werklijn die KNPV/IPO doet moet over de zelfde dingen heen springen. Ken trouwens ook genoeg (x) mechels met HD of ED. Gewoon een goed nest, gekeurde ouders en mazzel hebben. Heeft trouwens niks met traplopen te maken. Ze hebben het of hebben het niet.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:13

even mijn mening uit dat andere topic.

Citaat:
Een hond in een flat is zielig, grootste onzin ever..... Ik ken genoeg mensen op een boerderij waarvan de hond 1x even buiten komt of een hond met een tuin die alleen nog maar een tuin in zijn leven ziet. Zoals ik al zei, over een jaar word ons huis opgeleverd en ik sta al ingeschreven bij een fokker zowel van aussie als duitser. En geloof mij maar dat ik fanatieker dan de gemiddelde baas met een 'gewone' huishond ben. Beide ook werklijn dus ik zal wel moeten flat of huis met tuin, geen verschil. Waarom deze rassen en waarom werklijn? Simpel ik wil ermee werken, duitser KNPV en aussie wat het hondje maar leuk vind.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:31

Heb vroeger een schapendoes en kooiker gehad in appartement, wel heel ruim appartement .
Deed behendigheid met ze, veel wandelen, fietsen, mee naar de paarden enz enz.
Waren denk ik volstrekt tevreden. Beide actieve honden maar door alle beweging in huis rustig.
Woon nu alweer vele jaren in fijn huis met tuin en hebben we een Maltezer en labradoodle . De laatste is ontzettend actief, krijgt ook heel veel beweging net als de vroegere honden.
Tuin gebruiken ze om beetje te scharrelen en luieren.
Denk daarom dat hond op flat prima kan als er genoeg mee gedaan wordt.

Onze achterburen hebben bv hetzelfde fijne huis met tuin maar hun labrador komt maar twee keer per dag heel even buiten, gauw even bij ze voor op het veldje.
Dat vind ik veel sneuer voor een hond.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:37

love_western schreef:

Joh meen je dat nou?
In ieder geval, met onze mechelaar vroeger kon ik me herinneren dat de dierenarts trap lopen ook afraadde. Ook mechelaars zijn honden met nu niet altijd de beste heupen, hd e.d.

Mijn DH, werkhond (IPO) overigens, kan dat ook prima wat jij nu benoemt, maar ik vind het gewoon niet goed om minimaal 3 keer per dag trappen te lopen. Puur om de kwestie herders en heupen. Dat een hond ergens geen moeite mee heeft maakt het niet direct goed, of wel?

Zou niet weten waarom ik dat niet mag vinden, gebaseerd op eigen ervaringen en kennis van anderen, er wordt immers om meningen gevraagd. Dit is wat ik vind.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:49

Ik had een boxer een labrador x rottweiler en duitse herder 4 hoog hier in mijn flat en een kat.
Mijn boxer is nu overleden dus nog 2 honden.

Mijn kat moeten herplaatsen die trok het leven in een flat niet.

De honden waren gewoon aan vrijstaand huis met erg grote tuin. Speelden ze veel in samen mits ik er maar bij was. Anders vonden ze er niets aan.

De x duitse herder is nog puber nu die is niets anders gewoon dan flat.

Van vrijstaand naar flat is nooit enig probleem geweest. Er zijn 2 liften dus hoef nooit trap te lopen met de honden. 500 meter lopen en sta in uitgestrekte bossen waar ik vele km loop en train met ze. Thuis zijn ze waar ik ben. Zelden liggen ze op balkon.

Nu zijn ze bij goed weer overdag ook veel bij een vriendin zeker als ik werk. Die heeft wel een tuin maar te klein om flink in te rennen. Wel goed om in te ravotten maar dat kan binnen ook goed.

Regelmatig zijn haar honden ook een dag bij mij dan heb ik 2 husky's en een x duitse herder extra dus 5 grote honden. Ook dat gaat gewoon mee de lift in en flat in.

1 husky is veel op balkon die vind het geweldig om te kijken naar de spelende kinderen op de kinderspeelplaats en volgt elke auto die komt en weg gaat en waar de mensen naar toe gaan.

Vanaf mijn balkon is veel meer te zien dan in de gemiddelde tuin ;)

Lopen deed en doe ik altijd al veel. De honden lijden totaal niet hier onder.

Snap nog steeds niet dat een herder in een flat kennelijk niet kan maar een herder in een kennel wel.....

Overigens woon ik wel alleen maar is het een flat voor gezinnen met 2 kinderen in principe ;) absoluut niet klein dus. De hondenbench hier is 1 slaapkamer waar ik tegen de muren puppy ren panelen gezet heb. 2 rennen nodig daar vooe dus erg groot. Veel honden hebben die luxe niet in een huis!

Overigens tuin geldt vaak ook enkel in de zomer. Weinig honden die met kou en regen lekker in de tuin willen zijn ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:52

Overigens men zit wel in over traplopen maar niet over hoogte sprongen?

In de groei moet je gewoon niet gek doen maar goede heupen blijven goede heupen of de hond nu 1000x per dag de trap op gaat of nooit! Trap lopen met je leren relaxt te doen dan is dat echt geen grote belasting. Zou niet weten waarom vooruit lopen wel kan maar stapjes omhoog niet kunnen. Ze tillen een poot op en zetten die weer neer.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:56

dierenfan schreef:
Overigens men zit wel in over traplopen maar niet over hoogte sprongen?

In de groei moet je gewoon niet gek doen maar goede heupen blijven goede heupen of de hond nu 1000x per dag de trap op gaat of nooit! Trap lopen met je leren relaxt te doen dan is dat echt geen grote belasting. Zou niet weten waarom vooruit lopen wel kan maar stapjes omhoog niet kunnen. Ze tillen een poot op en zetten die weer neer.....

Tjah dat heb ik nog nooit gesnapt :+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 16:05

Ik heb mijn Boem als pup in een huisje met terras gehad. Niet groot, maar ik was altijd thuis. Toen hij een jaar was verhuisd naar een huis met ruime tuin en twee vriendjes.
Ex en ik gingen uit elkaar en ik ben met Boem in een zeer ruim appartement gaan wonen. Met ruime patio (spelen met bal) en twee balkons (eeuwig voorbijkomend volk op straat) en 5 keer lopen per dag.

Nu wonen we alweer 4 jaar in een mini huisje met ruime tuin en Boem heeft een vriendinnetje erbij gekregen.
Ik heb niet de indruk dat hij last heeft gehad van de verschillende situaties en de verhuizingen.

Het grootste voordeel van tuin en vriendin is namelijk hoofdzakelijk voor mezelf: ik voel me minder schuldig als mijn werkdag ernstig uitloopt. :) Ze hebben het gezellig en zitten niet urenlang op te houden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 16:05

EJuniorJoost schreef:
Citaat:

Duitse werklijn of showlijn is ook een heel verschil, een duitse werklijn die KNPV/IPO doet moet over de zelfde dingen heen springen. Ken trouwens ook genoeg (x) mechels met HD of ED. Gewoon een goed nest, gekeurde ouders en mazzel hebben. Heeft trouwens niks met traplopen te maken. Ze hebben het of hebben het niet.

Ja dat klopt.

Wou alleen aangeven dat je een Duitse herder en een Mechelse herder niet kunt vergelijken.

Tuurlijk zijn er ook mechels met hd en ed problemen. Maar dat hoor ik minder dan Duitsers met hd en ed problemen.

Ken ook al aantal mensen die over zijn gegaan op mechelaars. Omdat ze met Duitsers continu pech hadden.

Erg jammer om te horen van zo'n prachtige ras. Vind het geweldige honden om te zien.

Maar niks voor mij. Ik hou het liever bij mijn donderstenen van Mechels.

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 16:07

Als je een hond rustig en beheerst een trap op laat lopen is het lang zo'n ramp niet. Achter balletjes aan rennen en keihard remmen is voor een jonge hond vaak ook niet gezond, maar dat wordt vaak toch als 'normaal' gezien terwijl rustig een trap op lopen not done zou zijn. Een hond kan prima op een flat, als er maar wat mee ondernomen wordt, maar dat geldt voor elke hond.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 16:14

Ik vond het heel erg afhankelijk van de karakter en deels ras van de hond. Een hond valt een hoop te leren. Hier een berner sennen van 7.5 maand en die is in huis heerlijk rustig. Spelen doen we buiten, dit de hond leren was voor mij ook echt een must. En hier ook bewust het ras op uit gezocht. Simpel omdat ik 2 jongen kinderen heb waarvan 1 diabetes en 4x per dag moet spuiten. En ik zie het dus niet zitten te moeten spuiten en een drukke hond er om heen te hebben. Dus gezocht naar een ras die makkelijk rustig te maken is in huis. Dan nog is het natuurlijk opvoeden wat een rol speelt.
Deze zou ik dus met een gerust hart op een flat durven neer te leggen. Mits voldoende uitlaten en beweging. Daar in tegen zijn er kleine hondjes die veel drukker zijn en dus ook veel moeilijker in een flat te leggen zijn. Maar ook daar in speelt een opvoeden en voldoende uitlaten en bewegen een grote rol.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 16:19

Toch het probleem wat ik veel zie met kleine hondjes ik heb een oppas jack russel en bij de vorige oppassers heeft ze het hele huis kapot gemaakt. Ik zorg altijd voor voldoende beweging voor mijn honden en hier heeft ze nog nooit wat kapot gemaakt.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:09

Eoweyn_x schreef:
Joh meen je dat nou?
In ieder geval, met onze mechelaar vroeger kon ik me herinneren dat de dierenarts trap lopen ook afraadde. Ook mechelaars zijn honden met nu niet altijd de beste heupen, hd e.d.

Mijn DH, werkhond (IPO) overigens, kan dat ook prima wat jij nu benoemt, maar ik vind het gewoon niet goed om minimaal 3 keer per dag trappen te lopen. Puur om de kwestie herders en heupen. Dat een hond ergens geen moeite mee heeft maakt het niet direct goed, of wel?

Zou niet weten waarom ik dat niet mag vinden, gebaseerd op eigen ervaringen en kennis van anderen, er wordt immers om meningen gevraagd. Dit is wat ik vind.

Lisitano schreef:
meggiemeg schreef:
Ga mee met de reeds eerder genoemde argumenten. Het kan mits de hond(en) genoeg beweging krijgen en er een lift aanwezig is. Het is algemeen bekend dat bij de grotere hondenrassen traplopen niet aan te raden is vanwege o.a. heupproblemen.

Nou, dat is wel wat achterhaald :j

http://www.fitdogprogram.com/traplopen-wel-of-niet/

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:13

Eoweyn_x schreef:
Machie schreef:

Een gezonde hond, ook een Duitse Herder, moet dat gewoon kunnen, zolang ze rustig lopen. Vooral het trap af kan schadelijk zijn als ze dat niet rustig doen op jonge leeftijd, maar helemaal zodra ze volgroeid zijn moet dat gewoon kunnen.

love_western schreef:

Wel qua opletten met traplopen hoor op jonge leeftijd. Daarna horen ze het beide gewoon te kunnen, net als de haag en schutting. ;) Die zijn zelfs 'gevaarlijker' dan normaal traplopen, omdat ze dat iets minder subtiel doen en er grotere klappen op de voorpoten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:28

MyWishMax schreef:
Eoweyn_x schreef:

Een gezonde hond, ook een Duitse Herder, moet dat gewoon kunnen, zolang ze rustig lopen. Vooral het trap af kan schadelijk zijn als ze dat niet rustig doen op jonge leeftijd, maar helemaal zodra ze volgroeid zijn moet dat gewoon kunnen.

love_western schreef:

Wel qua opletten met traplopen hoor op jonge leeftijd. Daarna horen ze het beide gewoon te kunnen, net als de haag en schutting. ;) Die zijn zelfs 'gevaarlijker' dan normaal traplopen, omdat ze dat iets minder subtiel doen en er grotere klappen op de voorpoten komen.

Jazeker, net zoals haag en schutting pas vanaf een jaar.

Alhoewel de jongste bijna 2 is nu en nog geen 1 x over de schutting of haag is geweest. Starten we binnenkort mee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:33

love_western schreef:
Jazeker, net zoals haag en schutting pas vanaf een jaar.

Alhoewel de jongste bijna 2 is nu en nog geen 1 x over de schutting of haag is geweest. Starten we binnenkort mee.

Ik leer het ze aan en doe het daarna maar af en toe. :+ Maar traplopen doen de 2 oudste elke dag. De jongste niet, die kan het in huis niet.

BulletjeBeer schreef:
Als je een hond rustig en beheerst een trap op laat lopen is het lang zo'n ramp niet. Achter balletjes aan rennen en keihard remmen is voor een jonge hond vaak ook niet gezond, maar dat wordt vaak toch als 'normaal' gezien terwijl rustig een trap op lopen not done zou zijn. Een hond kan prima op een flat, als er maar wat mee ondernomen wordt, maar dat geldt voor elke hond.

Helemaal mee eens. Ook wild spelen met andere honden is niet goed voor een jonge hond en dat wordt ook als normaal gezien.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:21

De mijne is nu net 8 maanden. Hij zal binnenkort wel uit elkaar vallen. Hij is erg groot gedeelte duitser namelijk en loopt vanaf 7 weken al km mee in het bos. Toen max half uur 2x per dag en inmiddels al erg lang 2x per dag ongeveer uur. Naast de korte rondjes in de wijk en elke week aantal uitjes ;)

Overigens spelen werd de eerste weken niet gedaan dan rustig met toezicht. Apporteren doen we pas sinds 2 weken buiten. Voordien was get enkel in huis op kleed max 2 meter ofzo. Puur aanleren dus.

Door de wandelingen in de natuur is hij altijd erg relaxt geweest in huis. Dolle zoveel minuten kent hij dus echt niet. Naast wandelingen lag hij als pup veel in bench met knaagwerk. Hier toen nog 6 grote volwassen honden als de roedel samen was (nu 2 oudjes in moeten laten slapen) De wandelingen waren genoeg naast uitjes om andere situaties te leren kennen.

Pups zijn niet van suiker. Ze moeten uitdaging genoeg krijgen om relaxt en evenwichtig rustig op te groeien. Maar alles moet wel met verstand gedaan worden.