Kat in rattenklem...wel of niet aansprakelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:55

Palmera schreef:
Heel simpel. Rattenklem, en voor mijn part een berenklem op eigen terrein is oké.
Een kat, voor mijn part een leeuw, op eigen terrein is ook oké.

Maar niet gaan huilen als de kat in de berenklem van een ander zit. En ook niet janken als een bij de buren geplaatste muizeval is opgegeten door de leeuw van de buren. :+

Zal zwaar op de maag liggen :(:)

Maar goed, we kunnen van alles vinden natuurlijk, maar hoe zit het wettelijk?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:59

papagroom schreef:
AlwaysH schreef:
Gaan we hier nou echt de discussie 'wel of niet los laten lopen' houden? :D
Dat is nou echt bokt... :')

Het gaat me niet om de discussie wel of niet los laten lopen, maar ben je verantwoordelijk voor de kat van een ander op jou terrein.

Nee, want de kat is niet van jou.
De eigenaar is ten alle tijde aansprakelijk voor de gedragingen van zijn dier en verplicht om zijn dier onder controle te houden.
Je kat naar buiten flikkeren en laten rondzwerven door de buurt is niet hem onder controle houden dus is de eigenaar in overtreding (even heel zwart-wit).
Alleen is het gedoogd om katten naar buiten te flikkeren en als de eigenaar het erop gooit dat er opzet in het spel is kan dat nog wel eens een naar verhaal worden wb de kosten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:01

papagroom schreef:
Het gaat me niet om de discussie wel of niet los laten lopen, maar ben je verantwoordelijk voor de kat van een ander op jou terrein.

Ik vind van niet.
Maar ik weet niet wat de wet zeg?
Stel dat de buuf er een zaak van maakt.
Ik heb geen flauw idee hoe de wet hierover in elkaar zit.
Daar heb je meer aan, om dit te weten.

Soms is dat zo krom.
Hetzelfde als je met een hond loopt, keurig aan de riem en goed rekening houdend met de omgeving.
En er komt een loslopende hond, waar honden niet eens los mogen lopen.
Die loslopende hond bespringt jouw hond, die keurig aan de korte lijn mee loopt.
Jouw hond laat het er niet bij zitten en de losloper belandt met een paar fikse wonden bij de dierenarts. Of in het ergste geval, hij overleeft het niet.
Het rare is dat jij dan toch aansprakelijk bent, omdat jouw hond de schade heeft aangericht.
En hoog risico honden lopen zelfs de kans om in beslag te worden genomen, en zelf een spuit te krijgen.

Liezel1

Re: Kat in rattenklem...wel of niet aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:05

De vraag is ook even hoe moeilijk de buurvrouw in kwestie er zelf over doet. Gelijk hebben is nog niet hetzelfde als gelijk krijgen.... En ook al heb je gelijk, als iemand daar niet aan wil, kan die persoon het je nog flink lastig maken. Zeker als je op goede voet wilt blijven leven met de betreffende persoon.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:06

Azijnzeikers heb je overal. Zeker als het in de aanbieding was. Als je zulke mensen serieus gaat nemen, zou ik me afvragen wat je te doen hebt in je leven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:13

Eigenaar is verantwoordelijk voor zijn of haar dier ook al denken sommige katten-eigenaren dat het op hun niet van toepassing is. :) dus katteneigenaar kan boos zijn wat ze wil maar het was haar verantwoordelijkheid :) kan me niet voorstellen als die kat op jouw terrein wat overkomt dat het dan jouw schuld is.

Als de kat hier op bezoek komt gaat ze ook niet meer terug. (Hond is geen fan, of juist te veel fan, hangt er van af hoe je het bekijkt). Gelukkig voor de beestjes zijn de buurtkatten verstandiger en verantwoordelijker met hun leven dan hun baasjes en gaan ze niet binnen onze draad sinds de honden hier zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:31

Ben ook wel benieuwd hoe dat wettelijk zit.
Soms lijkt het heel logisch maar werkt het toch niet zo.
Als de buurvrouw kosten terug wil zal ze er werk van moeten maken ik zou dat ook niet zomaar gaan betalen dan wil ik eerst wel weten of dat ook zo vast gelegd is.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 00:31

Barbet schreef:
papagroom schreef:

Ik vind van niet.
Maar ik weet niet wat de wet zeg?
Stel dat de buuf er een zaak van maakt.
Ik heb geen flauw idee hoe de wet hierover in elkaar zit.
Daar heb je meer aan, om dit te weten.

Soms is dat zo krom.
Hetzelfde als je met een hond loopt, keurig aan de riem en goed rekening houdend met de omgeving.
En er komt een loslopende hond, waar honden niet eens los mogen lopen.
Die loslopende hond bespringt jouw hond, die keurig aan de korte lijn mee loopt.
Jouw hond laat het er niet bij zitten en de losloper belandt met een paar fikse wonden bij de dierenarts. Of in het ergste geval, hij overleeft het niet.
Het rare is dat jij dan toch aansprakelijk bent, omdat jouw hond de schade heeft aangericht.
En hoog risico honden lopen zelfs de kans om in beslag te worden genomen, en zelf een spuit te krijgen.

Een loslopende hond die op een aangelijnde hond duikt moet wel degelijk zijn eigen schade betalen buiten een losloopgebied.
https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/for ... pende-hond

Maargoed dit is verder compleet off topic.

Loslopende katten vind ik ook een ramp in de wijk maar er is helaas weinig aan te doen. Gelukkig zijn de eigenaren wel zelf verantwoordelijk als er iets gebeurt op andermans terrein.

iirrssjjee

Re: Kat in rattenklem...wel of niet aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 00:40

Haar kat, haar verantwoording. Als je het dier aan zou rijden, zijn de kodtrn ook niet voor jou.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 06:25

Waarom zo'n topic op bokt neerzetten en niet je verzekering er op navragen??

Mijn katten zwerven ook rond en komen regelmatig thuis met muizen/vogels/ratten/whatever (nieuw diersoort, moet nog gedefinieerd worden).. De hele buurt is hier blij mee.. Als ze er niet blij mee zijn dat mijn katten in hun tuin loopt, dan gooien ze er maar een emmer water over heen..

De hele wijk hier stikt van de honden en katten.. Mijn kleine hond loopt regelmatig zelf door de wijk heen sinds ze ontdekt heeft dat ze ook gebruik kan maken van het kattenluik/doorgang onder het houthok.. Die vangt overigens ook muizen, want ze is opgevoed door de katten..

Iets met leven en laten leven ipv zich aan alles te ergeren en met het vingertje wijzen naar een ander.. En stoppen met gelijk alles als overlast te ervaren.. Om maar te zwijgen over het feit dat men vaak niet verder kijkt dan hun eigen neus..