De tijd komt er weer aan, vlooien, teken en ander ongedierte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Re: De tijd komt er weer aan, vlooien, teken en ander ongedierte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:32

Had gisteren in een groep gelezen van een hond die extreem reageerden na Vectra 3d.
En dat was niet de eerste keer dat de eigenaar dat voor die hond gebruikt had.

Het word zo moeilijk wat je nog kan geven zonder bijwerkingen...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:41

Bo_Y schreef:
Ik zou onze hond van 6 maanden ook iets moeten geven voor vlooien en teken.
Mijn moeder doet al 2 of 3 jaar bravecto, en ik heb het ook meegekregen omdat ik liever geen band wilde.
Maar ben net na een tip van een vriendin gaan lezen en weet niet of ik Saar morgen die pil wel durf te geven.
ze is zo gevoelig, is al hangerig van een ontworming..
Maar als ik besluit die pil niet te geven, wat dan??? Pfff wat een besluit

Totaal geen moeilijk besluit toch? Je hond is al ontwormd en is niet fit. De makkelijke eindconclusie nu is dus NIETS doen nu tegen vlooien en teken. Immers alles is een aanslag op het lijf en het lijf is al druk bezig de ontworming te verwerken....

Komen er wormen af? Dan 3 weken na de eerste pil weer ontwormen ivm eitjes die dan uitgekomen zijn. Komen er geen wormen af? Dan kun je ipv de 2de keer ontwormen iets tegen vlooien en teken doen ;)
Mijn 5 maanden jonge pup heeft bravecto gehad en leeft lekker verder zonder maar 1 dip te hebben gehad net als de 5 volwassen honden

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:47

Mijn kat heb ik nog nooit behandeld. Nu komt hij ook alleen in de tuin. Afkloppen maar hier nog nooit een vlo gezien.

De hond heeft afgelopen jaar 2x een pipet advantix gehad, voornamelijk tegen teken. Zodra de eerste teek erop zit denk ik dat ik wederom advantix ga gebruiken.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 08:17

_Alarm_wlkp schreef:
Had gisteren in een groep gelezen van een hond die extreem reageerden na Vectra 3d.
En dat was niet de eerste keer dat de eigenaar dat voor die hond gebruikt had.

Het word zo moeilijk wat je nog kan geven zonder bijwerkingen...

Zo kun je nog wel even. Bij mensen hebben medicijnen ook bijwerkingen. De 1 wordt er doodziek van en de ander niet. Het is aan jou als eigenaar uit te vinden of je hond al dan niet MDR1 drager of lijder kan zijn, bij bepaalde honden rassen en kruisingen. En dan aan jou als eigenaar een goede dosering te geven. Als je een gevoelige hond hebt dus exact doseren. Dan kijken of het bijwerkingen heeft. Is dat zo probeer je in overleg met je DA wat anders.
Ieder medicijn, wormkuur of vlooienkuur heeft bijwerkingen maar of dat voor jouw hond op gaat zul je moeten bekijken.

Niet ontwormen of ontvlooien is geen optie. Je hond of kat is dan een gevaar voor oa kinderen. Je wilt ook geen vlooienplaag in huis of een kale hond met bloedarmoede door vlooien lijkt mij.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 08:28

Hier ook Bravecto voor beide honden! Ideaal, wij wonen zeer bosrijk en wij hebben geen enkele teek, vlo of wat voor ongedierte dan ook!

Ik lees ook de negatieve verhalen over Bravecto, maar is niks maar dan ook helemaal niks bewezen!
Las pas geleden ook een stukje hier op bokt van iemand die zei dat haar hond door Bravecto was overleden, maar er was geen sectie op het dier gedaan na overlijden, niks bewezen dus.

Alles wat je geeft, opspuit of om de nek doet is troep, maar ik wil onze kanjers ook niet onder de teken en vlooien hebben!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 08:47

Bravura schreef:
Niet ontwormen of ontvlooien is geen optie. Je hond of kat is dan een gevaar voor oa kinderen. Je wilt ook geen vlooienplaag in huis of een kale hond met bloedarmoede door vlooien lijkt mij.

De hond van mijn ouders is na 4 jaar niet ontwormt te zijn met mestonderzoek gecontroleerd en had helemaal geen wormen (sindsdien al meerdere malen). Vlooien hebben we de afgelopen 7 jaar 2x gehad, waarbij we de tweede keer met alleen kammen, zuigen en wassen het binnen 2 weken weer weg hadden (dus zonder gif).

De hond is gevoelig voor chemische middelen, het versterkt zijn allergieën en eenmaal dusdanig jeuk dat hij aan de prednison moet, duurt het vaak tot november voordat hij er weer af kan.

Preventief behandelen is dus echt niet altijd nodig.

Ik ben niet tegen bravecto (hoewel uit de praktijk blijkt dat het over het algemeen minimaal 6 maanden werkt, dus vaker dan 2x per jaar zou ik het zeker niet geven omdat de bloedspiegel in mijn ogen dan steeds hoger wordt en je dan het risico op overdosering krijgt).

Zelf heeft mijn hond nu een serestoband omdat ik maandelijks met een grote groep vreemde honden in vreemd gebied wandel en ik bij haar geen teken of vlooien in haar vacht kan terugzien.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:09

Hond en kat ontwormen?

"dieren met vlooien hebben meer risico op lintwormen (de vlo is drager van de lintwormlarve)

u kunt zelf wormeieren mee naar binnen brengen onder uw schoenzolen (dus ook een binnenkat loopt risico)

bijna alle uitlaatvelden en uitlaatgebieden zijn besmet met wormeieren (besmetting hond)

Risico voor u en uw kind

kinderen met aanleg voor astma krijgen bij een spoelworminfectie meer allergische symptomen
door een spoelworminfectie kunnen klachten ontstaan als verminderde eetlust, chronische buikpijn, koorts, longontsteking, en zelfs slaap- en gedragsstoornissen
larven van de spoelwormen kunnen in het oog terecht komen en blindheid veroorzaken
de lintwormlarve kan zich (gelukkig zeldzaam) als blaasworm in de lever, longen of hersenen van de mens vestigen met alle klachten van dien

het merendeel van alle zandbakken is besmet met spoelwormen, dus vooral kinderen lopen meer risico op een infectie

advies
honden en katten minimaal 4x per jaar ontwormen
puppies ontwormen op 2,4,6,8 weken leeftijd en vervolgens 1x per maand tot een leeftijd van 6 maanden. Daarna op 9 en 12 maanden."

Bron:
http://www.dierenartsalmere.nl/dier-en-info/ontwormen-hond/

Snap niet dat sommige dieren niet gewoon regelmatig ontwormd worden. Het zal je kind toch zijn die dankzij het beleid van honden en katten eigenaren de dupe wordt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:42

Omdat het rotzooi is en niet nodig. Als een dier geen wormen heeft hoef je niet te ontwormen. En dat valt gewoon met mestonderzoek te controleren (dat overigens duurder is dan ontwormen, dus voor het geld is het niet. Kleine Boris kan 8x met milbemax ontwormt worden voor de kosten van 1 mestonderzoek).

Mijn hond wordt op het moment ieder kwartaal gedaan omdat we overal lopen (door heel Nederland) inclusief vieze hondenveldjes en dus een grotere kans op besmetting heeft, maar de honden van mijn ouders komen nauwelijks op vervuilde grond. De ene loopt alleen maar in de polder (letterlijk, Grote Boris komt alleen naar de da ivm zijn artrose buiten de polder) waar behalve de honden van onze stal nog 1 andere hond loopt. Kleine Boris loopt ook wel binnen de bebouwde kom maar niet in risicogebieden.

Spoelwormen moet je bij een gevoelig kindje sowieso behandelen, want tegen zwerfkatten is niets te doen en juist deze dieren zitten overal.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:51

@mizora dat mestonderzoek werkt ook zo lekker... hoeveel topics zijn er wel niet over paarden die vol zitten met wormen terwijl de uitslag zegt dat ze schoon zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:59

Er wordt ontzettend vaak niet optimaal getest, mest die te oud is, testen bij een te lage buitentemperatuur. Zeker dat laatste is een reden waarom in het voorjaar er steeds gezeik is. Wormen scheiden nauwelijks eieren af bij een lage buitentemperatuur (moet minimaal 10-12 graden zijn en dan niet net 1 dag).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:11

Maar in bovenstaand stuk staat:

'dieren met vlooien hebben meer risico op lintworm'

Mijn kat heeft nog NOOIT vlooien gehad. De hond trouwens ook niet maar die behandel ik wel preventief. Waarom zou ik de kat dan preventief moeten behandelen?

Ik heb overigens ook geen kinderen en mijn kat komt de tuin niet uit dus poept ook niet in iemands zandbak.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:35

Misschien hierom? (Qua wormen dan)

"u kunt zelf wormeieren mee naar binnen brengen onder uw schoenzolen (dus ook een binnenkat loopt risico)"

Maar goed....het ging hier in het topic om vlooienmiddelen, teken ed. Zal er verder niet meer vanaf wijken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:37

Ik gebruik normaal Stronghold, maar dat is naar mijn weten niet tegen teken. Nu gaan we over 1,5 wk naar de Ardennen, dus dan wil ik graag dat ze beschermd is. Advies voor iets puur tegen teken?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:46

Bravecto! Heb er even over gedacht me af te laten schrikken door de horror-verhalen.. Maar als je goed zoekt is er inderdaad nooit iets bewezen.
En het werkt inderdaad echt een maand of 6! Ik kan een heel seizoen toe met 1 keer behandelen. Ideaal!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:57

Ik vind persoonlijk dat je absoluut eerst pipetjes moet proberen icm het huis/auto etc behandelen. Want dat laatste vergeten veel mensen. Lukt het je dan niet om het onder controle te krijgen; tja dan maar een pil, want die werken uiteindelijk toch retegoed. Maar waarom zou je het lichaam zo belasten als het niet nodig is? Of je er wat van merkt of niet, dat spul is gewoon niet gezond. Een pipet werkt enkel van buiten uit via de talgklieren.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:29

Bravura schreef:
Misschien hierom? (Qua wormen dan)

"u kunt zelf wormeieren mee naar binnen brengen onder uw schoenzolen (dus ook een binnenkat loopt risico)"

Maar goed....het ging hier in het topic om vlooienmiddelen, teken ed. Zal er verder niet meer vanaf wijken.

We ontwormen de kat wel. Dus ik zie nog steeds het probleem niet?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:19

Bravura schreef:
Hond en kat ontwormen?

"dieren met vlooien hebben meer risico op lintwormen (de vlo is drager van de lintwormlarve)

u kunt zelf wormeieren mee naar binnen brengen onder uw schoenzolen (dus ook een binnenkat loopt risico)

bijna alle uitlaatvelden en uitlaatgebieden zijn besmet met wormeieren (besmetting hond)

Risico voor u en uw kind

kinderen met aanleg voor astma krijgen bij een spoelworminfectie meer allergische symptomen
door een spoelworminfectie kunnen klachten ontstaan als verminderde eetlust, chronische buikpijn, koorts, longontsteking, en zelfs slaap- en gedragsstoornissen
larven van de spoelwormen kunnen in het oog terecht komen en blindheid veroorzaken
de lintwormlarve kan zich (gelukkig zeldzaam) als blaasworm in de lever, longen of hersenen van de mens vestigen met alle klachten van dien

het merendeel van alle zandbakken is besmet met spoelwormen, dus vooral kinderen lopen meer risico op een infectie

advies
honden en katten minimaal 4x per jaar ontwormen
puppies ontwormen op 2,4,6,8 weken leeftijd en vervolgens 1x per maand tot een leeftijd van 6 maanden. Daarna op 9 en 12 maanden."

Bron:
http://www.dierenartsalmere.nl/dier-en-info/ontwormen-hond/

Snap niet dat sommige dieren niet gewoon regelmatig ontwormd worden. Het zal je kind toch zijn die dankzij het beleid van honden en katten eigenaren de dupe wordt.

Dat schema vind ik zwaar overdreven. Voor pups wel alles gedaan, maar een volwassen hond ontwormd ik echt geen 4 x per jaar.
Het is geen kwestie van "baat het niet dan schaad het niet".
Net als inentingen. Doe ik ook niet volgens het standaardadvies.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:36

Hoi,

Onze hond is ook erg gevoelig. Van pipetjes kreeg hij kale plekken.
Hij heeft nooit vlooien, wel teken helaas..

Heeft iemand ervaring met de magneetjes tegen teken en vlooien?
Ik geloof er zelf niet zo in maar zou het wel willen proberen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:30

Je hond elke dag een beker karnemelk geven, heb je ook geen vlooien.
Voor teken weet ik niet zo'n huismiddeltje. Behalve dan je hond elke dag goed nakijken en alle teken verwijderen. Maar ja da's geen preventie natuurlijk.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 21:42

Nou nadat ik van de week al een fijne teek van de katten had gekregen, en wederhelft vanavond, heb ik direct Amflee voor de katten besteld. http://www.medpets.nl/amflee-spot-on-kat/ Deze werkt ook tegen teken (hoop ik in ieder geval) en ook direct toch maar Seresto halsbanden voor de honden. Die hebben op het moment nog geen last van teken of vlooien. Het zijn hier echt de katten die de teken mee naar binnen nemen. En die klere nymfen zijn zo taai en bijten zich zo vast dat je ze er bijna niet uitkrijgt. Bij wederhelft zit op het moment de kop er ook nog in. Die mag zich morgenvroeg gaan melden in het ziekenhuis. Volgens de eerste hulp daar (aan de foon) was het risico 0 met alleen nog maar de kop erin. Het virus zit volgens hun in het lijf. Ben blij dat ik em van de week er wel helemaal uit kreeg, het ettertje.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:24

k ben vandaag bij de dierenarts geweest voor de jaarlijkse apk.
Wij hebben nexgard meegekregen.

Ik ben een paar ervaringen tegen gekomen, zijn er meer mensen die dit geven of gegeven hebben?

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:57

Nexgard is het broertje van de bravecto. Werkt een maand.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:10

ja dat klopt, in lagere dosering.
Geen ervaring mee?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:52

Voor de Seresto gebruikers: is het ook mogelijk om 2 banden aan elkaar vast te maken? Onze hond past de grootste maat niet :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:54

Ik weet niet hoe het zit met evt overdosering als je er 2 gebruikt dus ik zou dat even overleggen met je dierenarts. :)

Anders mss een optie om hem aan de binnenkant vd halsband te tapen?
Dat doet mijn moeder nl met vlooienbanden die te kort zijn maar haar honden hebben altijd een band om. :)