Help, onverklaarbare grote paniek in mijn voliere!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Re: Help, onverklaarbare grote paniek in mijn voliere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:53

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:13

Ik had van de week wat, ik weet dat hier ratten zijn, vang ze regelmatig ook en merk het aan de binnenkatten dat ze ze in het donker buiten zien lopen, van de week keek ik mee en dacht 2 ronde lichte oortjes te herkennen, katten helemaal hyper, en die rat (zijn hier zwarte) bleef gewoon zitten, ineens komt er iets omhoog in het beetje licht..waren die oortjes die ik zag niet oortjes van rat maar ogen van een zwarte kat... Maar ik merk heel sterk aan de katten hier binnen dat er voldoende beweging is in de tuin die wij niet eens waarnemen in het donker..

sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:10

Mijn opa had toen ik nog kind was een grote volière met kanaries en zebravinken. Die volière had een gedeelte binnen in de schuur en dan een groot buitenstuk. Het binnenstuk kon van het buitenstuk gescheiden worden door een groot luik, vb voor de winterperiode.

Hij is een keer bijna zijn volledige populatie kwijt geraakt door een rat. Die heeft zich van buitenaf door de betonnen vloer een weg gegraven/geknaagd naar binnen. Het gat zat buiten in de grond tussen de sparren die naast de volière stonden en kwam IN de schuur uit, in het binnenhok.
Die is dus onder de fundering en al doorgegaan om toch maar die vogels te pakken te krijgen...
Ratten zou ik bijgevolg niet uitsluiten. Net zo min als marters of een ander roofdier. Ze weten dat de valkjes er altijd zitten, altijd in redelijke hoeveelheid en dat ze ook niet weg kunnen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:04

Hier is het momenteel ook raak. De eerste meikevers, de uilen, de vlermuizen worden actief. Heb een goede lamp voor en achter in de voliere en dat helpt goed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:22

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 17:58

Manlief heeft inmiddels een camera buiten de voliere opgehangen, dus ik ben benieuwd wat we vannacht te zien krijgen :=

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:06

Wat omtzettend rot dat je vogels zo in paniek raken. Ik zou ook denken aan een roofdier oid. Ik heb zelf grasparkieten, wellicht binnen maar die zijn snachts ook wel eens volledig in paniek geraakt van iets waarvan wij dachten :? . Sinds wij daar een kleed overheen hebben en een nachtlampje in de kooi is het over. Maar dat gaat met zo'n grote buiten volière natuurlijk lastig..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:18

Hier ook een paar keer gehad. We wisten niet wat het was alles in paniek. S'avonds een keer voor het raam gekeken en er bleek wat rond het hok rond te lopen. Wat weten we niet. Waarschijnlijk een rat of marter. Het zat in ieder geval rechtop naar ons te kijken....
Ik toen voor de zekerheid alles s'nachts het binnenhok in gejaagd en vliegluik dicht. Want ik dacht dat ze daar wel veilig zaten met die betonnen vloer. Niet dus -O-
Snachts weer een keer lawaai en de volgende ochtend was het binnenhok 1 en al veren en bloed. Van de 14 parkieten was er nog 1 over en 1 van de 2 valkparkieten was ook weg. In de hoek van het hok zat een gat in het beton gevreten. Er was trouwens niks van de vogels terug te vinden. Hierna hebben we de voliere ook opgedoekt. Onder de voliere zat vanaf het gat een heel gangenstelsel die onder het huis ging.

In het aluminium gaas van het konijnenhok zat ook een gat geknaagd dus denk niet dat je met beton en aluminnium veilig zit want dat dacht ik ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:23

Ben wel benieuwd wat het nou is , arme vogels echt sneu die filmpjes . Hoop dat de buitencam nu wat oplevert

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:25

Ik ben ook erg benieuwd!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 18:36

Tieme, dat is echt mijn grootste nachtmerrie := Het zijn voor mij ook echt huisdieren, ook al zitten ze in een buitenvoliere. Ik moet er niet aan denken dat een marter of ander roofdier ze te pakken krijgt :\

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:39

Cayenne schreef:
Hmm, een marter is dus ook blijkbaar een optie. Tijd voor een buitencamera dus.
Een muziekje doen we liever niet. Ook voor de buren die kleine kinderen hebben.
En in principe is het voorheen altijd goed gegaan. De laatste weken is het alleen steeds een terugkerend probleem.

Op 24 maart ging het ook mis :? De harde roep die je hoort is overigens een alarmroep van één van de valken.
[ Video ]

Het valt mij op dat in dit filmpje alleen de binnenclub in paniek raakt en niet de buitengroep. Als het een roofdier is zou ik denken dat dat juist andersom is. Ik zou dus ook gaan voor werking van het metaal voor nu...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 18:42

Volgens mijn man is de werking van aluminium niet erg aannemelijk omdat dat geen geluid maakt?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:43

ik vind het erg sneu voor je vogels, ik speelde het filmpje op de pc en de mijne ging van de leg van jou vogels := had ik dus niet moeten doen.

Mocht het een marter zijn is het een optie om extra gaas rondom aan te leggen?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:58

Waar ik vroeger woonde (buitenwijk van maastricht) heeft zelfs een vos gezeten, een marter zou mij dan ook niet verbazen opzich. Hopelijk vind je de oplossing!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:00

Een marter is een verzamelnaam voor een aantal verschillende soorten. De steenmarter, bunzing en hermelijn leven (soms) in de buurt van mensen of huizen. Zowel de steenmarter als de hermelijn heb ik hier weleens gezien :-)

De steenmarter is behoorlijk groot en heeft een witte bef, daarna volgt de donker gekleurde bunzing en tenslotte de kleine hermelijn. Maar alle drie groot genoeg om paniek te veroorzaken. Op camera zou je het verschil moeten kunnen zien als je ze vastlegt.

Dan de paniek. Als frettenliefhebber kan ik bevestigen dat alleen al het zien van een marterachtige enorme paniek kan veroorzaken. Bij een vriendin heeft een ontsnapte fret op de volière van de buurman twee vogels de dood ingejaagd, die raakten volledig in paniek. Maar ook toen ik nog weleens met mijn fretten buiten kwam en langs een kippenhok liep of konijnenverblijf gingen de dieren uit hun dak als ze de fret alleen al zagen. Vooral de kippen. Marters zijn overigens (net als katten) ook schemerjagers. Maar ook in de nacht kun je ze tegenkomen.

Op katten heb ik vogels eerlijk gezegd nooit zo zien reageren.

Het goede nieuws is dat je volière blijkbaar wel goed dicht zit, anders was ie al binnen geweest :-)

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:09

Maar hoe zou je de voliere echt martiersafe kunnen maken?
Hier komt er binnenkort een voliere en hier in de buurt zijn er zeker weten marters en wrs ook wel vossen.

Voor de rest heb ik er niet veel verstand van. Ik hoop dat je snel de reden en een oplossing vind ;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 19:10

Ja, ik denk echt dat het een voordeel is dat hij van aluminium is. Op dit moment heb ik de onderste voorzetramen ook nog op de voliere zitten, dus er tegenaan klimmen gaat een roofdier ook niet zo makkelijk lukken (tenzij ze vanaf het dak omlaag klimmen).
Ik zou echt verbaast zijn als het toch een marter blijkt! Dat had ik nooit verwacht :=

Ze zullen hem vanuit het binnenverblijf sowieso niet kunnen zien, denk ik. Dan gaan ze dus vooral over de flos vanwege het geluid.

Arabella: van welk materiaal wil je de voliere maken? Hout is niet marterproof denk ik. Volgens mij knagen ze daar wel doorheen en ik denk dat ze ook wel goed kunnen graven?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:15

Cayenne schreef:
Ja, ik denk echt dat het een voordeel is dat hij van aluminium is. Op dit moment heb ik de onderste voorzetramen ook nog op de voliere zitten, dus er tegenaan klimmen gaat een roofdier ook niet zo makkelijk lukken (tenzij ze vanaf het dak omlaag klimmen).
Ik zou echt verbaast zijn als het toch een marter blijkt! Dat had ik nooit verwacht :=

Ze zullen hem vanuit het binnenverblijf sowieso niet kunnen zien, denk ik. Dan gaan ze dus vooral over de flos vanwege het geluid.

Arabella: van welk materiaal wil je de voliere maken? Hout is niet marterproof denk ik. Volgens mij knagen ze daar wel doorheen en ik denk dat ze ook wel goed kunnen graven?

Ik wil je echt niet ongerust maken maar mijn lieve kleine gerbils doen dit met een vrij dikke plaat aluminium in een paar weekjes. Ben bijna door de draaimogelijkheden heen :')
http://boktimg.nl/img/m/sH7OTU.jpg

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:15

Wrs van aluminium.
Ik dacht aan een van 3 meter lang met dan een sluis op 0.5 meter (voor 2 valkjes en 2 grasjes alles mannen)

Eronder zowieso tegels en wrs ga ik er beton onder doen (lijkt me dus handiger)

Edit: ben even rond aan het zoeken en er wordt aangeraden om schrikdraad te spannen onder en boven

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 19:21

Azmay, maar bij die gaatjes kunnen ze een begin met knagen maken :P Ik heb dichte platen en valkparkieten hebben wel een sterke snavel, maar komen doorgaans toch echt niet door aluminium }>

Ik heb wel 2 valkparkieten met een camera fetish :')

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:23

Haha ik bedoelde ook niet dat je parkieten erdoor zouden komen maar een buitenstaander :o

Dat laatste plaatje _O-

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:24

Cayenne schreef:
Volgens mijn man is de werking van aluminium niet erg aannemelijk omdat dat geen geluid maakt?

Dat maakt wel zeker geluid.
Ik heb veel avonddiensten gedraaid ineen pand met erg veel aluminium.
En regelmatig hoorde ik een tik. Heel luid.
En dat was alleen met grote temperatuurwisselingen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:29

Ik heb dit helaas ook wel eens meegemaakt met mijn papegaaien, die zitten los in de woonkamer op een klimboom en heb ze ook een paar keer in volslagen paniek 's nachts meegemaakt. Ik werd er meestal wakker van, dan vlogen ze in blinde paniek in de rondte, overal tegenaan botsen...vreselijk! Ik ben er nooit achter gekomen wat dit veroorzaakte
Ik denk dan ook niet dat het iets met je volière te maken 'moet' hebben, ik heb immers zeker geen katten, marters of uilen binnen gehad. Ook de gordijnen zijn altijd dicht dus seizen niks van buiten...een geluid of licht kan natuurlijk wel.... mij hielp een nachtlampje ook goed, sindsdien is het niet meer gebeurd

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:52

Oh jeetje, wat een paniek zeg! Ik zou echt niet weten wat het kan wezen, hopelijk kom je er snel achter. :(:)
Welk gevleugeld vriendje moet je nu missen? :(:)