Wat is nou echt goed kattenvoer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:45

He Pytje, wat leuk dat jullie katten krijgen :)

Wij voeren alleen Royal Canin, werd ook door onze dierenarts aangeraden. Aanschaf is misschien wat duur, maar wij doen eigenlijk vrij lang met één zak, bijna 3 maanden voor twee katten. Dus dan valt het best mee.. Wij hebben er hele goede ervaringen mee! Ze eten er ook minder van dan bijvoorbeeld Whiskas of felix.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:29

Hier ook zoekende.

We hebben weer opvang kat die er slecht uit zag. En ook weer een rooie. Onze vorige was 9 dat hij bij ons kwam en weigerde elk ''goed'' voer en at alleen tom poes.

Voor deze dus eerst een zakje tom poes gehaald. Maar hij had slechte vacht en hele slechte ontlasting. Dus beetje overlegd in de winkel en die adviseerde een sensitive brokje. Sindsdien inderdaad geen problemen met de ontlasting meer.

Maar ik vind zijn vacht wel erg ruig en dof. Hij verhaart gemiddeld. En heeft wel regelmatig wat zwart bij de oogjes. Ik zou liever een kwaliteits voer geven, maar zakken zijn meteen zo groot om te proberen.

Hij at in het begin zn brokjes slecht en zijn tandjes waren ook niet zo best. Ik vermoed veel natvoer gehad?? Of hele slechte kwaliteit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:59

In de goedkopere merken zitten vaak heel veel smaakstoffen en andere chemische middeltjes om het 'lekker' te maken, dus als katten dit lang hebben gegeten hebben ze daar vaak de voorkeur voor :+
Net als wij mensen met lekkere snacks.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:41

Ik merk persoonlijk niet heel veel verschil tussen als mijn kat heel duur voer eet, of wat goedkoper. Vind het onzin om hem zo'n beetje duurder te laten eten dan ikzelf :+

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:47

Selka schreef:
BrittS schreef:
Hier ook Applaws / Orijen, op dit moment al een tijdje Orijen maar op Applaws deden ze het ook goed. Inderdaad vanwege hoge vleesgehalte en weinig koolhydraten.

Dit inderdaad of Acana.

Bij mij ook Applaws, Orijen of Acana.
Wel wat duurder voer maar in verhouding hebben ze er minder van nodig.
En de mijne zijn binnen katten dus vind het dan wel fijner als de drollen minder stinken en ook gewoon kleiner zijn (en daarin merk ik zeker wel verschil met het goedkopere voer)
Even via Google kijken waar het het goedkoopst is en daar bestel ik gewoon :) of anders bij de Intratuin

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:49

Hier applaws en Kivo vers vlees.
Ze stinken niet op de bak. (heb overigens ook een Peewee kattenbak)
Spugen echt niet. Ook geen haarballen.
De kat van mijn schoonouders krijgt verschillende merken natvoer(aldi, wiskas,felix) en die kat stinkt. Spuugt regelmatig(o.a.) haarballen. En de lucht van de kattenbak is niet te harden. Daar ruik je het regelmatig als je de ruimte in komt waar de kattenbak staat.
Hier ruik je het alleen als ik een dag ''te laat'' ben met verschonen. Of soms als ze echt net van de bak komen.

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:10

Maanlicht schreef:
Ik merk persoonlijk niet heel veel verschil tussen als mijn kat heel duur voer eet, of wat goedkoper. Vind het onzin om hem zo'n beetje duurder te laten eten dan ikzelf :+

Goedkoop is vaak toch duurkoop met brokken.

In goedkope brokken zit vaak weinig vlees en veel "rommel" zoals zout, kleurstoffen, granen, etc. hier kan de kat vrij weinig mee waardoor de kat veel meer zal ontlasten, maar ook veel meer van moet eten om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen.
Wanneer je een duurdere brok neemt (wel even kijken wat je neemt, want duur is ook niet altijd goed haha) zit er vaak veel meer vlees in, de kat kan dan veel meer stoffen opnemen en ook veel minder eten en ontlasten.

Maar het is maar net waar je voor kiest! :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:19

Hier een mix van RC en Applaws, maar de RC valt duidelijk meer in de smaak.

Koolhydraten zijn overigens niet alleen maar slecht. Wanneer deze voldoende bewerkt zijn (net zoals wij onze groentes koken!) kan de kat de voedingsstoffen gewoon gebruiken. Ga wel voor minstens 30% eiwit, katten hebben dit wel nodig (in tegenstelling tot honden, die zitten vaak veel lager). Toegevoegd zout is een afrader, is absoluut niet nodig, net als kleurstoffen.

Vers vlees is allemaal leuk en aardig, maar kijk wel uit met ontdooien en werk hygiënisch. Vers is altijd een risico. Droge brokken bederven pas na een lange tijd (water minder dan 10%) en zijn daarom voor veel mensen gewoon handig.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:02

Hoe bedoel je meer risico's? Je bent met je eigen vlees toch ook hygienisch?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:03

purny schreef:
Mijn poezel krijgt Felix. Ziet er goed uit. Onze oude katten kregen ook altijd Felix of whiskas en hebben toch mooie hoge leeftijden gehaald

Dit is echt goedkope bende, ik raad het niemand aan...

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:06

kiwiwitje schreef:

Veel van mijn docenten zijn dierenarts en die hebben helaas al heel wat andere dingen gehoord. Vlees ontdooien op het aanrecht, oud vlees voeren, niet goed schoonmaken na het voeren etc. Maar ook mensen die botten voeren (meer voor honden) en die een uur later met de hond naar de DA mogen om het bot te laten verwijderen...(je kan niet alle botten voeren namelijk)

Vaak gaat het goed hoor, maar lees je wel in :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:11

Riraito schreef:
kiwiwitje schreef:

Veel van mijn docenten zijn dierenarts en die hebben helaas al heel wat andere dingen gehoord. Vlees ontdooien op het aanrecht, oud vlees voeren, niet goed schoonmaken na het voeren etc. Maar ook mensen die botten voeren (meer voor honden) en die een uur later met de hond naar de DA mogen om het bot te laten verwijderen...(je kan niet alle botten voeren namelijk)

Vaak gaat het goed hoor, maar lees je wel in :)

Ohhh op die manier! Dan geef ik je helemaal gelijk! Niks gezegd! :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:11

Je weet wanneer het vies voer is, wanneer je kat het probeert te begraven :') (natvoer van de Lidl)

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:12

Hier is de ene poes bij Royal Canin blijven hangen. De ander eet nu Carnilove. Ze zijn nu bijna een jaar. En eten uit hun eigen bakje. Wel handig om te zien hoeveel ze eten. ;-)
Beide zien er goed uit en zijn fit.
De katten kiezen dus;-)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:19

antje_vip schreef:
Je weet wanneer het vies voer is, wanneer je kat het probeert te begraven :') (natvoer van de Lidl)

:')

Over rauw voer, ik geef dat, maar ik ontdooi het per portie in de koelkast. Nu voornamelijk alleen nog kuikens trouwens, qua natvoer Almo Nature en verder Appaws. Met 4 katten is het altijd zoeken wat ze nu niet meer lusten.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:26

antje_vip schreef:

Nou die van mij begraaft alles nadat ze er iets van genuttigd heeft, paar happen brokjes of slokjes water en daarna moet het verstopt worden.
Niet erg praktisch, laatst lag mijn bh in de waterbak, als die niet omgegooid kan worden moet er wel iets overheen gegooid worden :')

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:33

Mijn beide katten krijgen Iams multicat. Dat kregen ze al bij de fokker en wij zijn het blijven geven, never change a winning team :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:35

Hier ook Applaws. 80% vlees, geen granen, geen rotzooi. Je even verdiepen in wat een kat nodig heeft en wat juist niet, en je komt uit bij Applaws, Acana, Orijen. Supermarktvoer is de pest voor je kat, en veel andere dure (dierenarts) merken ook. Ik snap nog steeds niet zo goed dat dierenartsen, die toch beter moeten weten, soms echt troep aan merken verkopen. Als je eens leest op de zak wat er allemaal in zit...!

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:44

Hier ook Applaws, maar mijn gecastreerde kater wordt er nogal dik van. Verder krijgen ze Smuldier en dat krijgen ze in hun eigen bakje dus beter te reguleren. De mensen die brok en vlees voeren, hoe doen jullie dat naast elkaar? Ik wil eigenlijk meer vlees dan brok gaan voeren, maar tussendoor nog een handje brok of voor het slapen gaan is niet goed voor maag en darmen geloof ik?

Ik merk trouwens ook echt wel verschil met de kattenbak hoor. Hier binnen katten en in het weekend mogen ze dan van dat natvoer van de supermarkt. Je ruikt het meteen :x

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:52

Janey1992 schreef:
Hier ook Applaws, maar mijn gecastreerde kater wordt er nogal dik van. Verder krijgen ze Smuldier en dat krijgen ze in hun eigen bakje dus beter te reguleren. De mensen die brok en vlees voeren, hoe doen jullie dat naast elkaar? Ik wil eigenlijk meer vlees dan brok gaan voeren, maar tussendoor nog een handje brok of voor het slapen gaan is niet goed voor maag en darmen geloof ik?

Ik merk trouwens ook echt wel verschil met de kattenbak hoor. Hier binnen katten en in het weekend mogen ze dan van dat natvoer van de supermarkt. Je ruikt het meteen :x

Hier krijgt de kat van 6 kg 60 gram vlees en 15 brok. Vlees in de ochtend brok avond(applaws). Hebben ook smuldier gevoerd maar voeren nu kivo.
De kat van 4,5 kg krijgt 50 vlees en 10 brok.
Brok is hier meer voor het gemak, en omdat we willen dat als er eens geen vlees ontdooit is of als we weg zijn dat ze gewoon brokken eten.
Ik weeg trouwens alles af. Gaat om twee gecastreerde katers.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:54

ik voer zowel de kat als de honden real nature. een graanvrije brok met veel vlees of vis. ook veel verschillnde soorten in (verschillend vlees erin) wat voor mijn kat die neit altijd hetzelfde wil ideaal is.
Ik koop het in de maxizoo hier.
kat is mooi op gewicht (werd makkelijk dik op hills of RC) heeft een mooie blinkende vacht. de honden ehbben ook prachtige vachten en hebben een mooie spieroppbouw. (in vergelijking met volle broers en zussen die ander voer krijgen)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 23:43

c_alsemgeest schreef:
In de goedkopere merken zitten vaak heel veel smaakstoffen en andere chemische middeltjes om het 'lekker' te maken, dus als katten dit lang hebben gegeten hebben ze daar vaak de voorkeur voor :+
Net als wij mensen met lekkere snacks.

Ja, snap ik. Is met paarden natuurlijk net zo. Maar als je een kat overneemt van 9 die niet zo een mooie vacht heeft, hoop je dat hij goed voer wil eten. Maar een iets wat mager beestje laat je ook niet dagen hongerig zijn. Dus toen maar Tompoes blijven voeren.

De huidige kat lust wel meer, maar had slechte tandjes, at moeilijk brokjes en had behoorlijke darmprobleempjes. Staat op sensitive brokjes en gaat goed. Alleen zijn vacht zou van mij wat meer glans mogen. Hij ziet er qua model wel goed uit en is actief.

Die van ons krijgt af en toe een klein beetje natvoer van sheba of gourmet bijv. Dat naast de brokjes en slechts een klein beetje.

Maar ik was oppassen bij dieren van iemand en gaf 1x een zakje natvoer van Jumbo eigen merk en de poes had er echt veel last van. Heb tig keer de bak geschept en hoorde haar zelfs leeglopen dag later. Dat kan nooit goed spul zijn, maar er zijn vast zat katten die er wel tegen kunnen. Genoeg katten die het buiten doen en mensen het niet eens zien wat hun kat doet, denk ik zo.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 00:03

Acana,applaws en orijnen zijn toch wel de betere merken. Het feit dat ik door dit te voeren (momenteel applaws vanwege praktische redenen) mijn diabetes kat insuline vrij heb gekregen zegt denk ik wel genoeg.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 00:29

Mijn 14-jarige krijgt Applaws, af en toe Almo of Applaws blik en regelmatig vers (maar daar is ze een behoorlijke zeur mee). Ik voer mijn hond vers en mijn kat het liefst ook, maar daar denkt ze dus zelf anders over. Zelf gevangen muizen, konijnen en duiven gaan er dan wel weer in :roll:

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 00:36

Applaws raad ik tegenwoordig af, ik hoor te veel katten met blaasgruis hierop. Wat ook te verklaren valt doordat er een extreem hoog calcium, fosfor, eiwit en dus waarschijnlijk ook een hoog magnesium-gehalte. Dit zijn de 4 producten die blaasgruis veroorzaken, gecombineerd met te weinig drinken (en dus iedere brok).

Ik voer zelf 200g Animonda Carny met daarnaast, afhankelijk van de kat, nog een hoeveelheid Royal canin sensible 33. De Sensible 33 heeft een heel gunstige eiwit-vet-koolhydraatverhouding voor een brok en een hoge smakelijkheid.