Oudere hond met gebreken, laten inslapen? => Update pagina 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Oudere hond met gebreken, laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:25

zie jij dit hondje dagelijks? Hoe is het de dag nadat jij er een "grotere" wandeling mee gemaakt hebt? Ik ken namelijk weinig honden die niet blij zijn en erg graag meewillen op wandeling, maar dit de dag nadien "bekopen"/uitzweten.

Klinkt mij ook eerder dat dit hondje stilaan gaat bezwijken onder de verschillende aandoeningen. Bovendien geef je dagelijks pijnstillers/ontstekingsremmers, maw je hebt geen goed beeld van hoeveel pijn/ongemak het beestje werkelijk heeft.
De dag dat ze niet meer blij is om je te zien, ben je imo veel te laat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 16:40

ik zie haar niet meer dagelijks inderdaad. Ze heeft vaker van die toevalletjes, en als ze op langere wandeling meegeweest is (in haar buggy) is ze de dag erop wel heel stilletjes en moet ze inderdaad wel bekomen ervan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:19

Dat maakt het andere koek wat je nu verteld Duhelo.
Wat een moeilijke keuze. Ik zou de risico's overleggen met de dierenarts, en een bloedje trekken, en bij geen operatie: hoe je haar laatste periode zo gemakkelijk mogelijk kunt maken kwa medicijnen en tot hoever je dat kunt ophogen.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:39

Veel honden laten idd niet merken dat ze pijn hebben en gaan echt door tot ze er letterlijk bij neer vallen. Medicatie helpt voor het ene maar maakt vaak iets anders kapot. Ik weet van Metacam dat als het langer dan 2 weken gegeven wordt schade aan de maag veroorzaakt.
Ik zou daarom ook kiezen voor inslapen. Houden van is ook loslaten.

Een operatie brengt vele nadelen met zich mee, vooral voor een oudere hond.
Je hebt nergens garantie op, en je kan helaas niet in de toekomst kijken.
Ben eerlijk naar jezelf en vooral naar je hond.
Sterkte met het maken van een beslissing.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:52

Heel eerlijk? Als het mijn hondje was had ik nog even van haar genoten (mits ze pijnvrij is) en haar als het tijd is haar laten gaan.

En ik snap je dilemma echt.
Onze boxer had ook een gezwel in haar keel. Bij koel weer ging het goed, maar zodra het warmer werd dan kreeg ze het benauwd. Tja het werd zomer en er kwamen temperaturen van 35+ aan. Wij hebben haar toen laten gaan. En achteraf was ze slechter dan iedereen dacht (ook de da) maar ze had maar weinig nodig.

Onze Franse Bull die we nu nog hebben heeft helaas ook een tumor. Ondanks hij nog maar 9 is, willen ze hem niet meer onder narcose brengen. En daarbij komt ook nog eens dat de tumor op een rot plek zit die 99 van de 100 keer toch weer openspringt. Het dan dicht krijgen word een gevecht, plus hij is daarin een neuroot (dus word echt een kwelling voor hem omdat dagelijks te verzorgen).
Hij heeft ook nog eens een hernia die niet te opereren is.
Zolang de tumor niet open springt, hij geen pijn heeft en geniet van het leven laten we hem genieten van het leven.

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:01

Als ik advies mag geven.. laat hem niet lijden en maak op tijd de keuze.
Ik heb zelf met een soortgelijk probleem gezeten, een border collie van 11 jaar. heeft 3 operaties gehad voor 3 verschillende dingen.. Ik steeds maar denken ze wordt weer beter en ze is nog dolblij met wandelen en als ze me ziet. Maar zodra ik de deur uit was dan was ze gewoon een zwak hoopje..
Constant wilde ik haar niet laten gaan en maar alles uit de kast trekken dat we haar niet zomaar lieten gaan terwijl er misschien nog wel iets was dat haar beter maakte.
Door de operaties (narcose) is ze nog meer achteruit gegaan wat voor de laatste problemen zorgde. Hier heb ik over gesproken met de dierenarts en ze zeiden we kunnen nog vanalles proberen, maar wat zou jij zelf willen als jij zelf deze problemen had..

Nu ze ondertussen al bijna een half jaar weg is, is het nog steeds super moeilijk om eraan terug te denken. Maar jeetje het zijn honden en zodra ze respect voor je hebben zullen ze zich echt niet onderdoen voor je. Ze vechten tot het laatste eind!
Als ik de tijd terug kon draaien dan had ik voor de eerste operatie de keuze al gemaakt, puur voor de hond.
Heel veel succes met het maken van de beslissing.

GabberGillJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:36

Ik ben ergens wel benieuwd wat de reden is haar door te laten gaan?

Vaak heb ik het idee dat wij ze niet willen laten gaan en ze daardoor laten doorlopen. Waarom snap ik nooit, want houden van is ook loslaten toch? Zie het als zegen dat je haar kan laten gaan. Een hond zal ten allertijden voor je doorgaan en zal niet altijd laten merken dat hij/zij er klaar mee is.

Hoe langer je in mijn ogen wacht hoe meer de hond er alleen nog voor je eigen plezier is.

De stap naar het euthanaseren is moeilijk, maar het is het dubbel en dwars waard tegenover je trouwe dier.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 20:38

De reden om momenteel nog door te gaan is simpelweg omdat ik vind dat ze nog niet erg genoeg is om in te slapen.
De vorige honden waar ik het meemaakte waren op, ze hadden op zich ook geen pijn, maar waren gewoon oud en moe. stuk voor stuk sliepen ze ook al in op de dosis verdoving. Uitgezonderd de laatste die ook nog in het kopje goed was maar door HD, ED, artrose gewoon lichamelijk volledig op was. van haar mat naar buiten gaan (drie meter) was al teveel, die heeft er dan nog keihard tegen gevochten.

Als ik zie hoe haar algemene state of mind is is het gewoon nog een hele happy, oudere hond, met wat kwaaltjes. Een deel waar ze zelf weinig last van heeft (het plassen en de geur :+), een deel waar ze zelf wel last van heeft (de tandjes, de tumor, de knietjes en die lichte toevalletjes (ze schudt/beeft eventjes, soms gecombineerd met inverse sneezing, maar herstelt er vrij vlot van). Maar bij alles toont ze niet duidelijk pijn maar eerder ongemak (uitgezonderd de tandjes dan als ze geen metacam krijgt).

Dat maakt het zo moeilijk, simpelweg omdat ze het zelf nog niet aangeeft ...

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:48

ooo wat een moeilijke keuze. Het is lastig om je maatje zo te zien en een keuze te moeten maken. 2 jr geleden stond ik voor hetzelfde, mijn hond werd bijna 17..maar doordat ik dagelijks met haar omging zag ik niet dat ze echt ouder werd. Nouja ik wilde het niet zien. Achteraf gezien had ik haar eerder moeten laten inslapen, alleen kan ik nu zeggen dat ik er nog niet aan toe was. Zij wel, ze was op. Al deed ze nog wel haar ding maar op een manier wat eigenlijk niet meer okee was. al liet ze het niet blijken ik denk echt wel dat ze last heeft gehad.

Keuzes maken blijft lastig, maar maak de keuze als je er zelf achter staat. Jij maakt haar mee...wij niet. Sterkte iig!

GabberGillJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:18

Ik begrijp je helemaal! Ik heb alleen toen al voor mijn hond gekozen toen het ongemak werd en waarom kan ik niet zeggen. Het was mijn gevoel. Hij was nog goed en ging graag mee alleen hij was niet meer kerngezond en dat gaf hem vaak frustratie. Hij was dus zelf net 12 jaar en 55 kilo. Ik heb er geen moment spijt van omdat hij zichzelf zo snel overgegeven heeft aan de eeuwige rust dat ik toen pas merkte dat het eigenlijk helemaal niet te vroeg was of dat hij nog te goed was.

Ongemak is in mijn ogen ook frustratie en dat zet ik altijd om naar mezelf. Als ik zo zou moeten leven en mijn geliefden zouden mij kunnen laten gaan, zou ik dat op dit moment willen.

Ik kan jou niet dwingen of overhalen om haar te laten gaan, maar ik wil wel graag mijn ervaring delen.

Door de wilskracht van de hond verrijken we ons vaak op de situatie.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:07

Hoe gaat het nu ts?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 21:30

Mijn moeder is het telefoontje naar de dierenarts aan het uitstellen, ik weet niet of het is omdat er kans in zit dat DA alsnog groen licht geeft voor operatie, of voor de vrees dat hij zegt dat we ze beter per direct zouden laten inslapen.
Deze week is ze behoorlijk goed, ik ben zondag met de grote honden een dag weg geweest en heb dan savonds nog een wandelingetje met haar gedaan. Ik moet haar echt intemperen kwa tempo want ze loopt zichzelf voorbij.
Verder is ze deze week eigenlijk behoorlijk happy en maandag is ze nog lekker het vlees van mijn wolfhond gaan afpakken, dus kwa eetlust is er zeker geen gebrek :D

GabberGillJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:03

Afbeelding

Ik ken dat echt heel goed. Dit was mijn oude knar 2 weken voordat we hem lieten gaan.
Vreselijk als ze nog met veel goed zijn he.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:44

Het is zwaar ongepast omdat je verhaal zo verschrikkelijk is, maar ik heb echt even gevouwen gelegen om jou omschrijving van de geur van je hondje _O- Zo droog :D

Duhelo schreef:
Ik heb ooit tot aan mijn schouders in de borstkas van een 4 dagen dode struisvogel gezeten die niét gekoeld bewaard werd zonder ook maar te hoeven kokhalzen, maar de geur van mijn hondje beneemt letterlijk mijn adem en eetlust.

Ik vind wel dat ik nog even serieus moet ingaan op je Topic wat het is wel een lastige kwestie.
Je houd natuurlijk heel veel van je dier, en je wilt haar helemaal niet verliezen. Dat maakt het lastig. Ik sluit me aan bij wat anderen ook zeggen. Het is jou dier en jij kent haar het beste. Je zal in je hart wel weten wat goed voor haar is. Sterkte ermee, ik volg je nog even.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 13:33

Even een update

de laatste drie weken was ze eigenlijk behoorlijk goed

we hebben vandaag eindelijk de dierenarts kunnen laten komen die globaal onderzocht heeft

gebreken:
- slechte tanden (alle tanden zouden moeten getrokken worden)
- de tumor
-uitvloei vulva
- ernstige hartruis
-slechte doorbloeding van het tandvlees

om te starten heeft ze nu medicijnen voor haar hart gekregen.

wat kunnen we doen
- bloed testen en foto nemen = 150 €
- indien uitslag goed, opereren 450 € (tumor eruit en sterilisatie)
- daarna enkele weken later opnieuw opereren voor de tanden = 300 €

Indien de uitslag niet goed is of als we de testen niet doen stelt hij de hartmedicatie voor in combi met pijnstillers tot ze zelf aangeeft dat het genoeg geweest is, op dit moment vindt hij het algemene beeld van haar niet voldoende om in te slapen.
Er zit een hoger risico dat ze tijdens de operatie's overlijdt aan het hartfalen, of dat ze uiteindelijk hieraan sterft dan aan een van de andere factoren.

GabberGillJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:29

Kijk nu weet je wat.

Hoop dat je der met mediatie nog een tijdje bij je mag houden. Tenminste ik neem aan dat je dat doet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 19:37

Tuurlijk. hartmedicatie is intussen opgehaald en ze krijgt dagelijks haar metacam :).
De operatie is op deze manier no go, de prijs in combi met risicos en herstel zijn er een beetje over.
Vriendin van me heeft de zaak eens voorgesteld aan haar dierenarts, en hij zou opteren voor het gezwel en ev sterilisatie en de tanden eventueel toch samen te doen. Op voorhand starten met goede antibiotica kuur om infecties te vermijden.
als ik mijn moeder overtuigd krijg ga ik voor een tweede opinie bij hem om eens goed te kijken naar herstel en kosten.Maar eerst moet het hart toch een stuk gestabiliseerd zibn.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:56

Kuggur schreef:
Mijn mening is inslapen. Ze is 13, met een heel scala aan gezondheidsproblemen.
Zelfs als die operatie helemaal lukt (wat maar zeer de vraag is) wat voor levenskwaliteit heeft die hond in de weinige tijd die haar rest?
Sterkte er mee.

Dit. Genoeg is genoeg. Niet sollen met zo'n oud beestje. Haar die operatie nog laten ondergaan doe je niet voor haar, maar omdat je er dan zelf nog niet aan toe bent afscheid te nemen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:54

Die bloedtesten en foto zou ik persoonlijk sowieso nog doen. Gewoon voor mezelf om zekerheid te hebben over hoe goed of slecht haar binnenste echt is. Het geeft iets meer rust om beslissingen te kunnen nemen op basis van duidelijke bewijzen dan vermoedens.
Als ze redelijk goed is, zou je de tanden wel kunnen laten trekken. Dat is op zich nog een relatief milde operatie met een zachte oppervlakkige narcose en snelle revalidatie waar meerdere oudere honden goed doorkomen.
De tumor weghalen en steriliseren zou ik niet meer doen. Dat is een heftigere operatie met diepere narcose en een langere/pijnlijkere revalidatie. Hoeveel tijd win je daar dan mee? En hoe kwaliteitsvol kan het hondje die gewonnen tijd nog spenderen?
Dus dan zou ik haar op pijnmedicatie zetten en nog een paar goede weken/maanden geven tot ze zelf aangeeft dat het niet meer hoeft.

Is ze te slecht om haar tanden te laten trekken, dan zou ik waarschijnlijk toch de keuze maken om haar te laten inslapen. Rotte tanden zijn zeer pijnlijk en een startpunt van heel wat andere problemen (oa. hartproblemen), dus daar niets aan doen en laten zitten zou voor mij geen optie zijn.

Heel veel sterkte! Het is niet altijd gemakkelijk om het 100% goed te willen doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 14:11

Met de hartmedicatie en de metacam is ze een paar weekjes weer opgekrabbeld. Helaas heeft ze sinds twee weken een hele hartnekkige, zware hoest.
Dierenarts er weer bij, hartruis is ondanks de medicatie slechter geworden en hij vermoed water op de longen. ze scoort kwa "slechtheid" op longen en hart nu een 4-5 (6 is het slechtste).

De dierenarts geeft nu ook aan dat ze echt wel op is, er is nog een mogelijkheid tot het nemen van foto's en vochtafdrijvers te starten, maar dit in combi met haar nieren die al heel slecht zijn zit er veel kans in dat het OF niet aanslaat, Of er binnen een paar weekjes iets anders opspeelt.

Ze is nu ook nog vrolijk als ze iemand ziet, gaat nog mee wandelen maar na 50 m vraagt ze om n haar buggy te mogen, eet wel nog goed, maar de rest van de dag ligt ze in haar mand te slapen of gaat ze zich verstoppen in de (vieze) kattenbak. Bij tijden laat ze ook gewoon haar plas lopen waar ze staat, en ze is nu ook zo goed als doof.

We hebben een afspraak gemaakt om haar dinsdag over de middag te laten inslapen, zodat ze dezelfde dag nog gecremeerd kan worden.
Morgen mag ze nog mee naar het bos met de hele groep, en dinsdag ga ik wat vroeger om nog een laatste wandelingetje alleen te doen ermee, en dan mag ze gaan slapen ...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 14:15

Ik heb de hele tijd meegelezen en wil je heel veel sterkte wensen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 14:22

Dankjewel!
Ik weet dat het beter is zo, heb ze gisteren nog gezien en in het uurtje dat ik er was heeft ze een 6 tal hoestaanvallen gehad en lag ze amper nog 10 minuten onafgebroken op dezelfde plek/houding.
Ook begint ze rare dingen te doen (naar de muur gaan staan staren voor 10 minuten, op haar trapje klimmen, naar links kijken en de muur zien, en "vast" staan (terwijl ze naar rechts gewoon de sofa in gaat zeg maar). Dus ik heb er op zich wel vrede mee. Ze heeft een mooi leven gehad, de laatste weken nog mee gemogen in haar buggy op wandeling, lekkere hapjes gekregen, het is goed zo geweest :j

Maar maakt uiteraard niet dat ik niet énorm opzie tegen het inslapen zelf. Dat is echt zo vies , maar ik kan het niet maken om ze ook op die laatste trip niet te begeleiden.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 14:24

Als ze zo sterk ruikt is er meestal nog meer mis. Ik zou haast laten gaan, hoeveel pijn dat ook doet. Liefhebben is loslaten als dat moet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 14:25

Nabster schreef:
Als ze zo sterk ruikt is er meestal nog meer mis. Ik zou haast laten gaan, hoeveel pijn dat ook doet. Liefhebben is loslaten als dat moet.

zie mijn berichtjes boven je ;)
Topic is al ietsjes ouder, maar de afspraak tot inslapen staat nu dinsdag gepland nav de laatste ontwikkelingen.

Granoek

Re: Oudere hond met gebreken, laten inslapen? => Update pagina 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 15:16

Heel veel sterkte!