Natural answer vlooienpoeder alternatief voor Bravecto en co

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Willemina_L

Re: Natural answer vlooienpoeder alternatief voor Bravecto en co

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 09:14

Nou we zijn inmiddels twee weken en drie poederbeurten verder... HET WERKT!!! *\o/* *\o/*

Hij krabbelt niet meer en ik ben er heel erg blij mee! Een vlooienpoeder wat natuurlijk is en toch werkt.... super!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 09:59

Willemina, heb je dan ook daadwerkelijk vlooien bij je hond gezien? Het kunnen natuurlijk ook de losse haren zijn die jeuk geven...... Persoonlijk geloof ik niet dat er iets natuurlijks is tegen teken en vlooien, anders worden er in sommige delen van Duitsland ook geen dieren geënt tegen Borreliose, dan waren ze daar toch ook allang op de natuurlijke tour gegaan?

Wij gebruiken al jaren Bravecto bij onze honden. Boerderijhonden die altijd buiten lopen in bos en weide en ik moet gewoon zeker weten dat ze geen ongedierte meebrengen het huis in. De oudste krijgt het inmiddels al ruim 7 jaar, daarvoor hadden wij Comfortis, maar dat moest je elke maand herhalen. Voordeel van Bravecto vind ik dat het helpt tegen vlooien én teken. Ik geloof best dat er honden ziek van zijn geworden, maar zolang er geen sectie wordt gedaan op een dier zul je nooit weten waaraan het is overleden. Er bestaat altijd een risico dat een dier allergisch reageert op een medicatie en daardoor komt te overlijden.
De verhalen die in Radar de ronde hebben gedaan heb ik voor onwaarheid aangenomen. Radar is een programma wat op sensatie belust is en van muggen olifanten maakt. Daarnaast zijn de medewerkers van Radar grote vriendjes met de dierenliefhebbers uit de politiek die het liefst vandaag nog iedereen vegetariër zien worden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:07

Dus suffie,de mensen waarvan hun honden zijn overleden na het geven van Bravecto zijn leugenaars?Die mensen bestaan echt hoor en er zitten zelfs dierenartsen tussen met eigen honden ide of een neurologische aandoening kregen of overleden zijn.Radar is met het programma gekomen op vraag van...ze hebben het niet verzonnen.

Fijn Wilhelmina dat het lijkt te werken,ik ga het dan denk ik ook eens bestellen.
Ik kan me voorstellen dat als je net als jij iets minder om je honden geeft er niet zo probleem inziet om je hond met landbouw gif vol te stoppen.Maar maak van andere mensen dan geen leugenaars,denk dan gewoon ik heb geluk gehad.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:30

Jammer om te moeten lezen dat je niet om je dieren geeft als je ze behandelt met een middel tegen teken en vlooien -O- Volgens mij hebben onze dieren hier een prachtleven met de beste verzorging die ze kunnen wensen.

Er zijn ook honden overleden na het krijgen van entingen, wormmiddelen, enz. Altijd en overal zullen dieren ziek worden na het toedienen van een middel, geen enkel middel is voor iedereen veilig. Alleen gaan er ontzettend veel verhalen de ronde over overleden dieren die Bravecto hebben gekregen, waarvan helemaal niet vaststaat dat ze overleden zijn door de Bravecto.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 11:21

@suffie: Ja inderdaad echt vlooien gezien, dat schreef ik ook al in eerdere posten. Wat mensen hun honden geven vind ik prima hoor, maar Bravecto durf ik gewoon niet aan. De pipetten van Stronghold, van Frontline de spray en de pipetten en de Advantix deden echt niet veel. Wel iets maar niet voldoende. Af en toe vond ik toch een vlo en hij bleef krabbelen.

Voor de andere twee honden werkte de Advantix wel goed en ik heb nu voor de zekerheid ook Practic in huis.

Maar... Ik was benieuwd of dit natuurlijke middel zou werken. Volledig onbevooroordeeld en ik ben echt verder geen natuurfreak aan alternatieven ofzo.

Het werkt gewoon en daar ben ik ontzettend gelukkig mee!!!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:28

Super Wilemina, ik blijf het even volgen want ik ben benieuwd of het ook blijft helpen als het straks warmer weer begint te worden. Frontline en Advantix heb ik zelf ook geen goede ervaringen mee, kregen ze juist veel jeuk van, tot een hotspot toe.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 11:36

Ja het is weer meer werk dan een pipetje en spray. Helemaal inpoederen maar hij vindt het gelukkig zalig om op zijn lijf helemaal verzorgd te worden. Zelf kan ik er niet mee zitten, het is zelfs een aangename geur. Lijkt op fijne stof...

Bijhouden en hopen dat het op de langere termijn blijft werken!

Ik had gepost op Bokt om te vragen of iemand ervaring had met deze firma. De website zag er wat onbetrouwbaar uit en dan kan het natuurlijk weggegooid geld zijn..

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 11:40

suffie schreef:
Super Wilemina, ik blijf het even volgen want ik ben benieuwd of het ook blijft helpen als het straks warmer weer begint te worden. Frontline en Advantix heb ik zelf ook geen goede ervaringen mee, kregen ze juist veel jeuk van, tot een hotspot toe.

Practic heb ik op de andere twee honden gedaan. Eentje had namelijk ook twee hotspots maar durf niet met zekerheid te zeggen of het van de Advantix kwam vorig jaar. Was wel de eerste keer toen dat ik dat spul gebruikt had. Ik ga regelmatig naar mijn moeder in Frankrijk en dat is in de Dordogne met teken... bah.

Practic geen enkel probleem bij de andere twee dus. En nu uiteindelijk gaan zien of we voor alledrie toe kunnen met het poeder of dat het met de zomer en de teken toch Practic wordt...
Laatst bijgewerkt door Willemina_L op 18-03-17 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:49

Het probleem met bravecto is dat er mensen zijn die roepen dat hun hond is doodgegaan door bravecto maar dat niet eens zeker weten. Het kán zijn dat de hond allergisch was, kán.. maar omdat er een paar mensen een ontzettende heisa maken gaat iedereen het bij bravecto zoeken, en denken mijn hond heeft 6 weken geleden bravecto gehad en nu is hij ziek dús dat komt door bravecto.
Hetzelfde met vers vlees versus brok, de mensen die brok voeren roepen over het algemeen het hardst dat vers vlees heel slecht is maar de mensen die vers voeren zullen niet zeggen je móet vers voeren want brok is slecht, ze zullen hooguit zeggen kijk naar een goede kwaliteit brok waar je hond het goed op doet.
Met bravecto net zo, je hoeft het niet te geven maar ga anderen niet beoordelen omdat ze wel zo nuchter zijn om zelf te kijken of hun hond het er goed op doet of niet.
En ja, die van mij krijgen het ook, 3 alleen in de zomer, 1 heeft het nu een heel jaar gehad omdat ik hem mee had op plekken waar vanalles rond kroop en ze hebben nergens last van maar de vlooien en teken zijn wel dood, en bloed heb ik nog nooit in een teek gevonden, ik haal ze er altijd leeg uit bij mijn chi dus prima, liever in de zomer bravecto dan onder de vlooien en teken omdat het spul niet werkt.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 11:52

Ik heb dit topic niet geopend omdat ik tegen Bravecto ben. Ik durf het gewoon niet aan. Dat is alles en was benieuwd naar dit poeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:57

Willemina_L schreef:
    Ik heb dit topic niet geopend omdat ik tegen Bravecto ben. Ik durf het gewoon niet aan. Dat is alles en was benieuwd naar dit poeder.

Dat is prima toch? Dan moet je het niet geven maar ik denk wel dat het goed is dat je je inleest en kritisch kijkt want je begint ook over het dmr gen, ik denk dat je MDR1 bedoeld, en als jij zo bang bent dat je hond ergens op reageert dan kan je je hond hier gewoon op laten testen en met de DA overleggen over wat je wel en niet zou kunnen geven.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 12:07

dees_daan schreef:
      Willemina_L schreef:

Dat is prima toch? Dan moet je het niet geven maar ik denk wel dat het goed is dat je je inleest en kritisch kijkt want je begint ook over het dmr gen, ik denk dat je MDR1 bedoeld, en als jij zo bang bent dat je hond ergens op reageert dan kan je je hond hier gewoon op laten testen en met de DA overleggen over wat je wel en niet zou kunnen geven.

Ik heb even last van autocorrectie gehad bij het schrijven van MDR1 gen. En dat was ook totaal niet van toepassing op mijn eigen honden maar een reactie op de post van iemand anders.

Tjonge zeg, ik wilde gewoon weten of iemand ervaring had met deze firma en het leveren van de producten. En ik wilde graag gaan onderzoeken of er een werkend alternatief was voor de chemische middelen die vooralsnog bij enkel de derde hond klaarblijkelijk niet werken. Het zou fantastisch zijn en ja, ik ben blij want het werkt!!

Of jij Bravecto of niet geeft, hell wat mij betreft verzuip je gewoon de hond om van de vlooien of te komen bij wijze van spreken dat gaat mij niets aan. Het enige wat fijn is voor de hond is iets wat werkt!! En wat het dan ook moge zijn dat moet de hondenbezitter helemaal zelf weten.

Ik was gewoon blij om te kunnen melden dat ik iets heb gevonden wat werkt. Sorry al daarvoor dan als het als aanval overkomt. Ik vind Bravecto een risico omdat het onomkeerbaar is eenmaal ingenomen. En een natuurlijk middel is in mijn optiek altijd beter dan gif voor de hond. In de natuur is trouwens ook genoeg gif te vinden maar de strekking mbt de hond en ongedierte lijkt me wel duidelijk.

Afbeelding
      Laatst bijgewerkt door Willemina_L op 18-03-17 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:11

Ik lees even mee. Mijn hond wordt altijd ziek van pipetjes. Heb er verschillende geprobeerd maar ze wordt een aantal dagen lusteloos gaat smakken (misselijk?) enz.... verser nooit een vlo of teek gezien dus wat dat betreft werkt het goed. Van de DA Bravecto als oplossing gekregen maar die pil ligt nog steeds in de la aangezien ik voor het geven op de fb pagina stuitte.....
      Je weet niet zeker of Bravecto doodsoorzaak is geweest maar voor de zekerheid liever niet.
      Ik geef nu knoflooktabletten (lees hier net dat ik dat beter niet kan doen?) en geef haar karnemelk...
      Graag heb ik voor het echte tekenseizoen begint iets beters gevonden waar mijn hond niet ziek van wordt.....

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 12:13

Djoopie schreef:
      Ik lees even mee. Mijn hond wordt altijd ziek van pipetjes. Heb er verschillende geprobeerd maar ze wordt een aantal dagen lusteloos gaat smakken (misselijk?) enz.... verser nooit een vlo of teek gezien dus wat dat betreft werkt het goed. Van de DA Bravecto als oplossing gekregen maar die pil ligt nog steeds in de la aangezien ik voor het geven op de fb pagina stuitte.....
      Je weet niet zeker of Bravecto doodsoorzaak is geweest maar voor de zekerheid liever niet.
      Ik geef nu knoflooktabletten (lees hier net dat ik dat beter niet kan doen?) en geef haar karnemelk...
      Graag heb ik voor het echte tekenseizoen begint iets beters gevonden waar mijn hond niet ziek van wordt.....

Ik kan het je aanraden iig dit poeder. Of het voor jou ook werkt als voor mijn hond dat weet ik natuurlijk niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:36

Je voelt je meteen aangevallen maar het punt is dat er dingen geroepen worden uit onkunde, ik zeg niet dat jij dat doet maar dat gebeurd wel in en in dit topic zie je de voorbeelden daarvan voorbij komen. Als dit spul werkt voor jou hond is dat prima, werkt het niet en weet je niet wat wel veilig is kijk dan objectief naar wat wel kan werken en als je bang bent dat iets gevaarlijk is zorg dan dat je genoeg info hebt om te kunnen bepalen of je het wil proberen of niet.
      Iedereen doet wat hij/zij goed vind voor de hond, maar wat honden betreft zijn mensen wel vaak extreem als het op middelen aankomt en lopen ze vaak blind achter de paniekzaaiers aan.
      Ik heb het al zo vaak gezien dat er iets geroepen word maar als je dan vraagt of er sectie gedaan is dan is het antwoord nee.. En als dat niet zo is kan je gewoon niet zeker weten wat de oorzaak was als er geen zwaar lichamelijk letsel was.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:43

Dees daan dat geld ook voor jou,Ik weet niet of je toevallig voor de firma werkt waar het product gemaakt word ,want daar word het namelijk ontkent met de zelfde drog reden die jij aanvoerd.Net zo weinig onderzoek als er gedaan is naar de overleden honden ,net zo weinig onderzoek is er bij Bravecto gedaan op lange termijn.Wel is al gebleken dat het gif langer als 6 maanden in het lichaam blijft zitten en is dat bij diverse honden terug gevonden in organen.
      Het was voor mijn dierenarts die tevens een vriendin van mij is een reden om het middel af te raden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 14:11

beatje schreef:
      Dees [naam] dat geld ook voor jou,Ik weet niet of je toevallig voor de firma werkt waar het product gemaakt word ,want daar word het namelijk ontkent met de zelfde drog reden die jij aanvoerd.Net zo weinig onderzoek als er gedaan is naar de overleden honden ,net zo weinig onderzoek is er bij Bravecto gedaan op lange termijn.Wel is al gebleken dat het gif langer als 6 maanden in het lichaam blijft zitten en is dat bij diverse honden terug gevonden in organen.
      Het was voor mijn dierenarts die tevens een vriendin van mij is een reden om het middel af te raden.

:') dit dus. Als je het niet met iemand eens bent dan zal je wel voor dat bedrijf werken. Geen zorgen hoor, ik werk niet in de commerciële dierenwereld en dat zal ik ook niet gaan doen alleen al om het feit dat mensen niet open staan voor discussies als het op de dieren aankomt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:07

beatje schreef:
      Dees daan dat geld ook voor jou,Ik weet niet of je toevallig voor de firma werkt waar het product gemaakt word ,want daar word het namelijk ontkent met de zelfde drog reden die jij aanvoerd.Net zo weinig onderzoek als er gedaan is naar de overleden honden ,net zo weinig onderzoek is er bij Bravecto gedaan op lange termijn.Wel is al gebleken dat het gif langer als 6 maanden in het lichaam blijft zitten en is dat bij diverse honden terug gevonden in organen.

Mijn dierenarts is na jaren nog steeds zeer tevreden over bravecto. Heeft ook niet 1 serieuze klacht gehad van een klant nadat bravecto gegeven is. Standaart wordt het wel gevraagd ivm al die wilde verhalen.

Door al die verhalen blijf ik maar twijfelen om het te geven en teken van mijn honden plukken.
      Ik kan niet 1 middel bedenken wat ik dan gemakkelijk en veilig kan geven. De kans dat hier uiteindelijk weer bravecto in gaat blijft groot.

Je spreekt jezelf wel tegen. Er is nooit een serieus goed onderzoek gedaan maar uit onderzoek blijkt wel dat bravecto zeker 6 maanden in het lijf blijft....

Overigens logisch dat het in organen aangetroffen wordt. Bravecto komt in de maag en gaat door het hele lijf. Echter pipetten gaan via huid (is orgaan dacht ik) en het bloed wat ook weer door het hele lijf gaat. Ook die vloeistoffen komen dus in het hele lijf en niet alleen op de paar cm huid waar het aangebracht wordt.

Enkel bravecto geef ik 1x per jaar en klaar en pipetten ivm zwemmen enz. elke maand....

Overigens poederen hier echt geen optie qua kosten qua vachten en qua het veel spelen met elkaar en het vele zwemmen

Vele nooit bewezen verhalen komen af van honden die vaccins, ontworming en bravecto (bijna) tegelijk gekregen hebben. Niet zo gek dat het lijf zulke combinaties niet aan kan. Het afweersysteem wordt via allerlei kanten actief gemaakt en aangevallen dan wil je wel (dood)ziek worden

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:32

Onze dierenarts heeft zich verdiept in de werkzame stof van bravecto en wat dit voor een schade aan kan richten op korte en lange termijn en is tot de conclusie gekomen dat het niet verkocht gaat worden. Iedereen kan dit overigens zelf ook rechercheren en dan kan ik me niet voorstellen dat iemand het vrijwillig gaat geven. Buiten de verhalen om.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 09:55

De werkzame stof in bravecto is veranderd aldus mijn dierenarts die deze week een avond speciaal over bravecto gehad heeft (een avond voor diereartsen zelf).

Vroeger zouden teken binnen 8 uur er af vallen. Tegenwoordig binnen 24 uur.

Verder is er officieel 1 hond die overleden is sectie op verricht. Deze had 3 weken na inname een maagtorsie. 2 honden is het aangeboden via de leverancier om sectie te verrichtten maar eigenaren weigerden. Deze honden hadden alles qua entingen (ook L4) ontworming en bravecto tegelijk gehad.

Eind conclusie na alles te hebben afgewogen tegen elkaar en al vele teken te hebben gehad is dat ze hier alle 6 bravecto op hebben. Nu 48 uur geleden en ze zijn nu allemaal mee op vakantie en hebben veel plezier. ;)

Elk middel heeft zo zijn voor en nadelen en zijn risico's. Ik weet niet meer wat te geloven ik denk ook dat er een hele hoop overdreven wordt. Heb mijn gevoel gevolgd en het bizar goede resultaat wat wij vorig jaar hadden dankzij bravecto. Hopelijk dit jaar weer.
      Vorig jaar had zelfs mijn hond met epilepsie geen last van bravecto.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 12:05

Hier hebben de honden twee weken geleden ook allemaal Bravecto gekregen, de oudste is 16 en de jongste 2. Geen bijwerkingen o.i.d. gezien.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:16

dierenfan schreef:
      De werkzame stof in bravecto is veranderd aldus mijn dierenarts die deze week een avond speciaal over bravecto gehad heeft (een avond voor diereartsen zelf).

Vroeger zouden teken binnen 8 uur er af vallen. Tegenwoordig binnen 24 uur.

Verder is er officieel 1 hond die overleden is sectie op verricht. Deze had 3 weken na inname een maagtorsie. 2 honden is het aangeboden via de leverancier om sectie te verrichtten maar eigenaren weigerden. Deze honden hadden alles qua entingen (ook L4) ontworming en bravecto tegelijk gehad.

Eind conclusie na alles te hebben afgewogen tegen elkaar en al vele teken te hebben gehad is dat ze hier alle 6 bravecto op hebben. Nu 48 uur geleden en ze zijn nu allemaal mee op vakantie en hebben veel plezier. ;)

Elk middel heeft zo zijn voor en nadelen en zijn risico's. Ik weet niet meer wat te geloven ik denk ook dat er een hele hoop overdreven wordt. Heb mijn gevoel gevolgd en het bizar goede resultaat wat wij vorig jaar hadden dankzij bravecto. Hopelijk dit jaar weer.
      Vorig jaar had zelfs mijn hond met epilepsie geen last van bravecto.

En die speciale lezing voor dierenartsen waar overigens ook nier dierenarts mochten komen werd gegeven door ......Juist de firma die het product maakt.

Overigens ook in australie en Duitsland zijn ze bezig het product te bannen omdat daar ook zoveel van die toevallige slachtoffers zijn.

Maar goed er zijn ook nog altijd mensen die zeggen; maar mijn opa werd 90 en rookte ook.

Ja kan gewaarschuwd worden.Nadenken moet je toch echt zelf doen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 18:34

Je kan het ook anders stellen. Vergeet alle media en de overleden honden.

Kijk alleen naar de werkzame stof. Wil je een sterk chemisch middel wat lever en nieren (op den duur) aantast en wat 3 maanden lang in het bloed en organen aanwezig is toedienen.... ik niet. Durf het niet eens. Gaat het mis kan je niks meer.

Een gezonde hond kan het vermoedelijk wel aan. Gebeurt er iets of is er iets wat je niet weet is de kans gauw dat het mis gaat. Toen het op de markt kwam dacht ik dat is handig. Las de bijsluiter en zocht informatie over de stof. Nee was voor mij gelijk duidelijk dat het dat echt niet ging worden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 18:39

Oke verder heb ik niet nagevraagd ik dacht zelf dat het enkel voor dierenartsen was. Maakt verder niets uit lijkt mij.

Logisch he dat de firma van bravecto uitleg geeft over bravecto en dat niet de firma van seresto of frontline dat doet.....

Wat noem je toevallige slachtoffers? Honden die het gekregen hebben en waarbij na problemen nooit de werkelijke oorzaak onderzocht maar men een aanname deed of honden die voor bravecto ingave rondom onderzocht zijn en volkomen gezond waren en na inname erg ziek werden?

Zit veel verschil in he! Ja waar rook is KAN vuur zijn maar vele verhalen vind ik erg vaag en vele verhalen vind ik erg dom. Een aantal heb ik vragen bij en officieel is dus niets vast gesteld.

Daarnaast ben ik verder gaan zoeken en kwam steeds meer en meer tegen wat nergens op sloeg. Niet richting bravecto niet richting vele andere merken. Heb alle voors en tegens genoteerd inclusief de kosten en na grondig alles te hebben besproken bravecto genomen ;) ieder zijn ding ieder zijn mening iedere hond heeft zijn eigen leefomstandigheden en bij de mijne past dit middel het beste.
      Ik ben geneigd er in te geloven dat het middel net zo schadelijk is als alle andere middelen. Dat het heftig is jazeker maar voor gezonde honden geen probleem en geeft lang goede bescherming tegen andere problemen. Voor honden zoals de onze die echt overal en nergens mee naartoe gaan de beste en veiligste bescherming denk ik. Misschien dat ik volgende jaar er anders over denk maar voor dit jaar ben ik klaar. Volgend jaar begint het weer opnieuw ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 18:45

Wilawander schreef:
      Je kan het ook anders stellen. Vergeet alle media en de overleden honden.

Kijk alleen naar de werkzame stof. Wil je een sterk chemisch middel wat lever en nieren (op den duur) aantast en wat 3 maanden lang in het bloed en organen aanwezig is toedienen.... ik niet. Durf het niet eens. Gaat het mis kan je niks meer.

Een gezonde hond kan het vermoedelijk wel aan. Gebeurt er iets of is er iets wat je niet weet is de kans gauw dat het mis gaat. Toen het op de markt kwam dacht ik dat is handig. Las de bijsluiter en zocht informatie over de stof. Nee was voor mij gelijk duidelijk dat het dat echt niet ging worden.

In de werkzame stof is kennelijk onlangs iets veranderd he echter heb niet goed opgeslagen wat.

Advantix scalibor enz. Gaan ook allemaal de organen in dat kan niet anders de huid is ook een orgaan en bloed vervoert door het hele lijf ;)

Overigens bravecto staat 3 maanden voor maar werkt vele malen langer. Denk met 1 tablet op jaarbasis dat het uiteindelijk minder belastend is dan elke 3 a 4 weken (zwemmers) een pipet of dag in/uit een gifband. Banden gaan geleidelijker maar ik denk wel langere constante belasting vd organen.