Wat mag ik doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:14

maralyn schreef:
"Direct wilde hij de malamute aan. Mijn vader sprong er tussen "

:roll: Weer iemand die niet leest.
Want er is degelijk wel wat gebeurd.
De hond probeerde namelijk aan te vallen.
Toen is vaderlief er tussen gesprongen.

Jammer dat er zo slecht gelezen wordt.
Het staat er namelijk duidelijk!
Bijzondere aanname: Er is toch niks gebeurd!
Degelijk wel ;)

Edit: Sterker nog! Hij heeft een bijtpoging gedaan, wat mislukt was!
Dus maar even laten snuffelen?
Wat een ondoordachte post!!

Sorry hoor maar ''direct wilde hij de malamute aan'' is toch geen normale zin!?
Ik las het in de zin van ''hij wilde achter de malamute aan'' en dat kon net zo goed zijn om te snuffelen of te spelen. Had dan gezegd ''direct wilde hij de malamute aanvallen''.
Ik denk dat het meer aan jouw manier van schrijven ligt, dan aan mijn leeskunsten ;)

En je praat nu voor het eerst over een bijtpoging die de ontsnapte hond gedaan heeft, daar heb ik je eerder ook niet over gehoord. Wel over; wat als, stel dat enz.

Maar goed, het ligt nu bij de wijkagent en dat lijkt me prima. Ik zou hem het gesprek met die mensen aan laten gaan. Natuurlijk is het even schrikken, maar gelukkig is er uiteindelijk niets gebeurt.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:19

Er blijft toch een verschil tussen mensen die de hond hebben als waakhond & gezelschap of de mensen uit de stad / dorp! Onze honden lopen hele dagen buiten, de kans dat ze hem een keer knijpen is aanwezig. Onze Jack is nu in 1 jaar misschien 3 keer ertussenuit gepiept. Onze ridgeback geen 1x. (en de mensen die verstand van honden hebben weten dat deze honden vaak de benen nemen) Meestal als ik op het paard zit en onze jack is door de wei aan het scharrelen en er konijnen los komen of als de buurvrouw met haar teckels langs komt, wil hij wel eens een spurt nemen. Daarnaast als wij naar het bos gaan, lopen ze aan de lijn! Ze zijn geen andere honden gewend, behalve die van mijn ouders. (en ja, ik heb 1,5 jaar lang in weer en wind op de wei gestaan voor cursus en behendigheid, dus luisteren doen ze wel, maar ik heb geen zin in 'gezeik')

Ik denk dat ze dus beter luisteren dan de gemiddelde huis tuin en keuken honden die hele dagen tegen de kachel aan liggen en er alleen uit mogen als baasje zin heeft om te wandelen!!! Dus voor de mensen die mij hierboven geen dierenvriend noemen.... ik leef voor mijn dieren, maar ga ze niet in een porseleinen kast stoppen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 14:19

Dan mijn excuus Delphi.

Dankjewel voor je inbreng.

Edit: Echter vind ik de zin "Direct wilde hij de malamute aan" wel een correcte zin.
Aan, is imo aanvallen.
Laatst bijgewerkt door maralyn op 22-02-17 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 14:21

Daantjuh88 schreef:
Er blijft toch een verschil tussen mensen die de hond hebben als waakhond & gezelschap of de mensen uit de stad / dorp! Onze honden lopen hele dagen buiten, de kans dat ze hem een keer knijpen is aanwezig. Onze Jack is nu in 1 jaar misschien 3 keer ertussenuit gepiept. Onze ridgeback geen 1x. (en de mensen die verstand van honden hebben weten dat deze honden vaak de benen nemen) Meestal als ik op het paard zit en onze jack is door de wei aan het scharrelen en er konijnen los komen of als de buurvrouw met haar teckels langs komt, wil hij wel eens een spurt nemen. Daarnaast als wij naar het bos gaan, lopen ze aan de lijn! Ze zijn geen andere honden gewend, behalve die van mijn ouders. (en ja, ik heb 1,5 jaar lang in weer en wind op de wei gestaan voor cursus en behendigheid, dus luisteren doen ze wel, maar ik heb geen zin in 'gezeik')

Ik denk dat ze dus beter luisteren dan de gemiddelde huis tuin en keuken honden die hele dagen tegen de kachel aan liggen en er alleen uit mogen als baasje zin heeft om te wandelen!!! Dus voor de mensen die mij hierboven geen dierenvriend noemen.... ik leef voor mijn dieren, maar ga ze niet in een porseleinen kast stoppen.

Dan moet je er ook vrede mee nemen, dat jij er vrede mee neemt, als ze buiten het terrein lopen, wél een verkeerde hond tegen kunnen komen, die niet gediend is van jou vrolijke jack.

Alsnog, ben en blijf jij verantwoordelijk voor een passende omheining zodat ze er niet uit kunnen komen.
Of ze nu bijten of niet.
Opgevoed of niet.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:27

Lisitano schreef:
japielover schreef:
In de wet staat dat JIJ jou hond op je erf hebt te houden!
En dat buiten de aan gegeven plekken een hond ten alle tijden aangelijnd dient te zijn.

Daarbij kijken ze niet naar welke hond eerst beet.
Maar naar de hele situatie.
Valt mijn hond zomaar aan ben ik idd verantwoordelijk.

Verdedigd mijn hond zich omdat een andere hond hem bedrijgd of in het nauw drijft en is die hond ook nog ontsnapt..
Tja jammer maar dan zijn de kosten echt voor de eigenaar van de ontsnapte hond.

Heb je een bron? Zou ik wel interessant vinden als dat zo geschreven staat.
Ik heb namelijk een zaak gehad met twee bijtende honden. Waren zomaar twee eigenaren aansprakelijk. Zou ik een verwijzing mogen? Of is bovenstaande jouw mening?

Is mijn ervaring.
Heb dit zelf mee gemaakt.

Ik liet mijn 2 honden uit.
Beide netjes aangelijnd.
Waarbij 1 van 2 aangevallen is en terug gebeten heeft.

De hond miste door de snelle reactie van mijn hond met bijten.
Maar mijn hond hing wel in de onstnapte hond.

Deze is voor hechtingen naar een DA geweest.
En volgens de verzekering en wijkagent was het eigenschuld.

Mijn beide honden waren aangelijnd en hebben dit niet uitgelokt.
De andere hond kwam van achter af het erf gerend recht op mijn hond af.

Hierdoor waren de kosten volledig voor eigennaar van ontsnapte hond

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:28

maralyn schreef:
Daantjuh88 schreef:

Dan moet je er ook vrede mee nemen, dat jij er vrede mee neemt, als ze buiten het terrein lopen, wél een verkeerde hond tegen kunnen komen, die niet gediend is van jou vrolijke jack.

Alsnog, ben en blijf jij verantwoordelijk voor een passende omheining zodat ze er niet uit kunnen komen.
Of ze nu bijten of niet.
Opgevoed of niet.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Niet huilie huilie doen als je Jack een keer wordt opgegeten.. :roll:

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:28

maralyn schreef:
Daantjuh88 schreef:

Of ze nu bijten of niet.
Opgevoed of niet.

Dat neem ik zeker. Ben eerder bang dat die een keer onder onze eigen tractor komt dan gebeten door de teckel van de buren :') Maar we hebben om ons huis 3,5 hectare grond, we hebben onze kop al gebroken over mogelijkheden van afzetten zodat ze er niet uit kunnen. Maar dat is bijna onmogelijk. Vandaar dat we nu een ren of iets in de richting willen maken, als mijn vriend en ik beide weg zijn. Nu doen we ze vaak naar binnen, maar in de zomer is het net zo fijn als ze dan ook buiten kunnen blijven.

Dani

Re: Wat mag ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:30

Omdat dit over honden gaat, verplaats ik je topic van [LZP] Leven Zonder Paarden naar [BB] Beestenboel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:34

Daantjuh88 schreef:
Dat neem ik zeker. Ben eerder bang dat die een keer onder onze eigen tractor komt dan gebeten door de teckel van de buren :') Maar we hebben om ons huis 3,5 hectare grond, we hebben onze kop al gebroken over mogelijkheden van afzetten zodat ze er niet uit kunnen. Maar dat is bijna onmogelijk. Vandaar dat we nu een ren of iets in de richting willen maken, als mijn vriend en ik beide weg zijn. Nu doen we ze vaak naar binnen, maar in de zomer is het net zo fijn als ze dan ook buiten kunnen blijven.

En zo'n onzichtbaar electric fence?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:37

Ts goed dat je de politie hebt gebeld. Kennelijk ben je niet de enige die problemen erbaart met deze eigenaar en hond.
Hoe het verzekeringstechnisch zit weet ik niet precies.
Maar je kan altijd een belletje wagen naar je verzekeraar.

Ik lees dat je met de eigenaar van de ontsnapte hond wil praten.
Dat is netjes van je, zeker als je het op een niet beschuldigende manier doet.

Edit: http://stichtingpiv.nl/hof-bezitter-hon ... dere-hond/
Uitspraak in een rechtzaak.
Laatst bijgewerkt door luuntje op 22-02-17 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:37

Wat ik altijd geleerd heb, is: de loslopende hond is altijd strafbaar. (Opleiding dierenartsassistente)

Daarbij vind ik het behoorlijk asociaal om je hond gewoon los te laten lopen. Ik heb een angstige reu van notabene dertien die uitvalt vanuit onzekerheid. Laatst liep een man met een jonge herder hier en dat beest liep los. Hij riep: Laat je hond los, dan is er niets aan de hand!

Ik liet de hond los, natuurlijk. Maar dit heeft hij absoluut niet voor mij te bepalen. Hij moet zijn hond aanlijnen als hij een andere hond ziet naderen, dat is zijn verantwoordelijkheid.

Niet alleen de hond kan er problemen mee hebben, het baasje ook. Mijn moeder bijvoorbeeld, is doodsbang voor honden. Ze durft met onze eigen hond te lopen, maar komt er een herder, mastiff of staffy aan, dan slaat de paniek toe. Aangelijnd of niet. Als zo'n dier dan losloopt, gaat ze hyperventileren en krijgt ze paniekaanvallen.

Daarnaast woon ik in het centrum van een dorp en is het gewoon zelfs verboden om honden los te laten lopen... Ik kan me daar kapot aan ergeren en daarbij: ik bescherm mijn hond tegenover elk ander dier. Hoe hard ook.

Als een losloper mijn hond aanvliegt (wat wel eens gebeurt) dan ben ik niet te beroerd om een hond van mijn maatje af te trappen en dat is al eerder gebeurd. Dat de eigenaar van de losloper dan boos reageert, interesseert me niets.
Zijn hond valt de mijne aan, dus ik verdedig. Dan moet je je beest aanlijnen, jammer dan...

Ik vind dat hier best harder tegen opgetreden mag worden, want het is asociaal en egoïstisch. Ga dan met de beest naar een losloopgebied. Daar zijn ze toch voor!

En juridisch gezien dus inderdaad: de loslopende hond heeft schuld.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:38

LvdO schreef:

Ik geef het op. :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:42

Daantjuh88 schreef:

"misschien 3 keer" in één jaar, dat komt over alsof je dat niet vaak vindt? :?
hier loopt de jack ook op weide als ik met de paarden bezig ben maar die gaat echt niet achter een konijn aan of van de weide af. :x Dus nee, ik vind jouw honden niet goed op gevoed en ik vind jou idd niet verantwoord. Jack hier is 10 dit jaar en nog nooit, letterlijk NOOIT ontsnapt. :?
We hebben thuis altijd jacks gehad. Verschillende karakters, liepen altijd los buiten in de tuin maar nog nooit een ontsnapper...

Triestig vind ik deze mentaliteit want het is aan het eind van de rit, de jack die aan het kortste eind zal trekken omdat jij je verantwoordelijkheid niet wil nemen onder het mom van "niet in een porseleinen kastje steken." :r

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:47

Artikel 179
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/2 ... Artikel179

Edit:
toelichting:

Citaat:
Eigenaar hond hoeft niet perse schuldig te zijn

Bij schade veroorzaakt door dieren is artikel 6:179 van het Burgerlijk Wetboek van toepassing. Deze wet zegt dat de bezitters van een dier altijd aansprakelijk zijn voor de schade die wordt toegebracht door het dier. Dit betekent voor de aansprakelijkheid van de bezitter van een dier dat deze wettelijk gezien altijd aansprakelijk is voor de schade. Hierbij doet het er niet toe of de bezitter schuld heeft. Dit wordt ook wel risicoaansprakelijkheid genoemd. Voor een bijtwond als een hond u of uw kind heeft gebeten geldt dit ook. Niet van belang is bijvoorbeeld:

of de hond wel of niet aangelijnd was;
of dat de bezitter van de hond u gewaarschuwd heeft om de hond niet te aaien.
De schuldvraag of de verwijtbaarheid van de bezitter is niet van belang. De eigenaar van de agressieve hond is altijd aansprakelijk voor de opgelopen schade en moet een schadevergoeding betalen.

https://letsel.info/hondenbeet-schadevergoeding-eisen/

Schuld is dus niet hetzelfde als aansprakelijkheid.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:51

Citaat:
Boek 6. Algemeen gedeelte van het verbintenissenrecht
Titel 3. Onrechtmatige daad
Afdeling 2. Aansprakelijkheid voor personen en zaken Artikel 179 De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 14:52

Kan iemand dit vertalen in begrijpend nederlands? :') Ik voel me nu écht dom.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:53

Iris82 schreef:
LvdO schreef:

Ik geef het op. :')

Is beter;). Je kunt soms praten als brugman, sommigen blijven toch in hun eigen ' kennis' geloven.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:55

Als dat zo is dan zullen ze de opleiding toch maar aan moeten passen, want dan leren dierenartsassistentes blijkbaar iets dat niet waar is... Maar goed...

Ik ben ontzettend voorstander van mensen met loslopende honden te bekeuren... Dan leren ze het hopelijk ooit.

Zou mooi zijn, zeg. Als mijn hond aangevallen wordt en terugbijt, waarbij de andere hond schade heeft. Nooit van mijn leven dat ik dat zou vergoeden... Echt niet! Dat zou ik met alles wat ik had aanvechten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:55

Booooo schreef:
Jazeker een dierenliefhebber met verantwoordelijkheid voor mijn dieren.
Bij mensen die het niks interesseert, hoop ik inderdaad een keer dat er iets gebeurt. En niet voor het hondje, maar voor het baasje.

Ja, want het hondje heeft er geen last van als hij verscheurd wordt, daar heeft alleen de baas last van.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:56

Diablo schreef:
Booooo schreef:
Jazeker een dierenliefhebber met verantwoordelijkheid voor mijn dieren.
Bij mensen die het niks interesseert, hoop ik inderdaad een keer dat er iets gebeurt. En niet voor het hondje, maar voor het baasje.

Ja, want het hondje heeft er geen last van als hij verscheurd wordt, daar heeft alleen de baas last van.

Ik zeg toch niet voor het hondje maar voor het baasje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:58

Booooo schreef:
Ik zeg toch niet voor het hondje maar voor het baasje.

Daar heeft ie niks aan als ie verscheurd wordt. Kan je beter hopen dat ie mee genomen wordt door een liefdevol persoon die wel verantwoording neemt en het dier beschermt en hopen dat origineel baasje zich een leven lang schuldig voelt.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:00

Als mensen hun hond gewoon netjes aan de lijn houden, zoals het hoort... hoeft geen enkel hondje meer verscheurd te worden

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:04

LvdO schreef:
Als dat zo is dan zullen ze de opleiding toch maar aan moeten passen, want dan leren dierenartsassistentes blijkbaar iets dat niet waar is... Maar goed...

Ik ben ontzettend voorstander van mensen met loslopende honden te bekeuren... Dan leren ze het hopelijk ooit.

Zou mooi zijn, zeg. Als mijn hond aangevallen wordt en terugbijt, waarbij de andere hond schade heeft. Nooit van mijn leven dat ik dat zou vergoeden... Echt niet! Dat zou ik met alles wat ik had aanvechten

Honden mogen niet los in aanlijngebieden, ik vind het ook vreselijk irritant als mensen het vervolgens wél doen. Gelukkig zijn mijn honden niet agressief en bijten ze geen buurtende honden. Wel is mijn reu al een aantal keren aangevallen terwijl hij aangelijnd was en ik heb hem (33 kg) opgetild om te voorkomen dat het escaleerde.
In losloopgebieden lopen ook mensen met aangelijnde (soms zelfs hondagressieve) honden. Stel dat daar een (jonge) hond net even bananen in de oren heeft, want laten we wel wezen, het blijven dieren, en net buurt bij die ene verkeerde hond. Moeten ze dat dan met wonden of zelfs de dood bekopen?
De situatie is anders maar qua aansprakelijkheid is het wel hetzelfde.
Zoals Japielover zegt worden er dus blijkbaar ook wel uitzonderingen gemaakt door verzekeringsmaatschappijen.

Ik begrijp het dus wel. Als een loslopend hondje van 5 kg mijn aangelijnde hond van 33 kg aanvalt is de schade heel wat kleiner dan wanneer mijn hond terugbijt. En dan zou ik in mijn recht moeten staan? Nee, vind ik niet. Volledig terecht dat ik dan aansprakelijk ben. Heeft mijn hond schade van de beet van het kleine hondje zal de eigenaar mij dat moeten vergoeden. Hoeven ze geen dood hondje van me.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:08

Zoals Lisitano, een aangelijnde hond in een losloop gebied, vind ik persoonlijk ook een no go.
Mijn hond is wél hondsagressief en laat het wel uit mijn hoofd om daar te verschijnen.

Af en toe wil ik wel eens naar een bos met aanlijnplicht, maar dan is ze gewoon gemuilkorfd omdat er daar een hoop mensen hun hond tóch los hebben lopen.

Als die honden onder goed appél staan, géén problemen mee. Komen ze op mij en mijn hond af en ik geef aan dat ze aan moeten lijnen, krijg ik te horen: 'ja, maar de mijne doet niets!'. Nee mevrouw, die van mij wel!! Ja dat moet je hier niet komen krijg ik dan te horen.

Nee mevrouw, dan vind ik dat jij maar naar een losloop gebied moet gaan. Ze zijn er niet voor niets :)

Ik kom gelukkig alleen op plekken waarvan ik weet dat het er rustig is. En op bepaalde tijden. Die stress wil ik mezelf én mijn hond voorkomen.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:15

Vooral dat inderdaad!
Oh, maar hij doet niets!
Nee, maar die van mij inderdaad wel!
En dan zeggen ze: Ja maar dat gaat wel goed. En dan achteraf janken... Echt hoor.

Ik blijf het raar vinden dat de eigenaren van aangelijnde honden de dupe zouden zijn als hun hond zich enkel verdedigt tegen een loslopend beest. Zo heb ik het in mijn opleiding ook niet geleerd. Ik heb geen zin om het nu op te zoeken, maar hoe zit het met een clausule over zelfverdediging? Iemand daar toevallig een idee over?

In losloopgebieden kom ik niet met mijn hond. Ik zou graag met hem naar het bos willen (geen losloopgebied overigens) maar omdat ik weet dat daar loslopers zijn en ik hem daar te kwetsbaar voor vind, vermijd ik die plekken maar.
Maar ik wil thuis gewoon veilig over straat kunnen. Helaas lopen hier zat van die opgefokte mennekes die menen dat het stoer is om een stafford te hebben en daarmee dreigen. Maar dan dreig ik gewoon terug, want de juiste papieren hebben ze er nooit voor... En dan weten ook zij hoe het verhaal eindigt.