Hond toont agressief gedrag, wanneer hij weet dat hij fout

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:34

Nicje87 schreef:
Ik denk dat de hond wat meer duidelijkheid nodig heeft. Het moet zwart wit zijn.

Het stukje kaas. Eigenlijk moet je expres een stuk kaas op de tafel zetten en je hier erg bewust van zijn en het gedrag van je hond lezen. Op het moment dat ze erheen gaat al op "haar kop" geven doormiddel van een brul gevolgd door een commando bijvoorbeeld kleed. Op deze manier kan je het haar afleren.
Op het moment dat ze wel een stukje kaas kan pakken en daarna gestraft wordt dan zal dat weinig effect hebben want de hond heeft immers al succes geboekt.

Iemand gaf het advies geen kaas meer op tafel te leggen. Hiermee ontwijk je het probleem en los je dus niks op.

En zo help jeeen bange hond nog meer naar de vaantjes...

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:36

Zoe_97 schreef:
Nicje87 schreef:
Ik denk dat de hond wat meer duidelijkheid nodig heeft. Het moet zwart wit zijn.

Het stukje kaas. Eigenlijk moet je expres een stuk kaas op de tafel zetten en je hier erg bewust van zijn en het gedrag van je hond lezen. Op het moment dat ze erheen gaat al op "haar kop" geven doormiddel van een brul gevolgd door een commando bijvoorbeeld kleed. Op deze manier kan je het haar afleren.
Op het moment dat ze wel een stukje kaas kan pakken en daarna gestraft wordt dan zal dat weinig effect hebben want de hond heeft immers al succes geboekt.

Iemand gaf het advies geen kaas meer op tafel te leggen. Hiermee ontwijk je het probleem en los je dus niks op.

En zo help jeeen bange hond nog meer naar de vaantjes...

Ook een bange hond heeft duidelijkheid nodig als hij iets doet wat niet mag. Waardoor gaat hij hier naar de vaantjes?

Zoe_97

Re: Hond toont agressief gedrag, wanneer hij weet dat hij fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:51

tuurlijk heeft hij duidelijkheid nodig. maa rik werk veel met bange honden. bijna allemaal krimpen ze ineen bij het nog maar iets verheffen van je stem. een brul en er zijn honden tussen die spontaan een epileptische aanval krijgen van de stess.
Ik kan natuurlijk niet beoordelen van hieruit hoe bang de hond van TS is. Maar ik ben voorstander om met bange honden in huis te werken met een besturingstouw. je laat een korte lijn aan de hansband van de hond zitten. bij ongewenst gedrag stop je dit gedrag (je geeft geen correctie, gewoon gedrag stoppen dmv de lijn). bange honden hebben ook echt hun lekje nodig. een bench of een kamerkennel wat de kinderen niet komen en hij rustig zijn ding kan doen, kan observeren en hier altijd zijn toevlucht kan vinden wanneer hij onzeker wordt. Werk beloningsgericht ipv strafgericht. ongewenst gedrag stop je met de lijn, gewenst gedrag beloon je uitgebreid.

Je hond klinkt ook alsof hij voernijdt heeft. leer hem dit af door bij het voeren slechts een beetje eten in zijn bak te doen, terwijl hij aan het eten hebt gooi je telkens enkele brokjes bij in zijn bak, zo leert hij dat de hand goed is! hij krijgt extra eten, je pakt niet zijn eten weg.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:58

Zoe_97 schreef:
Maar ik ben voorstander om met bange honden in huis te werken met een besturingstouw. je laat een korte lijn aan de hansband van de hond zitten. bij ongewenst gedrag stop je dit gedrag (je geeft geen correctie, gewoon gedrag stoppen dmv de lijn).

Ehm, gedrag stoppen dmv de lijn ís toch gewoon een correctie? Hoe kan ongewenst gedrag stoppen iets anders zijn dan het corrigeren van dat gedrag?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 11:04

Ik zou in dit geval ruilen adviseren. Heeft de hond iets lekker en wil jij dat hebben dan ruil je dat voor iets wat voor de hond meer waarde heeft dan dat stukje kaas. Of als je er een principe kwestie van wil maken dan gooi je een stukje kaas weg uit de mand en jij kan dan dat gejatte stuk pakken. Ja hij krijgt dan kaas maar niet die welke hij gepakt heeft.
jij bent in eerste instantie "fout" omdat de hond de kans heeft gehad om het te kunnen stelen.

Voor de hond is het volgende aan de hand. Hond heeft iets gestolen wat hij erg lekker vind, dan komt de baas aan die vind datzelfde stukje ook erg lekker want die gaat ervoor vechten. Hond vind het ook belangrijk dus vecht terug. Krijgt een tik..
Oke volgende keer als de baas komt om iets af te pakken ga ik eerder in de verdediging want ik wil het wel heel graag hebben. mijn vorige correctie was schijnbaar niet duidelijk genoeg dus zet ik het iets groter in dan werkt het misschien wel.

Ik kan bij beide honden gewoon dingen afpakken als het nodig is. Kan in de voerbak komen als het nodig is. Kan een stok afnemen, bal afnemen etc. Maar als ze iets krijgen laat ik ze met rust. Ik neem iets af als het echt niet anders kan en ruil zo vaak mogelijk. Ik beloon ze dus als ik iets krijg. Door de goede relatie met mijn hond is een uhuh vaak al voldoende.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 11:14

Of je leert de hond gewoon dat die de baas niet heeft te corrigeren?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:05

joyce83 schreef:
Ik zou in dit geval ruilen adviseren. Heeft de hond iets lekker en wil jij dat hebben dan ruil je dat voor iets wat voor de hond meer waarde heeft dan dat stukje kaas. Of als je er een principe kwestie van wil maken dan gooi je een stukje kaas weg uit de mand en jij kan dan dat gejatte stuk pakken. Ja hij krijgt dan kaas maar niet die welke hij gepakt heeft.
jij bent in eerste instantie "fout" omdat de hond de kans heeft gehad om het te kunnen stelen.

Voor de hond is het volgende aan de hand. Hond heeft iets gestolen wat hij erg lekker vind, dan komt de baas aan die vind datzelfde stukje ook erg lekker want die gaat ervoor vechten. Hond vind het ook belangrijk dus vecht terug. Krijgt een tik..
Oke volgende keer als de baas komt om iets af te pakken ga ik eerder in de verdediging want ik wil het wel heel graag hebben. mijn vorige correctie was schijnbaar niet duidelijk genoeg dus zet ik het iets groter in dan werkt het misschien wel.

Ik kan bij beide honden gewoon dingen afpakken als het nodig is. Kan in de voerbak komen als het nodig is. Kan een stok afnemen, bal afnemen etc. Maar als ze iets krijgen laat ik ze met rust. Ik neem iets af als het echt niet anders kan en ruil zo vaak mogelijk. Ik beloon ze dus als ik iets krijg. Door de goede relatie met mijn hond is een uhuh vaak al voldoende.

Hetgeen wat je doet met je eerste alinea is belonen voor ongewenst gedrag. Elke keer als hij iets pakt wat niet mag en hij krijgt daarvoor iets wat hij heel graag wilt dan beloon je hem. Hij heeft dan dus succes en zal dat blijven doen en het zal zelfs erger worden.

In je tweede alinea ben je als baas al te laat. Dat hij al wat heeft kunnen pakken = succes=vaker doen. Je moet juist die stap voor zijn als baas zijnde.

Jouw honden zijn qua karakter waarschijnlijk hele andere honden als die van TS en dus niet vergelijkbaar.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:28

Nicje, het klopt niet wat je zegt.
Als je dat stukje kaas afpakt en weggooit.
Als je vervolgens de hond een stukje kaas of beter iets wat hij nog lekkerder vind, beloon je de hond voor het feit dat je het af mocht pakken.
Honden leven in het moment.

In alinea 2, ben je inderdaad te laat.
Ik persoonlijk zou eerst met alinea 1 oefenen, dat ik in een ontspannen situatie af kan pakken en vervolgens als dat gaat het commando los eraan koppel.

Mijn doel zou zijn dat ik iets lekkers achter uit zijn keel kan halen, zonder gegrom en gebijt.
Dat bereik ik door hem te BELONEN als hij iets heel erg moeilijks heeft toegelaten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:30

Mariska88 schreef:
Oké het geeft miss een vertekend beeld. Ik zal morgen even bellen met de cursus leidster voor handvaten..

Beweeg veel met hem

Morgen gaan we de tuin (groot) zo maken dat hij daar niet uit kan breken en daar kan gaan lopen voor erbij

Bedankt voor diegene die adviezen hebben gegeven..

Omdat ik morgen ga bellen met de cursus leidster en het hier een wat vertekend beeld geeft mag het topic gesloten worden

Het begint te klinken alsof hond en mensen langs elkaar heen leven (net als een studentenhuis zeg maar) er mist interactie, samenwerking, 2weg communicatie en leren van elkaar. Nu is er ruzie omdat hond iets lekkers van jouw voor jouw neus heeft zitten opsmikkelen. Ga samen aan het werk met je hond. Dingen leren, hoofd moet bezig, want hij kent en de huisregels niet genoeg en hij verveeld zich te pletter. Veedrijvers moeten zeker deels zelfstandig kunnen werken, ook na generaties geen selectie hierop is er genoeg van over om problemen te creëren in een huishond. Het zichzelf voeren en vervolgens dat eten en territorium verdedigen zie je er ook uit. De mensen en de hond zijn 2 verschillende groepen in dit huis ipv 1 geheel. Maak het 1 geheel en geef die hond de duidelijkheid van een vaste positie in jouw groep waarbij jij bepaald waar dat is. Ongeacht of dit een onopgevoed dier is, een angstig dier of gewoon een zelfstandige, allemaal zijn ze stukken gelukkiger in een voorspelbare en stabiele omgeving waar ze zelf weinig tot geen verantwoordelijkheid hoeven dragen (en dat moet hij nu wel, angst kan daar heel goed van komen, omdat hij dat niet aankan).

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:31

of misschien hebben ze die karaktertrek niet ontwikkeld omdat ik het anders aangepakt heb?

Misschien heeft TS een hoop signalen van de hond gemist. Misschien pakt ze het voor deze hond verkeerd aan, misschien goed?? al met al het loopt op dit moment niet lekker en daar wil ze wat aan doen en dat is goed.
Het is altijd appels met peren vergelijken want al had ik hetzelfde ras als haar dan nog zit er verschil in. Al zou ik een veel pittigere hond hebben dan is het niet te vergelijken.

Dat de baas te laat is staat er ook als je goed leest omdat de hond de kans heeft gehad om te stelen. Als de hond geen kans meer krijgt om te stelen heb je het hele probleem namelijk niet meer want dan hoef je niks meer af te pakken en dan is het opgelost.

Wil TS het goed doen dan moet ze op zoek naar een gedragstherapeut welke de TS en de hond leert kennen en zo het goede advies kan geven en die ziet wat er op dat moment gebeurd. Maar dan zou hier op bokt bijna niemand meer iets kunnen vragen om mee te denken.

Wel ben ik van mening dat als iemand bij mij eten afpakt van mijn bord en dan ook steeds doet na waarschuwing dat ik toch iets andere maatregelen ga nemen dan maar heel braaf toezien dat mijn bord leger wordt.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:41

joyce83 schreef:
Wel ben ik van mening dat als iemand bij mij eten afpakt van mijn bord en dan ook steeds doet na waarschuwing dat ik toch iets andere maatregelen ga nemen dan maar heel braaf toezien dat mijn bord leger wordt.

En dat is exact waarom honden en mensen niet met elkaar vergeleken mogen worden.
Honden denken zo niet. Als het de roedelleider is die de hond zijn kom leegmaakt, is dat niet meer als normaal voor die hond.
Maar mensen onder elkaar delen inderdaad (over het algemeen) geen eten met elkaar.
De hond heeft te wachten op de roedelleider om te eten, en krijgt de overschot als er nog is. Is er geen, dan eet de hond ook niet.
Hebben huishonden natuurlijk het geluk dat er voor hen altijd wel eten voorzien is ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:50

Begeleid een gedragstherapeut ook de eigenaar?Want daar zit het probleem natuurlijk,die is niet duidelijk

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:53

Ayasha schreef:
Of je leert de hond gewoon dat die de baas niet heeft te corrigeren?

Inderdaad,hoe simpel kan het zijn...TS,het is net als met kinderen,die moet je ook opvoeden....daar heb je toch ervaring mee?Hoop ik?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:10

Duh, ze is te laat....
We zijn allemaal wel eens te laat.

Het gaat erom of je er nog bij kunt om het te corrigeren.

Maar goed, TS gaat naar cursus leider terug en wil het topic sluiten, omdat er een vertekent beeld is.
Nou kan dat erg gemakkelijk gebeuren op Bokt, een beeld dat vertekent wordt :+

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:21

A3a1 schreef:
Nicje, het klopt niet wat je zegt.
Als je dat stukje kaas afpakt en weggooit.
Als je vervolgens de hond een stukje kaas of beter iets wat hij nog lekkerder vind, beloon je de hond voor het feit dat je het af mocht pakken.
Honden leven in het moment.

In alinea 2, ben je inderdaad te laat.
Ik persoonlijk zou eerst met alinea 1 oefenen, dat ik in een ontspannen situatie af kan pakken en vervolgens als dat gaat het commando los eraan koppel.

Mijn doel zou zijn dat ik iets lekkers achter uit zijn keel kan halen, zonder gegrom en gebijt.
Dat bereik ik door hem te BELONEN als hij iets heel erg moeilijks heeft toegelaten.

Met jouw eerste alinea ben ik het dan weer niet eens. Allereerst zal jouw trucje 3weken helpen en daarna zal hij ook daar een spel van maken.

Je zegt dat de hond in het hier en nu leeft en dat het daarom succes vol zal zijn. Ik ben het daar gedeeltelijk mee eens.
Wij leren onze hond op een bepaalde geur te zitten. Daarna krijgt hij zijn beloning. Door herhaling en dus herhaaldelijk succes blijft hij dit doen. In het geval van TS pakt hij iets (wat dus eigenlijk niet mag) en wordt beloond met iets nog lekkerders. Hier heeft hij dus succes en door herhaling zal hij het probleem dus blijven doen.

Als je het los commando wilt leren dan kan je dat beter met een bal of speeltje doen ipv met iets wat ongewenst is. (Daarbij is kaas zoals in het voorbeeld van TS binnen 5 seconden hap slik weg en ben je dus eigenlijk altijd te laat).

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:22

A3a1 schreef:
Duh, ze is te laat....

Maar goed, TS gaat naar cursus leider terug en wil het topic sluiten, omdat er een vertekent beeld is.

Waarom zouden er dan niet alsnog opbouwende tips gegeven mogen worden zoals ik dat doe? We kunnen toch van elkaar ook leren?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:32

A3a1 schreef:
Duh, ze is te laat....

Dat ding is ruim 1, niet al bijna dood. Ws van begin af handiger en makkelijker geweest? Ja, maar de hond is nog jong, ze zijn nog lang niet "te laat" om hem dat te leren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:41

geerke schreef:
Het is een schat zolang alles gaat zoals hij wil...ik vermoed dat je nooit echt duidelijk je grenzen hebt vertelt.Mijn pup had een keer een bot,ook grommen tegen mij...dan moet je dus ingrijpen.Ik heb hem een klein tikje op zijn kop gegeven en een flinke vloek.Daarna verschillende keren bot afgepakt,geen gegrom was beloning en bot weer terug gegeven.Nu weet hij zijn plaats,laat het bot al los als hij ziet dat ik het wil afpakken.Gewoon duidelijk zijn,en altijd niet een keer,daar snapt een hond niets van.Belonen is trouwens heel belangrijk,een hond wil eigelijk zijn baasje alleen maar een plezier doen

Met dergelijke tips wel opletten. Onderling in de hondenwereld wordt er namelijk géén voedsel zomaar afgepakt. Zelfs als een ondergeschikt dier voedsel heeft, zal een bovenstaand dier dit nooit gaan afpakken om gewoon even de rangorde te bevestigen. Wat je wel ziet is dat er bij hongersnood tijden gevochten wordt voor voedsel, maar zelfs dan zal een ondergeschikte zich nooit zomaar laten doen.
Als wij dus besluiten voedsel / speelgoed af te nemen eenmaal dat de hond dit gestolen heeft, dan is het logisch dat dit dier hem verweert en dat je uiteindelijk gebeten kan worden.
Ik ga dan ook NOOIT botjes of het voedsel gaan afpakken nadat ik het gegeven hebt. Wat ik wel aanleer is wachten en ruilen. Dus hond dient te wachten voor die mag gaan eten (maar eenmaal hij toestemming heeft om te eten kom ik er niet meer in tussen). Ik ga wel terwijl hij eet even de ruimte innemen en extra (lekker) voedsel erbij in doen in zijn bak. Eventjes vragen aan de hond om te stoppen met eten om tussendoor een lekker extraatje te geven, etc.
Zo leer je wel dat je hond je tolereert bij het voedsel, en als hij eens iets genomen heeft dat écht niet mag (chocolade bv) dan kan je dit vaak zonder al te veel problemen wegnemen. Maar systematisch eten afnemen zodat hij het leert, zorg je er enkel voor dat hij beschermend zal worden over zijn voer en speeltjes en werk je net voernijd in de hand.
Wij hebben een tsjechoslowaakse wolfhond, staan erom bekend om grote dieven te zijn, tot koelkasten en vrieskisten leegroven aan toe. Daar hebben wij dezelfde tactiek op toegepast en deze steelt nu niks meer. Kwestie van in de gaten te houden wanneer ze gaat stelen en haar voor te zijn en te corrigeren, eenmaal ze iets gestolen heeft is het pech voor ons, dienden we maar beter op te letten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:47

Xanthippe schreef:
joyce83 schreef:

En dat is exact waarom honden en mensen niet met elkaar vergeleken mogen worden.
Honden denken zo niet. Als het de roedelleider is die de hond zijn kom leegmaakt, is dat niet meer als normaal voor die hond.
Maar mensen onder elkaar delen inderdaad (over het algemeen) geen eten met elkaar.
De hond heeft te wachten op de roedelleider om te eten, en krijgt de overschot als er nog is. Is er geen, dan eet de hond ook niet.
Hebben huishonden natuurlijk het geluk dat er voor hen altijd wel eten voorzien is ;)

En als het er wel is, zullen ze het verdedigen tegenover elkaar. Dat is ook heel normaal. Dus wat deze hond doet is niet raar, je kan beter aanleren dat er niet gestolen mag worden en er geen reden is om te verdedigen. Het is ongewenst, dat zeker, maar geen raar gedrag en door met agressie te reageren zorg je er niet voor dat de hond stopt met agressie, je leert hem alleen maar dat jij niet betrouwbaar bent.

Ik kan hier alles afpakken, omdat ik mijn honden aangeleerd heb dat ze 1. niks van mij te vrezen hebben als ze iets gekregen hebben, 2. dat het commando los een positief gevolg heeft en 3. dat afpakken iets anders/beters oplevert. En dat is geen trucje geworden na 3 weken. Ja, je begint met iets enorm lekkers om mee te ruilen, maar dat is om te zorgen dat ze niet meteen iets doorslikken als jij iets wilt hebben. Als je met agressie en bombarie dingen af gaat pakken dan kan het zijn dat een hond leert dat het veiliger is om iets los te laten, of juist om het zo snel mogelijk door te slikken en dan ben je veel verder van huis.

Het jatten moet je er eigenlijk los van zien van het afpakken. Honden zijn opportunistisch, die zullen iets pakken als het kan. Daarom moet je wel aan de slag om te oefenen dat iets niet mag en zolang je de hond dat niet aangeleerd hebt, moet je geen dingen laten staan en vervolgens boos worden. Daarmee bedoel ik niet dat je nooit meer iets mag laten staan, maar in het begin even ontwijken zodat je gecontroleerd kan oefenen.

EDIT: Verder met Duhelo eens. Ik heb hier 1 hond met enorme voernijd, in het begin ook naar ons. Grommen, uithalen, noem maar op. Ik heb het opgelost door absoluut nooit iets af te pakken wat ik gegeven heb en haar een rustige plek te geven om te eten, waar ik haar ook bescherm tegen de andere honden. Het is een kwestie van vertrouwen en ik leer mijn honden vele malen liever dat het niet nodig is om te verdedigen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:52

Trouwens: de perceptie van: de roedelleider eet eerst en de rest moet wachten is al een behoorlijke tijd achterhaald. Dit komt allemaal nog voort uit de dominantietheorie (die bekeken is omdat ze verschillende, van elkaar vreemde, wolven op een beperkte oppervlakte gedropt hebben en keken wat ze deden. In een dergelijke structuur is de dominantie theorie gebaseerd.)
Nieuwe onderzoeken die wolven in het wild bekeken zijn tot de conclusie gekomen dat de groepen hechte familiebanden hebben en wel effectief uitkijken en zorgen voor elkaar, en dus ook lekker vreedzaam naast elkaar kunnen eten. Voedselagressie komt meestal enkel voor bij erge voedseltekorten, maar bij voedselovervloed eten leiders en ondergeschikten gewoon netjes naast en bij elkaar en delen zelfs tantes en ooms met de pups hun voedsel.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:10

Duhelo schreef:
Trouwens: de perceptie van: de roedelleider eet eerst en de rest moet wachten is al een behoorlijke tijd achterhaald.

Dit lees ik heel vaak op bokt, maar ik heb nog nooit een duidelijk verhaal gehoord hoe het dan wel in elkaar zit.

Als ik naar mijn eigen honden kijk zie ik een duidelijk hierarchie is: 1 is duidelijk de alfa, de 2 andere zijn elkaar waard. Als de alfa iets wil hebben (bot, speelgoed, koekje, een ligplaats) zullen de anderen het zonder discussie afgeven. Eten doen ze dan weer probleemloos samen (maar de alfa eet trager dan de andere, dus het probleem stelt zich daar niet). Als er een vreemde hond in huis is, blijf ik er bij terwijl ze eten. Ook merk ik aan een vreemde hond in huis dat ze de alfa onmiddellijk respecteren, haar positie niet in vraag stellen en haar als voorbeeld nemen.

Dus ik wil ook dat mijn honden zonder discussie iets aan mij afgeven. Als het iets is dat ok is,dan krijgen ze het terug. Is het iets gevaarlijks of als ik hen betrap dat ze iets aan het stelen zijn, dan zijn ze het kwijt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:14

maar die hiërarchie kan ook wisselen, soms heb je inderdaad een duidelijke leider en een duidelijke ondergeschikte, wat ik echter vaker zie is dat de ene hond dominanter is als het over eten gaat, terwijl hond B er altijd vandoor gaat met de speeltjes en hond C de lekkerste ligplekjes opeist. En dat dat zelfs ook onderling weer kan wisselen, ook zelfs nog afhankelijk of ze alleen zijn of dat de baas erbij is.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:26

MyWishMax schreef:
Xanthippe schreef:

En als het er wel is, zullen ze het verdedigen tegenover elkaar. Dat is ook heel normaal. Dus wat deze hond doet is niet raar, je kan beter aanleren dat er niet gestolen mag worden en er geen reden is om te verdedigen. Het is ongewenst, dat zeker, maar geen raar gedrag en door met agressie te reageren zorg je er niet voor dat de hond stopt met agressie, je leert hem alleen maar dat jij niet betrouwbaar bent.

Ik kan hier alles afpakken, omdat ik mijn honden aangeleerd heb dat ze 1. niks van mij te vrezen hebben als ze iets gekregen hebben, 2. dat het commando los een positief gevolg heeft en 3. dat afpakken iets anders/beters oplevert. En dat is geen trucje geworden na 3 weken. Ja, je begint met iets enorm lekkers om mee te ruilen, maar dat is om te zorgen dat ze niet meteen iets doorslikken als jij iets wilt hebben. Als je met agressie en bombarie dingen af gaat pakken dan kan het zijn dat een hond leert dat het veiliger is om iets los te laten, of juist om het zo snel mogelijk door te slikken en dan ben je veel verder van huis.

Het jatten moet je er eigenlijk los van zien van het afpakken. Honden zijn opportunistisch, die zullen iets pakken als het kan. Daarom moet je wel aan de slag om te oefenen dat iets niet mag en zolang je de hond dat niet aangeleerd hebt, moet je geen dingen laten staan en vervolgens boos worden. Daarmee bedoel ik niet dat je nooit meer iets mag laten staan, maar in het begin even ontwijken zodat je gecontroleerd kan oefenen.

EDIT: Verder met Duhelo eens. Ik heb hier 1 hond met enorme voernijd, in het begin ook naar ons. Grommen, uithalen, noem maar op. Ik heb het opgelost door absoluut nooit iets af te pakken wat ik gegeven heb en haar een rustige plek te geven om te eten, waar ik haar ook bescherm tegen de andere honden. Het is een kwestie van vertrouwen en ik leer mijn honden vele malen liever dat het niet nodig is om te verdedigen.

Ik kan van de mijne ook alles afpakken hoor (qua eten), daar niet van :)

Voor de rest ga ik met je akkoord, als ze de kans hebben om er met iets vandoor te gaan, zullen ze dat ook doen. Onze border mag niet met houtklompen uit de houtbak aan de haal gaan, maar als wij een avond binnen zitten en hij buiten, kan je er donder op zeggen dat er wel ergens 1 in de tuin ligt. Dat haalt hij niet in zijn hoofd als we bijvoorbeeld met zijn allen een hele dag buiten zijn.

Het enige waar ik zelf problemen mee heb, is met speelgoed loslaten, en daar heb ik alles al mee geprobeerd, maar krijg ik echt niet gedaan.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:29

hier idem als Duhelo.

daar wij hier ook jonge kinderen hebben,leer ik de honden wel accepteren dat wij in de buurt zijn bij hun eten,eens door de korrels 'wroeten' met je hond terwijl ze eten,er nog wat bijdoen,.....
maar nooit het eten afpakken.

hier een duitse dog,duitse herder en schotse collie.
en ja,die durven en hebben al de tafel geplunderd.
meestal is het dan op of zo goed als op als we terugkomen(bv we zijn aan het eten,kindje moet plassen,je loopt ff weg,en voor je het weet is de salami gepikt en de boterpot half uitgelebberd)
tja,jammer dan,mijn schuld,ik had er moeten aan denken dat ze het gewoon opeten als wij er niet zijn.

iets afnemen,daar maakt geen een van de honden een probleem van.
(bv onze duitse herder zou sporadisch nog eens iets als speelgoedje kunnen nemen,wat niet de bedoeling is,een laars van een kindje,een tochthond,....)
die kan zonder enige probleem gecorrigeerd worden en geeft hij het mooi af.

deze hond heeft naar mijn idee veeeeeel positieve beloning nodig.
dingen om te doen(dus meer dan rondlopen in de tuin en het erf),en structuur.

geef hem een lekker kauwbeen terwijl jullie eten,laat hem die in zijn mand opeten,beloon hem als hij daar mooi blijft.zoek iets wat hij graag doet,geef hem zijn eigen plekjes die hij ook leuk vindt(want nu hoor ik dat hij op de tafel zit,maar dat niet mag,dat niet mag,niet bij de koeien mag,.....)
net de dingen die hij leuk lijkt te vinden,worden allemaal verboden.

welke koeien hebben jullie?
waarom hem niet leren drijven op commando?dat zal ook zijn drang naar die koeien wat kanaliseren en kunnen jullie enkel maat baat bij hebben als hij effectief op commando mee kan helpen met koeien binnen halen,ergens heen drijven,.....

je kan ook gewoon positief aan de slag mijn zijn gedrag en zijn nodig ipv het altijd als negatief te zien.

jullie kozen voor dit soort hondje,met drijfdrang.
straf het dan ook niet af,maar ga ermee aan de slag!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:53

Duhelo schreef:
maar die hiërarchie kan ook wisselen, soms heb je inderdaad een duidelijke leider en een duidelijke ondergeschikte, wat ik echter vaker zie is dat de ene hond dominanter is als het over eten gaat, terwijl hond B er altijd vandoor gaat met de speeltjes en hond C de lekkerste ligplekjes opeist. En dat dat zelfs ook onderling weer kan wisselen, ook zelfs nog afhankelijk of ze alleen zijn of dat de baas erbij is.

In een stabiele roedel met volwassen honden gaat de hierarchie niet zo snel wisselen. In jouw voorbeeld denk ik dat het meer over interesse gaat. Een alfahond die geen interesse heeft in bv een bal gaat de bal gerust laten liggen voor een andere hond. Maar als de alfa opeens toch eens zin heeft om met die bal te spelen, dan neemt die de bal gewoon af van de andere. Ik heb nog nooit gezien dat een ranglagere hond met succes iets kan afpakken van een dominante hond, ze proberen dit ook niet. Tenzij die dominante hond bv oud aan het worden is en er een verschuiving in de roedel komt. Uitzonderingen zijn pups, die mogen wat meer als een ander.