Xanthippe schreef:En dat is exact waarom honden en mensen niet met elkaar vergeleken mogen worden.
Honden denken zo niet. Als het de roedelleider is die de hond zijn kom leegmaakt, is dat niet meer als normaal voor die hond.
Maar mensen onder elkaar delen inderdaad (over het algemeen) geen eten met elkaar.
De hond heeft te wachten op de roedelleider om te eten, en krijgt de overschot als er nog is. Is er geen, dan eet de hond ook niet.
Hebben huishonden natuurlijk het geluk dat er voor hen altijd wel eten voorzien is

En als het er wel is, zullen ze het verdedigen tegenover elkaar. Dat is ook heel normaal. Dus wat deze hond doet is niet raar, je kan beter aanleren dat er niet gestolen mag worden en er geen reden is om te verdedigen. Het is ongewenst, dat zeker, maar geen raar gedrag en door met agressie te reageren zorg je er niet voor dat de hond stopt met agressie, je leert hem alleen maar dat jij niet betrouwbaar bent.
Ik kan hier alles afpakken, omdat ik mijn honden aangeleerd heb dat ze 1. niks van mij te vrezen hebben als ze iets gekregen hebben, 2. dat het commando los een positief gevolg heeft en 3. dat afpakken iets anders/beters oplevert. En dat is geen trucje geworden na 3 weken. Ja, je begint met iets enorm lekkers om mee te ruilen, maar dat is om te zorgen dat ze niet meteen iets doorslikken als jij iets wilt hebben. Als je met agressie en bombarie dingen af gaat pakken dan kan het zijn dat een hond leert dat het veiliger is om iets los te laten, of juist om het zo snel mogelijk door te slikken en dan ben je veel verder van huis.
Het jatten moet je er eigenlijk los van zien van het afpakken. Honden zijn opportunistisch, die zullen iets pakken als het kan. Daarom moet je wel aan de slag om te oefenen dat iets niet mag en zolang je de hond dat niet aangeleerd hebt, moet je geen dingen laten staan en vervolgens boos worden. Daarmee bedoel ik niet dat je nooit meer iets mag laten staan, maar in het begin even ontwijken zodat je gecontroleerd kan oefenen.
EDIT: Verder met Duhelo eens. Ik heb hier 1 hond met enorme voernijd, in het begin ook naar ons. Grommen, uithalen, noem maar op. Ik heb het opgelost door absoluut nooit iets af te pakken wat ik gegeven heb en haar een rustige plek te geven om te eten, waar ik haar ook bescherm tegen de andere honden. Het is een kwestie van vertrouwen en ik leer mijn honden vele malen liever dat het niet nodig is om te verdedigen.