Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
octavodia schreef:Zoek hulp voor jou hond. Ik kan je de Wagenrenk aanraden. Dr Valerie Jonckheer Sheehy is gedragskundig dierenarts, en heeft enorm veel ervaring met honden met een geluidsfobie. Mijn hond is verschrikkelijk bang voor vuurwerk, en jagen. Het was een en al ellende. Vaak is het bij dirt soort honden door een nare ervaring ontstaan, maar kan ook genetisch zijn. Probeer zoveel mogelijk de triggers te vermijden. Hoe meer ze er mee in aanraking komen hoe erger het wordt. Mijn hond is er lange tijd onder behandeling geweest. Ze krijgt medicatie, en training. De training is gebasseerd op wetenschappelijk onderzoeken. ( science based training) Dus Positief. Geen ouderwetse dominatie toestanden,achterhaald, en verergert alle angsten nog meer! nooit strafffen, en pijnprkkels, zoals shockbanden, prongs etc..uit den boze!! Angst nooit negeren...een safe place waar hij zich kan verstoppen is heel belangrijk! Wij hebben er veel profijt van. Onze hond kan weer redelijk normaal functioneren, en kan weer blij zijn.En dat was wel anders. ze was zo bang dat ze niets meer wilde, continu bevroor van angst, naar huis vluchtte, niet meer in de buurt wilde lopen. Moest altijd met de auto weg, waar ze vaak ook niet uit durfde te komen..het was een verschrikkelijk moeilijke tijd... We weten nu wat te doen. Ze is goed geconditioneerd op eventuele knallen,en komt inmiddels meteen als er zoiets gebeurt, ze weet dan dat ze iets heel lekers krijgt. Counter conditioneren, en desensitiseren( heeel langzaam, en stapje voor stapje) negatieve prikkels ombuigen in positieve . Het is belangrijk dat je je laat begeleiden door een HBO opgeleide gedragskundige, en niet door iemand die zich gedragsdeskundige noemt en er nooit een opleiding voor heeft gedaan, zoals die TV beroemdheid, waar veel ellende en leed uit ontstaat helaas..Neem een kijkje op de pagina van de WAgenrenk, en op de facebook pagina Animalytics. Veel succes, als je meer wil weten mag je me altijd een pm sturen hoor. Heel veel sterkte...ik weet wat je doormaakt!!
octavodia schreef:Het is wel een kwalijke zaak vind ik dat mensen stroomdraad en banden adviseren, terwijl die alleen maar meer schade aan gaan richten. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat honden die met shock en prong banden altijd cortisol in hun bloed hebben, dus altijd op hun hoede zijn!! Mensen hebben honden, maar zijn geen HBO of Universitair opgeleide gedragskundige/etholoog....Honden kunnen ook ziek worden in hun hoofd, depressief worden, allerlei angsten ontwikkelen. Hun hersenen zitten ongeveer hetzelfde in elkaar als die van ons. Je moet heel goed weten hoe je hier mee om moet gaan, en veel weten van de werking ervan. Dat moet je gewoon aan deskundigen over laten. Ongewenst gedrag is nr 1 reden om honden in te laten slapen!!!
Wildgirl schreef:De hond van mijn vader heeft een soort gelijk probleem, echter toont hij deze angst ook om gezelschap van mensen. Wel minder heftig dan wanneer hij alleen is. Mijn stabiele oudere reu erbij zetten die niet eens met zijn ogen knippert bij een mortiergranaat zorgde ervoor dat het de helft minder werd...waar woon je ts?
Patries90 schreef:Heb eerlijk gezegd niet alles gelezen, maar alles even in grote lijnen.. Me mond valt open van sommige reacties werkelijk waar..
Het is inmiddels allang achterhaald dat je een hond moet negeren voor zijn/haar angsten! logisch dat hij op de vlucht slaat want hij hoeft niet op de steun van zijn baasjes te rekenen. Het is namelijk zo dat je een hond prima kunt steunen in zijn acties, laat hem bij je zijn als hij angstig is en geef hem rustig een aai over zijn bol dat kan namelijk helemaal geen kwaad! Als je hem tot in den treure in zijn angst blijft aaien en troosten ja dan zou je het gedrag kunnen gaan belonen! Echter beloon je hem dan niet voor zijn angst maar puur voor het gedrag wat hij op dat moment laat zien, een hond die denkt namelijk helemaal niet zo!
Ik zou een goede gedragstherapeut inschakelen en eventueel kijken of er een bach bloesem op maat voor hem samengesteld kan worden. En wat betreft het binnen zijn hij moet daaraan wennen dat is iets wat je op moet bouwen dat is niet in één dag gebeurd.
En dan lees ik nog dat mensen hun hond maar gewoon door de buurt laten lopen, hebben jullie enig idee hoeveel honden er in Nederland op die manier vermist zijn geraakt? En nee het hoeft jullie niet te overkomen maar als ze ergens vreselijk van schrikken kunnen ze zo gedesoriënteerd raken dat ze de weg naar huis niet terug kunnen vinden. Ze schieten de weg over en komen onder een auto.. Weg hond vreselijk, en daar komt dan nog bij dat je als eigenaar verantwoordelijk bent en geen verzekering die uitkeert hoor voor de schade aan andermans auto omdat jij je hond los door de buurt laat lopen! En inderdaad honden zijn roedel dieren, sommige kunnen prima alleen leven anderen hebben juist een stabiel maatje nodig om zich aan op te trekken. En ik wil niet bot overkomen maar als je het gedrag van je hond blijft negeren ben jij niet dat stabiele maatje, hij voelt zich dus niet veilig en slaat op de vlucht dit gaat een keer mis!