Helemaal ten einde raad....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:11

Zoek hulp voor jou hond. Ik kan je de Wagenrenk aanraden. Dr Valerie Jonckheer Sheehy is gedragskundig dierenarts, en heeft enorm veel ervaring met honden met een geluidsfobie. Mijn hond is verschrikkelijk bang voor vuurwerk, en jagen. Het was een en al ellende. Vaak is het bij dirt soort honden door een nare ervaring ontstaan, maar kan ook genetisch zijn. Probeer zoveel mogelijk de triggers te vermijden. Hoe meer ze er mee in aanraking komen hoe erger het wordt. Mijn hond is er lange tijd onder behandeling geweest. Ze krijgt medicatie, en training. De training is gebasseerd op wetenschappelijk onderzoeken. ( science based training) Dus Positief. Geen ouderwetse dominatie toestanden,achterhaald, en verergert alle angsten nog meer! nooit strafffen, en pijnprkkels, zoals shockbanden, prongs etc..uit den boze!! Angst nooit negeren...een safe place waar hij zich kan verstoppen is heel belangrijk! Wij hebben er veel profijt van. Onze hond kan weer redelijk normaal functioneren, en kan weer blij zijn.En dat was wel anders. ze was zo bang dat ze niets meer wilde, continu bevroor van angst, naar huis vluchtte, niet meer in de buurt wilde lopen. Moest altijd met de auto weg, waar ze vaak ook niet uit durfde te komen..het was een verschrikkelijk moeilijke tijd... We weten nu wat te doen. Ze is goed geconditioneerd op eventuele knallen,en komt inmiddels meteen als er zoiets gebeurt, ze weet dan dat ze iets heel lekers krijgt. Counter conditioneren, en desensitiseren( heeel langzaam, en stapje voor stapje) negatieve prikkels ombuigen in positieve . Het is belangrijk dat je je laat begeleiden door een HBO opgeleide gedragskundige, en niet door iemand die zich gedragsdeskundige noemt en er nooit een opleiding voor heeft gedaan, zoals die TV beroemdheid, waar veel ellende en leed uit ontstaat helaas..Neem een kijkje op de pagina van de WAgenrenk, en op de facebook pagina Animalytics. Veel succes, als je meer wil weten mag je me altijd een pm sturen hoor. Heel veel sterkte...ik weet wat je doormaakt!!

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:16

Heeft je hond geen tumor in het hoofd?

borstnoot

Re: Helemaal ten einde raad....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 00:17

Niet dat we weten

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 00:18

octavodia schreef:
Zoek hulp voor jou hond. Ik kan je de Wagenrenk aanraden. Dr Valerie Jonckheer Sheehy is gedragskundig dierenarts, en heeft enorm veel ervaring met honden met een geluidsfobie. Mijn hond is verschrikkelijk bang voor vuurwerk, en jagen. Het was een en al ellende. Vaak is het bij dirt soort honden door een nare ervaring ontstaan, maar kan ook genetisch zijn. Probeer zoveel mogelijk de triggers te vermijden. Hoe meer ze er mee in aanraking komen hoe erger het wordt. Mijn hond is er lange tijd onder behandeling geweest. Ze krijgt medicatie, en training. De training is gebasseerd op wetenschappelijk onderzoeken. ( science based training) Dus Positief. Geen ouderwetse dominatie toestanden,achterhaald, en verergert alle angsten nog meer! nooit strafffen, en pijnprkkels, zoals shockbanden, prongs etc..uit den boze!! Angst nooit negeren...een safe place waar hij zich kan verstoppen is heel belangrijk! Wij hebben er veel profijt van. Onze hond kan weer redelijk normaal functioneren, en kan weer blij zijn.En dat was wel anders. ze was zo bang dat ze niets meer wilde, continu bevroor van angst, naar huis vluchtte, niet meer in de buurt wilde lopen. Moest altijd met de auto weg, waar ze vaak ook niet uit durfde te komen..het was een verschrikkelijk moeilijke tijd... We weten nu wat te doen. Ze is goed geconditioneerd op eventuele knallen,en komt inmiddels meteen als er zoiets gebeurt, ze weet dan dat ze iets heel lekers krijgt. Counter conditioneren, en desensitiseren( heeel langzaam, en stapje voor stapje) negatieve prikkels ombuigen in positieve . Het is belangrijk dat je je laat begeleiden door een HBO opgeleide gedragskundige, en niet door iemand die zich gedragsdeskundige noemt en er nooit een opleiding voor heeft gedaan, zoals die TV beroemdheid, waar veel ellende en leed uit ontstaat helaas..Neem een kijkje op de pagina van de WAgenrenk, en op de facebook pagina Animalytics. Veel succes, als je meer wil weten mag je me altijd een pm sturen hoor. Heel veel sterkte...ik weet wat je doormaakt!!

Heel fijn deze reactie. We zijn nog nooit eerder iemand tegen gekomen met een soortgelijk probleem.
Mam en pap zijn op het moment niet thuis, maar ik zal je bericht morgen meteen laten lezen! :)

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:19

Het is wel een kwalijke zaak vind ik dat mensen stroomdraad en banden adviseren, terwijl die alleen maar meer schade aan gaan richten. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat honden die met shock en prong banden altijd cortisol in hun bloed hebben, dus altijd op hun hoede zijn!! Mensen hebben honden, maar zijn geen HBO of Universitair opgeleide gedragskundige/etholoog....Honden kunnen ook ziek worden in hun hoofd, depressief worden, allerlei angsten ontwikkelen. Hun hersenen zitten ongeveer hetzelfde in elkaar als die van ons. Je moet heel goed weten hoe je hier mee om moet gaan, en veel weten van de werking ervan. Dat moet je gewoon aan deskundigen over laten. Probleem gedrag is doodsoorzaak nr 1 voor honden !

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 00:21

octavodia schreef:
Het is wel een kwalijke zaak vind ik dat mensen stroomdraad en banden adviseren, terwijl die alleen maar meer schade aan gaan richten. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat honden die met shock en prong banden altijd cortisol in hun bloed hebben, dus altijd op hun hoede zijn!! Mensen hebben honden, maar zijn geen HBO of Universitair opgeleide gedragskundige/etholoog....Honden kunnen ook ziek worden in hun hoofd, depressief worden, allerlei angsten ontwikkelen. Hun hersenen zitten ongeveer hetzelfde in elkaar als die van ons. Je moet heel goed weten hoe je hier mee om moet gaan, en veel weten van de werking ervan. Dat moet je gewoon aan deskundigen over laten. Ongewenst gedrag is nr 1 reden om honden in te laten slapen!!!

Inslapen is geen optie, en dat is waarom we er alles aan willen doen. Wanneer iemand ons een schokband aanraadt, proberen we dit. Toen we er achter kwamen dat dit niet hielp zijn we er meteen mee gestopt.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:28

Ik bedoel natuurlijk niet dat jeje hond moet laten inslapen, het is doodsoorzaak nr 1! Mensen laten hier hun hond om inslapen..triest genoeg, terwijl er echt goede deskundige hulp voor is.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 00:31

Het enige wat ik deed is volledig met je instemmen en benadrukken dat inslapen voor ons ook geen optie is!!
Ik weet niet of je alles gelezen hebt, maar nog geen een gedragskundige heeft ons "willen" helpen.
Daarom ben ik ook ontzettend blij met je reactie en tip waar we eventueel heen kunnen gaan. :)

Phiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:33

Ik kan je geen advies geven over hoe je het kan oplossen, maar misschien wel over hoe je je hond in de tuin kan houden. Ooit gehoord van roller bars?

Dat zijn plastic pijpen die je ergens boven kan zetten en rollen als er druk op komt. Je hond kan er dan niet uitklimmen, omdat hij wegglijd. Miss met een heg kan je het zo doen dat je tussen de paar meter een dunne paal zet om weer een stuk te verbinden. Die roller bar hoeft namelijk niet vastgemaakt te worden aan de hele lengte van het hek/de heg.

Je moet dan even zoeken op roller bar cats op internet ;)

Hopelijk heb je er wat aan en heel veel succes met je hond!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:37

De wagenrenk klinkt als een goede tip!

Even over dat schrikdraad: hier blijven de katten er keurig achter maar bij blinde paniek (heel zelden) gaan ze er toch overheen. En dan durven ze dus niet meer terug...
Schrikdraad werkt alleen tegen ontsnappers die willen struinen en niet bij vluchtgedrag denk ik.

Succes, jullie doen in ieder geval je best om er wat aan te doen!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:38

De hond van mijn vader heeft een soort gelijk probleem, echter toont hij deze angst ook om gezelschap van mensen. Wel minder heftig dan wanneer hij alleen is. Mijn stabiele oudere reu erbij zetten die niet eens met zijn ogen knippert bij een mortiergranaat zorgde ervoor dat het de helft minder werd...waar woon je ts?

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 00:39

Wildgirl schreef:
De hond van mijn vader heeft een soort gelijk probleem, echter toont hij deze angst ook om gezelschap van mensen. Wel minder heftig dan wanneer hij alleen is. Mijn stabiele oudere reu erbij zetten die niet eens met zijn ogen knippert bij een mortiergranaat zorgde ervoor dat het de helft minder werd...waar woon je ts?

America (Limburg)

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 01:33

Wellicht een idee om knallen te koppelen aan iets positiefs. Bijv. heel zachtjes knallen opzetten tijdens het eten en dit heel langzaam uitbouwen tot hardere knallen als het goed gaat.

Zelf ook een keer een hondje gehad wat ineens bang werd voor onweer en knallen. Bleek later de ziekte van Addison te hebben, wat dit waarschijnlijk veroorzaakte.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 02:39

Wat betreft de vuurwerk/onweerproblematiek. Hebben jullie al eens een thundershirt geprobeerd?

En verder zit hij natuurlijk alleen en is het een roedeldier. Wat dat betreft is het niet vreemd dat hij in paniek de hort op gaat. Hij zoekt gewoon steun.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 18-01-17 03:08, in het totaal 1 keer bewerkt

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 02:50

Eigenlijk vind ik het sneu voor het hondje dat hij alleen buiten woont. Honden zijn roedeldieren en binnen de roedel voelen zij zich veilig. Bij jullie dus. Ik denk dat het antwoord in huis ligt. Sterkte voor de arme dreumes!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:17

De tip over de Wagenrenk is iets waar ik zeker contact mee zou opnemen.

Over een tweede hond erbij, kan je wellicht niet een hond "lenen" van iemand om te kijken hoe hij daar op reageert. Bij voorkeur een hele stabiele hond van een paar jaar oud die zich niet snel van de wijs laat maken door jullie hond. Jullie hond kan daar steun van krijgen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:31

Jeetje, TS.... Wat een ellende. Ik wil even zeggen dat ik het super vind dat jullie zo naar een oplossing zoeken en alles proberen. Menig mens zou zo'n probleemgeval allang weg gedaan hebben.

Mijn tip: de hond een tijdje afstaan aan een zeer ervaren trainer die hiermee aan de gang gaat in zijn eigen huis. Inclusief knallen en alleen laten.
Tot die tijd: als jullie niet thuis zijn de hond tóch in die kennel doen om ongelukken te voorkomen.

Heel veel sterkte en succes ermee, dit lijkt me echt een heel vervelend probleem :(:)

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:46

Wat sneu voor je hond zeg.. pure angst.

Het lijkt mij wel een goed teken dat hij niet angstig is als jullie thuis zijn. Hij vertrouwd jullie dus volledig. Het klinkt als een combinatie van verlatingsangst en angst voor kabaal. Bij mensen zou je het denk ik snel als ptss omschrijven. Het is een dieper liggend trauma. Op het moment dat hij zo schrok was er niemand en hij blijft die angst voelen.

Maar er wordt veel mee gelopen dus jullie zijn ook veel thuis neem ik aan? Het is niet zielig om je hond in een kennel te houden. Dat is voor de hond waarschijnlijk veel prettiger. Hetzelfde met een bench. Veel honden gaan daar zelf in liggen als ze het gewend zijn. Dekentje er over heen en het voelt helemaal fijn. Je hond heeft een vertrouwde eigen plek nodig. Dus als jullie thuis zijn kan hij lekker rond lopen en als jullie weg zijn kan hij naar zijn "bed". Andere honden leg je ook gewoon in de mand (of in mijn geval, op de bank :+ ) als de mensen weg gaan.

Hoe meer ruimte hij heeft, hoe enger. Je moet zien te voorkomen dat hij in paniek raakt. Lijkt mij. Hij moet zo min mogelijk in die angst terecht komen, in de hoop dat het op Den duur afneemt. Het lijkt me echt een buitenhond dus de kennel lijkt me beter dan in huis (maar ook dat went wel).

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 12:48

Heel fijn alle reacties, daar gaan we zeker wat mee doen. :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:50

Je kan ook nog eens contact opnemen met Anniek Winters, wie weet kan zij helpen. Je kan haar googlen of op FB.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:53

Ik weet dat Liz Wolting van Animal Faith in Maastricht ook echt opkomend is (geen idee of ze al hier genoemd is trouwens). Zij heeft de mogelijkheid de hond tijdelijk in haar roedel op te nemen en komt qua prijs niet eens in de buurt van bijv. Anniek Winters. Die is wel goed maar ook erg duur.

http://www.animalsfaith.nl/gedragstherapie

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:11

Heb eerlijk gezegd niet alles gelezen, maar alles even in grote lijnen.. Me mond valt open van sommige reacties werkelijk waar..

Het is inmiddels allang achterhaald dat je een hond moet negeren voor zijn/haar angsten! logisch dat hij op de vlucht slaat want hij hoeft niet op de steun van zijn baasjes te rekenen. Het is namelijk zo dat je een hond prima kunt steunen in zijn acties, laat hem bij je zijn als hij angstig is en geef hem rustig een aai over zijn bol dat kan namelijk helemaal geen kwaad! Als je hem tot in den treure in zijn angst blijft aaien en troosten ja dan zou je het gedrag kunnen gaan belonen! Echter beloon je hem dan niet voor zijn angst maar puur voor het gedrag wat hij op dat moment laat zien, een hond die denkt namelijk helemaal niet zo!

Ik zou een goede gedragstherapeut inschakelen en eventueel kijken of er een bach bloesem op maat voor hem samengesteld kan worden. En wat betreft het binnen zijn hij moet daaraan wennen dat is iets wat je op moet bouwen dat is niet in één dag gebeurd.

En dan lees ik nog dat mensen hun hond maar gewoon door de buurt laten lopen, hebben jullie enig idee hoeveel honden er in Nederland op die manier vermist zijn geraakt? En nee het hoeft jullie niet te overkomen maar als ze ergens vreselijk van schrikken kunnen ze zo gedesoriënteerd raken dat ze de weg naar huis niet terug kunnen vinden. Ze schieten de weg over en komen onder een auto.. Weg hond vreselijk, en daar komt dan nog bij dat je als eigenaar verantwoordelijk bent en geen verzekering die uitkeert hoor voor de schade aan andermans auto omdat jij je hond los door de buurt laat lopen! En inderdaad honden zijn roedel dieren, sommige kunnen prima alleen leven anderen hebben juist een stabiel maatje nodig om zich aan op te trekken. En ik wil niet bot overkomen maar als je het gedrag van je hond blijft negeren ben jij niet dat stabiele maatje, hij voelt zich dus niet veilig en slaat op de vlucht dit gaat een keer mis!

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:58

Patries90 schreef:
Heb eerlijk gezegd niet alles gelezen, maar alles even in grote lijnen.. Me mond valt open van sommige reacties werkelijk waar..

Het is inmiddels allang achterhaald dat je een hond moet negeren voor zijn/haar angsten! logisch dat hij op de vlucht slaat want hij hoeft niet op de steun van zijn baasjes te rekenen. Het is namelijk zo dat je een hond prima kunt steunen in zijn acties, laat hem bij je zijn als hij angstig is en geef hem rustig een aai over zijn bol dat kan namelijk helemaal geen kwaad! Als je hem tot in den treure in zijn angst blijft aaien en troosten ja dan zou je het gedrag kunnen gaan belonen! Echter beloon je hem dan niet voor zijn angst maar puur voor het gedrag wat hij op dat moment laat zien, een hond die denkt namelijk helemaal niet zo!

Ik zou een goede gedragstherapeut inschakelen en eventueel kijken of er een bach bloesem op maat voor hem samengesteld kan worden. En wat betreft het binnen zijn hij moet daaraan wennen dat is iets wat je op moet bouwen dat is niet in één dag gebeurd.

En dan lees ik nog dat mensen hun hond maar gewoon door de buurt laten lopen, hebben jullie enig idee hoeveel honden er in Nederland op die manier vermist zijn geraakt? En nee het hoeft jullie niet te overkomen maar als ze ergens vreselijk van schrikken kunnen ze zo gedesoriënteerd raken dat ze de weg naar huis niet terug kunnen vinden. Ze schieten de weg over en komen onder een auto.. Weg hond vreselijk, en daar komt dan nog bij dat je als eigenaar verantwoordelijk bent en geen verzekering die uitkeert hoor voor de schade aan andermans auto omdat jij je hond los door de buurt laat lopen! En inderdaad honden zijn roedel dieren, sommige kunnen prima alleen leven anderen hebben juist een stabiel maatje nodig om zich aan op te trekken. En ik wil niet bot overkomen maar als je het gedrag van je hond blijft negeren ben jij niet dat stabiele maatje, hij voelt zich dus niet veilig en slaat op de vlucht dit gaat een keer mis!

Ik vind dit wel een hele harde opmerking. Je kunt uit het topic opmaken dat ze alles probeert en gewoon niet meer weet wat ze er mee aan moet. Om op basis van een topic te zeggen dat iemand wel of niet goed is voor de hond, als maatje, vind ik wel erg ver gaan. Je kunt nog zo'n goede band hebben met je hond, maar dan nog kan het mis gaan.
Plus, zoals ze al zegt. Als er iemand thuis is is er niets aan de hand. De hond voelt zich dus wel vertrouwd en veilig thuis. Maar zodra hij alleen gelaten wordt gaat het mis. Je kunt het ze niet kwalijk nemen dat er niet altijd iemand thuis is.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 15:06

Patries90, ik ga liever niet in op je opmerkingen. Misschien moet je de volgende keer toch maar even alles lezen voordat je zulke conclusies trekt.
Bedankt Mendel, netter dan dat had ik het niet kunnen verwoorden. :')

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 15:12

EDIT: Zijn angst negeren kan ik het denk ik niet eens noemen.
Wanneer hij zo angstig is (in de zomer met bijv. onweer) gaan we bij hem zitten. Aanhalen of ''troosten'' is niet eens nodig, hij gaat dan meteen bij de voeten liggen, op het begin natuurlijk nog wat onrustig. Na 3 minuten ligt hij erbij als op onderstaande afbeelding. (De afbeelding is gemaakt bij de vriendin van mam, in de tijd dat we hem daar thuis wilden wennen)
Het is in bijzijn van (vreemde) mensen gewoon de leukste hond die ik ken( :') ). Luistert goed, relaxt, vrolijk, voor de duuvel niet bang, ga zo maar door. Maar owee als 'ie het gevoel heeft dat ie alleen is. (dus ook wanneer wij binnen zijn en hij buiten.... Mam en ik zien het ook liever anders (dat hij naar binnen mag) maarja, in zulke beslissingen moet je met alle 3 de personen in het gezin over eens zijn.)
Afbeelding