Hond gedraagt zich onmogelijk bij de paarden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:19

janderegelaa schreef:
Hannanas schreef:
Bizar jan dat je zo pleit voor een blafband.

Het is gewoon een neurotisch beest. Je leert hem dat niet af met al die feel good dingen. En wat ik al eerder gezegd heb, honden corrigeren onderling ook hun negatieve gedrag.

De hond bij ons stal liep ook weg. Stroom rondom het erf gelegd. 2 keer een schokje en hij snapte dat hij daar weg moest blijven.

Hoe kun je dat nou in vredesnaam met een blafband vergelijken. Daarnaast, stel jij huilt want je hebt pijn maar ik zeg dat je niet mag huilen, is je pijn dan ook over? Nee, want de oorzaak van de pijn is er nog en het huilen een reactie op de pijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Hond gedraagt zich onmogelijk bij de paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:47

Die hond heeft geen pijn. Hij wil aandacht.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:56

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 01:18

Ik heb hier kom een Aussie rondlopen en ik herken het vocale wel (ras eigenschapje) maar bij de paarden is hij Altijd heel relaxed gelukkig.

Ik denk dat hier de correctie band alleen maar negatief ervaren zal worden. Als ik alleen al een keer durf mijn stem te verheffen kruipt hij al weg terwijl hij van zichzelf echt geen angsthaas is..

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 04:21

Ik snap niet waarom de hond koste wat kost mee naar stal moet?

Voor je zusje irritant (hond zit opgewonden in de kantine en zij moet 'm rustig proberen te houden), voor je stalgenoten irritant (jankende/hyper hond de hele tijd), voor jezelf niet leuk (want je kunt je paard niet goed doen), voor de hond niet leuk (stress).

Ik zou Hannanas tips proberen en de hond even thuislaten. Alleen zijn moet hij ook leren. Niet zeuren om alles zou hij ook moeten leren.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 08:10

Ik heb ook een aussie inmiddels 3 jaar.
Ze word bij het paard ook altijd erg opgewonden omdat ze het zo leuk vind om mee te gaan rijden.
Ik heb op een gegeven moment het woordje STIL geleerd. Ieder keer wanneer ze begon te zeuren dan riep ik stil en omdat ze even nadacht wat ik wilde was ze 2 seconden stil en op dat moment meteen belonen met wat lekkers.
Dit moet je uiteraard de eerste paar dagen tot in den treuren herhalen, maar het zeuren zal steeds langer weg blijven.
Dit kun je thuis al oefenen. Op een gegeven moment gaan ze de link leggen en belonen, belonen , belonen op het juiste moment.
Ik kan heerlijk buitenritten maken nu samen.
Ik heb haar ook links en rechts geleerd en het woordje AAN , dan steekt ze haar hoofd in de halsband. Ideaal dan hoef je niet af te stappen :D .
Je moet er wel heel veel werk in steken maar het is wel mogelijk.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 09:10

Citaat uit de openingspost: {In het dagelijks leven helemaal niet erg, het is zijn manier van communiceren en het hoort bij hem. Hij piept, jankt, huilt een keertje als hem iets niet bevalt, als hij opgewonden is, enthousiast is etc en is daarna weer stil. }

Want daar ligt het probleem

het is een blijft een werkhond, hiervoor gefokt . Maar ik ben ervan overtuigd dat je ( bijna) iedere hond goed kan opvoeden. Of met of zonder blafband ( die zijn trouwens ook zonder stroom maar met citroengeur) . Wat blafband betreft is het net als met huplteugels op bitten : alleen zo scherp als die hand die ze bediend en je moet dus kennis hebben van wat je ermee doet.
Wat de rest betreft :
Je zou nooit slagen als je in bvb de thuissituatie het gepiep en geblaf, het opgewonden zijn "niet erg vind" en dus toelaat.
Maar op stal is het dan ongewenst.
Voor een Hond maakt het geen verschil waar die is. Hij snapt simpel gewoon niet dat jij op de ene moment WEL opgewonden mag zijn met alle geluiden en gekkigheid en op het andere niet.
Feit is dat het thuis kennelijk gewenst en op stal ongewenst gedrag is.

Zolang je dus de basis niet aanpakt en consequent bent - zal het nooit lukken.

Ik had twee BC's en die konden ook uit hun dak gaan - maar alleen als ik er toestemming voor gaf.
Daar is absoluut niets mis mee want in de natuur moeten ze ook luisteren naar de roedelbaas.
Dus de oplossing is in mijn ogen echt heel simpel :
Eerst thuis ( en in de andere situaties) de basis leggen en bevestigen - wat betekend : voorlopig NIET mee naar stal.
Als dit bevestigd is dan mag die mee maar dan train je eerst op stal de hond - zonder paard . Eerst de 100% aandacht naar de hond.
En als dat bevestigd is , dan heb je verder geen problemen meer.
Omdat er ( sorry) veel steken zijn laten vallen in de basisopvoeding ( en helemaal bij een jonge puberhond) , zou je toch zeker hier een paar weken ervoor uit moeten trekken.
Maar beter nu als dat er ooit nog een ongeluk gebeurt of jij en jou hond niet meer gewenst zijn op de stal

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 09:26

Ik zal zo uitgebreid reageren, maar even voor nu.
Dat communiceren thuis is echt anders dan wat hij op stal doet. Bovendien is thuis het commando stil al wel redelijk bevestigd. Als hij zeurt of blaft en ik zeg ssstt stopt hij. Alleen dat doe ik niet zo vaak, omdat het me thuis inderdaad niets uit maakt. Uiteraard kan ik dit thuis meer bevestigen door hem te vragen stil te zijn als hij geluid maakt, maar hij kent het commando stil dus wel.

Waarom de hond op een gegeven moment wel echt mee naar stal moet is omdat ik simpelweg te weinig tijd heb na werk om paard en hond apart te doen. Zeker ook omdat stal naast het bos ligt en het een eindje rijden is. Hond zou dus vrij lang alleen zijn, wat hij trouwens perfect kan, maar wat niet wenselijk is. Natuurlijk kan het beiden los als je maar tijd maakt, maar het zou het leven een stuk simpeler maken als het wel gecombineerd kan worden. Dus voor altijd thuis laten is pas een optie als ik allles geprobeerd heb :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 12:17

Bedankt allemaal voor het meedenken!! Ik ga proberen iedereen te beantwoorden, laat me weten als ik iets mis :).

@ iedereen: Een blafband met stroom gaat het sowieso niet worden. Wolf heeft 1x stroom gehad en toen is hij heel erg geschrokken en kei hard weg gerend. Zou een band met trillingen minder erg zijn?

Verder nog een algemene opmerking. Het lijkt alsof Wolf op stal veel moet wachten, maar dat valt nu best mee. Normaal gesproken kan hij ook heel goed wachten. Als we bijvoorbeeld uit eten gaan ligt hij zo 2 uur rustig bij ons.

@ Lizy: Kan je me iets meer vertellen over het matje? Hoe heb je het aangeleerd? Het klinkt best goed!

@ Jan: Het is inderdaad af en toe een neurotisch beest }>

@ Minimaxi: Jammer dat het bij jou nooit gelukt is. Ik heb o.a. dit ras uitgekozen omdat ze vaak goed met paarden om gaan. Sterker nog, zijn halve nest gaat mee naar de paarden en dat gaat erg goed.

@ Bloodymary: Ik ga hem pas voor altijd thuis laten als we alles geprobeerd hebben!

@ Har166: Ik zal ook aan de oplossing blijven werken, niet slechts symptoombestrijding. Er zou alleen veel makkelijker aan te werken zijn als hij zijn mond eens hield ;)

@ Barbet: Thanks voor het onderzoek. Ik vraag me af of de resultaten hetzelfde zouden zijn met een trilband.

@ Diandra: Het gekke is dat Wolf heel gevoelig kan zijn, maar voor correcties helemaal niet. Als ik mijn stem verhef kijkt hij me echt aan alsof ik gek ben. Hij is dus op dat gebied niet snel onder de indruk :)

@ Nagini: Alleen zijn kan hij heel goed. Niet zeuren moet hij inderdaad leren. Ik heb alleen het idee dat ik dat alleen af kan leren als hij ook zeurt.

@ Joey2010: Bedankt voor je verhaal! Dit geeft de burger moed :D

@Sasja: Ik ga hem niet verbieden nog verbaal te communiceren. Hierin ga ik met Hanannas mee, volgens mij kan het prima beiden. Wel moet ik meer het commando stil leren. Hij mag prima geluid maken, alleen niet als ik zeg dat hij moet stoppen. Dat opgewonden gebeuren sta ik thuis ook niet toe, maar dat gebeurt ook niet zo vaak.
Soms als hij weet dat we gaan wandelen, maar dan laat ik hem ook altijd rustig zitten en even wachten tot dat hij rustig is.
Het zonder paard trainen op stal snap ik eigenlijk niet zo goed waarom dat nu nog zou moeten. Als het paard er niet bij is gedraagt hij zich prima. Ik train dan ook eigenlijk overal waar ik ben, dus ook op stal. Problemen beginnen pas als ik richting het paard ga/ het paard er bij is.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:30

TS je hebt PB met de handleiding. De tekst is wel erg lang om hier zo neer te zetten.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:14

janderegelaa schreef:
Die hond heeft geen pijn. Hij wil aandacht.

Dat zeg ik ook niet, het is een uitleg aan jou over oorzaak en gevolg.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:19

Nagini schreef:
Ik snap niet waarom de hond koste wat kost mee naar stal moet?

Voor je zusje irritant (hond zit opgewonden in de kantine en zij moet 'm rustig proberen te houden), voor je stalgenoten irritant (jankende/hyper hond de hele tijd), voor jezelf niet leuk (want je kunt je paard niet goed doen), voor de hond niet leuk (stress).

Ik zou Hannanas tips proberen en de hond even thuislaten. Alleen zijn moet hij ook leren. Niet zeuren om alles zou hij ook moeten leren.

Ik snap ook niet zo goed dat de hond perse mee moet. En als dat is omdat je geen tijd hebt om de hond en het paard na elkaar te doen vraag ik me af hoe goed je daarover hebt nagedacht.

Ik snap overigens de opmerking over de blafband wel. Het gaat niet alleen om het pijn doen of straffen, het gaat erom dat je hem uit die spanning haalt. Afleiden, spanning doorbreken, even wakker maken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:45

Hier ook een hond die errug vocaal is. En net zoals jij vind ik dat thuis niet erg als het binnen de perken blijft, wat het tijdens trainen dan weer niet bleef. Wij hebben het grotendeels opgelost gekregen door hem duidelijkheid te geven. Hij ging gillen als hij niet precies wist wat te verwachten, dus wachten tot hij stil werd had geen enkel effect, of hij bleef gillen of hij begon zodra we een stap zetten. Ik ben niet voor het alleen maar positief trainen, juist omdat mijn hond liet zien dat dat een te grijs gebied bleef. Ik corrigeer wel (nee is ook al een correctie ;) ) en beloon daarna meteen weer als hij gewenst gedrag laat zien. Voorbeeld: hij moet naast me zitten en zit te gillen, ik zeg 'nee, stil' hij wordt stil en krijgt meteen een beloning. Bij elke omgeving/veranderde situatie moet ik wel opnieuw dat commando bevestigen. Ik heb ook geleerd dat ik hem niet gewoon kan laten zwemmen in wat hij moet doen. Als ik geen aandacht voor hem kan hebben, dan laat ik hem rustig liggen (ik heb een apart commando voor liggen en af is echt de oefening). Bij hem werkt het dus om hem een 'taak' te geven. Hij krijgt ook gewoon vrij, maar dat doen we met een bal in zijn bek. :')

Voor jouw probleem zou ik hem eerst even een tijdje niet meenemen. Even thuis en met uitlaten werken aan het stil zijn. Niet dat hij continu stil moet zijn, maar oefenen dat hij reageert op het commando. Daarna neem je hem mee naar stal en probeer je iemand te regelen die met jouw paard kan lopen/bezig kan zijn en jij ernaast met hond. Zo kan jij 100% aandacht op de hond houden, want als je ook met het paard bezig bent, blijf je toch met 2 dingen tegelijk bezig. Desnoods zet je jouw paard vast en ga je aan de gang met de hond er omheen. Daar weer opnieuw bezig zijn met het commando stil.
Ik denk namelijk dat jouw hond erg opgewonden raakt van de prikkels en de paarden, maar niet helemaal weet waar hij aan toe is. Het geluid lijkt mij ook een gevolg en niet het probleem. Wat is jouw uiteindelijke doel met hem op stal? Wil je dat hij braaf blijft liggen als je bezig bent, of dat hij zijn eigen gang gaat? Dat laatste lijkt mij lastiger, omdat je hem dan weer in het onzekere laat. Daar zou ik dus heel goed over nadenken, wat wil je uiteindelijk met de hond. Niet dat hij stil is, maar dat hij mee gaat op buitenritten bijvoorbeeld. Wat moet hij daarvoor kunnen? Breek het in kleine stukjes, zodat je die kleine stukjes kunt gaan oefenen en tussendoor hem stil laten zijn.
Hoe is hij in de auto? Dan kan je hem in het begin in de auto leggen als je echt iets met jouw paard moet doen. In de kantine werkt nu niet, hij windt zich daar te veel op, dan kan je gaan werken aan het stil zijn, maar ik betwijfel of je zusje doordringt als hij zo onrustig is.

Wat ik ook wil zeggen: een 'stroomband' is absoluut niet hetzelfde als schrikdraad. Die banden kunnen zo zacht dat een telefoon nog harder trilt. Juist de duurdere banden, die dus ook hoger kunnen en niet alleen trillen, kan je veel preciezer afstellen en zijn betrouwbaarder. De goedkopere versies willen nog wel eens niet werken of juist een correctie geven zonder dat je het wil. Een blafband ben ik geen voorstander van, omdat het vaak alleen maar werkt als je de band elke keer omdoet en ze niet geschikt zijn om lang om te houden. Daarnaast werken ze ook niet voor elk geluid. Als je er niet bij bent en andere dingen geprobeerd hebt, dan kan het, maar als je er zelf bij bent zou ik eerder kiezen voor zelf corrigeren. Juist omdat je dan in de hand houdt wanneer er gecorrigeerd wordt en je de hond ook kan vertellen wat wél de bedoeling is. Dat is voor mij namelijk wel het belangrijkste punt van corrigeren (qua trainingen) dat de hond snapt waarvoor hij gecorrigeerd wordt, snapt wat je wel van hem vraagt en daarna onmiddellijk beloont wordt voor het gedrag dat je wel wilt hebben. Maar voor dit probleem zou ik heel ver weg blijven van zulke banden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:57

Goede reactie mywishmax!

Ts: thuis ook een goede type oefening : beheersing. Beheersing leren zonder commando's als wacht blijf stop nee etc.

Stel je hebt een koekje. Hand dicht. Hij zal gaan snuffelen aan je hand. Net zo lang wachten tot hij afstand neemt (bijv stapje naar achter, je aankijken of zelfs zitten/liggen). Zodra hij dat doet, yesss hand open "toemaar" en hij mag het koekje pakken. Dit kun je uitbouwen met koekjes op zijn voorpoten leggen. Maar ook in situaties met een speeltje of bij het paard. Het belangrijkste blijft dat hij beheerst uit zichzelf. Zo leert hij zélf tot rust te beslissen. Iets waar een aus uitermate goed in is: zelf nadenken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:27

Hannanas, mijn hond heeft de neiging zulke oefeningen op te vatten als taak en niet als zelf rust pakken. :') Niks pakken zonder commando en wachten. Hij houdt keurig afstand, maar er blijft spanning wat hij uit in geluid. Maar zelfbeheersing is wel heel goed om te oefenen idd. Doen wij ook nog steeds. Maar dat is wel iets om rustig uit te bouwen en in nieuwe situaties heel lastig in het begin. Ik doe het dus anders, maar dat kan ik niet goed omschrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:39

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar kan het niet zijn dat het iets met aandacht van jou te maken heeft? Als hij het ook doet als hij bij je zusje is zou ik denken dat het misschien iets te maken heeft met een vorm van jaloezie..

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 15:55

@ Goof: Het is altijd de bedoeling geweest dat hond mee gaat naar het paard. Wellicht niet goed genoeg over nagedacht over de gevolgen van mijn neurootje, maar daar is nu niets meer aan te doen. Het is ook in heel veel gevallen gewoon handig als hij mee kan. Zoals nu bijvoorbeeld doen de drinkbakken het niet. Moet je toch sowieso twee keer per dag langs om even water te geven. Hoe handig als je hond dan gewoon mee kan en als er opeens klusjes bijkomen je niet steeds hoeft te denken, oliebol ik moet weer verder want de hond zit nog in de auto.

@ Hannanas: Beheersen is ook een goede inderdaad, al kan hij dat al wel goed. Vind dit soort oefeningen overigens wel lastig, omdat hij juist te veel na gaat denken en hij dan voortaan altijd een stapje terug gaat doen. Ik koppel er liever een commando aan :)
Hij had bijvoorbeeld een hekel aan borstelen. Dan legde ik gewoon een snoepje op de grond en dan kon hij daar wel 5 minuten naar kijken zonder het te pakken.

@ Mywishmax: Thanks voor de uitgebreide reactie. Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaaf betreffende dat hij niet zo goed weet wat de bedoeling dan is. Het liefst heb ik gewoon dat hij rustig blijft liggen/zitten. Liggen hoeft niet altijd omdat hij zich zittend vaak zekerder voelt. Dat ligt dus een beetje aan de locatie op stal.

Een algemene opmerking: ik ben bang dat de hond thuis te weinig geluid maakt om het stil zijn echt te bevestigen. Misschien heb ik daarin een verkeerd beeld geschetst, maar dat opgewonden geluid komt misschien 1x per week voor thuis. Verder is het echt minimaal wat hij produceert.
Om het commando stil te bevestigen heb ik wel nodig dat hij geluid maakt en dat doet hij eigenlijk alleen consequent op stal en hier sporadisch.

Met uitlaten doet hij het vooral op deze manier en om hem hier nou te corrigeren?

https://youtu.be/uTVV5mGSvjA

Edit: Ik zit er trouwens toch over na te denken om een keer een gedragstherapeut/trainster mee te laten kijken. Kost me wel klauwen met geld, tenminste degene die ik goed vind, maar juist omdat het voor mij zo belangrijk is dat dit goed komt lijkt met geen verkeerd idee. Denken jullie dat dit een meerwaarde heeft?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:20

Kan hij blaffen op commando? Dan kan je stil ook weer gebruiken. ;) hier eerst luid aangeleerd voordat stil aangeleerd kon worden. Hier mag ook geluid gemaakt worden tot ik zeg dat hij stil moet zijn. Hij maakt dus nog genoeg geluiden en ik maak zelfs onderscheid in een keer piepen, dat mag, en overdreven geluid, dat mag niet.

En zitten mag natuurlijk ook als hij dat fijner vindt. Het is maar net wat fijn is voor beiden.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 17-01-17 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:21

MyWishMax schreef:
Kan hij blaffen op commando? Dan kan je stil ook weer gebruiken. ;) hier eerst luid aangeleerd voordat stil aangeleerd kon worden.

Ja goeie! Dat heeft hier ook heel goed geholpen +:)+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:23

Geen idee waar je woont maar mocht het te doen zijn voor je kan ik Hermina Stout van Dogbasic aanraden. Van haar heb ik destijds de oefening relax op het matje gekregen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:39

Ik denk dat je dan al aardig wat gewend bent ondertussen (nav het filmpje). :)
Zelf zou ik er denk ik zenuwachtig van worden, als een hond aldoor zo jankt.

Maar dat maakt niet uit, want het gaat erom wat jij toelaatbaar vindt.
Je kan hem op zo'n moment ook niet corrigeren, omdat het iets is wat in z'n systeem zit (gegroeid).
Daar zou hij niets van snappen.

Ik heb zelf geen ervaring met de aussi, alleen wat ik erover gelezen en gehoord heb.
Dan dacht ik toch dat het een echte werkhond is, niet de makkelijkste hond en geen beginnershond.
Je moet kennis hebben wat deze hond nodig heeft en hoe je hem moet opvoeden, om het dier gelukkig te kunnen maken.
Dat moet natuurlijk bij elk dier wat je in huis haalt, maar dit gaat dan over de aussi.
Soms gaan mensen voor het mooie uiterlijk van de aussi, en komen van een koude kermis thuis.

Daar bedoel ik jou zeker niet mee, bovenstaand is algemeen bedoeld. :)
Ik heb zelf ook een werkhond in huis, dus ik wist ook waar ik aan begon en dat hij niet genoeg zou hebben aan alleen lange wandelingen.
Werken is hun lust en hun leven, dat kun je ze niet ontnemen.

Was het bij jouw hond het idee dat zijn 'werk' zou bestaan bij de paarden?
Dat hij daar één of andere taak zou krijgen, dat hij zijn werklust op stal kwijt kon, zeg maar.

Wat doe je met je hond om, buiten de paarden om?
Ben je met hem aan het werk, hoe ziet zijn leven eruit?

Een goede GT of trainer is misschien wel een goed idee, die kan je hopelijk een eind op de goede weg helpen.
Die ziet jou en je hond in het echt.
Hier van achter een schermpje is dat toch erg moeilijk. :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 16:57

@ Barbet: Haha je had hem de eerste weken moeten horen. Hij was echt een bange schijterd en bij alles wat eng was piepte hij dus. Dat was zo ongeveer de hele dag door en kon je niet corrigeren omdat hij al bang was. Het is dus eigenlijk alleen maar beter geworden. Wat je op dit filmpje hoort is wel de top wat hij met uitlaten doet en hier was hij heel gefrustreerd dat tak niet meewerkte.

Dat de Aussie een werkhond is wist ik inderdaad. Op termijn wil ik er ook mee gaan speuren oid. Eerst wil ik alleen nog de laatste gehoorzaamheidscursus afronden die in februari begint. Dan zit die basis in ieder geval goed.
Mee naar de paarden is dus slechts een aanvulling. Echter heb ik nu nog niet het idee daf hij qua uitdaging iets mist. Hij is thuis echt heel rustig en vertoont thuis geen ongewenst gedrag. Hij heeft nog nooit wat gesloopt, komt niet om aandacht zeuren (behalve als ik kook omdat hij hoopt dat er wat valt. Hij mag nu dus gewoon niet meer in de keuken) etc. Ik denk dat hij nu dus nog voldoende gestimuleerd wordt doordat ik hem veel mee neem naar verschillende plekken en hij hier nog wel van onder de indruk kan zijn.

Als ik hem bijvoorbeeld meeneem naar een winkel om iets op te halen vindt hij dat nog best spannend en moet dan echt even rusten om dat te verwerken. Ik wil dit wel blijven doen om hem niet altijd in zijn comfortzone te laten zitten en zodat hij leert om te gaan met andere situaties.

Zijn leven bestaat dus uit dat soort uitstapjes, lange wandelingen, veel speeldates met andere honden en veel op stap met mij. Dat is voor nu nog voldoende, maar ik ben me er van bewust dat de kans groot is dat hij op een gegeven moment meer nodig heeft.

@ Mywishmax: Blaffen op commando kan hij nog niet! Mijn vriend was bang dat hij dat dan te veel zou gaan doen om snoepjes te verdienen. Maar inderdaad een goede om daarmee de uitknop er op te zetten!

@ Lizy: Bedankt voor de tip! Mijn trainster is ook GT, kent Wolf al van vier cursussen en heeft zelf Aussies. Ik ga het gewoon eens aan haar vragen. Zij werkt wel een beetje hetzelfde als die van jou denk ik, aangezien dat matje echt haar stijl is.

@ Allen: Bedankt weer voor het meedenken!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:03

Maar juist als hij het blaffen gaat gebruiken om te bedelen kan je hem vertellen dat dat 1, niet mag en 2 het commando stil weer gebruiken en versterken. Ik vind 'nee' dus ook al een correctie, maar die is hier wel aangeleerd met belonen. En zo is stil ook geen vervelend commando. ;)

Het klinkt heel gek om een hond te leren blaffen op commando om hem stil te krijgen, maar hier werkt het heel goed. De enige die niet goed reageert op het commando stil is ook degene die we niet op commando aan het blaffen krijgen. :') Die hebben we stil dus nooit goed aan kunnen leren, omdat de momenten dat zij blaft momenten zijn dat zij niet bereikbaar is.

Waarom wil je trouwens eerst de gehoorzaamheid afgerond hebben voordat je gaat speuren?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 17:08

Ok met blaffen ga ik aan de gang! Hoe leer je dat eigenlijk aan? Zal het ook eens googlen.

Ik ga pas daarna speuren omdat beide cursussen op dezelfde dag zijn (zaterdag). Dus dat wordt een beetje veel. Overprikkeld raken ligt op de loer en dan wordt Wolf pas echt vervelend en rusteloos. Mocht ik denken dat daar het probleem zou liggen, dan zou ik de laatste gehoorzaamheid overslaan. Maar denk niet dat dat nu de oorzaak is :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:16

Ah, ik dacht dat je eerst gewoon gehoorzaamheid wilde hebben voordat je wilde beginnen. Ik wilde al zeggen dat dat niet nodig is, maar qua tijd is het wel handiger als het ene al klaar is ja. :') Het is fijn voor een hond qua nadenken, maar hij klinkt niet als een hond die te weinig doet. Wel als een hond die niet helemaal zeker weet wat zijn taak is en daar onzeker van wordt. Ik ben wel heel benieuwd wat de GT ervan zegt!

Hier was het vrij makkelijk om de 2 jongste aan het blaffen te krijgen, spelen met bal, bal afpakken en even wachten. := 1 blafje of iets wat er op leek en ze kregen de bal weer. Wij beginnen daar al vrij vlot mee als pup, omdat ze later ook moeten blaffen.