Gevoelig als het om dieren gaat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:41

Volgens mij is die 'overgevoeligheid' heel normaal. Als er een zwak dier voor je staat (of ligt) dan spelen er allerlei verzorg-gevoelens op.

Een (vleesetende, leer-dragende etc etc) vriend van mijn moeder heeft haar eens in complete paniek opgebeld omdat hij een slak had overreden met de grasmaaier. Tsjak, naar geluid en het arme beestje, met zo'n kapot huisje. Als je dat zo ziet wíl je die gewoon 'redden'. Dat hebben heel veel mensen :)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:43

naarppc schreef:
Maar uhm no offense, maar jullie kijken wel een beetje antropomorfistisch tegen dieren aan. Ik snap het tot op zekere hoogte, sommige gevoelens kende ik ook wel. Maar sommige tegenstrijdigheden vallen me wel een beetje op, namelijk:
De superieure positie van mensen tov dieren wordt aan de kaak gesteld. Ja, ben ik het mee eens, ik doe dit ook wel eens. Maar vervolgens wordt wel gezegd dat mensen dieren moeten helpen, omdat dieren niet voor zichzelf op kunnen komen. Maar als dat zo is, dan zijn dieren dus afhankelijk van ons en dat maakt de mens dan toch superieur? Zo erg wordt die superieure positie dan ook niet aan de kaak gesteld.

Mensen hebben in de evolutie de "slimheid" gekregen. Dieren hebben weer andere kwaliteiten. Dat wij dus slimmer zijn, maakt ons niet superieur (wat in deze context "beter dan de ander" betekent). Dus nee dat maakt de mens niet superieur (al vind de mens dat helaas zelf wel).

Citaat:
En daarnaast, er wordt meermaals gezegd dat dieren het niet (goed) snappen wanneer ze zich in een peniebele situatie bevinden en dat zij niet de mogelijkheden tot ontsnappen kunnen overdenken. Ik weet dat niet zeker, maar denk ook wel dat dit zo is. Maar vervolgens worden zinsnedes geplaatst als: wat zou die slak ervan denken? Of wat zou die spin ervan denken? Maar daarvoor was al gezegd dat dieren situaties ed niet kunnen overdenken, dus dat ze geen bewustzijnsniveau hebben als de mens, dus hoezo zou die slak of spin er dan iets van denken? Als je denkt dat dieren dingen niet kunnen overzien en overdenken, kunnen ze er mijns inziens ook niets van denken. :')

Niemand weet of en op welke manier dieren denken. Maar dat geeft ons nog niet het recht om ze maar te mishandelen, pijn te laten lijden etc.
Wat zou de spin ervan denken zou ik ook zelf niet gebruiken trouwens. Maar de spin kan hoogstwaarschijnlijk wel pijn voelen en dus lijden. , dat is nodig om te overleven. Die pijn wil ik hem niet aandoen.

Ts ik kan ook niet goed tegen leed van dieren. Ze zijn zo weerloos en hebben geen schijn van kans tegen de mens. Dat maakt het bij mij erg. Net zoals mensen het denk ik vaak erger vinden als er iets bij kinderen wordt gedaan.

Ik heb vorig jaar zelf ook een duifje "gered" toen hij was gegrepen door een roofvogel. Ik heb de vogelopvang gebeld en we hebben en samen gepakt. Verder nooit een diertje hoeven te redden gelukkig.

De slakken van het balkon gooien kan ik dan helaas ook weer niet zo goed tegen als ik eerlijk ben. Ook al komen ze in de struiken etc terecht, dat kan ook nogal een harde klap zijn... Naar mijn inziens is dat ook niet heel diervriendelijk.
De duif zou ik dan juist weer niet begraven. Dat is nu juist weer eten voor de andere diertjes in het bos.

Ik mocht nooit vegetarisch zijn van mijn ouders (teveel gedoe vonden ze), maar ben nu oud genoeg om het zelf te beslissen en sinds kort heb ik besloten dat ik dus ook bijna vegetarisch wil worden. Ik ga een stuk minder vlees eten, maar stop er niet helemaal mee. Ik ben namelijk niet tegen het vlees eten an sich, wel tegen het leed wat het meebrengt en dat we veel te veel vlees eten.

Ik sla trouwens nog niet eens een vlieg dood. Een mug wil ik nog wel eens doden, maar liever zet ik hem buiten. En als het heeft geregend en de slakken overal op het pad zitten, kijk ik alleen maar naar de grond zodat ik er niet per ongeluk op eentje ga staan.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 17:51

Azmay schreef:
MoppieFilou schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik weet dat ik me het niet moet aantrekken maar ik vind het echt een zielig beeld. Ik ga hem ook niet begraven in mijn tuin hoor. Gewoon ergens in het bos, waar hij thuishoort...

Beest was gestorven van de stress als je hem mee had genomen denk ik. Ik zou hem lekker laten liggen in het bos en niet begraven. Dan red je weer een levende duif omdat een roofdier zijn maaltje al heeft ;)

Blij te horen dat ik hem toch niet meer kon redden. Daar heb je helemaal gelijk in, misschien dat ik hem dan gewoon in het bos leg en niet langs de weg laat liggen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 17:53

Akires1 schreef:
Ik herken dit gevoel wel, hoor TS :)
Ik had dit vroeger ook heel erg en voelde me zelfs al schuldig als ik al eens een mug dood had geslagen ("waah, net leefde die nog en nu door mij niet meer").
Uiteindelijk word je daar wel wat makkelijker/realistischer in.
Ik vind het alleen maar fijn dat je veel gevoel voor dieren hebt en met ze meeleeft.

De manier waarop sommige mensen de TS er van denken te moeten overtuigen om geen vlees meer te eten vind ik niet de meest handige....
De TS is nu, denk ik, op een leeftijd dat je erg over dit soort dingen na gaat denken en als anderen je dan op een best wel fanatieke, bijna "agressieve" manier proberen te overtuigen dat je verkeerd bezig bent en dat je, omdat je van dieren houdt, dus geen vlees moet eten, werkt in mijn ogen averechts.

Wees voor nu eerst gewoon blij met het feit dat deze 14-jarige in elk geval heel veel gevoel voor dieren heeft. En er in elk geval over nadenkt en zich realiseert dat een dier gevoel heeft.
Wie weet wat hier uit voort komt ;)

Ben blij met je reactie. :)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:54

phormicola schreef:
Helemaal mee eens. Persoonlijk kan ik een bloedend hart voor dieren en niet óók voor mensen gewoon niet serieus nemen. Wmb is het een manier om niet naar het gigantische leed van mensen in nood te hoeven kijken. Nee dat er een denkend en voelend wezen (precies als jij!) als een kindje in Syrië ligt te creperen door één of ander gas is veel minder erg dan een slak die in het water valt. Het is toch bijna sociopathisch te noemen.

Waarmee ik overigens niet zeg dat dierenleed minder erg is. Leed is erg. Punt.

Ik snap wat je bedoeld, maar ik denk dat waar het bij mij door komt dat er al genoeg mensen zijn (bijna allemaal) die het leed van deze mensen vreselijk binden en dat uitten én ze helpen, maar dit bij dieren bijna (in ieder geval heel veel minder) is. Ik heb daardoor denk ik het gevoel dat ik die "leegte" moet opvullen met mijn emoties en hulp.

Dat neemt dus niet weg dat ik het leed van dat Syrische jongetje niet erg vind. Wel dat ik me daar denk ik minder lang druk om maak, omdat genoeg anderen dat dus al doen en ik me dus " moet focussen" op de dieren.

Het is lastig uit te leggen...

En je mag het trouwens wel wat minder agressief schrijven vind ik. Iemand sociocratisch noemen omdat het niet hetzelfde reageerde als jij vind ik dan toch weer behoorlijk respectloos...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:57

Cowgirl schreef:
Anna79 schreef:
Wat betreft het redden van vogels. Bij ons in de gemeente is een opvangcentrum voor vogels maar die nemen niks meer aan vanwege de vogelgriep... Ik weet niet hoe dat elders is?

Hier in de regio (alkmaar) ook. Opvang is dicht en praktisch elke vogel die ik met de dierenambulance ophaal moet afgemaakt worden. Ook als het enkel om een ondervoeding gaat vanwege et koude weer.

-O-

Het is toch wel logisch dat alles dicht is/was? Er hoeft maar 1 vogel tussen te zitten die wel vogelgriep blijkt te hebben en dan kunnen alle dieren die daar op dat moment zijn geruimd worden. Wij zijn ook dicht, gaan niet het risico nemen dat we alles moeten afmaken en 6 maanden dicht moeten, dan ben je nog veel verder van huis. Daarnaast zijn de vogels die ondervoed raken door de kou sowieso al zwakker want er is nog genoeg eten te vinden, misschien met uitzondering van vandaag maar verder hebben we amper winter gehad, als ze dan vermageren of ziek worden is er meer aan de hand. Als er na vandaag niet veel nieuwe gevallen bij komen is de epidemie (hier in ieder geval) aardig over maar het kan best zijn dat ze zwakkere vogels nu alsnog uitvallen omdat die vrieskou het laatste zetje is.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 18:10

snuffie123 schreef:
naarppc schreef:
Maar uhm no offense, maar jullie kijken wel een beetje antropomorfistisch tegen dieren aan. Ik snap het tot op zekere hoogte, sommige gevoelens kende ik ook wel. Maar sommige tegenstrijdigheden vallen me wel een beetje op, namelijk:
De superieure positie van mensen tov dieren wordt aan de kaak gesteld. Ja, ben ik het mee eens, ik doe dit ook wel eens. Maar vervolgens wordt wel gezegd dat mensen dieren moeten helpen, omdat dieren niet voor zichzelf op kunnen komen. Maar als dat zo is, dan zijn dieren dus afhankelijk van ons en dat maakt de mens dan toch superieur? Zo erg wordt die superieure positie dan ook niet aan de kaak gesteld.

Mensen hebben in de evolutie de "slimheid" gekregen. Dieren hebben weer andere kwaliteiten. Dat wij dus slimmer zijn, maakt ons niet superieur (wat in deze context "beter dan de ander" betekent). Dus nee dat maakt de mens niet superieur (al vind de mens dat helaas zelf wel).

Citaat:
En daarnaast, er wordt meermaals gezegd dat dieren het niet (goed) snappen wanneer ze zich in een peniebele situatie bevinden en dat zij niet de mogelijkheden tot ontsnappen kunnen overdenken. Ik weet dat niet zeker, maar denk ook wel dat dit zo is. Maar vervolgens worden zinsnedes geplaatst als: wat zou die slak ervan denken? Of wat zou die spin ervan denken? Maar daarvoor was al gezegd dat dieren situaties ed niet kunnen overdenken, dus dat ze geen bewustzijnsniveau hebben als de mens, dus hoezo zou die slak of spin er dan iets van denken? Als je denkt dat dieren dingen niet kunnen overzien en overdenken, kunnen ze er mijns inziens ook niets van denken. :')

Niemand weet of en op welke manier dieren denken. Maar dat geeft ons nog niet het recht om ze maar te mishandelen, pijn te laten lijden etc.
Wat zou de spin ervan denken zou ik ook zelf niet gebruiken trouwens. Maar de spin kan hoogstwaarschijnlijk wel pijn voelen en dus lijden. , dat is nodig om te overleven. Die pijn wil ik hem niet aandoen.

Ts ik kan ook niet goed tegen leed van dieren. Ze zijn zo weerloos en hebben geen schijn van kans tegen de mens. Dat maakt het bij mij erg. Net zoals mensen het denk ik vaak erger vinden als er iets bij kinderen wordt gedaan.

Ik heb vorig jaar zelf ook een duifje "gered" toen hij was gegrepen door een roofvogel. Ik heb de vogelopvang gebeld en we hebben en samen gepakt. Verder nooit een diertje hoeven te redden gelukkig.

De slakken van het balkon gooien kan ik dan helaas ook weer niet zo goed tegen als ik eerlijk ben. Ook al komen ze in de struiken etc terecht, dat kan ook nogal een harde klap zijn... Naar mijn inziens is dat ook niet heel diervriendelijk.
De duif zou ik dan juist weer niet begraven. Dat is nu juist weer eten voor de andere diertjes in het bos.

Ik mocht nooit vegetarisch zijn van mijn ouders (teveel gedoe vonden ze), maar ben nu oud genoeg om het zelf te beslissen en sinds kort heb ik besloten dat ik dus ook bijna vegetarisch wil worden. Ik ga een stuk minder vlees eten, maar stop er niet helemaal mee. Ik ben namelijk niet tegen het vlees eten an sich, wel tegen het leed wat het meebrengt en dat we veel te veel vlees eten.

Ik sla trouwens nog niet eens een vlieg dood. Een mug wil ik nog wel eens doden, maar liever zet ik hem buiten. En als het heeft geregend en de slakken overal op het pad zitten, kijk ik alleen maar naar de grond zodat ik er niet per ongeluk op eentje ga staan.

Ik ben het met je eens. IVM de slakken, dat heb ik zelf nog maar éénkeer gedaan toen het heel koud en donker was. Het is vooral mama die dat doet. En als zij een spin wil doden "red" ik hem ook en zet hem buiten.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:11

Luister meid ik ben 26 jaar en wil nog heel de beestenwereld redden. Zo zaten wij met een wild klein baby konijntje dat langs de weg aan het rennen was. Mijn zusje en ik vingen haar en namen haar mee. Ze heeft tijden bij mijn andere konijn door de tuin gehobbeld.

Een aangereden duif waarvoor ik met mijn 39 weken zwangere lichaam in de sloot hing.

Paarden die ik van de markt haal opknap en verkoop en niet eens met winst.

Een verhaal van iemand met een probleempasrd dat ik wel een plek wil bieden.

Ben ik vegetariër? Nee dat zeer zeker niet en waarom niet dat maakt me helemaal niks uit zolang ik weet dat mijn liefde voor beesten eerlijk en oprecht is. Dat hoef ik niet te bewijzen door mijn stuk vlees te laten liggen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:21

Daarom; dieren
liefhebber hoeft nog geen vegetarier/veganist te betekenen.

Wel vind ik TS, dat als je vlees eet en zo met dieren begaan bent, je wel iets realistischer mag zijn wat dat betreft.
Een hamburger is een stukje dode koe, een kipfiletje is afkomstig van een dooie kip of zelfs van een "kuiken".

Ik zou graag nog eens 2 biggen willen kopen, zelf fijn voeren en volstouwen, tot ze slachtrijp zijn en dan heerlijk oppeuzelen.
Dan kan ik nog prima iedere dag met ze knuffelen, maar ik weet waar ik ze voor heb en dat ze goed en eerlijk verzorgd zijn.

Karbo & Naadje bijvoorbeeld. Of Been & Hammie.
Of Spek & Lappie.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:25

GabberGill schreef:
Ben ik vegetariër? Nee dat zeer zeker niet en waarom niet dat maakt me helemaal niks uit zolang ik weet dat mijn liefde voor beesten eerlijk en oprecht is. Dat hoef ik niet te bewijzen door mijn stuk vlees te laten liggen.

Maar zeg het dan wel goed: je liefde is eerlijk en oprecht voor bepaalde dieren.

GabberGill

Re: Gevoelig als het om dieren gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:34

Nee hoor mijn liefde is oprecht voor elk dier ook voor de slachtkoeien schapen enz. Alleen dan ga ik verder denken en vraag me af of ik alleen iets kan doen aan de slachtproblemen en dat kan ik niet. Ben ik me bewust van wat ik eet? Dat zeer zeker.

Ik vind ook dat de mens vlees gewoon moet kunnen eten. Hebben we altijd gedaan en dat zou zo kunnen blijven. Wat ik overigens wel jammer vind is de manier hoe vele beesten gehouden worden of geslacht worden.

Ik denk niet dat je me daarop zou kunnen pakken.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:43

Geen vlees eten is toch juist dé oplossing voor het slachtprobleem? Als je geen vlees eet hoeft een dier ook niet geslacht te worden.

Dat we iets al eeuwen doen is geen argument.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:44

als iedereen minder vlees zou eten, zouden er ook minder dieren geslacht worden.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:48

Geen zorgen maken. Naarmate ik ouder word besef ik dat dieren mij niet kwetsen terwijl mensen dit erg goed kunnen. Ik geef gewoon toe dat ik dieren belangrijker vind dat mensen. Dieren laten mij immers nooit in de steek :-)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:52

Moderatoropmerking:
Graag zou ik jullie willen verzoeken on topic te blijven en niet door te gaan discussiëren over al dan niet vegetariër/veganist zijn. Dit kan in andere topics besproken worden. Bedankt!

Ik herhaal mijn moderatoropmerking van de eerste pagina even. Het onderwerp van dit topic is niet vegetarisme of veganisme. Ik wil jullie dan ook verzoeken om dat verder te bespreken in de topics die daar voor bedoeld zijn, zoals [VT] Het bokt vegetariërs en veganistentopic

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:52

PlantsTho schreef:
Geen vlees eten is toch juist dé oplossing voor het slachtprobleem? Als je geen vlees eet hoeft een dier ook niet geslacht te worden.

Dat we iets al eeuwen doen is geen argument.

Nee klopt maar kan ik dat in mijn eentje? Nee hoor bijna iedereen zal vlees blijven eten ook ik en als jij daarmee denkt dat mijn gevoeligheid naar bepaalde beesten niet oprecht is, slaap ik daar geen nacht minder om.

Maar ik ga ontopic want word moe van je

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:59

Als iedereen zo blijft redeneren zal er niet zo snel iets veranderen inderdaad. Maargoed, die redenatie volgen maakt het goedpraten wel wat makkelijker natuurlijk.

En inderdaad, ontopic. En je zure opmerking mag je in het vervolg voor je houden.

@mod: Maar waarom verwijs je naar dat topic, daar mag ook niet gediscussieerd worden van de moderators? Heb ik meermaals een PB over gehad. Niet echt duidelijk zo

Ik ben het eigenlijk wel eens met de eerdere post van RedPassion in dit topic.

RedPassion schreef:
Meer on topic dan dat kan het niet zijn? Gevoelig zijn wat betreft dieren/je het lijden van dieren aantrekken zou daar juist onlosmakelijk mee verbonden moeten zijn. Van de ene soort die lijdt wakker liggen terwijl je met droge ogen een stuk biefstuk naar binnen werkt is natuurlijk zo onlogisch als wat. Dus de lijn naar vegetarisme/veganisme trekken lijkt me juist erg on topic...

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 19:17

GabberGill schreef:
Luister meid ik ben 26 jaar en wil nog heel de beestenwereld redden. Zo zaten wij met een wild klein baby konijntje dat langs de weg aan het rennen was. Mijn zusje en ik vingen haar en namen haar mee. Ze heeft tijden bij mijn andere konijn door de tuin gehobbeld.

Een aangereden duif waarvoor ik met mijn 39 weken zwangere lichaam in de sloot hing.

Paarden die ik van de markt haal opknap en verkoop en niet eens met winst.

Een verhaal van iemand met een probleempasrd dat ik wel een plek wil bieden.

Helemaal mee eens! Zo'n dingen zou ik ook doen! Ook nog even iets dat ik wou zeggen: Of ik nu vlees eet of niet, vlees eten zal altijd blijven bestaan...

JoyCiej007 schreef:
Daarom; dieren
liefhebber hoeft nog geen vegetarier/veganist te betekenen.

Wel vind ik TS, dat als je vlees eet en zo met dieren begaan bent, je wel iets realistischer mag zijn wat dat betreft.
Een hamburger is een stukje dode koe, een kipfiletje is afkomstig van een dooie kip of zelfs van een "kuiken".

Ik zou graag nog eens 2 biggen willen kopen, zelf fijn voeren en volstouwen, tot ze slachtrijp zijn en dan heerlijk oppeuzelen.
Dan kan ik nog prima iedere dag met ze knuffelen, maar ik weet waar ik ze voor heb en dat ze goed en eerlijk verzorgd zijn.

Karbo & Naadje bijvoorbeeld. Of Been & Hammie.
Of Spek & Lappie.

:)

HiFive5 schreef:
Geen zorgen maken. Naarmate ik ouder word besef ik dat dieren mij niet kwetsen terwijl mensen dit erg goed kunnen. Ik geef gewoon toe dat ik dieren belangrijker vind dat mensen. Dieren laten mij immers nooit in de steek :-)

Helemaal gelijk!

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:00

Maar het is wel makkelijk om te zeggen dat het niet zal veranderen en je het daarom maar blijft eten. Verander de wereld, begin bij jezelf.

Als iedereen er zo tegengaan had gekeken leefden we nu echt heel anders.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:00

snuffie123 schreef:
naarppc schreef:

Citaat:

Ik heb nergens gesproken van slimheid. De reden die hier veelal in dit topic geponeerd wordt als argument voor het redden van dieren is dat ze niet voor zichzelf op kunnen komen. Als de mens dan moet helpen, zijn dieren volgens die redenering (let op, niet per se hoe ik erover denk!) van mensen afhankelijk en dus inferieur aan mensen. Dat kan zijn vanwege intellegentie, maar misschien ook van kracht oid (want de mens is nou eenmaal (over het algemeen, en niet in verhouding!) sterker dan bijvoorbeeld een kruisspin.

Verder ben ik het eens met je tweede stukje, ik zou een spin of enig ander dier ook niet moedwillig pijn willen doen. Maar daar had ik het niet over. Ik wees op contradicties in redeneringen van mensen hier waarin wordt gesteld dat dieren dingen niet kunnen overdenken, maar dat ze zich vervolgens wel in dat dier willen verplaatsen. Zeer antropomorf en bovendien onmogelijk. Wel eens gehoord van dat essay "How is it to be a bat" van Thomas Nagel?

Overigens, leuk weetje misschien voor de redenering "je vindt het zielig voor de dieren, dus je bent vegetariër": verschillende onderzoeken (nee, ik kan niet out of the blur een voorbeeld geven, maar google is your best friend) hebben aangetoond dat een plant vrij sterke fysische pijnverschijnselen vertoont bij het afknippen/snoeien/whatever en dat vissen eigenlijk amper fysische pijnverschijnselen vertonen wanneer ze gedood worden. Zegt niets over (eventuele) psychische pijnverschijnselen, maar misschien wel goed om even over na te denken.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:39

naarppc schreef:
Ik heb nergens gesproken van slimheid. De reden die hier veelal in dit topic geponeerd wordt als argument voor het redden van dieren is dat ze niet voor zichzelf op kunnen komen. Als de mens dan moet helpen, zijn dieren volgens die redenering (let op, niet per se hoe ik erover denk!) van mensen afhankelijk en dus inferieur aan mensen. Dat kan zijn vanwege intellegentie, maar misschien ook van kracht oid (want de mens is nou eenmaal (over het algemeen, en niet in verhouding!) sterker dan bijvoorbeeld een kruisspin.

Klopt. Ik begon over slimheid. Zoals ik namelijk begreep zei je (even kort gezegd) dat mensen superieur zijn aan dieren, omdat de dieren afhankelijk zijn van de mens.
Ik ben het daar dus niet mee eens en probeerde uit te leggen dat wij onze slimme hersens hebben (waar wij dus mee uitblinken) en andere dieren weer andere kwaliteiten hebben Zegmaar.

Wij zijn dus slim, andere dieren hebben weer iets anders waar ze in uitblinken. Dat maakt ons niet beter, superieur aan de andere dieren. Vind ik.

Dat wij als mens moeten helpen maakt dieren niet inferieur. Dat is in naar mijn idee niet echt een verband. Daarbij moeten wij dieren vaak helpen doordat mensen ze iets aandoen. Als een Tijger een hert pakt zodat de tijger kan overleven heb ik er veel minder moeite mee. Als Jaap met flink overgewicht voor de lol op een veel te kleine ponie zit en de pony breekt z'n rug, dan voel ik me toch een beetje verantwoordelijk en wil ik het arme beestje helpen.

Ik snap niet waarom de mens zich beter voelt. Ik vergelijk het dan met de superieuriteit die Hitler had over het Arische volk. Op die manier beter voelen. (Is misschien een beetje een heftige vergelijking, maar weet niet zo goed hoe ik anders kan verwoorden wat ik bedoel met superieur voelen tov dieren).

Citaat:
Verder ben ik het eens met je tweede stukje, ik zou een spin of enig ander dier ook niet moedwillig pijn willen doen. Maar daar had ik het niet over. Ik wees op contradicties in redeneringen van mensen hier waarin wordt gesteld dat dieren dingen niet kunnen overdenken, maar dat ze zich vervolgens wel in dat dier willen verplaatsen. Zeer antropomorf en bovendien onmogelijk. Wel eens gehoord van dat essay "How is it to be a bat" van Thomas Nagel?

Dat snap ik wel. Ik denk alleen dat het overdenken van een situatie anders is dan wat een dier zou voelen en je dus in die gevoelens te verplaatsen. Bijvoorbeeld als een slak in het water valt je te verplaatsen in de slak en dan tot de conclusie komen dat de slak een soort stress voelt van het verdrinken. Maar ik begrijp je wel en doe het zelf ook niet hoor. Als ze het bedoelden zoals jij zegt ben ik het ook met je eens.
Ik heb trouwens niet van het essay gehoord, ik zal het als ik tijd heb eens een keer opzoeken.

Citaat:
Overigens, leuk weetje misschien voor de redenering "je vindt het zielig voor de dieren, dus je bent vegetariër": verschillende onderzoeken (nee, ik kan niet out of the blur een voorbeeld geven, maar google is your best friend) hebben aangetoond dat een plant vrij sterke fysische pijnverschijnselen vertoont bij het afknippen/snoeien/whatever en dat vissen eigenlijk amper fysische pijnverschijnselen vertonen wanneer ze gedood worden. Zegt niets over (eventuele) psychische pijnverschijnselen, maar misschien wel goed om even over na te denken.

Dit vind ik wel echt een heel interessante en ik heb het me ook vaak afgevraagd hoe het met planten, bomen etc zit. Het leeft ook natuurlijk. En de vissen vind ik ook apart eigenlijk. Ik heb hier helemaal verstand van, maar het lijkt me dat een vis ook die pijnprikkels nodig heeft om te overleven toch. Ik dacht dat dat evolutionair gezien echt heel belangrijk is. Maar bedankt voor de tip! Heel interessant!

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:47

snuffie123 schreef:
naarppc schreef:

Klopt. Ik begon over slimheid. Zoals ik namelijk begreep zei je (even kort gezegd) dat mensen superieur zijn aan dieren, omdat de dieren afhankelijk zijn van de mens.
Ik ben het daar dus niet mee eens en probeerde uit te leggen dat wij onze slimme hersens hebben (waar wij dus mee uitblinken) en andere dieren weer andere kwaliteiten hebben Zegmaar.

Wij zijn dus slim, andere dieren hebben weer iets anders waar ze in uitblinken. Dat maakt ons niet beter, superieur aan de andere dieren. Vind ik.

Dat wij als mens moeten helpen maakt dieren niet inferieur. Dat is in naar mijn idee niet echt een verband. Daarbij moeten wij dieren vaak helpen doordat mensen ze iets aandoen. Als een Tijger een hert pakt zodat de tijger kan overleven heb ik er veel minder moeite mee. Als Jaap met flink overgewicht voor de lol op een veel te kleine ponie zit en de pony breekt z'n rug, dan voel ik me toch een beetje verantwoordelijk en wil ik het arme beestje helpen.

Ik snap niet waarom de mens zich beter voelt. Ik vergelijk het dan met de superieuriteit die Hitler had over het Arische volk. Op die manier beter voelen. (Is misschien een beetje een heftige vergelijking, maar weet niet zo goed hoe ik anders kan verwoorden wat ik bedoel met superieur voelen tov dieren).

Citaat:

Dat snap ik wel. Ik denk alleen dat het overdenken van een situatie anders is dan wat een dier zou voelen en je dus in die gevoelens te verplaatsen. Bijvoorbeeld als een slak in het water valt je te verplaatsen in de slak en dan tot de conclusie komen dat de slak een soort stress voelt van het verdrinken. Maar ik begrijp je wel en doe het zelf ook niet hoor. Als ze het bedoelden zoals jij zegt ben ik het ook met je eens.
Ik heb trouwens niet van het essay gehoord, ik zal het als ik tijd heb eens een keer opzoeken.

Citaat:

Dit vind ik wel echt een heel interessante en ik heb het me ook vaak afgevraagd hoe het met planten, bomen etc zit. Het leeft ook natuurlijk. En de vissen vind ik ook apart eigenlijk. Ik heb hier helemaal verstand van, maar het lijkt me dat een vis ook die pijnprikkels nodig heeft om te overleven toch. Ik dacht dat dat evolutionair gezien echt heel belangrijk is. Maar bedankt voor de tip! Heel interessant!

Ik snap je redenering en kan me er ook in vinden. Ik heb namelijk nergens gezegd dat ik de mens superieur vind, ik wijs enkel de contradicties aan in berichten mensem die dit wel impliceren :D

En graag gedaan voor de tips hahah. Dat essay gaat er eigenlijk over dat het waarnemingsniveau van vleermuizen totaal anders is dan dat van mensen en dat we ons dus niet kunnen indenken hoe het is om een vleermui te zijn. Als je dat vervolgens doortrekt kom je uit op een scepticisme tov other minds: ik kan niet weten hoe het is om jou te zijn (bijvoorbeeld) :) Maargoed, dat gaat een beetje off-topic hahah.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:51

Ik heb vorig jaar s'nachts een egeltje aangereden.
Oh wat voelde ik me schuldig!
Zijn achterpootjes deden niks meer, verder ging het ok.
Deze heb ik met metacam in het konijnenhok in de tuin gezet en de dag erna liep hij weer aardig wat, maar had zijn pootje gebroken.
Bij de opvang zeiden ze dat egel geluk had gehad, had ik hem niet geraakt had hij doodgegaan want het beestje had al zeker een week weinig tot niet gegeten.
Egeltje is gespalkt en als het goed is nu weer vrijgelaten. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:51

snuffie123 schreef:
Citaat:

Och hemel, dit vind ik altijd zo'n dooddoener. Planten en bomen hebben geen zenuwstelsen en zijn daarom niet in staat om pijn te voelen.

Desondanks, als je je het lot van planten zo aantrekt: weet dat er een veelvoud van het gewicht aan planten slachtoffer wordt voor veevoeder, dus je kunt beter de plant direct eten en zo het aantal slachtoffers minimaliseren

Edit: Wat vissen betreft: er zijn óók genoeg experimenten die aantonen dat kreeften bijv. wel degelijk pijn ervaren bij het levend gekookt worden. Ik krijg de rillingen van het idee dat je een dier levend zou willen koken zonder eerst grondig na te gaan of dit niet een enorme lijdensweg is.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:58

Magrathea schreef:
snuffie123 schreef:

Och hemel, dit vind ik altijd zo'n dooddoener. Planten en bomen hebben geen zenuwstelsen en zijn daarom niet in staat om pijn te voelen.

Desondanks, als je je het lot van planten zo aantrekt: weet dat er een veelvoud van het gewicht aan planten slachtoffer wordt voor veevoeder, dus je kunt beter de plant direct eten en zo het aantal slachtoffers minimaliseren

Heb het ook niet over pijn voelen, maar over fysische pijnreacties, dat is iets heel anders dan pijn voelen (psychische pijnreactie). Ik heb het dus niet per definitie over echt pijn, maar meer over een fysiologische reactie op een actie die vergelijkbaar is met doden.