Eerst zelf aanbellen, of toch meteen 144?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:13

Zat wat hier in de buurt met op vliegendekens loopt 's zomers, ook met heet weer. Maar niet kunnen aanraken maakt het inderdaad lastig.

Als je iets afwijkends zichtbaar rond laat lopen dan krijg je er vragen en commentaar bij. Wil je dat niet of geeft dat overlast voor je hulp, dan is verstoppen wel degelijk te overwegen. Ook omdat de bemoeienis van anderen het welzijn van het paard niet ten goede komt. Het kost jouw tijd die je beter in het paard kan steken en paard mogelijk langere hersteltijd als er wie weet wat wordt bijgevoerd.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:30

Tja, ik blijf het dubbel vinden...

Aan de ene kant, inderdaad, beter dat er naar omgekeken wordt dan dat spul staat te versterven en niemand een poot uitsteekt. En ja, het is fijn als iemand even opmerkt dat je paard druk bezig is de omheining te demonteren als jij dat net niet kan zien omdat je aan het uitmesten bent.
Maar aan de andere kant, als je serieus wekelijks de DB op visite krijgt (en die arme kerel er ook al de pest over in heeft, niet vanwege de paarden of de koffie maar omdat ie liever échte zaken aanpakt) en met een regelmaat die niet meer leuk is zeurende mensen aan het hek hebt dan is het soms echt niet leuk meer, die 'oplettendheid'. En dat was zelfs zonder dieren die zichtbaar afwijkend waren.

Ik blijf het dus lastig vinden. Prima dat verwaarlozing wordt aangepakt maar als dat betekend dat je eigenlijk alleen nog 100% gezonde dieren tijdens een zacht lentezonnetje buiten kunt laten lopen omdat anders de deur wordt platgebeld schiet het, vind ik, z'n doel wel voorbij.
En of dat nou controleurs zijn of goedwillende burgers doet er eigenlijk niet zo toe. Ik ben zelf geen eigenaar, maar de hordes die ik als verzorger aan het hek heb gehad heb ik altijd netjes te woord gestaan. Tenzij men gaat katten en het beter denkt te weten terwijl het echt niet zo is (dat dat paard écht niet dood, ziek en doodziek is maar gewoon lui ligt te wezen bijvoorbeeld). Dan word ik iets minder aardig, maar dat mag dan ook wel, vind ik.

Maar goed, dan heb je het ook wel over een wat extreme situatie. Ik denk dat ik, als er hooguit eens in de twee, drie maanden of nog minder iemand had gestaan met een vraag of een zorg, ik er alleen maar blij van zou zijn geworden dat mensen zich om dieren bekommeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:13

Shirley schreef:
https://www.politie.nl/themas/aangifte- ... gifte-doen

Hier kun je lezen dat een kind onder de dertien geen aangifte kan doen en er altijd contact wordt opgenomen met de ouders.

Even goed lezen. Dat een kind onder de 13 geen aangifte mag doen staat er niet. Er staat dat ze de ouders inlichten als een kind van onder de 13 jaar aangifte doet.

En zoals ik al eerder zei: Aangifte doen is zwaarder dan melding doen. Als je aangifte doet, verzoek je namelijk om strafvervolging. Als je melding doet, breng je de politie gewoon op de hoogte van iets. Ik zou niet weten waarom kinderen dat niet zouden mogen doen. Een vriendin van me geeft als agente les op basisscholen en leert kinderen juist om dat te doen. In de hoop dat ze ook de telefoon pakken als pappa door het lint gaat en mamma aan het wurgen is. Of als ze alleen thuis zijn en een enge kerel is de achterdeur aan het openbreken. Want ook dan is het de bedoeling dat kinderen dat melden. En het zou toch te gek voor woorden zijn als ze dat gezien hun leeftijd niet mogen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:24

Natuurlijk mogen ze bellen, maar er wordt altijd contact opgenomen met de ouders.
Dat is niet voor niets.

Onterechte en valse meldingen (kinderen zien dingen nu eenmaal anders dan volwassenen) worden daarmee voorkomen.

Dus belt een meisje met een verhaal van verwaarlozing, zal de politie echt aan de ouders vragen hoe het zit en of zij achter de melding staan.
Ouders zullen dan zelf moeten gaan kijken en het terugmelden.
Dat staat voor mij gelijk aan dat een kind iets niet zelfstandig kan melden, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:18

Shirley schreef:
Natuurlijk mogen ze bellen, maar er wordt altijd contact opgenomen met de ouders.
Dat is niet voor niets.

Onterechte en valse meldingen (kinderen zien dingen nu eenmaal anders dan volwassenen) worden daarmee voorkomen.

Dus belt een meisje met een verhaal van verwaarlozing, zal de politie echt aan de ouders vragen hoe het zit en of zij achter de melding staan.
Ouders zullen dan zelf moeten gaan kijken en het terugmelden.
Dat staat voor mij gelijk aan dat een kind iets niet zelfstandig kan melden, toch?

Ik heb het even via WhatsApp aan die vriendin van mij gevraagd, want ik was wel benieuwd hoe het nou werkelijk gaat. Zij zegt: 'als het een serieus verhaal is, dan gaan de taakaccenthouders dierenwelzijn altijd even kijken op het adres, ook als de melding van een kind komt.' En op mijn vraag of ze er altijd de ouders bij betrekken antwoordt ze:'Hangt ervan af. Als het een duidelijk verhaal is zullen we gewoon even een kijkje gaan nemen op het adres. Als er twijfels zijn over het verhaal zullen de collega's naar de ouders vragen.'

Zo gaat het blijkbaar in de praktijk bij haar....

Shirley

Re: Eerst zelf aanbellen, of toch meteen 144?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:21

Dan houden ze zich niet aan hun hun eigen richtlijnen, misschien is daar speelruimte in.

Ik ga uit van mijn persoonlijke ervaringen en hetgeen ook op site van de politie staat :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:34

Shirley schreef:
Dan houden ze zich niet aan hun hun eigen richtlijnen, misschien is daar speelruimte in.

Ik ga uit van mijn persoonlijke ervaringen en hetgeen ook op site van de politie staat :j

Aan welke richtlijn houden ze zich dan niet? En welke info op de website bedoel je? Heb je een linkje? Vriendin is ook benieuwd intussen. :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:39

De link die ik eerder geplaatst heb.

En nogmaals, ik deel mijn persoonlijke ervaringen hiermee.
Ben naar aanleiding van jouw vraag gaan zoeken naar bevestiging en kwam daarbij dus uit op deze site van de politie.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:43

Voor mijn shetlander is ook eens gebeld. Vond het niet erg hoor toen ze op de stoep stonden. Pony laten zien en dat was dat. Ze gingen weer. Liever dat mensen te veel en onnodig bellen voor dingen dan één keer te weinig. Zolang er niets mis is met de verzorging van je dier is er niets te vrezen toch.

Bovengenoemde situatie is trouwens wel extreem, dat ze daar de 'deur plat lopen', maar dat is denk ik wel hoogst uitzonderlijk, zo'n situatie en daarvoor zou ik niet de regels aanpassen of veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:03

Shirley schreef:
De link die ik eerder geplaatst heb.

En nogmaals, ik deel mijn persoonlijke ervaringen hiermee.
Ben naar aanleiding van jouw vraag gaan zoeken naar bevestiging en kwam daarbij dus uit op deze site van de politie.

Die link ging niet over melden, maar over aangifte doen. Dat hadden we toch al eerder geconstateerd?

Vind je het goed als we een eind aan de discussie breien? Jij hebt jouw persoonlijke ervaringen, mijn vriendin heeft als agente haar eigen kennis en ervaring. En blijkbaar verschilt dat van elkaar. Wellicht kunnen we daaruit concluderen dat het per korps en per situatie kan verschillen hoe de politie met dit soort meldingen van kinderen omgaat. Misschien verschilt het zelfs wel per agent.

Op mijn vraag naar over welke richtlijnen je het had ga je verder niet in. En je haalt als onderbouwing een website aan die over dit onderwerp helemaal niets over vermeldt. Jammer.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:11

Heel graag.
Werd het al eerder beu +:)+

Is ook nogal off-topic.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:17

Nou 1x onwetende mensen proberen te vertellen dat een paard echt meer hooi nodig heeft dan 3x daags een plukje hooi. Het beest was mager als een lat en had zo'n honger dat het tegen andermans paarden een moordlustige terrorist werd zodra er iets eerbaars in zicht kwam. Maar geloof me. Dit wordt niet in dank afgenomen. 3x per jaar had hij koliek en nog viel het kwartje niet. Sommige mensen zien het niet en zullen nooit zien dat ze hun geliefde dier eigenlijk mishandelen. No way dat ik ergens ga aanbellen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:40

Veulen in de verkeerde wei , merrie die aan het bevallen is, verse wond ofterwijl dingen die de meeste eigenaren graag willen weten bel ik voor aan. Een kudde die super mager is 114. Zal zelf ook niet telkens mensen aan de deur willen. 114 weet of ze al bekend zijn met de melding neem ik aan en komen niet 4 keer op een dag :o

Een paar jaar geleden reed ik naar huis en liep er een paard om 2 uur snachts los op de weg. Aangebeld bij de boerderij waar nog licht brandde. Nou ik kan je vertellen in de eerste instantie schelden en tieren totdat ze erachter kwamen dat het hun paard was die uit de stal ontsnapt was toen waren ze dankbaar. Is een situatie die "plotseling" is ontstaan. Een paard die graatmager is, is of net aangekocht/opgevangen/langdurig ziek of verwaarloosd. Geen situatie die plotseling is ontstaan. Denk dat als je daar als onzeker meisje had gestaan in de eerste instantie niet blij was geweest

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:52

In geval van acute zaken. Zoals paard wat ligt, natuurlijk direct aan bellen.
Dit is mij ook overkomen. Mijn merrie lag ook plat. Omwonende heeft mij toen gehaald. Ik woonde zelf 3 km van het land af.
Helaas heeft mn merrie het niet gered, maar ik was blij met dit stukje sociale controle.
Laatst zagen we een koe liggen, terwijl de rest de melkstal in ging. Ook ff gemeld bij de boer.
Dit soort dingen moet je gelijk bij zijn.

Als er sprake is van verwaarlozing, gaan daar echt weken tot maanden overheen, dat zie je wel. Dat is werk voor 144.

Ook te gevaarlijk om aan te bellen. Mensen die dieren zo verwaarlozen, vertrouw ik op voorhand niet. Al weet ik best dat er ook andere dingen kunnen spelen

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:02

Ik zei het al in dat topic, maar ik zou nooit aanbellen. Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik ben wel bang voor de agressieve. In het topic bleek dat dan niet zo te zijn, en het is vast wel eens vaker niet zo. Maar ik ga dat risico niet nemen. Precies wat truus1970 zegt, er deugt toch sowieso al iets niet aan mensen die hun dieren echt slecht verzorgen.
Ik zou eerst een briefje in de bus doen, afhankelijk van wat ik aantref, of inderdaad toch 144 bellen. Niet alleen omdat ik het zelf dan niet durf, maar ook omdat dit hun werk is. Wie ben ik om te zeggen dat dat beest het slecht heeft? Nee dat laat ik dan over aan de mensen die ervoor werken. Alleen mijn vermoedens maakt dat ze wel komen kijken, dus doe ik niks gebeurd er ook niks.

Natuurlijk in snelle situaties zoals hierboven (ontsnapt paard, grote bloedende wond oid) bel je aan, maar dat is hetzelfde als dat je met een gapend gat in je been niet eerst een afspraak bij de huisarts maakt maar gelijk naar de SEH gaat. Niet te vergelijken met wat er bedoeld wordt in de OP, langdurige (vermoedelijk) slechte condities vs snel handelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:04

@quickie
Het nummer is niet 114; maar 144