Loslopende hond onder appèl houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: Loslopende hond onder appèl houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:16

Ligt er maar net aan, als het woord hier structureel overal al genegeerd wordt, kan het veranderen van het commando en de acties die eraan verbonden zijn soms best werken.
Maar ligt echt aan de hond en de situatie.

Denk als ik nu in het bos ga staan en jump roep, dat mijn hond heel snel komt aanrennen en jumpt......
(net geleerd commando met lekkers is dus gewoon springen, maar ze is zo gefixeerd op dat lekkers dat ze daarvoor uit verste uithoek al komt aanrennen bij het commando jump, terwijl ze natuurlijk eigenlijk ongeacht waar ze op dat moment is het commando gewoon zou moeten uitvoeren en niet eerst komen en dan uitvoeren. )

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:31

Ik blijf het erg dubbel vinden. Enerzijds moet je kunnen oefenen, óók op plaatsen waar er afleiding is. Anderzijds moet ik heel erg de neiging onderdrukken om te roepen dat als ie niet luistert, hij ook niet los hoort.
Daar hoort wel de nuancering bij dat we in België geen losloopgebied kennen, en je dus eigenlijk al "illegaal" bezig bent als je het toch doet. Als een hond dan ook nog eens niet luistert, is mijn begrip vaak heel snel op.

Mijn hond reageert niet altijd even positief op andere honden. Met een hoop tijd, geduld en therapeuten is het al een heel stuk gebeterd, maar wellicht komen we er nooit helemaal. Ik zoek dan ook meestal de rustige plekjes op waar je een goed overzicht over de omgeving hebt. Precies daar waar ook de "oefenende" mensen heen komen. Dat zorgt soms voor erg vervelende en spannende situaties.

Echte tips kan ik je helaas niet geven, die van ons loopt (om voor de hand liggende redenen) alleen los in de tuin :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 23:01

Dan zul je dus plekken moeten zoeken om te oefenen. Of bij een hondeclub. Of honden speelveld. Of via Facebook mensen zoeken die ook dit willen trainen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 23:05

Mijn herder vroeger liet alles vallen voor een piepbeest. Daar lag de fixatie. Werkte altijd perfect tot mijn buurjongetje ineens een toeter op de fiets had met dezelfde piep. Toen was hond niet meer bij buurjongetje weg te slaan. De buurvrouw vond het heel eng. Buurjongetje vond het wel leuk om met de hond te fietsen... Was op eigen terrein overigens.

De hond had niet eens een riem. Op vreemd terrein was het gewoon mijn schaduw tenzij ik blijf zei. Nam haar ook weleens mee op concours. Rugtasje met paspoort van paard enz. bij de hond op de rug, ik rijden en de hond braaf wachten bij de ring. Ideale groom, hield ook paard vast.... en zeurde nooit. Moest alleen wel de proeven uit het hoofd rijden.

Stuurde haar ook met die rugzak weleens op uit voor een boodschap. Films terugbrengen naar de videotheek werkte perfect. Het was een herder die heel graag voor je werkte maar die je dus wel wat te doen moest geven. Hoefde ook nooit mijn pantoffels te zoeken, dat regelde zij allemaal. Tegenwoordig moet ik echt nadenken waar ik ze uitgetrokken heb... Haha, tijd voor een nieuwe herdershond.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 23:23

Ik zou zeker een groepje mensen op zoeken om samen mee te lopen en die je wil helpen of het leuk vinden om wat trainingsmomentjes in te lassen.
Door het veel te oefenen zonder druk blijft het leuk om te trainen voor baas en hond.
Het voordeel van een afgesproken groepje is dat het geen ramp is als de hond een keertje niet direct luistert. Dat is met vreemde honden/mensen vervelender. Die extra druk voelt de hond en gaat het sneller mis. Dus lekker veel trainen met een bekend groepje of op een leuke hondenschool zou ik zeker aanraden.

Mijn eigen hond is pas geopereerd aan zijn heup en mag momenteel dus pertinent niet los en niet met andere honden spelen. Uiteraard zoek ik de drukke honden gebieden nu niet op, in tegendeel zelfs. Maar dan nog moet ik echt op mijn hoede zijn. Echt heel lastig dat er zoveel niet luisterende honden lopen
Ik loop nu vooral langs de weg, daar lopen weinig honden los. Maar echt gezellig lopen is het natuurlijk niet.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 23:51

Ik lees hier tweemaal het feit dat je moet zorgen dat de hond niet te ver kan maar hoe leer je dat dan aan?

Wij hebben 2 jaar geleden een pup gekocht die lekker zelfstandig kan zijn. Een hele plus want hij sliep vanaf dag 1 lekker in zijn bench. Sliep als pup al vaak buiten de groep. Groot nadeel is dat hij ook heel zelfstandig de buitenwereld aankon. Als pup nooit los laten lopen (is een teckel en we waren bang voor een jachtinstict). We hebben hem altijd op cursus gehad. Pupcursus, toen EG, daarna SHH en laatst geslaagd voor de VEG. Met 6 maanden hebben we een oudere aanhankelijke teef erbij gehaald en omdat zij zo goed luisterde met terugkomen heb ik de stap genomen ze los te laten. Toen zat ik met Flip in de EG. Als ik riep kwam zij netjes en Flip er achteraan. Tot Flip de bossen waar we liepen leerde kennen. Het hierkomen ging wat slechter dus een periode aan de flexi lijn. Maar met spelen is dit geen wondermiddel dus op de hondenschool met afsluiting van de SHH zit 'hier' er fantastisch in. Ook wachten (om dus de grens aan te reiken tot waar hij mag) doet hij goed. Tot er een vogel in het spel is. Dan rent hij megaver. Verstoppen om te laten schrikken heeft geen nut. Hij is zo zelfstandig dat hij er niet van schrikt of er niets van laat merken :P . En iedere minuut wachten roepen maakt het niet leuker voor hem of mij.

Dus hoe leer je de grens aan? Weer een flexilijn? Ik wandel los met ze voor hun plezier en ontspanning en de mijne. Zowel zij als ik knappen hier echt van op. Om alleen maar continu te corrigeren werkt averechts met hem want dat vind hij niet leuk en ik vind het ook vervelend. Dus als iemand de tip heeft hoe ik het kan trainen (bijvoorbeeld al bij de rondes om te plassen aan de lijn, graag :) ).

Overigens blijft die van mij een teckel met een hele grote middelvinger. Kan men wel zeggen hij MOET onder appel. Nou luisteren kan hij wel, en omkijken als ik roep doet hij ook, maar hij kan zich bedenken dat hij niet wilt. En dan kan ik vrolijk zijn wat ik wil :P . Gelukkig rent hij niet snel op andere honden af, is nogal snel geintimideerd. Daarnaast kijken we uit naar periode dat hij puber vrij is :P . Duurt bij hem nogal lang :) .

Daarnaast vind ik ten alle tijden onder appel wel een groot gegeven. Honden maken simpelweg beslissingen en er moet altijd begrip zijn als ze verkeerde maken. Van beide partijen. Alleen zo kunnen ze leren. En dit dan vanuit het oogpunt van iemand die dus wel graag haar honden het appel leert.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 00:16

bakkabouter schreef:
Ik blijf het erg dubbel vinden. Enerzijds moet je kunnen oefenen, óók op plaatsen waar er afleiding is. Anderzijds moet ik heel erg de neiging onderdrukken om te roepen dat als ie niet luistert, hij ook niet los hoort.
Daar hoort wel de nuancering bij dat we in België geen losloopgebied kennen, en je dus eigenlijk al "illegaal" bezig bent als je het toch doet. Als een hond dan ook nog eens niet luistert, is mijn begrip vaak heel snel op.

Mijn hond reageert niet altijd even positief op andere honden. Met een hoop tijd, geduld en therapeuten is het al een heel stuk gebeterd, maar wellicht komen we er nooit helemaal. Ik zoek dan ook meestal de rustige plekjes op waar je een goed overzicht over de omgeving hebt. Precies daar waar ook de "oefenende" mensen heen komen. Dat zorgt soms voor erg vervelende en spannende situaties.

Echte tips kan ik je helaas niet geven, die van ons loopt (om voor de hand liggende redenen) alleen los in de tuin :)

Je hebt in de buurt van antwerpen heel veel losloopvelden die goed omheind zijn.Midden in antwerpen één met speeltoestellen.. In brasschaat zitten er een paar die een hectare of meer groot zijn.Daar weet ik er zelfs waar ik nog nooit een hond gezien heb.De hondenweide in Deurne is heel groot er zijn nu zelfs al bosjes waar ze los mogen dus er zit verbetering in.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 00:27

Dat is geen puberen meer, Verosjaak, dat is gewoon een ongehoorzame hond. :') (En wel iets wat ik erg vaak bij teckels hoor, ik vind ze enorm leuk, maar ze beslissen zelf wel of ze zin hebben om te luisteren)
Een flex vind ik voor zulke dingen trouwens niet geschikt, omdat er spanning op blijft staan. Het verschil tussen zonder lijn en met lijn is dus groter dan bij een lichte lange lijn.

Ik ben het met Kuggur en Essiesilly eens. Ik ben het niet eens met de opmerking dat je als baas het allerleukste kan zijn. Dat kan gewoon niet altijd en dan komt het moment dat de hond gewoon MOET luisteren en niet alleen omdat jij zo super tof bent. Ik leer ze niet alleen dat het leuk is om terug te komen, maar ook dat als ze het commando eenmaal kennen en ze niet luisteren er consequenties aan zitten. Niet slaan of schoppen, maar ophalen en aanlijnen, verstoppen en dus de baas kwijt zijn, noem maar op.

Nu heb ik ook twee commando's: hier en kom. Hier is echt meteen hier komen en voor me komen zitten. Kom is omdraaien en naar me toe komen, maar je hoeft niet voor te komen zitten. Dat is voor mijn honden duidelijker en zo zorg ik dat de hier ook echt een goed commando blijft.

TS; ik beloon mijn honden met van alles en nog wat. Als pup/jonge hond kan ik de meest gekke dingen bij me hebben. Kaas, rauwe frikandel, gehakt, gedroogde snacks, rodiworst, een bal, een touw, brokjes, bijtrol, stom een stuk gaan rennen samen en soms zelfs weer vrij geven dat ze weer terug mochten gaan.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 00:35

Nee hoor MyWishMax want hij luistert 9 van de 10 keer :) . Je redt het niet met de examens van zowel de SHH als VEG als je een ongehoorzame hond heb. Eigenzinnig zijn ze wel :P . Je ziet het echt aan zijn kop als hij ongehoorzaam wordt en volgens alle cursustrainers is dit duidelijk pubertijd en grenzen opzoeken. Alleen het is nogal een volharder die wat langer in de pubertijd zal zitten :) . Ik ben het absoluut met je eens dat je zowel negatieve begrenzing (corrigerend) als positieve kan gebruiken. Zo is de hier bij de mijne er het beste in gegaan. Na 5 keer roepen krijgt hij gewoon op zijn kop (niet leuk) terwijl bij meteen komen het leuk is en hij zodra het geweken is weer vrij krijgt. (zijn grootste beloning). Maar dat maakt het begrenzen van het loslopen nog moeilijker. Want wachten doet hij goed, maar zodra ik dichterbij ben en hem vrij geef is die grens voor hem weer zoek. Overigens kijkt hij wel om de zoveel meter om of gaat zelf even zitten. Alsof hij wel het besef heeft dat hij in de buurt moet blijven, maar het niet altijd doet. En het zijn geen honden die achter mij aansjokken. Daarvoor hebben ze allebei te veel energie :) .

Een lichte lijn zal ik eens gaan opzoeken en kijken hoe dat werkt. Uiteindelijk wil ik hem wel los hebben zodra de grens duidelijk is voor hem. Nu loopt hij overigens ook gewoon nog los hoor. Dit is echt zijn uitraas moment.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 00:44

Ik vind het juist typisch iets voor teckels. :') Als ze er zin in hebben braaf luisteren, maar o wee als ze geen zin hebben. Grote hond in klein jasje. Ik bedoelde niet dat hij altijd ongehoorzaam is, maar juist op zo'n moment wel. Ik geloof echt niet in puberteit als hij nu al 2 / 2,5 jaar is?

Je maakt zelf die grens ook wel vaag door 5 keer te roepen, vind ik. Mijn honden krijgen 1 kans, of eigenlijk 2. 1 is de naam, wat opletten betekent, 2 is het commando.

Heb je wel eens geprobeerd om zomaar eens iets te gaan bekijken op de grond, alsof het onwijs boeiend is? En als hij dan komt kijken dat hij ook wat kan vinden? Dus niet gewoon alleen wandelen, maar ook echt samen ontdekken. Als dat voor hem werkt heb je de kans dat hij je meer in de gaten houdt, want baas kan zomaar ineens wat vinden.

Qua begrenzing vind ik moeilijk, ik heb een heel ander type honden. Wel één met jachtinstinct, maar de will to please is nog een stukje groter en het samen iets ondernemen helemaal. Zolang wij opletten en op tijd ingrijpen is er niks aan de hand. En ingrijpen is al als de oren ineens iets te veel omhoog gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 00:47

beatje schreef:
bakkabouter schreef:

Je hebt in de buurt van antwerpen heel veel losloopvelden die goed omheind zijn.Midden in antwerpen één met speeltoestellen.. In brasschaat zitten er een paar die een hectare of meer groot zijn.Daar weet ik er zelfs waar ik nog nooit een hond gezien heb.De hondenweide in Deurne is heel groot er zijn nu zelfs al bosjes waar ze los mogen dus er zit verbetering in.

Het klopt dat er overal omheinde losloopweides zijn, zelfs in de dorpjes. Maar net omdat ze omheind zijn, lopen daar veel honden waar de baas in geen velden of wegen te bekennen is. Ik vind die plekken niet ideaal voor een jonge hond, noch voor angstige/timide exemplaren. Er zijn wel fijne bazen, gelukkig maar, die wel goed uitkijken, maar ik zou er niet naartoe gaan om mijn hond er het lopen naar anderen af te leren.

Mijn oudje heeft nooit een fase gehad waarbij ze van ons weg liep. Ze is altijd een te rustige pup geweest, ze heeft helaas een handicap. De jongste is bij ons gekomen toen ze ruim een jaar was en was getrained op de jacht. Aanvankelijk liep zij wel veel te ver weg, tenminste als ze buiten de hondenwei los is. Ze is nogal timide en zoekt steun bij ons als we op een plek met veel honden komen, buiten de wei is ze gewoon vrolijk en ontspannen. We hebben met haar wel het geluk dat zij zich enorm snel aan ons gehecht heeft en ons niet uit het oog wil verliezen. Daarnaast volgt ze ook het voorbeeld van ons oudje. Normaal lopen onze honden in een circel van max 10 rond ons (tenzij de jongste een intressant geurtje ontdekt, waar ze dan blijft staan terwijl we verder wandelen). De enige plekken waar ze verder van ons af lopen, zijn grote en open vlaktes. Daar mogen ze spelen en rennen, wat we ook aanmoedigen, omdat we daar ook een goed overzicht hebben op mogelijke andere recreanten. Onze meiden weten ook dat ze terug geroepen worden als we andere mensen tegen komen en komen vaak al af voor we ze roepen.

Naar mijn mening is de tip: zorg ervoor dat je hond het liefst van al bij jou is, dan ook de gouden tip.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 09:14

Onze honden waren beide volwassen toen ze kwamen.
Bij allebei geleerd 'kijk eens' en dan een koekje er in.
Als ze buiten, naar mijn idee, te ver afdwalen roep ik 'kijk eens' en ze komen blij kijken.

Ik roep 'hier' als ze direct moeten komen. Dan moeten ze echt voorkomen.
En 'loop eens door' of 'kom op' als ze mijn richting op moeten komen. Dan hoeven ze niet voor te komen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:11

Ah nu snap ik je MyWishMax. Hij moet nog 2 worden over 2 maanden. Tja als ik1 keer roep en hij komt niet zal ik toch door moeten gaan. Maar dat is dus het moment dat hij wel 'straf' krijgt als hij eindelijk komt. En ja hij heeft me dan dus ook gehoord en opgekeken maar zijn middelvinger uitgestoken :P . Bij1 keer meteen komen is beloning.

De grens met wachten gaatdus goed. 1 keer roepen en hij zit maar dan ben ik dichterbij en geef vrij maar binnen no time moet ik dus weer wachten roepen omdat hij dan al weer te ver weg rent. Dat is dus de moeite van het verhaal :) .

Je laatste tip vind ik wel tof. Ga ik zeker doen!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:54

ItsMe2 schreef:
Nimmy: we blijven ook zeker oefenen. Waarom lijkt een lange lijn jouw eng? Als ik het in de gaten houd, dan lijkt mij niet dat er gelijk echt iets ergs kan gebeuren.

Die van ons gaat overal onderdoor, overheen, omheen etcetera. Daarnaast als hij een hond tegenkomt met wie die wel mag spelen, ik zou een lijn dan eng vinden als ze stoeien. Straks draait 1 zich erin vast.

Wij zoeken losgebieden op in de hoop dat we speelkameraadjes tegen komen. Vaak komen we die ook tegen (waarbij baasje andere hond spelen ook prima vindt), niks qua training en voer wint t van lekker gek doen moet soortgenoten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:57

Nimmy schreef:
ItsMe2 schreef:
Nimmy: we blijven ook zeker oefenen. Waarom lijkt een lange lijn jouw eng? Als ik het in de gaten houd, dan lijkt mij niet dat er gelijk echt iets ergs kan gebeuren.

Die van ons gaat overal onderdoor, overheen, omheen etcetera. Daarnaast als hij een hond tegenkomt met wie die wel mag spelen, ik zou een lijn dan eng vinden als ze stoeien. Straks draait 1 zich erin vast.

Wij zoeken losgebieden op in de hoop dat we speelkameraadjes tegen komen. Vaak komen we die ook tegen (waarbij baasje andere hond spelen ook prima vindt), niks qua training en voer wint t van lekker gek doen moet soortgenoten.

En dat kan je juist als beloning gebruiken. Hond bij je roepen, lange lijn er af en vrij geven om te laten spelen. Dat is zo'n grote motivatie dat je het juist als training moet gebruiken, want je gebruikt iets wat hij enorm graag wilt als beloning.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:58

Ik heb altijd de volgende afspraak gehad met mijn hond; als je komt als ik roep is het geweldig! En mag je of weer spelen of krijg je grote knuffels. Ook als dat per ongeluk even duurt. Moet ik je komen halen omdat je me volledig negeert dan is het straf (stem verheffen en klaar met spelen, soms stevig beetpakken als hij bananen in zijn oren heeft). Verder het commando "wachten" er vanaf het begin goed ingebakken. En die is strikt. Denk je door te lopen bij dat commando dan is het ook straf.

Wat goed werkt om ze op te laten letten is in een gecontroleerde situatie (groepje bekende mensen/honden) gewoon weg te lopen als hij niet luistert. Of je te verstoppen. Dan denkt hij de volgende keer wel twee keer na voordat hij je uit het oog verliest.

Dit zijn dingen die ik heb gebruikt waardoor ik mijn hond los goed onder appél heb. Echter blijft het een hond (ook nog eens een volle reu) en geen robotje. Dus het gebeurt nog wel eens dat hij hem toch peert als ik even niet oplet of dat hij een eigenwijze bui heeft. Het is dus een voortdurend proces van blijven corrigeren.

Maar blijf het vooral wel oefenen! Ook als hij een keer gegrepen wordt of je een boos baasje treft. Dat is super vervelend maar alleen maar een reden om beter op te letten, niet om ermee te stoppen. Dat is de enige manier om het voor elkaar te krijgen en te houden en je hond niet te hoeven veroordelen tot altijd aan de riem lopen.

Ps. Als voormalig husky-eigenaar weet ik dat het met sommige honden anders in elkaar steekt en er daarbij echt niks anders op zit dan aanlijnen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:44

Verstoppen werkt niet bij iedereen. De tip van iets interessant vinden vandaag gebruikt en werkte goed!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:22

Ts: ben je bekend met clickertraining? Als je daar iets mee hebt zou ik je het Puberboek van Sam Turner willen aanraden.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 00:17

Nikass: nee ik ben niet bekend met clickertraining :o

Ik heb een beetje een plan van aanpak gemaakt om te gaan oefenen, en wil kijken hoe dat gaat.
Eerst even de juiste spullen kopen (lang touw en iets ontzettends lekkers).
En ook ben ik met het gewone uitlaten consequenter geworden de laatste dagen. Naast is naast, punt.
Uiteraard nog niet de hele rondes..
Met het aanlijnen is het zitten, dan het commando naast en elke keer belonen met stem en klein koekje. Dan weer zit en als ik dan weer begin te wandelen geef ik niet elke keer commando naast, dan mag hij wat verder voor me lopen. Trekken aan de lijn wil ik absoluut niet hebben!

Ik wil vanaf vrijdag aan de gang om het commando kom voor aan te leren. Kom hier of hier wordt te vaak in huis zo tussendoor gebruikt als we van het ene vertrek naar het andere gaan. Dat hoeft hij bij geen een van ons echt te komen en te zitten, alleen mee lopen. Dat is de reden dat ik nu kom voor wil gaan aanleren om echt te komen en voor mij te gaan zitten. Uiteraard beginnen we hier binnenshuis mee.
Het is wel een erg leergierige hond, dus dat scheelt :)

Deze week alvast een lang touw halen en lekkere beloningsdingetjes..en dan gaan we er vol voor! :)

Als jullie het leuk vinden, wil ik jullie in dit topic wel op de hoogte houden..

Iedereen nogmaals bedankt voor de goede tips!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:24

Als je wil kan ik je via Pb eea uitleggen over clickertraining.
Mocht je in de buurt wonen kunnen we ook een keer samen een wandeling doen en sparren over een werkbare oplossing.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:42

Verosjaak schreef:
Verstoppen werkt niet bij iedereen. De tip van iets interessant vinden vandaag gebruikt en werkte goed!

*\o/* Wat leuk!

Succes TS, dat is idd de reden dat ik 2 commando's heb. ;)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 20:07

Ik heb vandaag het commando 'kom voor' zonder lijn, binnenshuis geïntroduceerd. En wat pakt hij dit snel op. Uiteraard heel uitbundig en met wat lekkers beloond!

Ik ga mij ook verder verdiepen in de clickertraining. Even kijken of dat wat voor ons is. Ik begin er uiteraard niet zo maar mee ;).

De lange lijn van 15 meter lig klaar. Ik hoop deze over circa een maand te kunnen gaan gebruiken buiten. Ben benieuwd hoe gauw hij het commamdo echt onthoud :)

Edit: het commando 'naast' gaat ook steeds beter. Binnen 1 week is het ons al gelukt om 900m echt naast te lopen aan één stuk.. stiekem best trots dat hij het zo oppakt :o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:31

Goed bezig ts +:)+

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 18:31

Het trainen met het commando 'naast' als ook het commando 'kom voor' blijft goed gaan! :D.
'Kom voor' wel alleen nog maar binnenshuis geoefend.
Wanneer weet ik of het voldoende bevestigd is zodat ik het ook buiten kan gaan oefenen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:59

Probeer binnen ook vast afleiding in te bouwen, dus bijvoorbeeld iemand die drukke rare beweging maakt of met een balletje stuitert en dan kijken of de hond nog steeds netjes voor komt. Daarna in de tuin als je die hebt of met een lange lijn?