Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Murosch schreef:Wij hebben ook een oude hond (17) en ook hij is doof, ziet niet meer heel goed en is dement aan het worden. Hij heeft ook al een keer gebeten omdat hij schrok, dus ik herken best veel van je verhaal, ware het niet dat onze hond nog wel zindelijk is. In ons geval stalkt hij ons de hele dag door. Hij wil geen tel meer alleen zijn en zodra ik of mijn man opsta om ergens naartoe te lopen dan hupt hij van zijn stoel of kleed en tippelt ons achterna. Zodra hij niet mee mag zet hij het op een blaffen. Hij kan zich ook niet meer gedragen met eten of wanneer wij bijvoorbeeld hapjes op tafel hebben. Laat zich niet meer corrigeren en blaft luidkeels omdat hij ook wat wil of probeert op de tafel te klimmen om het zelf te pakken. Ik denk ook wel af en toe aan dat moment dat onvermijdelijk eraan zit te komen. Ik wil hem echt niet missen, maar soms kan ik hem ook wel even achter het behang plakken, maar dat is geen reden om hem te laten gaan. We hebben samen mooie tijden gehad en dit en wat er komen gaat hoort bij de zorg die ik voor hem moet hebben. Maar tot welk moment is dit verantwoord en wanneer is het voor hemzelf geen goed leven meer. Dat is een hele moeilijke vraag. Ik kan je niet adviseren, maar ik zou heel goed kijken naar wat hij zelf laat zien, want jij kent hem als geen ander denk ik.
Spekkie01 schreef:Ik heb mijn hondje 3 maanden geleden in laten slapen. 13 jaar oud en begon het laatste jaar te dementeren.
In het proces vond ik het nog wel meevallen, achteraf bezien stak ik mijn kop in het zand. Uiteindelijk bij de dierenarts beland vanwege hartproblemen en toen ging het heel hard.
De volgende dag was hij helemaal de weg kwijt. Ik weer naar de dierenarts met het idee dat hij nog wel opgelapt kon worden omdat hij fysiek verder nog goed was.
Mooi niet dat ik naar huis mocht met hem. De dierenarts legde me haarfijn uit waarom dat niet meer ging. Hij zat zo in zijn eigen wereld en stond strak van de angst en stress. Ik heb hem laten gaan wat heel moeilijk was omdat mijn man er niet was om afscheid te nemen.
Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst morgen.
A3a1 schreef:Mijn ervaring is dat honden bikkels zijn, daardoor gaan wij te lang door...bv omdat we ze niet kunnen missen, of omdat we de beslissing niet kunnen maken.
Achteraf zeg ik, ik ben altijd te laat geweest.
Dus met mijn hond nu, hou ik het nauwgezet in de gaten.
Normaal zeg ik, zolang hij nog lol heeft.
Maar hoeveel lol en bewustzijn heeft een oude, demente hond nog?
Zolang hij zijn poep en pies op kan houden , dat is iig een graadmeter voor me, ik vind het zo triest als een beestje in zijn eigen rommel wakker wordt, koud, nat en stinkend![]()
Verder ken je hem als baasje het beste, heeft hij nog plezier?
En, ik hoop dat mijn hond op een hoogtepunt gaat, dus niet op het moment dat ik het geen kwaliteit van leven meer vind.
Dus als er dementie komt, zou ik het scherp in de gaten houden, niet wachten tot.
Maar denken, ik blijf het een paar stappen voor.
Overigens is doof en staar geen teken van dementie, maar gewoon, een lichaam wat erg oud is.
Maar, zo oud, is eigenlijk wel op....in de dierenwereld zouden ze er niet meet zijn.Spekkie01 schreef:Ik heb mijn hondje 3 maanden geleden in laten slapen. 13 jaar oud en begon het laatste jaar te dementeren.
In het proces vond ik het nog wel meevallen, achteraf bezien stak ik mijn kop in het zand. Uiteindelijk bij de dierenarts beland vanwege hartproblemen en toen ging het heel hard.
De volgende dag was hij helemaal de weg kwijt. Ik weer naar de dierenarts met het idee dat hij nog wel opgelapt kon worden omdat hij fysiek verder nog goed was.
Mooi niet dat ik naar huis mocht met hem. De dierenarts legde me haarfijn uit waarom dat niet meer ging. Hij zat zo in zijn eigen wereld en stond strak van de angst en stress. Ik heb hem laten gaan wat heel moeilijk was omdat mijn man er niet was om afscheid te nemen.
Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst morgen.
Wat moedig van de dierenarts, petje af!
Zo eentje , moet je in ere houden!
Heb jij het zelf een plekje kunnen geven?
dakpan schreef:Ik heb juist wel 1 van mijn honden puur op medicatie in leven gehouden. (Paar reacties hierboven, ben niet zo goed in quoten)
Zonder zijn medicijnen had hij zich of dood gedronken of was hij in een epileptische aanval gebleven. Door de medicatie heeft hij nog wat extra tijd gehad, die volgens mij ook nog best leuk voor hem waren.
Het is gewoon super moeilijk met een oude hond; zijn de kwaaltjes die ze ontwikkelen vervelend voor hen of voor ons? Ik vind niet snel iets vervelend om te moeten doen of laten voor een dier en ga voor mijzelf ook erg ver om het een dier naar zijn of haar zin te maken. Maar dat ben ik, iedereen is daar anders in.
dakpan schreef:Ik heb juist wel 1 van mijn honden puur op medicatie in leven gehouden. (Paar reacties hierboven, ben niet zo goed in quoten)
Zonder zijn medicijnen had hij zich of dood gedronken of was hij in een epileptische aanval gebleven. Door de medicatie heeft hij nog wat extra tijd gehad, die volgens mij ook nog best leuk voor hem waren.
Het is gewoon super moeilijk met een oude hond; zijn de kwaaltjes die ze ontwikkelen vervelend voor hen of voor ons? Ik vind niet snel iets vervelend om te moeten doen of laten voor een dier en ga voor mijzelf ook erg ver om het een dier naar zijn of haar zin te maken. Maar dat ben ik, iedereen is daar anders in.
A3a1 schreef:Wat ik me eens heb laten zeggen is dat de weg erheen het ergste is, die momenten dat je helder bent, maar opeens in je eigen huis totaal de weg kwijt bent.
Maar, ik vraag me af, of als je weer de emoties hebt van, een kind?, en de vergeten herinneringen van een volwassene, of dat zo'n pretje is.
Ik denk dat het bij dieren beter is om te kijken wat er in de dierenwereld zou gebeuren>
Zouden ze dit overleven?