Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Anne_mieke88 schreef:Dorien66 schreef:Een hobby mag ook geld kosten. Verwachten dat je een 'uurloon' verdient aan fokken is niet erg realistisch.
Daarom.. Dat vind ik zelf persoonlijk ook niet erg. Het is echt hobby. Als je dik verdiend als fokker ben je in mijn ogen niet goed bezig.
Duhelo schreef:In mijn contracten staat er ook dat katten niet mogen herplaatst of verkocht worden en dat ze terug moeten komen naar ons.
Wij gaan ervan uit dat mznsen een kitten kopen voor het leven en uit pure liefde. ALS er iets tussenkomt, dat kan altijd, wil een echte liefhebber daar geen geld aan winnen maar het beste voor de kat. Stel dat ik die kat moet terugkopen, dan is dat puur verlies voor mij. Want een volwassen kat kan ik niet meer verkopen, noch bv verder mee fokken want ze zijn gesteriliseerd.
In een dergelijk geval komt kat gewoon terug naar ons, en wordt ze dan in overleg herplaatst of blijft ze bij ons. Gelukkig hebben we een dergelijke situatie nog niet meegemaakt. Maar iedere fokker heeft een dergelijke clausule in het contract.
Palmera schreef:Na verkoop heeft de verkoper natuurlijk niets meer te zeggen over het verkochte product. Ik vraag mij ook echt af wat er gebeurd als er bij 'contractbreuk' een rechtszaak van zou komen.
Persoonlijk zou zo'n clausule voor mij reden zijn om die kat niet te willen. Er word best pittig betaald voor zo'n dier, en dat betaald de koper óók uit liefde, zoals de verkoper beweert te fokken uit liefde. Dus voor mij persoonlijk zou het hoogst storend zijn als zo'n fokker zich klaarblijkelijk met al zijn liefde verheven voelt boven de nieuwe eigenaar.
Ik zal er verder toch geen last van hebben aangezien ik mijn (pleeg)honden doorgaans van de straat/uit de opvang pluk.
Yv_ schreef:Duhelo schreef:Daarnaast wordt een kat ouder (mensen betalen geen 750 euro voor een kat van 8 maand of ouder). zijn ze gesteriliseerd, dus geen nut meer als fokdier. En dan verwacht het grootste gedeelte van de mensen hier dat je een kitten koopt (fokker draait dus net kiefkief met wat geluk) en dat je na een jaar of een paar jaar kat kan terugbrengen, je aankoopprijs terug krijgt en fokker dus kan herplaatsen (gratis, of met wat geluk voor 200 of 300 euro. dus er zelf uiteindelijk minstens 400 euro aan verliest).
Dat is toch niet logisch? als je je dier graag ziet is een goede thuis toch belangrijker dan geld. zoiets weet je toch als je een raskat aanschaft?
Het stuk over de vergelijking van paard en kat heb ik even weggelaten, niet relevant voor wat ik wil zeggen.
Ik snap deze berekening helemaal, absoluut. Maarrrr... Die vriendin van mij had die bengaal al 4 of 5 jaar (uit mn hoofd gezegd). Ze kregen een baby en dat ging al niet zo heel goed, hij was vreselijk jaloers. Toen het kindje de wereld begon te ontdekken (kruipen), zijn ze er gelukkig meerdere malen op tijd bij geweest omdat de kat tot aanval overging. Dat kon dus gewoon niet meer. Zodoende is hij bij mij gekomen, ik wilde het wel proberen. Nou, dat was geen succes, mijn eigen kat vond het een vreselijk beest en daarnaast was mijn huis elke dag een ravage. Ook kon ik geen raampje open zetten omdat die kat dan ín het raam zat om naar buiten te springen (ja, ook het kleine raampje helemaal bovenin). Dus was ook nog eens een gevangene in mn eigen huis, hartje zomer. Hier ging het dus ook niet meer. Toen heeft ze contact opgezocht met de fokker en die zei dus doodleuk "gooi maar op marktplaats". Sorry hoor, fokker van lik mn .... . Niet meedenken, echt gewoon he-le-maal niks. Ze hoefden er geen geld voor, hij zat hier immers ook zonder dat ik er iets voor heb betaald. Zij wilden een goed nieuw huisje voor hem en hadden na mij de hoop dat de fokker misschien nog iets wist, nieteens dat-ie daar terug heen zou gaan..
elenaMM77 schreef:Anne_mieke88 schreef:Een contact is een contract en deze is wel rechtsgeldig! Feit blijft of de fokker stappen onderneemt als het contract niet wordt onderhouden. Kost vaak een hoop!
Ik ben zelf fokker en begrijp het gratis wel.
Omdat ook al kosten de kitten rond de €600 je bent aan alles al €600 kwijt (als je een goede fokker bent. Een goede fokker heeft geen winst)
Je fokt een kitten uit liefde en ik hou al de kittens niet uit het oog die hebben een speciaal plekje in mijn hart. Ik begrijp het ook van de kopers kant hoor dat je niet altijd 100 % kan doen wat de fokker van je verwacht maar ik vertel zelf altijd dat als er wat is het bespreekbaar is. Dus communicatie tussen fokker en koper vind ik erg belangrijk.
Ik heb nog steeds goed contact tussen al de kopers en hun katten. Ben ik erg blij en dankbaar voor<3
hoe geef je in hemelsnaam 600 euro uit aan een kitten voor de verkoop..
Natuurlijk zijn er fokkers die winst maken, sommigen veel, sommigen een klein beetje..
maar als het je alleen maar geld kost, immers geen winst maken is automatisch geld kosten, want dan hoeft er maar 1x extra behandeling nodig te zijn voor 1 kitten en je draait verlies, dan fokt niemand meer.. Nee, het is geen uurloon zoals met een bedrijf, maar er wordt aan verdiend.. Een kitten kost no way 600 euro om m 12 weken oud af te leveren. Een gemiddeld nestje zal zo'n 4-5 kittens zijn.. Een fokker geeft echt geen 2500 euro voorgeschoten uit aan een nest, per nest. of ze laat ze dekken door een kater met gouden ballen.
Shirley schreef:En die genoemde kosten, Duhelo, die gelden toch per nest, niet per kitten, hoop ik?
vrouwke schreef:Hier ben ik het helemaal mee eens.
Lekker, je betaald 750,00 euro voor zo'n kitten en je raakt zwanger en het kind kan er niet tegen.
Lekker gratis de kitten terug geven. Weg 750,00 euro. En de fokker verkoopt hem weer voor weet ik veel hoeveel. Hoppa, doe maar in de ouwe sok. Dan zou ik hem liever GRATIS aan een familielid geven die hem graag wil hebben.
Liannetje86 schreef:Duhelo schreef:In mijn contracten staat er ook dat katten niet mogen herplaatst of verkocht worden en dat ze terug moeten komen naar ons.
Wij gaan ervan uit dat mznsen een kitten kopen voor het leven en uit pure liefde. ALS er iets tussenkomt, dat kan altijd, wil een echte liefhebber daar geen geld aan winnen maar het beste voor de kat. Stel dat ik die kat moet terugkopen, dan is dat puur verlies voor mij. Want een volwassen kat kan ik niet meer verkopen, noch bv verder mee fokken want ze zijn gesteriliseerd.
In een dergelijk geval komt kat gewoon terug naar ons, en wordt ze dan in overleg herplaatst of blijft ze bij ons. Gelukkig hebben we een dergelijke situatie nog niet meegemaakt. Maar iedere fokker heeft een dergelijke clausule in het contract.
Als er iets tussenkomt, wil je dat de kat het goed krijgt... Dat snap ik.. Maar ik zie mezelf mijn hond (geen kat) ook echt niet GRATIS aan de fokker teruggeven. Dan komt die eerder bij iemand die ik goed ken of wat dan ook, dan dat ie terug gaat naar de fokker :S Ik zeg niet dat de fokker niet goed is voor de hond, maar ik denk dat vrienden van mij er beter voor zullen zijn in het opzicht dat hij dan de luxe heeft die hij nu ook heeft ipv daar. (Ze hadden het daar niet slecht, maar hier leeft ie in huis, slaapt ie op de bank, veel aandacht etc.)
Dus ik vind dit persoonlijk raar. Natuurlijk wil je het beste voor je dier. Maar om nu er in te zetten dat het de fokker is, die het dier gratis moet terugkrijgen en vervolgens weer kan verkopen. Apart. Snap dat een fokker wil dat zijn dier goed terecht komt.. Maar blijf dit gevoelstmatig raar vinden
Bij paarden zetten we dit toch ook niet in contracten? (ok, vaak iets duurder)
Wij hebben dan een hond, en die mensen hebben ook gezegd, als je er ooit vanaf moet/wil, laat het ons weten, dan regelen we wat. Dat vind ik toch een stuk fijner overkomen dan "JE MOET..." :s
vrouwke schreef:Duhelo, het was maar een voorbeeld.
Dieren die ik in huis heb blijven ook hier. Mijn jack wordt 16 mijn andere hond 5.
Ik heb hier ook 16 grote schildpadden zitten die mensen gedumpt hebben.
Ik heb hier een gedumpte pony lopen van 22.
Maar wat ik niet snap is dat ze hem dan gratis aan jouw terug moeten geven maar die mensen hebben er dan wel 750 voor betaald. Terwijl een familielid hem misschien wil overkopen voor 500 euro.
Ik vind het ergens op slaan om dat in een contract te zetten.
Je wit toch niet zeggen als de kitten terug komt dat jij hem gratis bij andere mensen plaatst?
Duhelo schreef:Liannetje86 schreef:
Als er iets tussenkomt, wil je dat de kat het goed krijgt... Dat snap ik.. Maar ik zie mezelf mijn hond (geen kat) ook echt niet GRATIS aan de fokker teruggeven. Dan komt die eerder bij iemand die ik goed ken of wat dan ook, dan dat ie terug gaat naar de fokker :S Ik zeg niet dat de fokker niet goed is voor de hond, maar ik denk dat vrienden van mij er beter voor zullen zijn in het opzicht dat hij dan de luxe heeft die hij nu ook heeft ipv daar. (Ze hadden het daar niet slecht, maar hier leeft ie in huis, slaapt ie op de bank, veel aandacht etc.)
Dus ik vind dit persoonlijk raar. Natuurlijk wil je het beste voor je dier. Maar om nu er in te zetten dat het de fokker is, die het dier gratis moet terugkrijgen en vervolgens weer kan verkopen. Apart. Snap dat een fokker wil dat zijn dier goed terecht komt.. Maar blijf dit gevoelstmatig raar vinden
Bij paarden zetten we dit toch ook niet in contracten? (ok, vaak iets duurder)
Wij hebben dan een hond, en die mensen hebben ook gezegd, als je er ooit vanaf moet/wil, laat het ons weten, dan regelen we wat. Dat vind ik toch een stuk fijner overkomen dan "JE MOET..." :s
Een paard is anders omdat een paard meestal geen waarde verliest. Een verkochte driejarige is twee jaar later meer waard dan omgekeerd. Anders is natuurlijk als je een oud omaatje verkoopt voor pensioen, maar dat zijn dan eerder bruikleencontracten.
En met alle respect: Mijn (wolf) hond slaapt, net als onze drie katten gewoon bij ons in bed, hebben de toegang tot gans het huis en leven tussen en bij ons. Kittens gaan de eerste weken in een aparte kamer (ivm de hond en stress voor moederpoes). zodra ze kunnen rondwaggelen worden ze stapje voor stapje in huis gebracht, (in de eerste weken wordt er ook regelmatig in de kamer gekomen, gewerkt, gepoetst, radio, etc, alle normale dingen). En zodra ze een weekje of 6-7-8 zijn leven ze gewoon met de volwassen katten mee in huis (zodra ze snel genoeg zijn om op de krabpaal te raken ivm hond)
Indien je bij een fokker bent waar honden en katten in kennels gehouden worden, herhaal ik mezelf, dan ben je bij de verkeerde geweest gaan kijken.
Oh, trouwens, onze dieren krijgen enkel duur holistisch en granenvrije voeding, de beste kattenbakvulling, grote krabpalen, zachte slaapplekjes en veel aandacht, ik denk dat onze situatie beter is dan het gemiddelde andere gezin waar katten zijn...
Duhelo schreef:vrouwke schreef:Duhelo, het was maar een voorbeeld.
Dieren die ik in huis heb blijven ook hier. Mijn jack wordt 16 mijn andere hond 5.
Ik heb hier ook 16 grote schildpadden zitten die mensen gedumpt hebben.
Ik heb hier een gedumpte pony lopen van 22.
Maar wat ik niet snap is dat ze hem dan gratis aan jouw terug moeten geven maar die mensen hebben er dan wel 750 voor betaald. Terwijl een familielid hem misschien wil overkopen voor 500 euro.
Ik vind het ergens op slaan om dat in een contract te zetten.
Je wit toch niet zeggen als de kitten terug komt dat jij hem gratis bij andere mensen plaatst?
Als die mensen hem bij familie kunnen plaatsen en ze krijgen er 500 euro voor, en ik vind ook die familie geschikte nieuwe eigenaars en ze voldoen aan mijn eisen, dan heb ik er geen probleem mee (mits mijn akkoord).
Maar als er geen geschikte adoptanten zijn wil ik dat het dier terug naar mij komt, om dan bij mij te blijven of naar een adoptant naar mijn keuze te gaan, en het kitten heeft al eens opgebracht bij mij, dus ik zou er geen probleem mee hebben om die gratis te herplaatsen (maar hoogstwaarschijnlijk zou een terugkerende kat gewoon bij mij blijven, ik ben een watje)
Anne_mieke88 schreef:Een contact is een contract en deze is wel rechtsgeldig! Feit blijft of de fokker stappen onderneemt als het contract niet wordt onderhouden. Kost vaak een hoop!
Ik ben zelf fokker en begrijp het gratis wel.
Omdat ook al kosten de kitten rond de €600 je bent aan alles al €600 kwijt (als je een goede fokker bent. Een goede fokker heeft geen winst)
Je fokt een kitten uit liefde en ik hou al de kittens niet uit het oog die hebben een speciaal plekje in mijn hart. Ik begrijp het ook van de kopers kant hoor dat je niet altijd 100 % kan doen wat de fokker van je verwacht maar ik vertel zelf altijd dat als er wat is het bespreekbaar is. Dus communicatie tussen fokker en koper vind ik erg belangrijk.
Ik heb nog steeds goed contact tussen al de kopers en hun katten. Ben ik erg blij en dankbaar voor<3
Citaat:en een kat die hcm vrij is, hoef je toch niet iedere keer weer te testen?
Duhelo schreef:Toffeltje schreef:In het contract staat inderdaad ook dat er niet mee gefokt mag worden, dat vind ik ook prima, ik laat het fokken graag over aan mensen die daar wat meer verstand van hebben. Het gaat me puur om dat als het ooit zo ver zou komen dat we hem niet meer zouden kunnen houden (het schijnt toch een beetje not done te zijn om je kinderen weg te doen als ze allergisch zijn), dat ik dan graag zelf een nieuw huisje voor hem zou zoeken. Hij zal sowieso niet verkocht worden. Ik snap dat dat in de praktijk vast geen probleem zou geven, maar ik wil het dan graag ook zo in het contract hebben.
Hier ik geen probleem hebben om in overleg te herplaatsen, maar dan zou ik ook bij de keuze willen betrokken worden. Ik doe een grondige screening van potentiële kopers, dus wil dan niet dat mijn kittens zomaar weggegeven worden.
Cayenne:hoe bedoel je. indien er een kitten terugkomt naar de fokker?
Ik heb gelukkig nog niet in de situatie gezeten. wss zou kat dan gewoon hier blijven of ev bij familie van me. herplaatsing naar vreemden een vergoeding voor gemaakte kosten misschien. maar daarover heb ik nog niet nagedacht.
Tengeltje: een goede fokker weet zijn nakomelingen zitten. Daarnaast heb je bij 2 nesten per jaar al minstens 6 fokpoezen. Dat is al geen hobbyfok meer (een nest om de twee jaar. 2 a 3 nesten max.)
Hier heb ik van de oudste 2 nesten in opeenvolgende jaren. een keer 3 kittens. een keer 2 kittens. Deze is nu gesteriliseerd en ëen van de laatste kittens mag volgende zomer aan de bak. met alle eigenaars heb ik intensief contact.