Wat nodig bij cavia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Obelix95

Re: Wat nodig bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 00:29

Ja bananenschil vinden ze heerlijk. Ze leven nog steeds dus zal wel goed zijn :')

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 01:04

Kuggur schreef:
maaikemuis schreef:
Mijn dames leven ook in een zelfgebouwde cavilla. Hij was wel iets duurder dan gepland, de uiteindelijke kosten bedroegen 1000 euro. Maar goed, hij is dan ook wel custom made, past bij de rest van het meubilair en is behandeld met speciale botenverhuurder waardoor urine geen kans krijgt.

Wow 1000 euro voor een zelfgebouwd caviaverblijf?
Ik zou wel eens een foto willen zien van dat paleis....
Edit, okay Kuggur, even het hele topic doorlezen vóór je reageert!

Ja, hij moest bij de rest van het interieur passen... Mocht het ooit geen dienst meer doen als caviahok, dan heb ik een hele mooie boekenkast!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 16:48

toch vandaag maar een hok besteld bij zooplus van 140 bij 60 cm. hopelijk is dat ook voldoende.
wil er zelf nog een extra verdieping in proberen te maken dat ze meer te rennen hebben.
Nu zat ik even met het voeren. Ik wil onbeperkt hooi geven en elke dag goed en fruit. maar hoeveel en hoe vaak moeten ze brokjes hebben. Ze krijgen nu elke dag. Maar las hier ook iemand dat die het maar 1x per 3 dagen deed. Las hier ook iets over een bodempje brokjes, maar toen ik deze cavia's verzorgde gaf ik ze altijd een bakje vol en soms dan een dagje niet.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 16:49

maaikemuis schreef:
[ [url=m/p6TfS2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BXYYy7.jpg]Afbeelding[/url] ]

wat voor bodembedekking gebruik jij?

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:52

floorsil schreef:
toch vandaag maar een hok besteld bij zooplus van 140 bij 60 cm. hopelijk is dat ook voldoende.
wil er zelf nog een extra verdieping in proberen te maken dat ze meer te rennen hebben.
Nu zat ik even met het voeren. Ik wil onbeperkt hooi geven en elke dag goed en fruit. maar hoeveel en hoe vaak moeten ze brokjes hebben. Ze krijgen nu elke dag. Maar las hier ook iemand dat die het maar 1x per 3 dagen deed. Las hier ook iets over een bodempje brokjes, maar toen ik deze cavia's verzorgde gaf ik ze altijd een bakje vol en soms dan een dagje niet.

Dat is per cavia/eigenaar verschillend. Ik geef mijn cavia's in de ochtend een klein handje, omdat ze van een hele bak vol gewoon te dik worden en hun hooi laten liggen (en ook in de ochtend zodat ze ophouden met wiepen :P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:54

Bij mij eten ze echt maar zelden brokken, meeste komt uit hooi en fruit/groente :j Ze hebben overigens wel altijd brokken tot hun beschikking!
Ze zijn overigens ook dol op spinaziebladen, die gaan er heeeeel snel doorheen hier :))

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:15

Mijn bodembedekking is van back tot nature. Is van papier en geeft veel minder stof. Het is wel wat duurder dan gewoon zaagsel.

Die van mij krijgen iedere ochtend een handje brokjes. Meestal is dat binnen een kwartier weg (ze vinden het heel lekker denk ik)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 19:07

Bizzybijtje schreef:
Ze zijn overigens ook dol op spinaziebladen, die gaan er heeeeel snel doorheen hier :))

Net veel te veel gehaald en nog veel over. Dus dat is al ideaal. :D Denk dat ik voor nu veel te veel heb voor die twee.

Hopelijk dat ze vrijdag kunnen komen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:10

1.40 is ook een mooie maat!

Ik geef ze 's ochtends en 's avonds wat brokjes. Volgens mij is de hoeveelheid die aangeraden wordt 25 gram per cavia per dag, zoiets doe ik ook. Nu ze geen pellets meer hebben geeft ik ze 's ochtends en 's avonds een handje per 2 cavia's (dus 2 handjes per dag voor mijn beren, 6 voor de dames+castraat) en ze krijgen pas nieuw voer als het helemaal op is.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 19:13

Hebben jullie ook iets van een blokje om de tanden aan te slijpen of is hooi al voldoende voor ze?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:17

Geen knaagblokken, die zitten vol calcium en zijn slecht voor je caafjes. Hooi is voldoende, en harde groente zoals wortel en bijv. een keer hard brood is prima.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 19:22

Hoorde ook iets van krackers of knackerbrood of hoe dat heet. Dat je dat hun ook af en toe kin geven

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:26

Knaagstenen inderdaad absoluut niet geven.

Hooi/wortel is genoeg, hier knagen ze ook nog aan hun houten huisjes dat helpt natuurlijk ook. Extra's daarvoor zijn niet nodig en zou ik ook niet geven, crackers lijken me niet gezond.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 19:36

Leek mij ook dat je er me moet oppassen ivm suiker en zout. Maar wortel is idd ook wel hard

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:47

Je kan ze ook wilgentakken geven :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:54

Hier altijd onbedekt brokjes en dat eten ze hier goed.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:33

Ik gooi de voerbakken weer helemaal vol als ze leeg zijn met als max 2x per dag. Dus in principe onbeperkt brokjes :)

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:03

Hier ook onbeperkt brokjes. Ook Gooi ik bij de mannen (2) altijd 1 handje en bij de vrouwen (4l 2 handjes met Brok Los door het hok. Die gaan ze dan altijd zoeken z'n leuk gezicht :D

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 20:47

Vadaag wat brokjes gekocht(kona corn) en als dit op is ga ik over naar kasper fauna caviavoer. Ook een klein pakje zaagsel gekocht maar wil nog even kijken of ik ergens in de buut een groot pak kan kopen. Anders blijf ik bezig. Maar het hok komt morgen en als het goed is kan ik ze vrijdag ophalen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:50

maaaikkee schreef:
Hier ook onbeperkt brokjes. Ook Gooi ik bij de mannen (2) altijd 1 handje en bij de vrouwen (4l 2 handjes met Brok Los door het hok. Die gaan ze dan altijd zoeken z'n leuk gezicht :D

Bij onbeperkt brokjes ben ik bang dat ik binnen een maand 2 olifanten in het hok heb zitten ipv cavia's. Mijn broertje heeft een paar jaar geleden op ze gepast en die gaf ze ook een handje. Dat had ik iets beter moeten specificeren... broertje is 2 meter en heeft handen als kolenschoppen. Na 4 weken had ik twee enorm obese cavia's.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:59

Die van mij zijn al enorm, als ik onbeperkt ga voeren ontploffen ze :P Als je iele beestjes hebt kun je dat best doen, maar hier hebben ze behoorlijk aanleg om dik te worden dus dan kun je dat beter laten.

Ik koop zaagsel en (weide)hooi altijd bij Hornbach, dat zijn grote pakken en de kwaliteit is echt top. Ik heb nooit eerder zaagsel gehad waar zo weinig stof in zit :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:10

Tja hier zijn sommige ook fors nou lekker hoor.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:22

Ik heb het niet over fors maar echt moddervet, dat is niet goed voor ze.

Als ik deze madame en haar kinderen onbeperkt brokjes geef krijg ik ongezond dikke cavia's, dat is niet de bedoeling:
http://boktimg.nl/img/m/l78wuN.jpg

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:35

Hier eentje die iets steviger is maar ze heeft bij haar vorige huis een aantal nestjes gehad dus vooral een slap blubber buikje. Voor de rest zijn ze allemaal netjes op gewicht :)

Ik Vul ook maar 1 keer per dag het bakje en dan 1 keer per dag die handjes brokjes. Op is op :D

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 09:23

Vanavond komt eindelijk het hok en hopelijk kunnen we ze morgen ophalen. Ben ook erg benieuwd hoe de kat er op reageert. Misschien de eerste dagen kat maar nachts even niet in de woonkamer laten. Denk namelijk dat hij het erg interessant gaat vinden. Ook maar even de planten spuit te voorschijn halen.