Labrador in niet erkende kleurslag, wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ingeb0rg

Re: Labrador in niet erkende kleurslag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:08

Als de kleur zonder verdere gebreken zou komen zou dat het probleem ook niet zijn, alleen er is iets wat met de genen van de labrador en het verdunningsgen om de zilvere kleur te krijgen niet goed matched en of klikt waardoor er dingen niet kloppen met alle gevolgen van dien. Dat is ook mijn grootste zorg als labrador fokker, als je er zelf alles aan doet om je ras gezond te houden en ook alle niet verplichte testen uitvoert, en er opeens iets bedacht wordt als zilver, klinkt interessant, tot je weet wat voor ellende het met zich meebrengt en hoeveel pups er onder andere in Amerika gewoon een enkele reis krijgen zodat enkel de gezonde stuks overblijven, maar wel dezelfde genetica hebben en dat dus door kunnen geven. Dat vind ik dan werkelijk waar triest en zielig, daar heeft geen enkele hond om gevraagd.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:44

snowdon schreef:
Machie schreef:
De zilveren lab is enkel gefokt op de kleur. Niet om de gezondheid van de labrador te verbeteren ;)

Daar heb ik geen problemen mee dus... hoeveel rassen zijn er wel niet ontstaan met oog op uiterlijke schoonheid ipv gezonder / handiger. Kleur vind ik minder een probleem als ontbreken van vacht of een groot risico op glaucoom door te kleine oogkas.

Daar ben ik het mee eens.
Ik ben alleen niet direct voor het fokken op een kleurtje. Omdat je daarbij juist de genetische basis beperkt. Net als ik ook tegen het uitsluiten van honden op basis van kleur ben ;)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 07:25

ingeb0rg schreef:
Als de kleur zonder verdere gebreken zou komen zou dat het probleem ook niet zijn, alleen er is iets wat met de genen van de labrador en het verdunningsgen om de zilvere kleur te krijgen niet goed matched en of klikt waardoor er dingen niet kloppen met alle gevolgen van dien. Dat is ook mijn grootste zorg als labrador fokker, als je er zelf alles aan doet om je ras gezond te houden en ook alle niet verplichte testen uitvoert, en er opeens iets bedacht wordt als zilver, klinkt interessant, tot je weet wat voor ellende het met zich meebrengt en hoeveel pups er onder andere in Amerika gewoon een enkele reis krijgen zodat enkel de gezonde stuks overblijven, maar wel dezelfde genetica hebben en dat dus door kunnen geven. Dat vind ik dan werkelijk waar triest en zielig, daar heeft geen enkele hond om gevraagd.

Maar als je fokt op kwaliteit zijn er ook een hoop pups die een enkele reis krijgen. Fokken met een bepaald doel brengt altijd met zich mee dat er dieren buiten de norm vallen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 08:47

Als je fokt op kwaliteit zou het niet nodig moeten zijn om pups in te slapen. Je hoeft ze danalleen als huishond te verkopen en met de meest geslaagde door te fokken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:01

Daar verschillen de meningen over. Er zijn ook fokkers die wel alles wat "afwijkt" laten inslapen. En sommigen doen ze, vaak voor veel geld, weg als huishond. Maar dat je een voorkeur hebt voor een bepaalde kleur wil niet zeggen dat men niet voor een gezonde hond wil gaan. Ik vind de redenering om maar te zeggen enkel voor kleur en dus een ongezonde hond, erg kort door de bocht. En er zullen in de toekomst vast lijnen komen die wel sterk en bewezen zijn. Bovendien zie je bij veel zwarte en blonde labs ook veel ongezonde honden lopen. Het ras is best doorgefokt.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:12

Nou om het zo maar even te zeggen, volgens de rasstandaard fok ik oerlelijke labradors, te slank, te klein, te weinig body, lelijke staart, geen stop enzovoorts. Maar ze zijn wel gezond, werken als een spoortrein en hebben allemaal een geweldig karakter. Er is nog geen een pup die een enkele reis heeft gehad hier en dat zal ook nooit gebeuren.

Ze doen het met de zilver kleur express, om de risico's weg te moffelen, nee hoor kijk hoe gezond ze allemaal zijn, tsjah als je er vier overhoud van de 9 die dat zijn. Zo bedoelde ik het meer, de zilver kleur komt met veel risico's en pijn voor de pups/honden, en dan heb ik het er nog niet eens over of het wel of geen echte labrador is. En als je dan pups gewoon in de vuilnisbak gooit bij wijze van, en doet alsof je zo goed bezig bent om een kleur maar erkent te krijgen. Dat is de ellende achter die kleur, dat is vanaf begin af aan niet om het ras gegaan maar wel om de kleur en de centen, en nu komt de ellende naar boven en doen de meeste fokkers er alles aan om dat maar te ontkrachtigen.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:29

Gelukkig komt onze pup bij een hobby fokster vandaan waar we nog steeds veel contact mee hebben. Ook met de eigenaren van de 10 broertjes en zusjes

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:02

Jennyj01 schreef:
Daar verschillen de meningen over. Er zijn ook fokkers die wel alles wat "afwijkt" laten inslapen. En sommigen doen ze, vaak voor veel geld, weg als huishond. Maar dat je een voorkeur hebt voor een bepaalde kleur wil niet zeggen dat men niet voor een gezonde hond wil gaan. Ik vind de redenering om maar te zeggen enkel voor kleur en dus een ongezonde hond, erg kort door de bocht. En er zullen in de toekomst vast lijnen komen die wel sterk en bewezen zijn. Bovendien zie je bij veel zwarte en blonde labs ook veel ongezonde honden lopen. Het ras is best doorgefokt.

Ik krijg een naar gevoel bij het laten inslapen van afwijkende pups...

Zijn er dierenartsen die meewerken aan dat inslapen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:25

Petpa schreef:
Jennyj01 schreef:

Ik krijg een naar gevoel bij het laten inslapen van afwijkende pups...

Zijn er dierenartsen die meewerken aan dat inslapen?

Als zo'n pup duidelijk niet levensvatbaar is/kwaliteit van leven ontbreekt, ja. Afwijkend van de fokstandaard maar gezond zullen ze niet toegeven, maar ook dat gebeurt. Jaren lang rhodesians zonder ridge ingeslapen (om maar een voorbeeld te noemen van gewoon gezond maar raskenmerk ontbreekt).