Vissen smakken, help

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:22

linn1502 schreef:
Casarell schreef:
Wat voor zuurstof stenen.. ?
Die zelf oplossen, of die bruisen door een pomp en slang?

Als je die zelf oplossende hebt zou ik die er maar eens uithalen..!
Die bestaan uit calciumsulfaat.. en door het oplossen met water krijg je calcium en sulfaat in het water.
Maar teveel ervan vinden je vissen echt niet fijn.. :n

Als je zuurstof wilt, kan je er beter een mooie groene plant in zetten.. :j

Plant hebben ze ook!
Moeten die stenen een allebei uit? Of is 1 wel goed

Ik zou ze er om te beginnen allebei uithalen, water verversen en kijken wat de vissen doen.. :j
Heb je een foto van de bak?

Temeraire

Re: Vissen smakken, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:31

Ik ga mee met Casarell :j

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:32

Maar waarom daarmee beginnen?
Om te beginnen moet de basis goed zijn, en in deze moet die basis dus een goed passend aquarium zijn voor de vissen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:38

Een te kleine bak is natuurlijk ook niet goed, maar aan de waterkwaliteit kan je nu direct iets veranderen..

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 22:41

Ik ga morgen avond en anders zondag middag een heel de bak schoonmaken. Dat moest sws dit weekend gebeuren.

Ook waren ze aan een nieuw plantje toe. Moet ik daar even mee wachten?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:42

Nee hoor.. lekker de planten erin..!! En dat mogen er best een paar zijn.. ipv één..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:43

Dimphyl schreef:
Maar waarom daarmee beginnen?
Om te beginnen moet de basis goed zijn, en in deze moet die basis dus een goed passend aquarium zijn voor de vissen.

de bak is te klein op den duur,
onbekend is echter het huidige formaat van de bak en het huidige formaat van de vissen..

om te beginnen is de waterkwaliteit belangrijk.. op den duur is het belangrijk dat ze naar een grotere bak gaat kijken. ze zullen morgen niet ineens 20 cm denk ik.. Kan mij an sich wel voorstellen als ze net geinvesteerd heeft in wat ze denkt een goede bak, dat ze misschien even zal moeten wachten voor ze weer een grote uitgave kan doen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:47

Inderdaad plantjes erin :j
En normaal gesproken moet je nooit de bak in 1 keer helemaal schoonmaken. Maximaal 50% waterwissel per keer.
Anders is het een te grote klap voor de vissen en je bent je bacterie cultuur kwijt. Nu is die toch totaal uit balans momenteel maar toch.

Een grotere bak is beter maar mij lijkt het best nuttig om tips te geven waar ze nu iets mee kan zolang de grotere bak er nog niet is :)

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 22:49

Visjes zijn niet zo heel groot! Die twee ouden zullen z'n 4 a 5 cm zijn en die kleine 3 a 4cm

Ik ververs in week 1 een kwart. Week 2 een halve bak en week 3 driekwart.

Wel doe ik elke keer de steentjes eruit en het beeldje.

Hebben een grote plant er in en dan die steen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:53

Maar ze worden wel groot :) tenminste... Als ze niet in een te kleine ruimte gehouden worden. Dan krijgen ze een groeiachterstand. Maar helaas groeien dan de ingewanden wel door...
Goudvissen groeien in een paar jaar van minivisjes naar grote volwassen goudvissen van 40/50cm :j

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:54

Ik heb niet alles gelezen, alleen je openingspost. Heb al jaren een klein aquarium met sluierstaartjes en die smakken niet en zijj overigens ook al heel oud aan het worden. Dus heb het idee dat ik ze goed verzorg
<3 Ik weet haast zeker dat die van jou smakken omdat er te weinig zuurstof in het water zit. Ik heb er een pompje in.
Wel goed dat je waterontharder erin doet, dat zie ik mensen nog wel eens vergeten als ze 'gewoon een paar goudvissen' hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:59

Sluierstaarten hebben ook veel ruimte nodig :o 50l per vis. die zijn volwassen ook heel erg groot, zo'n 25cm.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:35

Goudvissen hebben als je het eigenlijk ècht goed wilt doen een aquarium van 2 meter of meer nodig, of buite in een vijver(met minimaal dezelfde inhoud). Dit omdat de goudvis 40-50 cm kan worden en zoals eerder benoemd groeit de buitenkant niet door, maar de binnenkant wel, wat uiteindelijk resulteerd in organen die in de verdrukking komen en de goudvis dus overlijd. Maar er zijn nog meer redenen waarom een goudvis een groot aquarium of vijver nodig heeft. Zo heeft een groter aquarium een groter wateroppervlak waardoor er meer zuurstof in het water komt, een zuurstofpompje kan dit nauwelijks voldoende opvangen. Ook produceren de vissen een hoop afvalstoffen die dus in het water terecht komen en als dit niet goed genoeg gefilterd word (soms 2 filters) of de vissen in een veel te klein aquarium zitten dan kunnen ze zichzelf vergiftigen met hun eigen afvalstoffen (dit is trouwens best een luguber verhaal...). Ook is een groter aquarium veel makkelijker stabiel te houden wat betreft temperatuur en waterwaarden. Tenslotte worden ze dus ook nog veel ouder dan mensen denken, maar helaas halen ze dit vaak niet omdat ze in te kleine aquaria zitten. Ze kunnen namelijk 20+ worden :D sluierstaarten hanteren echter een kleiner formaat (vanaf 1m) maar verder geld grotendeels hetzelfde als bij de goudvis.

Natuurlijk heb ik toen ik heel klein was ook een goudvis in een kom gehad :+ maarja wie niet :+

Super dat je er verandering in wilt brengen, ik hoop dat je hier iets mee kunt! Succes +:)+

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:06

Je hebt een nieuw bakje gekocht voor de vissen, top dat je er mee bezig bent. Echter moet een nieuwe bak opgeatart worden, dua inrichten water en filter erin en dan moet hij eerst 3 weken indraaien zonder vissen. Voor je 3 goudvissen moet je minimaal een bak hebben waar 150 liter in gaat omdat per vis ninimaal 50 liter water nodig is. Een grotere bak is dus gewenst. Wat al eerder genoemd qord een 2 meter bak is op zich nog beter. Ik heb zelf een juwel180 dus 180 liter maar daar heb en doe ik geen goudvissen in omdat ik het aquarium te klein vind daarvoor. Goudvissen komen het beste tot hun recht in een geoot aquarium of in een vijver. Luchthappen duidt meestal op amoniak in het water of te weinig zuurstof. Amoniak kun je oplossen door een waterwissel. 50 tot 75 % eruit en schoon erin. Heb je er een filter in zo nee schaf er een aan want dat scheelt ook al weer heel veel in amoniak

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 19:19

Bedankt voor alle informatie. Ga morgen nog even de gegevens linkjes doornemen. Vandaag namelijk van 8 tot 1800 op stal bezig geweest!

Wat ik me nu wel afvraag, vaak zie je mooie aquaria, met allerlei prachtige soorten vissen er in. Maar hoe zit het dan bij die vissen?heeft iedere vis een bepaalde standaart aan water of hoe moet ik dit zien

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 19:22

linn1502 schreef:
Bedankt voor alle informatie. Ga morgen nog even de gegevens linkjes doornemen. Vandaag namelijk van 8 tot 1800 op stal bezig geweest!

Wat ik me nu wel afvraag, vaak zie je mooie aquaria, met allerlei prachtige soorten vissen er in. Maar hoe zit het dan bij die vissen?heeft iedere vis een bepaalde standaart aan water of hoe moet ik dit zien

Dan heb je het waarschijnlijk over zoutwater vissen. Elke soort heeft een bepaald aantal liter nodig. De goudvis/sluierstaart is een zoetwatervis die berucht is om het veel liter nodig hebben maar het niet krijgen waardoor ze veel te jong sterven en vergroeid raken

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 19:29

linn1502 schreef:

ik heb mij laten voorlichten bij een aquariumhuis, welke vissen kunnen bij elkaar qua omstandigheden in het aquarium en welke kunnen nog wel, welke kunnen niet meer (qua grootte bijvoorbeeld)..

En nog wordt ik door schade en schande wijs hoor.. Ik had mijn aquarium particulier via MP gekocht.. met vissen.. Tja, waarschijnlijk heeft hij die gewoon uit z'n andere veel grotere aquarium gehaald.. Dus binnen 3 dagen hebben we de mega grote algeneters (meer dan 15cm) afgeleverd bij het aquariumhuis in ruil voor korting op kleinere vissen die wel in het aquarium pasten en de boel niet sloopten.

Leuk een schooltje tetra's in de bak erbij.. Jup, waren we even die hele grote maanvis vergeten.. pas na een week hadden we door dat 20 tetra's inmiddels nog maar 12 waren.. En voor dat we naar het aquariumhuis konden om ook de maanvis van een nieuw huis te voorzien had hij ze teruggesmuld tot 6 stuks.. was best een dure manier van voeren uch..

Dus, eigenlijk komt het neer op veel lezen op google, jezelf goed laten voorlichten bij een viszaak en gaandeweg steeds meer leren over vissen

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:42

Bij tropische vissen is het inderdaad goed opletten welke je samen zet. De ene soort moet op 23 graden, de andere op 27. De ene heeft een lage ph waarde nodig, de andere een hoge. Ook heb je te maken met stroming, en in welke laag van de bak ze veel zwemmen. Je hebt vissen voor op de bodem en voor in de middenlaag bijvoorbeeld. En veel vissen kunnen niet samen omdat ze elkaar opeten of ruzie maken of wat dan ook.
En sommige moeten in een school, andere alleen of per 3. Lengte van de bak maakt ook nog veel uit.
Dan heb ik het nog niet over de vele soorten planten die je nodig hebt.

Kortom, ook bij een tropisch aquarium kan je niet zomaar wat vissen bij elkaar gooien :)

@Azmay ben je niet in de war met koud water en tropisch? Zout water is helemaal weer een vak apart. En echt voor de experts. Het is ingewikkeld om goed zout water te krijgen en vaak werken mensen dan ook met stenen en anemonen enzo.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:34

Resistance schreef:
Je weet hoeveel schadelijke bacteriën in een kattenbek zitten? :* Niet echt gezond voor je visjes...

Ik was laatst bij een boer he die had koeien buiten staan met een drinkbak die als je er op duwt automatisch vult. ( zijn 3 x zo groot als een paardendrinkbak)
Daar zaten 2 grote joekels van goudvissen in, van zo'n 20 cm . Hij vertelde dat zijn zoon die 10 jaar geleden gekregen had voor de verjaardag en toen een centimeter of 4 1/2 en hij wilde ze niet binnen hebben. Dus hij heeft ze daar in gegooid. Hij gaf ze nooit te eten dus die leefde van de brok die de koeien knoeide met drinken. Daar komen ook bacterien in. Dus ik denk niet dat het veel uit maakt of poesjes van het water drinken.