Bravecto gevaarlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:28

Cemlys schreef:
Wekelijks heb ik meer dan 2 klanten die spul uit de winkel gebruiken wat niet werkt...

Wat is de werkzame stof van deze pipetten?? 9 vd 10x wordt het gewoon niet goed gebruikt lees: in de vacht gesmeerd ipv goed op de huid gepippeteerd

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:35

Suusie22 schreef:
Cemlys schreef:
Wekelijks heb ik meer dan 2 klanten die spul uit de winkel gebruiken wat niet werkt...

Wat is de werkzame stof van deze pipetten?? 9 vd 10x wordt het gewoon niet goed gebruikt lees: in de vacht gesmeerd ipv goed op de huid gepippeteerd

En daarom kies ik voor Bravecto :D Probeer met 2 akitas die beide die pipet vervelend vinden maar eens om niet de helft in de vacht te smeren maar op de huid. Bij grote honden adviseren ze ook nog om het op meerdere plekken aan te stippen in de huid. Wat een gedoe altijd om dat goed gedaan te krijgen. Ik vind de bravecto echte en verademing. En 1 van onze honden is recent volledig doorgelicht op al haar organen en die werkte prima, dus hier ook geen problemen met leverfalen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:37

Suusie22 schreef:
Cemlys schreef:

Hier werkt ook veel aan pipet niet goed en mijn moeder is DA assistente dus die zal het best correct aanbrengen.

Ook al een paar keer "toevallig" een wond gehad op de plek van aanbrengen de dag erop dus nu toch maar 1x pj pillen ookal is dat ook niet gezond.

Wilawander

Re: Bravecto gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:42

Lees hier dat mensenniet bang zijn voor orgaanschade... maar wat is met een paar jaar? Daar is namelijk niks over bekend bij de frabikant en uitsluiten kunnen ze dat ook niet.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:48

Maar uitsluiten kunnen ze bij geen 1 middel. En een teek bij een hond, kan wel degelijk ook schade aanbrengen.. Vlooien zijn ook geen fijne beesten..
Ik heb mijn dieren liever daartegen beschermt, dan ziektes die ze krijgen van het ongedierte..

Ook ik heb in de praktijk nog geen 1 nadelig verhaal gehoord over de bravecto. Wel dat het soms niet voldoende werkt bij 1 hond, maar ach, dat is bij elk middel wel eens. Elk dier is anders..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:00

de meest insecticiden zijn redelijk gevaarlijk...ik gebruik het ook het liefst niet.Alleen als ze vlooien hebben...die hebben ze gelukkig nooit.Een biergistpil per dag doet wonderen!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:31

wendy1987 schreef:
Maar uitsluiten kunnen ze bij geen 1 middel. En een teek bij een hond, kan wel degelijk ook schade aanbrengen.. Vlooien zijn ook geen fijne beesten..
Ik heb mijn dieren liever daartegen beschermt, dan ziektes die ze krijgen van het ongedierte..

Ook ik heb in de praktijk nog geen 1 nadelig verhaal gehoord over de bravecto. Wel dat het soms niet voldoende werkt bij 1 hond, maar ach, dat is bij elk middel wel eens. Elk dier is anders..

Maar het voorkomt geen eens tekenziektes daar ze eerst bloed moeten zuigen alvorens ze langzaam dood gaan de fabrikant adviseert in dat geval een pipet erbij te gebruiken....dus dubbel op gif voor iets wat de pipet alleen ook kan.

Bij juist gebruik werken pipetten prima tegen teken mits je de juiste pipetten hebt.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:38

Ja, klopt, ben ik met je eens. Maar voor sommige klanten is het wel een uitkomst dat er nu een tablet is.
De goedkoopste optie is het namelijk zeker niet, dus het wordt hier eigenlijk alleen verkocht aan mensen die het zelf ook gewoon echt fijner vinden dan een pipet of band.
Binnen 12 uur zou de teek dood moeten zijn, of in ieder geval al suffer. Dan is ( even uit mijn hoofd) de schade nog niet toegebracht.. Daarvoor moet hij dacht ik een dag of langer vastzitten..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:40

wendy1987 schreef:
Ja, klopt, ben ik met je eens. Maar voor sommige klanten is het wel een uitkomst dat er nu een tablet is.
De goedkoopste optie is het namelijk zeker niet, dus het wordt hier eigenlijk alleen verkocht aan mensen die het zelf ook gewoon echt fijner vinden dan een pipet of band.
Binnen 12 uur zou de teek dood moeten zijn, of in ieder geval al suffer. Dan is ( even uit mijn hoofd) de schade nog niet toegebracht.. Daarvoor moet hij dacht ik een dag of langer vastzitten..

Voor Lyme is dat net op het randje voor de andere tekenziektes die ook steeds meer voorkomen te lang. Veel mensen weten dat niet en denken dat ze goed beschermt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:55

Hier zijn de teken meteen dood, als ik naar het bos ga kijk ik de kleintjes na als we terug zijn en ik heb er dit jaar behoorlijk wat dode teken uit gehaald zonder dat ze een druppel bloed gedronken hadden. Stel dat ze ze helemaal aan het begin van de wandeling opgelopen hebben dan zit er max 2,5 uur tussen en dan zijn ze dus al dood, hier nog nooit een (deels) volgezogen of nog levende teek tegen gekomen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:20

wendy1987 schreef:

Dat is een heel hardnekking fabeltje. Ze kunnen al veel eerder ziektes doorgeven. Het werd vroeger wel gedacht, maar ook bij mensen zijn ze er achter gekomen dat een teek veel eerder ziektes door kan geven dan 24 uur.

Staat zelfs in de bijsluiter:

http://ec.europa.eu/health/documents/co ... 740_nl.pdf

4.4 Speciale waarschuwingen voor elke diersoort waarvoor het diergeneesmiddel bestemd is
Parasieten moeten begonnen zijn met voeden op de gastheer om blootgesteld te worden aan fluralaner;
het risico op overdracht van parasiet gebonden ziekten kan daarom niet worden uitgesloten.

Ik geef het niet, omdat ik graag in wil kunnen grijpen als een hond er niet goed op reageert. Met pillen gaat dat niet, met een pipet iets beter. Nu heb ik het geluk dat wij hier weinig teken hebben en nog nooit vlooien bij onze honden. Dit jaar is het eerste jaar dat ik ze 1 keer behandeld heb met advantix tegen teken (of is dat die andere? geen idee, pipet tegen vlooien en teken) toen ze na het trainen teken hadden. Dit is begin dit jaar geweest en daarna hebben ze niks meer nodig gehad.

Maar dat er niet altijd gekeken wordt naar een doodsoorzaak en dat een DA dat wel zou voorstellen als een hond klachten na een middel krijgt geloof ik niet meteen. Ik heb een doodzieke pup gehad na een enting en volgens de spoed DA en de DA die geënt had kon dat niet van de enting komen. Andere DA had, jammer genoeg, al meer honden gehad met die reactie na een enting.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 23:04

Cemlys schreef:

Vergeet niet dat minstens de helft van die mensen het product ook verkeerd gebruikt. Ook al zeggen en denken ze zelf van niet. Ik verkoop o.a. een middel dat wekelijks gebruikt moet worden (het is natuurlijk), maar mensen doen het dan eens en zeggen na drie weken dat het niet werkt. Nee, niet als je het eens in de 7-10 dagen moet doen en je dat verzaakt. Net zoals dat het opnieuw aangebracht moet worden na zwemmen/wassen en dat de hond dagelijks in het water ligt, maar er niets meer wordt aangebracht. Na drie weken een teek: het product werkt niet. Nee, je past het niet goed toe.

Daarbij snap ik niet dat logisch nadenken mensen niet laat schrikken bij Bravecto. Je stopt landbouwgif in je hond wat er voor minstens(!) drie maand in blijft zitten. Teken en vlooien vallen er acuut dood van neer. Dat klinkt niet echt goed -O- Moge het duidelijk zijn dat ik nooit Bravecto zal gebruiken of aanraden. Of het nou bewezen is of niet.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 23:12

Van mij moet ook niet bewezen worden dat bavecto echt voor de sterfgevallen zorgt, ik zie liever bewijs dat het er NIET voor zorgt.. Anders neem ik persoonlijk het risico echt niet. Zelf als het niet bewezen is, ik zou het mezelf nooit vergeven als er toch wat mis gaat..

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:31

Er is tot nu toe nog geen directe correlatie tussen het gebruik van Bravecto en de sterftegevallen aangetoond.
Hier een link van de KNMvD:
https://www.knmvd.nl/actueel/nieuws/ite ... r-Bravecto
Ik gebruik bravecto overigens al 2 jaar bij mijn Aussie, zonder enige problemen. Ik kan me wel voorstellen dat mensen zich zorgen maken, en mensen die vermoeden dat hun hond ziek is geworden van bravecto adviseer ik dan ook om het advies van de KNMvD op te volgen, zodat hier ook onderzoek naar kan worden gedaan.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:39

Juist ja, bravecto wordt hier dagelijks aan meerdere honden meegegeven en nog nooit een hond met bijwerkingen gezien. Vervolgens gaan "al die honden" (lees: twee voorbeelden waarvan eentje 6 weken na toediening en de ander twee dagen?) dood aan leverfalen en is dat ineens te wijten aan één middel. Zonder sectie. Weer een onzinverhaal van extreem achterdochtige hondenbezitters die het altijd beter weten dan mensen die daadwerkelijk toxicologie/diergeneeskunde/etc hebben gestudeerd.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:49

Ik begrijp echt niet dat er mensen zijn die hun kop in het zand steken... alleen al het googlen van de werkzame stoffen en de werking ervan zou voldoende moeten zijn buiten alle eventuele gevallen om. De dierenarts waar ik voor gewerkt heb verkoopt het om die reden niet en 2 praktijken waar vriendinnen werken ook niet. Waarom: omdat het gewoon niet lang genoeg getest is om te weten wat het aan schade aanricht op de lange termijn. Die is nu ook nog niet duidelijk want daarvoor is het te kort op de markt.

Ik denk persoonlijk ook niet dat bravecto de oorzaak is van problemen maar de druppel die een nog niet opgevallen probleem tot uitbraak doet brengen met alle gevolgen van dien. Plus dat er dan word behandeld met andere medicatie.

Heb eens een bijsluiter van Bravecto onder ogen gehad waarin duidelijk stond alleen gezonde honden en tijdens de behandeling niet behandelen met bepaalde medicatie. Helaas vind ik dat niet meer terug. Hoe wil je weten of je hond gezond blijft en niet behandeld hoeft te worden. In de huidige bijsluiter staat het niet meer.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:07

Ik heb besloten mijn hond de pil gewoon te geven zondag, het is zijn 6e en geen problemen tot nu toe.
Van druppels wordt hij kaal op de plaats waar de druppels komen en dat wordt vuurrood en warm, geen optie dus.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:16

De eigenaren van de beagle willen geen sectie of ander onderzoek over de doodsoorzaak van de hond. Ik vindt het wel erg makkelijk om de bravecto aan te wijzen als de doodsoorzaak. Ik ben zelf tevreden over de bravecto en geef het mijn hond in de zomer.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:32

Ik kan mij herinneren dat jaren geleden er ook een hetze was om een middel wat gegeven werd dmv een pipet. Honden zouden schuimbekkend dood neervallen, achteraf bleek dat ook niet door het middel veroorzaakt te worden maar bleef het verhaal toch rond circuleren.

Vandaag is het dit middel, volgende week weer iets anders. Iemand hoeft tegenwoordig maar iets hard genoeg te gillen op social media en mensen nemen het voor waar aan zonder dat er een degelijk onderzoek (sectie) is gedaan danwel andere harde feiten.

Al met al geloof ik best dat er een hond een x allergisch kan reageren maar dat er na 1 emotioneel bericht op facebook opeens zoveel verhalen als waar worden verkondigd niet :n

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:08

Ik snap de heisa wel, dat komt door het internet...

piedrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:14

Vanochtend stuurde mijn vader dit nieuwsbericht door, eigenlijk was ik heel sceptisch, maar er gaat toch wel even een angstgevoel door me heen.
Ik ben alweer 2x bij de dierenarts geweest met mijn hond vanwege heftige diarree (verder is hij niet ziek), nu inmiddels al 2 weken lang. Eerst diarreeremmers gehad, hielp een klein beetje, daarna op giardia laten testen, dit was negatief, en nu maar weer naar de dierenarts voor verder onderzoek of medicijnen. Dit is ongeveer 1 a 2 dagen na toedienen van de Bravecto begonnen.
Ik ben zelf wetenschapper dus ik ben echt niet van de snelle conclusies, maar ik krijg het er toch benauwd van.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:31

Wat voor een ras heb je? En heeft hij bravecto samen met andere middelen toegediend gekregen? Ik zou een bloedtest doen met de ' kennis ' die je nu hebt (door de berichten op internet)...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:33

roekes schreef:
De eigenaren van de beagle willen geen sectie of ander onderzoek over de doodsoorzaak van de hond. Ik vindt het wel erg makkelijk om de bravecto aan te wijzen als de doodsoorzaak. Ik ben zelf tevreden over de bravecto en geef het mijn hond in de zomer.

dat is wel raar...om geen sectie te willen.Het zal zeker troep zijn net als andere parasitaire middelen,maar om nu steevast te beweren dat de hond daar door dood is gegaan?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:43

Bij mij komt het er absoluut niet in.
Een middel wat een werking heeft van drie maanden in de bloedsomloop, zegt mij genoeg.
En daarnaast kan je mij niet wijsmaken dat de werkzame stoffen helemaal afgebroken zijn door het lichaam om vervolgens weer een nieuwe tablet in te geven.
Daarbij moeten de vlooien en teken eerst bijten willen ze doodgaan en dat moet je toch willen voorkomen.

Wat mij ook opvalt is dat wanneer producten goedgekeurd zijn om in dierenwinkels verkocht te worden, dan zou het volgens de Da geen goed product meer zijn. Of dat het product niet meer afdoende werkt, terwijl ze het zelf altijd verkocht hebben.

piedrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:49

corine1981 schreef:
Wat voor een ras heb je? En heeft hij bravecto samen met andere middelen toegediend gekregen? Ik zou een bloedtest doen met de ' kennis ' die je nu hebt (door de berichten op internet)...

Ik heb een Rottweiler. Staan iig niet bekend als gevoelig ras. Nee geen andere middelen, alleen 2 weken later nog milbemax tegen wormen.
Ik word straks teruggebeld door de dierenarts, ik ben benieuwd wat zij voorstelt, maar een bloedonderzoek lijkt me sowieso wel een goed idee na zo lang diarree.