Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
dees_daan schreef:Wat heeft een dikke portemonnee met vers vlees voeren te maken?
Ik ben minder aan mijn vlees kwijt dan aan een goede brok denk ik. Tijd gaat er dan wel weer in zitten want hier krijgen ze naast de kvv ook vlees dat ik bij de slachterij haal, kip komt van een poelier, wild via de jager en via barfplaats komt er ook nog wel vlees binnen. Alles halen, klaar maken en in de vriezer gooien kost meer tijd dan een zak brokken open trekken maar financieel gezien zit er niet veel verschil in.
Wat het spiervlees betreft, ik haal de rund bij een slachterij, dit word niet gebruikt voor menselijke consumptie, ander spiervlees dat ik los geef is vaak paard of wild, wild word anders weggegooid dus dit is ook niet voor menselijke consumptie. Van de kvv voer ik diersoorten die ook niet veel voor mensen gebruikt worden zoals eend en geit. Als er echt vlees voor menselijke consumptie in zit zou de prijs wel een stuk hoger liggen denk ik. Neemt niet weg dat dat kan gaan gebeuren als iedereen vers gaat voeren en er dus écht extra dieren geslacht moeten gaan worden.
xxCYNNxx schreef:dees_daan schreef:Wat heeft een dikke portemonnee met vers vlees voeren te maken?
Ik ben minder aan mijn vlees kwijt dan aan een goede brok denk ik. Tijd gaat er dan wel weer in zitten want hier krijgen ze naast de kvv ook vlees dat ik bij de slachterij haal, kip komt van een poelier, wild via de jager en via barfplaats komt er ook nog wel vlees binnen. Alles halen, klaar maken en in de vriezer gooien kost meer tijd dan een zak brokken open trekken maar financieel gezien zit er niet veel verschil in.
Wat het spiervlees betreft, ik haal de rund bij een slachterij, dit word niet gebruikt voor menselijke consumptie, ander spiervlees dat ik los geef is vaak paard of wild, wild word anders weggegooid dus dit is ook niet voor menselijke consumptie. Van de kvv voer ik diersoorten die ook niet veel voor mensen gebruikt worden zoals eend en geit. Als er echt vlees voor menselijke consumptie in zit zou de prijs wel een stuk hoger liggen denk ik. Neemt niet weg dat dat kan gaan gebeuren als iedereen vers gaat voeren en er dus écht extra dieren geslacht moeten gaan worden.
Dan lees je niet goed; mijn punt is; als je Bokt als maatstaf neemt dan krijgen alle dieren in Nederland het beste van het beste...ongeacht de kosten...tja of je krijgt de Bokt visie; dan moet je geen dier nemen.
Dit topic net zo; het een na het andere merk wordt opgenoemt (met name de broksoorten) die nu niet bepaald goedkoop zijn...en wordt er gedaan alsof aldi brok zo slecht is dat het onmogelijk is dat honden het er goed op doen.
Tja mijn ouders hadden niet veel geld, dus al onze honden vroeger kregen aldi brok. Nou zal ik zeker niet beweren dat dat kwaliteitsbrokken zijn (daar is tenslotte de prijs ook naar), maar elke hond is stuk voor stuk gezond oud geworden.
We zijn op Bokt blijkbaar zelfs op een punt gekomen waar er laatdunkend over RC wordt gedaan, wat toch echt geen beroerd merk is, maar zelfs daar wordt nu al gedaan alsof het rotzooi is door sommigen.
mijn punt is; op Bokt wordt nogal eens doorgeslagen en lijken diereneigenaren wel een godsvermogen uit te geven om hun paard, hond, vis of kat het duurste van het duurste te geven.......en doe je dat niet, dan ben je volgens veel bokkers geen dier waardig........dat bedoelde ik met die dik gevulde portemonnee en totaal niet in de realiteit staan
Kuggur schreef:Er is geen enkele aanwijzing (laat staan bewijs) dat vers gezonder is of levensduur verlengend vergeleken met wat voor brok dan ook.
Dat dierenartskosten argument is op niets gebaseerd.
Wat betreft het eerder aangehaalde argument van allergie voor granen, natuurlijk, bestaat (er bestaan paarden met gras allergie) maar allergieën voor specifieke dierlijke eiwitten komen veel meer voor onder honden.
Duhelo schreef:Waarom vind IK RC slecht voer:
- er wordt gebruik gemaakt van BHT en BHA als conserveermiddel. Deze middelen zijn in belgie en nederland nog toegelaten in de diervoerderindustrie maar zijn wel kankerverwekkend. (RC geeft daarvan zelf aan dat het gebruik van die stoffen niet erg is, daar honden en katten niet lang genoeg leven om daar volgens hun last van te krijgen.
- Het vleesaandeel is veel te laag, daarnaast is het vleesaandeel van dubieuze oorsprong. Gedehydreerd gevogelte-eiwit? dit kan dus evengoed meel van de pluimen zijn ...
Hiermee komt het er dus ook op neer dat de prijs te duur is voor een beetje gekookte en gemalen mais
- de Prijs, 60 - 100 euro voor een zak van 12 kilo? schandalig, zeker als je kijkt welke kwaliteit je maar krijgt.
Voor mij zijn deze drie redenen al méér dan voldoende om RC af te schrijven (en de meeste reguliere merken)
dees_daan schreef:Maar dat er op bokt meer over gepraat word is toch logisch? Ik praat in ieder geval met mensen om me heen niet over wat zij hun hond/kat/konijn voeren. Met een klein groepje dat zich met voeding bezig houd wel maar over het algemeen gaat het daar niet over. Op bokt heb je meer mensen bij elkaar die zich wel in voeding verdiepen en dus krijg je daar discussies over, niet zo vreemd.
Als jij aldi brokken goed vind voor je hond moet je dat gewoon voeren, mijn ervaring met brokken is dat ze het er minder goed op doen, ze drinken meer, poepen meer en mijn kruising heeft minder last van allergieën op vers.
Daarnaast vinden ze het gewoon echt lekker, ik ben met vers begonnen door mijn vorige herder die brok gewoon eigenlijk niet wilde eten, meerdere brokken geprobeerd maar hij at met tegenzin, met vlees stond hij letterlijk te springen.
Mijn huidige herder gaat af en toe een weekje of langer logeren bij zijn fokster, zij heeft niet zoveel ruimte in de vriezer dus als hij daar is krijgt hij de ene dag vlees en de andere brok, ik vind het geen probleem, als hij weet thuis krijgt hij gewoon weer vers en dat gaat ook prima.
Het zijn vooral de 'brokmensen' die elke keer heel hard moeten roepen dat vers zo slecht is. Nu zelfs wakker dier die zich er mee moet bemoeien en gewoon maar wat roepen want óf en hoeveel dieren er nou extra geslacht worden weten ze niet.
xxCYNNxx schreef:Duhelo schreef:Waarom vind IK RC slecht voer:
- er wordt gebruik gemaakt van BHT en BHA als conserveermiddel. Deze middelen zijn in belgie en nederland nog toegelaten in de diervoerderindustrie maar zijn wel kankerverwekkend. (RC geeft daarvan zelf aan dat het gebruik van die stoffen niet erg is, daar honden en katten niet lang genoeg leven om daar volgens hun last van te krijgen.
- Het vleesaandeel is veel te laag, daarnaast is het vleesaandeel van dubieuze oorsprong. Gedehydreerd gevogelte-eiwit? dit kan dus evengoed meel van de pluimen zijn ...
Hiermee komt het er dus ook op neer dat de prijs te duur is voor een beetje gekookte en gemalen mais
- de Prijs, 60 - 100 euro voor een zak van 12 kilo? schandalig, zeker als je kijkt welke kwaliteit je maar krijgt.
Voor mij zijn deze drie redenen al méér dan voldoende om RC af te schrijven (en de meeste reguliere merken)
Kijk dit is tenminste onderbouwd, ipv maar wat te roepen. Dank je.
En ja ik vind het voer ook belachelijk duur voor wat je ervoor krijgt. Ik koop het dan ook niet, maar vond persoonlijk het te ver gaan om het voer maar af te doen als rotzooi.
Helaas zijn bijna alle broksoorten erg laag in vleesgehalte, meeste is toch voornamelijk granen en groentes. Voor mij ook de reden om naast brok ook kvv te voeren.
Maar de stoffen die je noemt in je eerste reden; zijn dat geen stoffen die zo'n beetje door alle brokmerken gebruikt worden?
Nies_ schreef:Heb je gelijk in, dees_daan. Wat ik wilde zeggen is dat de berekening over hoeveel kilo vlees honden zouden eten als ze allemaal vlees aten niet van toepassing is wanneer je je af vraagt hoeveel dieren er nou echt voor hondenvoer geslacht worden omdat de meeste honden brok eten waar niet heel veel vlees in zit.
Overigens koop ik eigenlijk niets waar heel veel reclame voor gemaakt wordt, blijkbaar is het dan niet goed genoeg om gewoon verkocht te worden.. RC viel bij mij dus eigenlijk al af voor ik wist wat er in zat en dat het eigenlijk maar matig voer is verbaast mij dus ook niet.
Duhelo schreef:Waarom vind IK RC slecht voer:
xxCYNNxx schreef:die taste of the wild en Almo zijn idd niet eens zo duur.....maar die bestel je online ofzo? Dierenwinkel hier heeft het niet in elk geval...laat staan uiteraard supermarkt, maar die hebben sowieso alleen maar merken als pedigree, bonzo, frolic etc.
en Deesdaan; ik bedoelde er alleen maar mee te zeggen; ook buiten Bokt is die kennis prima te vinden, wat dus weer sloeg op de opmerking dat onder bokkers wellicht meer kennis over voeding zat dan onder de gemiddelde persoon...dat was overigens niet door jouw gezegd, maar iemand maakte die opmerking
Wilawander schreef:Duhelo schreef:Waarom vind IK RC slecht voer:
Waar haal je die prijzen wegVoer al jaren RC en betaald voor 12 tot 14kg rond de 45 tot 50 euro. Hond is inmiddels bijna 13 wat je niet zou zeggen en vers wil hij niet eens eten.
Ik zie in d epraktijk meer ellende van vers voeren dan van RC eerlijk gezegd en wij eten zelf ook genoeg rotzooi...