Kater heeft blaasgruis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corinec

Re: Kater heeft blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 23:37

Ik heb ook royal canin urinary voor mijn kat gehad en ik bestelde het altijd online bii Bitiba. Scheelt aanzienlijk in prijs.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 00:03

Royal canine zit nog steeds veel zout in wat slecht is voor blaasgevoelige katten.

Mijn kater die overal gruis van kreeg krijgt nu hills prescription S/D en je hebt ook C/D.
Ene is oplossend om dus het gruis/stenen op te lossen andere onderhoudend.

Het kost wel wat maar ik zweer er echt bij nu.
2 weken ander voer en dan is het weer raak met gruis

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 01:39

zo extreem veel meer dan de normale duurdere voeren is het niet..
je mag immers maar een bepaalde hoeveelheid geven ervan (staat op de verpakking)..

het voer is 'extreem' lekker, veel katten kiezen ervoor om 'mee te eten' en hun eigen eten te laten staan.. gelukkig is dat geen enkel probleem.. voor dragende katten weet ik niet..

ik zou als ik TS was, de dragende kat iedere avond even apart zetten met een bakje volwaardig voor dat ze niet te versmaden vind..

het probleem is namelijk niet het dieetvoer an sich.. daar zit geen medicatie of andere troep in die slecht is voor een dragende moeder, maar bepaalde voedingsmiddelen waar een dragende kat waarschijnlijk net iets meer van nodig heeft.. als het om wat voor reden dan ook afgeraden wordt om het als voer voor een dragende kat te geven.. zou ik persoonlijk absoluut de dragende kat bijvoeren met volwaardig voer dat ze wel mag hebben.

heb hier ervaring met diverse soorten dieetvoeren door de jaren heen.. zodra katten hier de volwassen leeftijd hebben bereikt mogen ze meeeten van de kat met dieetvoer, momenteel staat er nierdieet op het menu.. de 'kittens' (inmiddels anderhalf), krijgen daarnaast iedere avond nog een uurtje etenstijd op gewoon voer voor volwassen gesterliseerde dieren.. mijn middelste kat van 13 wordt niet geschaadt door eventuele tekorten in het dieetvoer, omdat ze zelf ook senior is.

'kittens' blaken van gezondheid, geen tekorten, sterker nog, hyperactief, dus ook qua energetische waarde is het voer meer dan afdoende..

in het verleden ook gezonde katten van 1.5-15 jaar als meeeters gehad op dieetvoer voor plaskaters.. gaat ook prima.

is een paar euro per maand duurder, omdat een zak dieetvoer ten opzichte van gewoon van hetzelfde merk net een paar euro duurder is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 02:28

Het gaat mij niet om de prijs van het voer, dat is het mij waard. Maar ik persoonlijk zie liever meer vleesaandeel in het voer dan wat er in RC zit. Vandaar de Eukanuba. Maar ik heb geprobeerd de poes eukanuba bij te voeren maar omdat ze op 24/7 voer staat wat dus RC is wat natuurlijk veel lekkerder is eet ze dat niet meer :+ ik kan in overleg met de dierenarts natvoer (Pathé aangelengd met water) evt kunnen overleggen, maar het belangrijkste is dat de kristallen verminderen bij Tonic.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 02:33

Sta je open voor een operatie als het probleem blijvend is?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 02:35

lieveli schreef:
Sta je open voor een operatie als het probleem blijvend is?

Als de dierenarts dat als enige optie ziet en hij niet met alleen dieetvoeding het red, uiteraard ;) maar dan moet het echt nodig zijn en wel dat hij gewoon goede kans op gezond leven heeft. Wil het dier geen leidensweg geven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 02:53

Ik vraag het omdat de kater van mijn ouders is ge-het, wat een opluchting voor dat diertje. Al dat voer en dan apart van de anderen, drama.

Oscar van mij heeft het nu 1 keer gehad, staat nu op 1 of ander Zweeds merk, werkt als een trein. Maar als het nog een keer komt laat ik hem opereren. Dieetvoer eet hij echt niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:11

even voor de duidelijkheid,
ge-het in dit geval houd in dat zijn penis verwijderd wordt en een wijdere uitgang gecreerd wordt neem ik aan.. niet 'hetje' van maken als in castreren.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:04

Mijn kater heeft ook een penisamputatie ondergaan (2,5 jaar geleden) omdat hij steeds heel erg verstopt zat. Op dat moment heeft het hem heel goed geholpen, helaas moet hij toch nog steeds op dieetvoer, zodra we hem iets anders geven dan Royal Canin of hills urinevoer of iets erdoor doen gaat het weer mis.

Een penisamputatie wil dus niet altijd zeggen dat je er voor altijd vanaf bent.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 14:05

Dat weet ik :) had mij inderdaad al daar in verdiept en ook al aangegeven bij dierenarts dat als het moet dan moet het.op dit moment was dat nog niet nodig

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:04

Je zou je DA misschien ook eens naar vétoquinol care kunnen vragen? Dat is een pasta tegen blaasgruis, waarbij de kat op z'n eigen voer kan blijven staan.
Ik geef het momenteel aan een van m'n ratten met kristallen in z'n urine. Gaf hem eerst ook speciale RC kattenbrokken, maar aangezien de rest van de ratten er ook van aten en ik het geen fijn rattenvoer vind, nu dus deze pasta aan het proberen. Ben er nog niet zo heel lang mee bezig, dus kan je helaas nog niet zeggen of het resultaat geeft.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 12:11

Had er over gehoord! Dat klinkt ook goed! Laat maar weten over eenvijfde of het nog steeds bevalt!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:17

Onze kater is geopereerd aan blaasgruis. Een relatief simpele ingreep en na 10 dagen was hij helemaal weer de oude. Hij kan weer normaal plassen zonder pijn :)
Bij hem waren het nierstenen die 'gezakt' waren (zonder dat de ureters verstopt zijn geraakt wat een wonder is!).

Helaas hebben wij nog geen passende oplossing gevonden qua voeding aangezien hij nier & darmproblemen heeft, dus de kans bestaat dat ze weer terug komen. We hebben hem nu redelijk stabiel op Royal Canin - renal. Ik lever geregeld urine in ter controle (ook voor nierfunctie).

Typisch om hier meerdere negatieve ervaringen te lezen over Applaws. Dat voerden wij ook destijds toen hij zo ziek is geworden, alleen ik heb die link nooit gelegd.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:25

Dais_ schreef:
Onze kater is geopereerd aan blaasgruis. Een relatief simpele ingreep en na 10 dagen was hij helemaal weer de oude. Hij kan weer normaal plassen zonder pijn :)
Bij hem waren het nierstenen die 'gezakt' waren (zonder dat de ureters verstopt zijn geraakt wat een wonder is!).

Helaas hebben wij nog geen passende oplossing gevonden qua voeding aangezien hij nier & darmproblemen heeft, dus de kans bestaat dat ze weer terug komen. We hebben hem nu redelijk stabiel op Royal Canin - renal. Ik lever geregeld urine in ter controle (ook voor nierfunctie).

Typisch om hier meerdere negatieve ervaringen te lezen over Applaws. Dat voerden wij ook destijds toen hij zo ziek is geworden, alleen ik heb die link nooit gelegd.

Dat zegt natuurlijk erg weinig. Ergens anders lees je het op Whiskas, RC, Pets Place eigen merk. Voer is niet het enige waar dit door ontstaat natuurlijk.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:35

lifaya schreef:
Had er over gehoord! Dat klinkt ook goed! Laat maar weten over eenvijfde of het nog steeds bevalt!

Zal ik doen. Ik geef het dus wel aan een rat, kan dus wel zijn dat hij er anders op reageert dan een kat. De pasta is trouwens wel gewoon voor katten en honden bedoelt. Dus je DA zal er misschien ook wel ervaring mee hebben bij katten. Misschien het overleggen waard, als je ze niet op van die speciale brok wilt hebben.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:36

@ Kiwiwitje, Nee, daar heb je gelijk in :o Een beetje kort door de bocht van mij :o

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:42

Dais_ schreef:
@ Kiwiwitje, Nee, daar heb je gelijk in :o Een beetje kort door de bocht van mij :o

Ik snap het ook wel.. :P Alleen het komt zo ''stom'' over.. :o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:46

Ik had een kater met blaasgruis, helaas aan iets anders overleden en heb ook nog een oude poes van 18, die heeft heel vaak last van een soort spastische blaas gehad, overal kleine plasjes enzenz.
Op een gegeven ogenblik ben ik perfect fit sensitive gaan voeren, inderdaad, gewoon winkel voer en ze deden en doen het er allemaal heel goed op.( natuurlijk ook uitgebreid da onderzoek, allerlei kuren en dieetvoedingen binnen de deur gehad, niets hielp)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:49

bigone schreef:
Ik had een kater met blaasgruis, helaas aan iets anders overleden en heb ook nog een oude poes van 18, die heeft heel vaak last van een soort spastische blaas gehad, overal kleine plasjes enzenz.
Op een gegeven ogenblik ben ik perfect fit sensitive gaan voeren, inderdaad, gewoon winkel voer en ze deden en doen het er allemaal heel goed op.( natuurlijk ook uitgebreid da onderzoek, allerlei kuren en dieetvoedingen binnen de deur gehad, niets hielp)

Dat hadden wij met een poes op whiskas, Blaasgruis gekregen. Dierenarts voer niet willen eten, medicatie ging wel. Uiteindelijk terug op whiskas, ook blikvoer met extra water. En nooit meer gehad. uiteindelijk aan hartkwalen/ouderdom overleden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 19:51

kiwiwitje schreef:
Dais_ schreef:

Dat zegt natuurlijk erg weinig. Ergens anders lees je het op Whiskas, RC, Pets Place eigen merk. Voer is niet het enige waar dit door ontstaat natuurlijk.

Volgens mijn dierenarts destijds werd het vooral veroorzaakt door 'goedkoop' voer omdat daar meer zout/sodium aan toegevoegd zou zijn. Zo veel dat het niet meer goed te filteren was in de nieren, waardoor dus stenen/kristallen ontstonden. Pin me er niet op vast hoor, want weet het niet meer zeker

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 19:54

Heel vroeger had ik twee katers, die kregen tom poes, daar kregen ze dus alle twee gruis van.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:18

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:12

Ik heb even gekeken en applaws is extreem hoog in zijn calcium en fosfor.
Minimaal aanbevolen hoeveelheid per 100g brokjes is 0.59g voor een volwassen kat (1g voor groei of dracht) volgens fediaf, volgens onderstaande folder 0.18g totaal voor een volwassen kat van 4kg.
http://dels.nas.edu/resources/static-as ... _final.pdf

Applaws bevat 2.7% Ca dus dat is bijna 5x zoveel als de minimaal aanbevolen hoeveelheid bij 100g (gemiddeld bevat het voer 1-1.5% Ca). Normaal zou je ook de kcal kunnen gebruiken maar van applaws kan ik geen kcal/kg vinden. Zelfs al moet je er 10-20% minder van geven (45-50g voor een kat van 4kg i.p.v. 55g), dan nog voer je ongeveer dubbel zoveel calcium en fosfor als andere voeren. De folder raadt zelfs nog minder Ca aan dan fediaf, 0.18g terwijl 50g Applaws 1.35g calcium bevat. Dat is dus ruim 7x zo veel en de fosfor wordt in de goede verhouding meegeleverd dus is ook 5 tot ruim 7x zo veel als nodig aanwezig als nodig is. En ook zit er ruim de helft meer eiwit en dus meer risico op ammonium in de urine. Magnesium wordt niet genoemd.

Normaal ben ik voor een hoog eiwitgehalte, nierproblemen worden er niet door veroorzaakt namelijk bij katten. Maar en hoog calcium, en hoog fosfor, en hoog eiwit en waarschijnlijk hoog magnesium (maar 25mg voor een 4kg kat nodig, dus waarschijnlijk aan de hoge kant bij een hoog vleesgehalte in het voer), geeft wel alle factoren die nodig zijn voor blaasgruis. En dan zal het heel vaak niet gebeuren, maar mogelijk toch vaker dan gemiddeld wel op dit voer.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 00:30

Heb idd gehoord achteraf dat Applaws geen geschikt voer is voor onbeperkt. Maar ja dat is achteraf.

Dierenarts zei dat het ook gewoon aanleg kan zijn dat hij blaasgruis heeft helaas.