Huisdierenbelasting: Waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:16

Vind ik ook hoor.
Ik laat mijn hond enkel los als ik daar geen andere mensen mee hinder.
Mocht er iemand aankomen lijn ik hem altijd aan/roep ik hem voor.
Enkel als mensen hier zelf voor open staan, mag hij zijn gang gaan.
En hierin verwacht ik dan alsnog dat hij laag blijft, maar dat doe hij dan ook ( springt absoluut niet tegen je op )

Ik vind niet dat andere mensen last zouden moeten hebben van mijn hond.
Anderzijds vind ik ook dat anderen geen last hoeven te hebben van andermans kind, of kat, maar goed, dat is natuurlijk ook weer een aparte discussie.

Als er hier betere voorzieningen waren had ik ook niet echt geklaagd over het feit dat we daarvoor moeten betalen.
Helaas is dat er gewoon erg weinig :(
Geen prullenbakken/zakjes/fatsoenlijke losloopgebieden in de buurt etc.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:41

tamary schreef:
Lennox schreef:
Er wordt al sinds de Middeleeuwen hondenbelasting geheven, toen nog een vorm van transportbelasting (hondenkar). In de wet staat dat die belasting geheven mag worden (kattenbelasting dus niet), het schrijft niet voor waar het geld aan uitgegeven mag worden. Gemeenten mogen dus zelf weten waar ze dat geld al dan niet aan uitgeven. Het is stik ouderwets en wat mij betreft mag het ook afgeschaft worden. Er zijn gelukkig al steeds meer gemeenten die daar net zo over denken. Volgens mij wordt het ook alleen binnen de bebouwde kom belast, niet als je daarbuiten woont.

Dus een heel oude belasting die nu anders begrepen wordt. Echter vanuit het belasten van honden ivm arbeid bekeken (levert nl winst op voor de eigenaar) is deze belasting begrijpelijk. Daarmee is net zo begrijpelijk dat je de katten met als taak muizen en rattenbestrijding wat voornamelijk voor het algemeen nut niet belast. Overheid had er nl geen kosten aan en door de bevolking er ook niet voor te belasten waren er katten zat om de gezondheidsrisico's die bij muizen en ratten bij mensen horen binnen de perken te houden.

Vanuit historisch oogpunt dus geheel begrijpelijk waarom de hond wel en de kat niet belast werd. Dat de functie van beide dieren inmiddels geheel anders is veranderd niks aan waarom de mogelijkheid destijds ontstaan is. Je kan enkel vragen stellen bij het van toepassing zijn van de hondenbelasting aangezien de hondenkar al heel wat jaartjes verboden is.

Precies! Maar omdat deze vorm van belasting in de grondwet is opgenomen mag hij geïnd worden. En als je het mag innen dan doe je dat dus ook want het spekt je kas zal de gedachtegang zijn. Zeker in gemeenten waar ook nog gehandhaafd wordt op de hondenbelasting zal het bedrag waarschijnlijk hoger zijn want die handhavers moeten toch ook ergens van betaald worden. Eigenlijk zou je het betalen van de hondenbelasting dus los moeten zien van het houden van een hond want het gaat inderdaad de algemene middelen pot in, maar ja leg een niet hondenbezitter maar eens uit dat hij hondenbelasting moet betalen hahaha. In de meeste gevallen wordt het geld van het innen van de hondenbelasting echt niet voor "de Hond" ingezet. Er zijn gewoon gemeenten die er een beter beleid op na houden voor wat betreft hun ruimtelijke ordening en gebiedsontwikkeling, dat is toch echt weer een andere pot met geld dan die van de algemene middelen.

AmyJamess

Re: Huisdierenbelasting: Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:48

Wat ik mij nu afvraag, er worden in verschillende steden, verschillende bedragen gevraagt voor honden belasting. De ene stad betaal je niks of maar weinig en de andere stad betaal je over de 100.
Maar waar basseren ze die bedragen op?
Sommige bedragen mogen van mij wel omlaag als ik lees dat daar niks mee gedaan word kwa strontbakken losloopveldjes etc.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:05

Wij hebben vorig jaar zo'n controle van de hondenbelasting gehad. Veel stelt het niet voor: meneer keek over het hek de tuin in, zei 'nog steeds 1 hond zie ik.' Voerde iets in op een tablet en weg. Nu hebben wij 1 hond en betalen daar netjes voor, maar er hadden nog wel 6 honden in huis kunnen zitten.

Hier betaal je voor 1 hond 30,65 euro bij 2 of meer 40,90 euro. Vanuit de gemeente zijn er niet veel voorzieningen, ik ken 1 hondenspeeltuin en geen echte losloopgebieden. Wij wonen tegenover een bos dat particulier wordt onderhouden en dit is wel een losloopgebied (mits de hond onder appel staat :') ) met wat prullenbakken.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:06

Depende schreef:
Wij hebben vorig jaar zo'n controle van de hondenbelasting gehad. Veel stelt het niet voor: meneer keek over het hek de tuin in, zei 'nog steeds 1 hond zie ik.' Voerde iets in op een tablet en weg. Nu hebben wij 1 hond en betalen daar netjes voor, maar er hadden nog wel 6 honden in huis kunnen zitten.

Hier betaal je voor 1 hond 30,65 euro bij 2 of meer 40,90 euro. Vanuit de gemeente zijn er niet veel voorzieningen, ik ken 1 hondenspeeltuin en geen echte losloopgebieden. Wij wonen tegenover een bos dat particulier wordt onderhouden en dit is wel een losloopgebied (mits de hond onder appel staat :') ) met wat prullenbakken.

Wow.. Wij betalen hier voor een hond rond de 100 euro..

Raar he dat het per gemeente zo verschilt..
En waarom een 2e hond duurder zou moeten zijn.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:07

Ik betaal bijna 200 euro per jaar voor twee honden en ik moet zeggen dat ik dit niet graag betaal voor wat ik nu terug krijg.
Binnen de bebouwde kom is een aanlijngebod, behalve op aangewezen honden-uitlaat-plaatsen, de zgn HUP's. Die plaatsen zijn zo slecht gekozen dat hier in de buurt er niemand zijn hond los durft te laten. Ligging aan een drukke weg (voormalige autoboulevard waar nu vooral louche autobedrijven gevestigd zijn), waar 50 gereden mag worden, maar daar wordt niet op gehandhaafd. Het veld heeft best potentie om een fijn uitlaatveld te zijn: grotendeels is deze omgeven door een haag, maar de op en afgangen zijn niet afgesloten, een 3-tal hekje plaatsen en 1 groot hek voor de schoonmaak machine en het veld is veilig. Honden kunnen leuk spelen de de bazen hebben meer contact met elkaar en er is meer toezicht in de wijk.

Dit heb ik al eens aan de gemeente voorgesteld, maar dat kan niet; te duur want te weinig honden in de buurt en het gebied zou in 2007 al op de schop gaan dus het zou weggegooid geld zijn. Nu 10 jaar later, door de kredietcrisis en geen vraag naar huizen, staan de bedrijfspanden leeg, hebben steeds wisselende huurders en liggen bouwterreinen braak.

Wel krijgen we een brief vol dreigementen over de opruimplicht: geen zakje mee boete 95 euro. Loop je met je hond aan de lijn langs een speelplaats en zet hij per ongeluk een poot op het gras, boete 95 euro.
Tot vorig jaar mocht je uitwerpselen tussen struiken van de grote plantsoenen laten liggen, nu moet je opruimen, doe je dat niet boete 95 euro.
De regels worden dus flink aangescherpt, de hondenbelasting gaat jaarlijks omhoog en de voorzieningen zijn benedenmaats.

Ik zou best iets meer willen betalen voor goede en veilige voorzieningen. En ja, dat zou dan ook voor katten die buiten (de eigen tuin) komen moeten gelden, gewoon een halsbandje met penning eraan o.i.d. Geen penning, dan mee naar het asiel en tegen een boete af te halen.

Een belastingpenning voor honden zou ook geen slecht idee zijn trouwens, dan zie je meteen welke buren hun hond niet aangegeven hebben. Als iedereen zijn hond aan zou geven zou het per hond niet zo duur moeten zijn en is er meer geld voor betere voorzieningen.

Maar volgens mij is de hondenbelasting een sluitpost op de begroting van veel gemeentes en de hondenbezitter en leuke melkkoe.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:19

nikilover schreef:
Depende schreef:

Wow.. Wij betalen hier voor een hond rond de 100 euro..

Raar he dat het per gemeente zo verschilt..
En waarom een 2e hond duurder zou moeten zijn.

Staat er niet heel duidelijk, maar die 40 euro is voor beide honden. Het maakt dan niet uit of je er 2 of 5 hebt het is altijd 40 euro. Als je als kennel geregistreerd bent betaal je 70 euro. Onze gemeente is heel schappelijk op dit vlak blijkbaar.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:33

tiwi1969 schreef:
Ik betaal bijna 200 euro per jaar voor twee honden en ik moet zeggen dat ik dit niet graag betaal voor wat ik nu terug krijg.
Binnen de bebouwde kom is een aanlijngebod, behalve op aangewezen honden-uitlaat-plaatsen, de zgn HUP's. Die plaatsen zijn zo slecht gekozen dat hier in de buurt er niemand zijn hond los durft te laten. Ligging aan een drukke weg (voormalige autoboulevard waar nu vooral louche autobedrijven gevestigd zijn), waar 50 gereden mag worden, maar daar wordt niet op gehandhaafd. Het veld heeft best potentie om een fijn uitlaatveld te zijn: grotendeels is deze omgeven door een haag, maar de op en afgangen zijn niet afgesloten, een 3-tal hekje plaatsen en 1 groot hek voor de schoonmaak machine en het veld is veilig. Honden kunnen leuk spelen de de bazen hebben meer contact met elkaar en er is meer toezicht in de wijk.

Dit heb ik al eens aan de gemeente voorgesteld, maar dat kan niet; te duur want te weinig honden in de buurt en het gebied zou in 2007 al op de schop gaan dus het zou weggegooid geld zijn. Nu 10 jaar later, door de kredietcrisis en geen vraag naar huizen, staan de bedrijfspanden leeg, hebben steeds wisselende huurders en liggen bouwterreinen braak.

Wel krijgen we een brief vol dreigementen over de opruimplicht: geen zakje mee boete 95 euro. Loop je met je hond aan de lijn langs een speelplaats en zet hij per ongeluk een poot op het gras, boete 95 euro.
Tot vorig jaar mocht je uitwerpselen tussen struiken van de grote plantsoenen laten liggen, nu moet je opruimen, doe je dat niet boete 95 euro.
De regels worden dus flink aangescherpt, de hondenbelasting gaat jaarlijks omhoog en de voorzieningen zijn benedenmaats.

Ik zou best iets meer willen betalen voor goede en veilige voorzieningen. En ja, dat zou dan ook voor katten die buiten (de eigen tuin) komen moeten gelden, gewoon een halsbandje met penning eraan o.i.d. Geen penning, dan mee naar het asiel en tegen een boete af te halen.

Een belastingpenning voor honden zou ook geen slecht idee zijn trouwens, dan zie je meteen welke buren hun hond niet aangegeven hebben. Als iedereen zijn hond aan zou geven zou het per hond niet zo duur moeten zijn en is er meer geld voor betere voorzieningen.

Maar volgens mij is de hondenbelasting een sluitpost op de begroting van veel gemeentes en de hondenbezitter en leuke melkkoe.

Wat mensen blijkbaar nog steeds niet begrijpen is dat het helemaal geen kwestie is van: ik betaal hondenbelasting, dus ik wil hondenvoorzieningen terug.
Zo is het nou eenmaal niet en zo werkt het nou eenmaal niet.

Je betaalt geen hondenbelasting zodat de gemeente voorzieningen kan treffen (al zou ze dat in deze tijden wel netjes staan) je betaalt belasting omdat dit 200 jaar geleden begonnen is als vervoersbelasting. Zoals op de vorige pagina uitgebreid en duidelijk beschreven staat.

In die context is 'kattenbelasting' ook een belachelijk iets.

Stel ze stellen wél een 'kattenbelasting' in. Hoelang denken jullie dat het duurt voor er een paardenbelasting is? Er is in gemeentes nu al veel te doen over paarden(poep)overlast!

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:41

Tja alles leuk en aardig, maar de reden waar die belasting 200 jaar geleden voor is ingevoerd, is nu dus totaal achterhaald. Met dat in het achterhoofd zou hondenbelasting dus al helemaal afgeschaft moeten worden }:0 overgrote deel van de honden mág zelfs niet als trekhond gebruikt worden

Maar ja, dan lopen gemeentes inkomsten mis....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:54

Dat klopt helemaal.

Als gemeentes er wel voorzieningen voor zouden treffen en dit ook goed zouden communiceren zou er volgens mij ook veel meer draagvlak zijn voor het betalen van de belasting.

Maarja... gemeentes...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:37

Hier is het voor de eerste hond € 55.45 tweede hond € 97.70 extra, derde en volgende hond € 147.35

Ik ben wel goed maar niet gek. Mijn hond loopt op mijn erf en komt er niet heel vaak buiten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:43

Hondenbelasting hier is best hoog. Ik betaal voor twee honden 175 euro, wel gratis poepzakjes (af te halen bij gemeentehuis) maar opruimplicht maar geen uitlaatvelden. Ook geen poepruimen vanuit de gemeente. Beperkt aantal losloop gebieden en die er zijn van de gemeente zelf en niet waterschap lopen langs drukke weg of bij een rondweg door een wijk of niet te bereiken vanwege dikke blubber altijd.
Ik ken genoeg gemeentes waar je niets betaald voor dezelfde "service"

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:49

Hier is het niet duur. 30,05 om precies te zijn. Maar blijf het onzin vinden. Het enige wat ik hier in de gemeente ken is een hondentoilet van wat zou het zijn misschien 1 bij 2 meter. Als ze voor die paar meter zoveel geld moeten vangen van de hele gemeente. Daarnaast is het voor de meeste mensen ook niet praktisch want zou je vanuit het dorp waar ik woon gebruik van willen maken zou je er al met de fiets/auto naar toe moeten. Dus eigenlijk zijn er niet veel mensen die er ook echt wat aan hebben.