tiwi1969 schreef:Ik betaal bijna 200 euro per jaar voor twee honden en ik moet zeggen dat ik dit niet graag betaal voor wat ik nu terug krijg.
Binnen de bebouwde kom is een aanlijngebod, behalve op aangewezen honden-uitlaat-plaatsen, de zgn HUP's. Die plaatsen zijn zo slecht gekozen dat hier in de buurt er niemand zijn hond los durft te laten. Ligging aan een drukke weg (voormalige autoboulevard waar nu vooral louche autobedrijven gevestigd zijn), waar 50 gereden mag worden, maar daar wordt niet op gehandhaafd. Het veld heeft best potentie om een fijn uitlaatveld te zijn: grotendeels is deze omgeven door een haag, maar de op en afgangen zijn niet afgesloten, een 3-tal hekje plaatsen en 1 groot hek voor de schoonmaak machine en het veld is veilig. Honden kunnen leuk spelen de de bazen hebben meer contact met elkaar en er is meer toezicht in de wijk.
Dit heb ik al eens aan de gemeente voorgesteld, maar dat kan niet; te duur want te weinig honden in de buurt en het gebied zou in 2007 al op de schop gaan dus het zou weggegooid geld zijn. Nu 10 jaar later, door de kredietcrisis en geen vraag naar huizen, staan de bedrijfspanden leeg, hebben steeds wisselende huurders en liggen bouwterreinen braak.
Wel krijgen we een brief vol dreigementen over de opruimplicht: geen zakje mee boete 95 euro. Loop je met je hond aan de lijn langs een speelplaats en zet hij per ongeluk een poot op het gras, boete 95 euro.
Tot vorig jaar mocht je uitwerpselen tussen struiken van de grote plantsoenen laten liggen, nu moet je opruimen, doe je dat niet boete 95 euro.
De regels worden dus flink aangescherpt, de hondenbelasting gaat jaarlijks omhoog en de voorzieningen zijn benedenmaats.
Ik zou best iets meer willen betalen voor goede en veilige voorzieningen. En ja, dat zou dan ook voor katten die buiten (de eigen tuin) komen moeten gelden, gewoon een halsbandje met penning eraan o.i.d. Geen penning, dan mee naar het asiel en tegen een boete af te halen.
Een belastingpenning voor honden zou ook geen slecht idee zijn trouwens, dan zie je meteen welke buren hun hond niet aangegeven hebben. Als iedereen zijn hond aan zou geven zou het per hond niet zo duur moeten zijn en is er meer geld voor betere voorzieningen.
Maar volgens mij is de hondenbelasting een sluitpost op de begroting van veel gemeentes en de hondenbezitter en leuke melkkoe.
Wat mensen blijkbaar nog steeds niet begrijpen is dat het helemaal geen kwestie is van: ik betaal hondenbelasting, dus ik wil hondenvoorzieningen terug.
Zo is het nou eenmaal niet en zo werkt het nou eenmaal niet.
Je betaalt geen hondenbelasting zodat de gemeente voorzieningen kan treffen (al zou ze dat in deze tijden wel netjes staan) je betaalt belasting omdat dit 200 jaar geleden begonnen is als vervoersbelasting. Zoals op de vorige pagina uitgebreid en duidelijk beschreven staat.
In die context is 'kattenbelasting' ook een belachelijk iets.
Stel ze stellen wél een 'kattenbelasting' in. Hoelang denken jullie dat het duurt voor er een paardenbelasting is? Er is in gemeentes nu al veel te doen over paarden(poep)overlast!