Welk soort vogel is onze kippenmoordenaar ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 11:34

Ik denk buizerd. Heb ik ook helaas last van gehad. Mijn hond haat die beesten. Gaat in blaf modus als hij er een ziet

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Welk soort vogel is onze kippenmoordenaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 12:05

Een jonge Kiekendief zou eventueel ook nog kunnen.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 12:09

Volgens mij is het een havik, als je kijkt naar de kleur, soort strepen in en lengte van de staart. Daarnaast ook hoe hoog hij op zijn poten staat
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door WildDreams op 25-09-16 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 12:10

wat je kan doen is je ren overspannen met zo'n haas waarmee ze bomen overtrekken om te voorkomen dat vogels bv de kersen 'stelen'.
kost niet veel,is licht en gaat vlug.

anders met zo'n visdraad een web maken over de ren.
(wat ze vaak doen boven vijvers om reigers ed weg te houden)

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 12:14

tengeltje11 schreef:
wat je kan doen is je ren overspannen met zo'n haas waarmee ze bomen overtrekken om te voorkomen dat vogels bv de kersen 'stelen'.
kost niet veel,is licht en gaat vlug.

anders met zo'n visdraad een web maken over de ren.
(wat ze vaak doen boven vijvers om reigers ed weg te houden)

Helaas is is onze weide tegroot voor een net.
Weide is ongeveer 40 bij 30..

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 12:36

Dit is een Europese havik.
Groffe poten. Korte vleugels. Sperwer is veel kleiner met dunne poten.
Slechtvalk pakt geen kippen en is lang en Klein gebouwd.
Werk zelf met een havik.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 12:44

Een jonge buizerd heeft geen gele snavel maar een zwarte.
Een sperwer is meer grijs en niet zo heel groot.
Denk ook een havik, voldoet heet meeste aan de beschrijving.
Buitenverblijft overkappen zou voldoende moeten zijn om roofvogels buiten te houden.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 13:06

Wij hebben bij ons in de tuin regelmatig de sperwer en soms ook de havik.

Hieronder de havik met onze haan |( . Deze worden 50 tot 65cm groot (spanwijdte 95 tot 120cm).

Afbeelding

En hier de Sperwer. Deze wordt tussen de 29 en 41cm (spanwijdte 60 tot 80cm). Zijn echt extreem wendbaar, schiet hier tussen de struiken door achter de mussen aan. Er heeft er ook wel eens 1 een duif gepakt in de tuin. Maar groter dan dat pakken ze volgens mij niet. Ze kunnen er niet mee wegkomen namelijk, is te zwaar.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 13:20

Havik inderdaad, zonde van je kippen. Kan je ze niet op een kleiner gedeelte laten lopen en daar een ren maken?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 13:36

Aan de foto te zien lijkt het een Havik maar ik weet helaas uit ervaring dat de Buizerd graag Zijdehoentjes eet.. De kippen weg doen of een volledig beschutte uitloop geven zijn de enige oplossingen want de kans dat hij terug komt is groot.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 13:45

Hebben je kippen wel voldoende schuilmogelijkheden om weg te duiken voor de vogel? Als het een open vlakte is van 30 bij 40 dan kan een roofvogel ze heel makkelijk pakken. Als je geen struiken of bomen hebt waar ze tussen of onder kunnen komen. Dan hou je geen kip over. Je kan ook platen schuin neer zetten tot aan de grond hier en daar zodat ze weg kunnen komen en zich kunnen verstoppen. Dan hoef je het niet af te dekken met een net.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 13:47

Ook tussen stuiken en bomen kunnen roofvogels er prima bij. Zie de foto hierboven van de havik met onze haan. Sperwers kunnen ook zeer goed jagen tussen struiken en bomen (al grijpen die niet zo snel grotere dieren zoals kippen). Buizerds zitten meer aan open gebieden, dat wel.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 13:48

LZP -> BB.

Dit topic hoort op Beestenboel thuis, vandaar dat ik het verplaats.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 13:53

Een zwarte wouw?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:24

Wat off topic, maar deze vogel is géén kippen "moordenaar".

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 15:44

Kuggur schreef:

Nadat wij ondertussen nog maar 1 kip en een haan over hebben van de 20 kippen die we hadden vindt ik de term moordenaar wel op zn plaats..

Tuurlijk moet dat beest ook eten maar dat is zijn zorg.
Ik vindt hem een moordenaar

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 15:46

tjady schreef:
Hebben je kippen wel voldoende schuilmogelijkheden om weg te duiken voor de vogel? Als het een open vlakte is van 30 bij 40 dan kan een roofvogel ze heel makkelijk pakken. Als je geen struiken of bomen hebt waar ze tussen of onder kunnen komen. Dan hou je geen kip over. Je kan ook platen schuin neer zetten tot aan de grond hier en daar zodat ze weg kunnen komen en zich kunnen verstoppen. Dan hoef je het niet af te dekken met een net.

Het is indd een openvlakte met een tuinhuisje als schuilplaats.
We hebben al 20 jaar kippen en het is altijd goed gegaan, vandaar dat we er nooit iets aan gedaan hebben.
De kuikens waren gelukkig zo slim om in het hoge gras te schuilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:44

Het is inderdaad zijn zorg om eten te vinden maar door je kippen onbeschermd rond te laten loop help je hem daar gewoon bij.
het zijn geen moordenaars, die heb je alleen onder de mensen, hij moet ook gewoon eten en als je je kippen graag wil houden zou ik maatregelen nemen want nu hij weet dat er bij jou lekkere kippetjes rondlopen zal hij vast terug komen.
We hebben het nu wel over hem trouwens maar vrouwelijke haviken zijn een stuk groter dan de mannen, het zou mij dan ook niks verbazen dat dit een vrouw is aangezien je zegt dat deze vogel zo groot is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:53

Ik denk zeker een havik.

Maar geen moordenaars in de dierenwereld? Vossen en katten 'moorden' ook regelmatig voor de fun. Bij ons hele kippenrennen in de buurt vermoord voor een "speelse" vos zonder dat er ooit een opgegeten werd. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:04

Ik hoop dat mensen toch wel snappen dat een roofdier geen moordenaar is, dieren doden niet voor de lol, dat er niet altijd gegeten word kan wel kloppen want ze worden nogal eens verstoord. Maar een roofdier moordenaar noemen omdat er een paar kippen zijn gedood? Dan zijn wij ook moordenaars want hoeveel vlees heb jij de laatste tijd gegeten? Jij hebt ook geen vlees nodig dus ben je ook een moordenaar, en de vegetariër met een leren riem, zadel of schoenen ook want die heb je ook niet nodig. En wij kunnen nog redeneren, zij handelen uit instinct en eten om te overleven. Wil je niet dat dat door middel van jou dieren gebeurd dan moet je zorgen dat ze er niet bij kunnen komen, zo simpel is het gewoon..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:17

Ik ben het met Tessa eens, dit is een havik.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:21

Kuggur schreef:

Inderdaad, deze vogel doet gewoon wat de natuur ingeeft, hij verdient zijn eten niet met werken voor een uitzendbureau als administratief medewerkster.

Wil je je kippen heel houden, helpt alleen een dak op je ren zetten.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 20:33

Zoolgangster schreef:
Kuggur schreef:

Inderdaad, deze vogel doet gewoon wat de natuur ingeeft, hij verdient zijn eten niet met werken voor een uitzendbureau als administratief medewerkster.

Wil je je kippen heel houden, helpt alleen een dak op je ren zetten.

Ren ?
Weide van ongeveer 30 bij 40.
Geen optie dus.
Denk dat we de kippen maar weg doen.

En ik vind hem wel een moordenaar.
Een vos maakt de kip tenminste meteen dood daar kan ik nog mee leven.
Deze kip leefde nog, krijste het uit toen ik haar oppakte en de ingewanden hongen eruit.
Nee dankje dat hoef ik niet nog een keer mee te maken..

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:39

Wat zonde van je kippen zeg, vreselijk als je je kip zo moet vinden, natuur kan heel wreed zijn. Maar wat een prachtige vogels komen hier voorbij. Weet uit ervaring dat een buizerd zeker wel kippen aanvalt. Onze kippen zijn zeker geen kleintjes(Orpingtons), maar ook bij ons hebben we slachtoffers gehad door een buizerd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:42

@TS, Vermoedelijk is een kip lastiger dood te maken dan een kleiner vogeltje... ik heb zelf gezien dat haviken kleine vogeltjes vangen, en meteen doodmaken.
Is inderdaad gruwelijk dat je kip niet meteen doodging, en als het mij overkwam dat 1 van mijn dieren zo werd toegetakeld, zou ik er alles aan doen om herhaling te voorkomen. Je loopt risico dat de vogel terugkomt, of hij moet heel erg geschrokken zijn van jullie en het daarom niet meer aandurven.

Heel, heel misschien kan een hond helpen afschrikken, als je echt je uitloop niet kunt veranderen.