Gehandicapten uit Showsport honden geweerd

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 11:37

Eert en vooral kan ik die maatregel ook niet begrijpen. Iedereen maar dan ook iedereen heeft het recht om zijn hobby uit te voeren. Als de ringen te klein zijn moeten ze groter worden gemaakt. Een medemens weren is gewoonweg geen optie. Hopelijk herbekijken ze deze beslissing want dit is inderdaad pure discriminatie.

Zo te lezen is het heel chaotisch wanneer je op je beurt moet wachten in de showsport. Kan hier niet iets aan gedaan worden? Bijvoorbeeld een plaats waar enkel deelnemers met hun honden mogen komen. In de paardensport is dit toch ook zo?

xSCWx schreef:
Bericht op FB van eigenaresse overleden hond:
[...] Dus aub handlers en rashondenfokkers die shows lopen en bezoeken, kijk eens niet alleen naar je eigen hond maar houd ook eens de rest in de gaten. Deze dame wist dat mijn hond er zat omdat ik haar gewaarschuwd had, maar reed toch door!! Als ik haar ooit nog tegenkom dan is ze nog niet jarig! Ongelukken kunnen gebeuren, maar niet zo. Ik ging naar show om een leuke dag te hebben en om hem dan in zo'n drama te zien eindigen kan ik nog steeds niet bevatten!!
Bron: http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2015 ... nshow-goes
Wist die dame echt dat die hond daar zat? Waren er getuigen? Indien die vrouw kwaadwillig en bewust van wat ze deed over de staart van die hond reed mag dit wat mij betreft gevolgen hebben voor haar (bv.: een beschuldiging/veroordeling voor dierenmishandeling).

xSCWx

Berichten: 7088
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Gehandicapten uit Showsport honden geweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 11:41

Zijn jullie wel eens bij een tentoonstelling geweest? Sommige looppaden zijn echt heel krap en kan je maar net aan met 2 personen doorheen.
Waarom dan niet meer ruimte overlaten in de paden?! Zou ik denken in ieder geval. Maar dat zal een geldkwestie zijn, hoe meer ringen, hoe meer deelnemers, hoe meer inkomsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 13:13

Mizora schreef:
Op de staart van één van onze honden is al een heel aantal keer gestaan. Hij draagt naar evenementen daarom meestal een reflecterend hesje. Hij is nu eenmaal klein, klinkergrijs met een rattenstaat met lange haren, maar dunbehaard. Hij vindt meegaan leuk, maar die staart is wel een dingetje. Al die keren waren het echter goed te voet zijnde mensen die niet oplette waar ze hun voeten lieten.


Kortom, het kan bij iedereen gebeuren dus het veiligst is om dan de honden zelf maar te weren van de shows.

dalmarieke

Berichten: 677
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 13:42

Monica72 schreef:
Azmay schreef:
Wat belachelijk..

Zouden ze de gehandicapte rashonden (die wel volgens rasstandaard gefokt zijn) ook gaan weren? ~~}>


Ja een hond die niet voldoet aan de rasstandaard word afgekeurd bijv,


Ik heb een hond met stamboom kwa type en bouw een schitterende hond maar er is een deel van haar staart geamputeerd (kapot geslagen met kwispelen) en nu voldoet ze dus niet meer aan de standaard waardoor ik met haar niet op shows mag verschijnen ook wanneer ik haar voor aankeuring zou willen doen kan ik het mooi schudden want ze voldoet niet meer aan de rasstandaard.


Met een medischeverklaring erbij mag dit gewoon hoor.
Juist het illegale couperen.willen ze tegengaan

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 13:45

@Dees-Daan, dat zou zelfs afgezien van dit besluit een hele goede zaak zijn.... }>

Zoolgangster

Berichten: 9757
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:30

Kuggur schreef:
Ik heb enige kennis van anatomie en neurologie, en kan er met mijn hoofd niet bij hoe een zenuwbeschadiging in de staart een blaasspasme kan veroorzaken.


Een staart is een verlenging van de wervelkolom, en de wervelkom is dat ding waar alle belangrijke zenuwen doorheen lopen, dus komt er met flink geweld druk op de staart, kan dat zomaar een flinke ruk aan de zenuwen geven die in de buurt zitten, de zenuwen die naar de blaas lopen bijvoorbeeld.
Dus ja, het kan.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:46

lieveli schreef:
Ik lees alleen gemotoriseerde voertuigen? Dus geen rolstoelen of krukken, of lees ik verkeerd?


Ze hebben het verbod al aangepast toen dit besluit een vlucht over internet nam. In eerste instantie mochten alle hulpmiddelen niet meer.

Het zal druk zijn en smal bij dergelijke evenementen, reden te meer om het aan te passen. Voor de veiligheid van mens en dier en daarbij vergroot je de toeganklijkheid ook nog eens. We moeten er in NL eens vanaf dat het normaal is dat je met je hulpmiddel ergens niet (zonder hulp) naartoe kunt. De norm zou moeten zijn dat het voor iedereen veilig toegankelijk is. Maar helaas vinden heel veel mensen het nog de normaalste zaak van de wereld dat dit op veel plekken niet het geval is.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Gehandicapten uit Showsport honden geweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:59

Het is toch voor showhonden in de ring? Ja, dan begrijp ik het wel natuurlijk. Je wilt al die prachtige supergezonde honden en hun baasjes toch alstublieft zien zonder afwijkingen in de omgeving? Dat doet ook afbreuk aan het plaatje, mensen die niet kunnen lopen. Tel daarbij op dat het erg krapjes bij dichtjes is en het verbod is volkomen gerechtvaardigd.