Leuk (klein) weidedier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 00:49

Ik wil er wel even op wijzen dat een varkentje 15 jaar kan worden.
Bezint dus eer je er aan begint, er worden er al zat gedumpd |(

Aangezien TS geen ervaring heeft zou ik niet gelijk met een varken beginnen maar met bv een Ouessant schaapje en dan 2 .
Die houden zo'n stukje mooi kort.

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 01:24

Iedereen bedankt voor de reacties, heel fijn! :j

Eliana

Re: Leuk (klein) weidedier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 07:09

Namens mij als ts bedankt voor alle reacties, zit er nu aan te denken om halverwege de tuin een ren te maken voor mijn huidige dwergkonijntjes met daar krielkipjes bij.
Achterin de tuin dan een stuk van ongeveer 30 bij 5,75 met een koppel vlaamse reuzen en iig kipjes van red een legkip.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:00

Een hele andere optie die ik persoonlijk erg gaaf zou vinden... De griekse landschildpad. Worden wel oud en hebben wat behoeftes waar je aan moet voldoen maar misschien wel heel interessant.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:51

Dieren combineren is altijd moeilijk. Als je er cavia's bij wilt zetten dan moet je zorgen dat beide een aparte voerplek hebben. Want op lange termijn is caviavoer niet goed voor konijnen en in konijnenvoer zit geen vitamine C wat cavia's wel nodig hebben (maken dit niet zelf aan).

Geiten bij konijnen is ook niet zo'n goed idee. Op de kinderboerderij hadden we aangrenzend aan de geitenweide de konijnenweide en de geit vind de vacht van het konijn erg lekker. Als het konijn lag te dutten langs het gaas trok ze gewoon een pluk haren eruit en at die op.
Ook kan een geit makkelijk een konijn pletten als die erop 'beukt'. Ook zonder hoorns.

Varkens lijkt me ook niet zo'n strak plan. Die wroeten namelijk veel en zullen de hele weide gaan omwroeten. Voor de konijnen wordt het dan een modderpoel, wat niet goed is voor hun. En daarbij zijn varkens ook vaak wel vleeseters. Als je er eentje neemt die konijnen lekker vind...

Kippen zou eventueel wel kunnen, maar je moet goed opletten dat ze niet in de ogen van de konijnen gaan pikken. Al komt dat niet zo heel veel voor, maar toch :)

Eenden zou ik niet nemen, die hebben een vijvertje nodig. En de kans dat je konijn in de vijver terecht komt.... nu kunnen ze wel zwemmen, maar ze moeten er natuurlijk ook uit komen. En dat is vaak het probleem.

Dus denk dat de veiligste optie kippen zouden zijn.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:05

Eigenlijk word ik een beetje pissig om de onzin die er over varkens verteld worden.Overigens geef ik de ts gelijk en heeft ze een leuk plan en hoeft er van mij niemand een varken te nemen ,liever niet want er worden er al genoeg weg gedaan.

Maar als je iemand raad geeft vertel dan wel wat waar is en roep niet uit het luchtledige maar wat.
Varkens die konijnen eten,sorry dat is bullshit even als dat een schaap makkelijker is als een varken.

je hebt diverse varkensrassen van klein tot groot en van die idd je grond omwoelen tot die je gras mooi laten staan.

Voor kippen die konijenogen uitpikken :roll: zou ik dus niet bang zijn.Eerder van konijnen die kippen dekken.Maar de ts heeft zodanig ruim stuk dat dieren meestal elkaar wel met rust laten.Alleen zie dat je omheining diep genoeg in d egrond steekt,anders ben je zoje konijnen kwijt.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:03

Misschien dat jou varkens het nog nooit gedaan hebben, maar ik heb in een dierenpark varkens verzorgd die toch echt een kip hebben aangevallen en diegene die het zag heeft die kip levenloos uit de bek getrokken van het varken. Die was het namelijk ook nog aan het opeten.
Varkens zijn grotendeels alleseters.

En kippen die in konijnenogen pikken, ook al vaak genoeg meegemaakt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:36

Laptopmuis schreef:
Misschien dat jou varkens het nog nooit gedaan hebben, maar ik heb in een dierenpark varkens verzorgd die toch echt een kip hebben aangevallen en diegene die het zag heeft die kip levenloos uit de bek getrokken van het varken. Die was het namelijk ook nog aan het opeten.
Varkens zijn grotendeels alleseters.

En kippen die in konijnenogen pikken, ook al vaak genoeg meegemaakt.

Bijzonder :D