Wat krijgt jouw kat te eten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:02

Kattenbrokken en soms mosselen.

Maartje1990

Re: Wat krijgt jouw kat te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:11

Catloversgold, glutenvrij en hoog vleesgehalte. Onze kat deed het er echt super op (ze is er helaas niet meer), fijne en goede brok. Zeker als je liever niet kvv zou willen voeren maar wel fatsoendelijke brok wil geven. Wel wat duurder maar je hoeft er een stuk minder van te geven. Ook minder zout trouwens :j

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:15

Purina one brokjes en vlees van Felix. Tot nu toe doen al onze poezen het daar erg goed op. We hebben wel eens goedkope brokjes van de supermarkt geprobeerd, maar ze eten daar veel meer van en toch zien ze er slechter uit.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:45

Op dit moment krijgen ze Hill's Feline Urinary en Sterilised brokken en Haaksbarf kvv. Willen zoveel mogelijk graanvrij voeren als het even kan. Hiervoor al meerdere soorten voer gehad, maar echt alles wordt met lange tanden gegeten, behalve Josera Culinesse. En dat voer is net wat niet onze voorkeur heeft. :+

Brokken en natvoer dat bij de supermarkt te verkrijgen is (zoals eigen merk, Felix e.d.) is hier echt een no go.

Weet iemand welk voer geschikt is om een (gecastreerde) kat wat dikker te krijgen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:16

Royal Canin Outdoor. Helaas krijgen ze van brokken met een hoog vleespercentage diaree. En met langharige katten is dat niet leuk.. -O- RC is niet mijn favoriete merk, maar ze doen het er wel heel goed op en dat is het belangrijkste.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:24

Joey, 15, eet RC intestinal en af en toe een handje Purizon Vis.

Victor, 9mnd, eet Purizon Vis brokjes en een blikje Shesir Tonijn met Aloe, Pompoen of Garnalen, of Applaws tonijn.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:34

Hier Applaws brok en Lotgering vers vlees. Ik heb een flinke kat en zelfs hij hoeft van deze combi niet heel veel per dag te eten om vol te zitten (wel een binnenkat). Zijn vacht en tandjes zijn ook flink verbeterd sinds ik hem heb geadopteerd.

Ik bestel ongeveer gelijktijdig een zak brokken van 7,5 kilo en een doos versvlees met 26 x 500 gram pakjes (ingevroren) en daar doe ik ongeveer een klein half jaar mee (in totaal +- 70 euro per half jaar). Bevalt prima.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:40

Ik ben stiekem wel benieuwd naar de mensen die supermarkt voer geven, waarom ze dat geven. Gewoon, uit interesse! :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:45

Margee schreef:
Lukasje schreef:
Mijn 2 poezen krijgen als droogvoer Applaws. Dit vind ik een prima brok voor een aanvaardbare prijs en ze lusten het graag.
Wat ik ook nog zou overwegen te geven is Orijen, Acana of Taste of the Wild.

Natvoer wissel ik af tussen: Applaws, Cosma Nature, Almo Nature Legend, Feline Porta 21, Granatapet en TofW.

Bestellen doe ik bij Zooplus in Duitsland. Zelfs met leveringskosten is dit voor mij véél goedkoper als in Nederland (geen leveringskosten).

Sturen ze dan gratis vanuit Duitsland naar Nederland?

Vroeger wel boven een bepaald bedrag (waar ik zo aan zat). Nu blijkbaar niet meer. Bij mijn laatste bestelling moest ik wel betalen, ongeacht het aankoopbedrag. Echter zelfs met die verzendkosten mee in rekening gebracht, is het voor mij toch nog veel voordeliger. Nu bestel ik telkens wel honden- en kattenvoer, laatste keer voor de paarden ook Marstall Force en lijnzaadolie. Wanneer je nu maar 1 zakje van 5 kg aankoopt, loont het allicht niet.
En ze leveren vrij snel. Donderdagavond bestellen, maandag geleverd.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:49

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:59

Maar ondertussen prop je de kat nog vol met veel suiker, zout, granen en andere onzin in veel van dat soort merken. Zoals het artikel al zegt; het beste voer is slachtafval.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 23:03

Mee eens: dierlijke bijproducten en slachtafval. Maar ook geen puur vlees dus, want dan mis je essentiële voedingstoffen.

Er staat trouwens ook voer van Hill's, Prins en Royal Canin tussen..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 23:52

Niqui schreef:
Cinderella schreef:
Ik ben stiekem wel benieuwd naar de mensen die supermarkt voer geven, waarom ze dat geven. Gewoon, uit interesse! :)

Goed kattenvoer hoeft niet zo duur te zijn, zo blijkt uit onderzoek:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Meer info in het bijbehorende artikel: https://www.consumentenbond.nl/test/voeding-gezondheid/het-beste-kattenvoer/?icmp=home_mediapool_groot_4_Mmmiauw!_20160610

(en ik geef nu geen supermarktvoer, maar Royal Canin en dat komt helemaal niet zo goed uit de test..)

Zoek voor de lol eens op hoeveel vlees aandeel er nou daadwerkelijk in zit :+ dat is om te janken. Ik geef Applaws (80% vlees) en almo nature (65% vlees) wat gewoon veel beter is. Betekend niet dat de katten niet kunnen leven op supermarkt voer, maar als jij dagelijks ongezond eet overleef je het ook wel maar brengt dit met de jaren problemen mee.

Maar vers vlees is natuurlijk het beste :D

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 00:11

Mijn katten hebben onbeperkt brokjes van Kenner en krijgen 's ochtends en 's avonds natvoer, welk merk verschilt maar op dit moment natvoer van de welkoop (grote paarse blikken) en gele blikjes van de appie.

Eerder voerden we whiskas maar omdat ze met z'n tweeën ontzettend veel eten werd dat een duur grapje, wat ze nu krijgen eten ze net zo goed als een duurder merk.

Mijn katten doen het er dus goed op. :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 00:12

Het onderzoek is zo te zien ook alleen maar natvoer. Behalve water en restvlees (en uiteraard de nodige toevoegingen) zit daar natuurlijk ook weinig anders in. Ben meer geïnteresseerd in zo'n onderzoek naar brokken.

Hier wilde ik de kat dolgraag op kvv hebben, maar ze eet het gewoon niet. 2 dagen laten staan en op een gegeven moment maar weggegooid omdat ik bang was ongedierte aan te trekken en ik het ook zielig voor haar vond worden. Ook verse vis eet ze niet, behalve haring. Zodra ik haring heb, moet ik het veilig opbergen, want dat is het enige wat ze letterlijk aanvalt :'). Maar zalm, garnalen of tonijn hoeft ze niet, ook niet als het verwerkt is in brok of natvoer. Hou het dus maar op kip/eend konijn en lam.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 00:15

Orijen hier :) wel prijzig, maar te doen en kat vindt het heerlijk en doet het er goed op. Geen granen en hoog vleesgehalte.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 00:24

Vers vlees van lotgering!!
Zo blij dat ik overgestapt ben. Heb geen katten meer met diarree geen extreme haaruitval en mooi in hun vacht en eindelijk op gewicht zelf tikken te zwaar

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 01:45

Rc uninary feline so.
Wegens struviet...

Hoop ooit wel weer terug over te kunnen stappen....
Voerde altijd Applaws..

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 07:47

Ik verbaas met over het advies van natvoer geven i.p.v. droogvoer, alhoewel ik het artikel niet kan lezen van de consumentenbond omdat je dan lid moet zijn.
Wij hebben thuis altijd katten gehad en mijn moeder gaf ze dus blikvoer, en altijd brokjes er naast.
Al die katten hadden tandproblemen en de laatste jaren van hun leven was er regelmatig een ritje naar de DA om tandsteen te verwijderen en tanden en kiezen te trekken. De hoogste leeftijd was 14 jaar en dan waren ze al jaren echt bejaard met veel klachten.
Mijn katten nu hebben (15-14-13 jaar) hebben alle tanden nog in prima staat afgezien van 1 hoektand (ongeluk) ze struinen het hele erf/weiland/buurt af en zien er super uit. De gevangen muizen worden zichtbaar en hoorbaar weg gekauwd dus dat rantsoen loopt ook lekker.
Nu zal de kwaliteit van het voer waarschijnlijk erg vooruit zijn gegaan maar dan nog kan ik me natvoer als hoofdvoeding niet goed voorstellen.
Bij natvoer werd ook altijd vermeld dat je voornamelijk voor veel vocht betaald terwijl ze dat ook gewoon kunnen drinken naast hun brokjes......

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 07:56

Citaat:
Zoek voor de lol eens op hoeveel vlees aandeel er nou daadwerkelijk in zit :+ dat is om te janken. Ik geef Applaws (80% vlees) en almo nature (65% vlees) wat gewoon veel beter is. Betekend niet dat de katten niet kunnen leven op supermarkt voer, maar als jij dagelijks ongezond eet overleef je het ook wel maar brengt dit met de jaren problemen mee.

Maar vers vlees is natuurlijk het beste :D

Het klopt dat er vaak weinig puur vlees in zit, maar grotendeels dierlijke bijproducten. Maar laat dat volgens dit artikel nou het beste voer zijn voor de kat omdat daar essentiële voedingstoffen voor ze in zitten. In de natuur krijgen ze ook geen stukje kipfilet voorgeschoteld, maar worden prooidieren volledig opgegeten. Dat is belangrijk voor ze om de juiste voedingstoffen binnen te krijgen.

Granen en groente voegen inderdaad niet veel toe aan kattenvoeding, maar er staan genoeg merken supermarktvoeding in de tabel die graan en groente vrij zijn.

Vers vlees
Ik sprak laatst een dierenarts die vertelde dat hij steeds meer honden en katten met acute maag/darmproblemen binnen krijgt. Dit blijken meestal dieren te zijn die rauw vlees eten en daardoor te veel bacteriën binnenkrijgen. Dit maakte hij vroeger bijna nooit mee toen nog voornamelijk brokken en blikvoer werd gevoerd. Voor zijn portemonnee vond hij een welkome ontwikkeling, maar voor de dieren niet..
Laatst bijgewerkt door Niqui op 18-09-16 08:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:07

Citaat:
Het onderzoek is zo te zien ook alleen maar natvoer. Behalve water en restvlees (en uiteraard de nodige toevoeginen) zit daar natuurlijk ook weinig anders in. Ben meer geïnteresseerd in zo'n onderzoek naar brokken.

Er is een Belgisch onderzoek naar droogvoer geweest. Een samenvatting staat in het artikel van de Consumentenbond. Misschien dat iemand het volledige onderzoek heeft en hier kan plaatsen?

Onderzoek naar droge kattenbrokken
In 2015 testten onze Belgische collega's van Test Aankoop droge kattenbrokken op voedingswaarde, kwaliteit van de ingrediënten, gezondheidsvoordelen en prijs. Het merk Ideal Balance kwam toen als beste uit de bus. Het merk Science Plan kwam op de tweede plaats. Beiden merken zijn echter alleen bij dierspeciaalzaken verkrijgbaar. Ook in de supermarkt vind je goede brokjes. Zo behaalde het merk Opticat van de Lidl goede resultaten en dat voor een klein prijsje. Het merk Perfect Fit, verkrijgbaar bij de meeste supermarkten, scoorde een ruime voldoende.

https://www.test-aankoop.be/voeding/voedingsmiddelen/nieuws/kattenvoeding/testresultaten
Laatst bijgewerkt door Niqui op 18-09-16 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:10

Cinderella schreef:

Omdat ik de meeste voeding die hier genoemd word echt belachelijk absurd duur vind en onze katten hebben het altijd heel prima gedaan op dit voer. Ik zie geen reden om te wisselen naar een duur merk of vers vlees. Natuurlijk weleens over nagedacht en opgezocht op internet maar de prijzen die daarvoor gevraagd worden wil ik gewoon echt niet betalen voor voer.

Maar wat dat betreft wijk ik misschien wat af want mijn pony's hebben ook altijd het simpelste voer gekregen ipv al die nieuwerwetse veel te dure voeren.

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:17

Mijn (binnen)kat krijgt Cat Lovers Gold brokjes. €26,75 voor 5kg. Online bestellen, gratis thuisbezorgd :) Ze krijgt er maar 40gr van op een dag: ze doet het daar super op! Af en toe krijgt ze een blikje vlees van Cosma Nature. Dat bestel ik via Zooplus.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:33

Link Belgisch onderzoek droogvoer:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiDy86To5jPAhVFPBoKHeu2AskQFggrMAE&url=http%3A%2F%2Fwww.test-aankoop.be%2Fvoeding%2Fnc%2Fartikel%2Fkattenvoer%2Fdownloaden%3FressourceUri%3D66867BCA529FF26A7AD0550F58EDAD2A3A7DB17A&usg=AFQjCNFDE3xkckfWV-nQO8DiY0Fr4aWjcg&sig2=l66_7H-7p-Kq4M11dZ7DHg

Klik op de link en dan lijk je een leeg scherm te krijgen. Als je echter goed kijkt, dan zie je helemaal linksonder in je scherm een knop verschijnen om het pdf bestand te downloaden.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:38

Droogvoer: Prins daar zitten alle drie de katten op. 2 x per dag krijgen ze wat.

Natvoer komt er niet in bij ons.

En daarbij zijn ze ook aangenomen dat ze ook nog wat buitenhuis moeten gaan vangen. En dat doen ze ook