Kat binnen houden of naar buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe houd jij je kat?

Mijn kat zit alleen binnen
91 (23%)
Mijn kat kan zowel naar buiten als naar binnen ( overal )
177 (45%)
Mijn kat kan binnen en buiten alleen in eigen tuin
125 (31%)

Totaal aantal stemmen: 393

butengeweun

Re: Kat binnen houden of naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:19

Hier gelukkig ook een katvriendelijke buurt. Mijn buren heb ik een super socer gegeven zodra ze naar buiten gingen. Maar daar spelen nu kinderen van een paar deuren verderop mee.

En wie zegt dat mijn bandjes geen veilige sluiting hebben. Ja ik ben niet high tech maar zover ik weet heeft niemand last van mijn katten. Ja soms een buurvrouw omdat mijn kat en hun kat 2 handen op 1 buik zijn en ze dan door de deur gaan miauwen naar elkaar.

Maar we komen er nooit uit,

Nog een kleine tip misschien voor de mensen die geen hond hebben strooi peper in je tuin, ruikt niet lekker en dan blijven ze vaak weg. Gewoon goedkoopste potje. Zo hebben wij het bij de paarden ook op een stuk weg gekregen.

Alter_Ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:22

Vanochtend ook even deze discussie vanaf de andere kant meegemaakt. Op weg naar mijn werk vlogen er opeens 2 katten over de weg, gebeurde zo snel en ik kon niet meer iets doen. Eén van de twee heb ik aangereden.....

Bleek gelukkig nog te leven dus ik het arme beestje van de straat getild en bij huizen aangebeld op zoek naar de eigenaar. Stond ik daar brullend om 8 uur in de ochtend bij mensen op de stoep die net wakker worden. Zwangerschapshormomen helpen dan ook niet erg mee.

Eigenaar eindelijk gevonden, dus aangebeld bij deze boerderij maar was uiteraard niemand thuis. Kwam gelukkig net een werknemer aanrijden die het katje (die inmiddels weer helemaal wakker was) van me overgenomen. Katje heeft wel iets gebroken ben ik bang, en de werknemer dacht dat de eigenaar er wel mee naar de dierenarts zou gaan. Beestje keek me erg boos en beschuldigend aan! Y;(
Mijn telefoonnummer achtergelaten, maar tot op heden niks meer van gehoord.

Zoiets hoop ik nooit weer mee te maken, ben op dit moment erg PRO binnenhouden!

PalmeraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:24

butengeweun schreef:
Nog een kleine tip misschien voor de mensen die geen hond hebben strooi peper in je tuin, ruikt niet lekker en dan blijven ze vaak weg. Gewoon goedkoopste potje. Zo hebben wij het bij de paarden ook op een stuk weg gekregen.

Klopt. Ruikt niet lekker. Zodat ik zelf ook niet meer in mijn eigen tuin zou willen zittem. Briljant idee.

Zet gewoon zelf een hek/stroomdraad om je tuin als jij katten hebt. Dan hoef ik tenminste niet in de peperstank te zitten

PalmeraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:27

Alter_Ego schreef:
Vanochtend ook even deze discussie vanaf de andere kant meegemaakt. Op weg naar mijn werk vlogen er opeens 2 katten over de weg, gebeurde zo snel en ik kon niet meer iets doen. Eén van de twee heb ik aangereden.....

Bleek gelukkig nog te leven dus ik het arme beestje van de straat getild en bij huizen aangebeld op zoek naar de eigenaar. Stond ik daar brullend om 8 uur in de ochtend bij mensen op de stoep die net wakker worden. Zwangerschapshormomen helpen dan ook niet erg mee.

Eigenaar eindelijk gevonden, dus aangebeld bij deze boerderij maar was uiteraard niemand thuis. Kwam gelukkig net een werknemer aanrijden die het katje (die inmiddels weer helemaal wakker was) van me overgenomen. Katje heeft wel iets gebroken ben ik bang, en de werknemer dacht dat de eigenaar er wel mee naar de dierenarts zou gaan. Beestje keek me erg boos en beschuldigend aan! Y;(
Mijn telefoonnummer achtergelaten, maar tot op heden niks meer van gehoord.

Zoiets hoop ik nooit weer mee te maken, ben op dit moment erg PRO binnenhouden!

Dit dus. :(:) Ik zie ook niet in waarom jij je nummer achter zou laten. Hopelijk niet om de DA-rekening te betalen? :) Je hebt zat gedaan, het is niet jouw schuld maar die van de egoïstische eigenaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:33

Palmera schreef:
butengeweun schreef:

Klopt. Ruikt niet lekker. Zodat ik zelf ook niet meer in mijn eigen tuin zou willen zittem. Briljant idee.

Zet gewoon zelf een hek/stroomdraad om je tuin als jij katten hebt. Dan hoef ik tenminste niet in de peperstank te zitten

Werkt ook niet echt als je kinderen hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:35

Brainless schreef:
Palmera schreef:

Werkt ook niet echt als je kinderen hebt...

Ach, met beide opties richt je je kinderen ook meteen goed af. :P

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:36

onze katten komen alleen buiten en zijn nooit binnen. :)

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 15:53

dat is het dus ook:

Ik heb zelf 2 katten en zou ze het liefste buiten laten lopen.

Mits in eigen tuin dan en natuurlijk voor hun zonder zo'n stalker als mij die elk stapje met ze mee loopt.

Dan nog de katten die de straat over rennen, aangezien wij het dit weekend ook gehad hebben. En geloof mij ik ben wanhopig op zoek naar de eigenaar, voel ik mij schuldig omdat wij een kat hebben dood gereden. En de eigenaar denkt dan misschien, "ach, hij heeft in ieder geval lekker kunnen sprokkelen "

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:04

Joolien schreef:
Amable schreef:
Weet je, leven is het meervoud van lef... Risico's horen m.i. bij het leven. Ik wil mijn dieren niet het volle leven ontnemen omdat er een risico is dat het mis gaat. Je kinderen moet je op enig moment ook los laten in de grote boze wereld, met alle risico's die daaraan vast zitten. Ik kijk wel naar de omgeving, ik ben anderhalf jaar geleden gaan wonen waar ik nu woon en 1 van de redenen waarom ik voor dit huis gekozen heb is vanwege de katten. Ik woon in een hofje, het verkeer voor mijn deur is enkel bestemmingsverkeer en door de vele drempels is 30 km ook echt 30 en meestal zelfs trager. Ook zag ik al katten door de buurt heen lopen, dus de kans dat er iemand in de omgeving zou zijn die katten echt wat aan doet is niet zo heel groot, anders zouden andere waarschijnlijk hun kat ook niet meer buiten durven laten.

Iedereen moet natuurlijk doen waar hij of zij zich goed bij voelt, maar wanneer ik zou zeggen dat ik mijn hond alleen maar in huis en in de achtertuin zou laten dan is iedereen het erover eens dat zo'n dier te weinig prikkels krijgt. Maar met de kat is dat blijkbaar prima. Dat veel katten gedragsproblemen vertonen en/of veel te dik zijn is dan blijkbaar tot daar aan toe.

Mijn kat heeft wel een heerlijk leven hoor, die vermaakt zich prima in huis en in de tuin, heeft geen gedragsproblemen en is niet te dik. Het is ook een naaktkat, die laat ik sowieso niet buiten de tuin, maar ook al was het een htk kat geweest, had ik m niet buiten de tuin gelaten. Het is mijn dier, dus heb ik er verantwoordelijkheid voor. Zodra mijn dier buiten de tuin komt, kan ik niet meer zien wat hij doet, en katten zorgen regelmatig voor overlast bij anderen.

Hier komt over een week een kat. Zelde reden.
Mijn kat, mijn verantwoordelijkheid. Ik stoor me vreselijk aan de katten in de buurt die op onze tuinstoelen klimmen en in onze tuin schijten.
Voor de hond betaalde ik belasting en die poep ruimde ik keurig op.

Mijn kat gaat dus niet buiten de tuin komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:20

Mijn kat is een stalkat, een echte buiten kat dus. Hij is geboren bij mensen waar alle katten alleen buiten leven en wordt gek als hij binnen moet. Gechipt is hij niet, heb ik wel gevraagd maar vond mijn DA destijds onzin voor een stalkat.

Poes heeft 8 jaar in het bos rond gelopen, de laatste 2,5 jaar woont hij mee in een woonwijk en hij doet het hier super. Poezebeest is meestal in de stal of rondom het huis te vinden en komt amper bij de buren.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:53

Wij hebben sinds 2 weken een kat, bij ons voor de poort uit de auto gezet en heeft ons meteen als nieuw gezin gekozen... Hij is niet uit mijn buurt te krijgen...
Hij komt nu nog niet echt buiten (hebben een aantal honden dus is dan zijn leven niet zeker als die los zijn) alleen als ik zelf ook buiten zit en de honden vastzitten, en dan komt hij eigenlijk nog altijd bij mij zitten of loopt een klein rondje over het terras / gazon... vaak gaat hij zelf weer naar binnen en veilig van achter het raam naar buiten zitten kijken...
Ik hoop dat hij over een tijdje meer buiten kan, als hij wat groter en sneller is om de honden te slim af te zijn, als hij naar buiten wilt tenminste...

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:19

Ik vind een kat die graag buiten is en binnen niet gelukkig is hetzelfde als een paard die buiten in de wei loopt met soortgenoten. Hetzelfde risico. Altijd kans op wat als. En eigenlijk ook hetzelfde als dat wij de auto pakken naar het strand en dat er onderweg iets kan gebeuren.
Mijn kat gaat ook naar buiten,wonen aan de rand van weilanden etc,waar veel muizen zitten. De buurt is blij met katten die jagen op muizen,de enkeling die overlast veroorzaakt krijgt weleens een emmer water over zich heen. Gelukkig zijn er in onze buurt weinig klagers.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:31

Saskia9 schreef:
Ik vind een kat die graag buiten is en binnen niet gelukkig is hetzelfde als een paard die buiten in de wei loopt met soortgenoten. Hetzelfde risico. Altijd kans op wat als. En eigenlijk ook hetzelfde als dat wij de auto pakken naar het strand en dat er onderweg iets kan gebeuren.
Mijn kat gaat ook naar buiten,wonen aan de rand van weilanden etc,waar veel muizen zitten. De buurt is blij met katten die jagen op muizen,de enkeling die overlast veroorzaakt krijgt weleens een emmer water over zich heen. Gelukkig zijn er in onze buurt weinig klagers.

Ik vind het eerder vergelijkbaar met het weiland open zetten. Je kat in een omheinde tuin waar hij niet uit kan lijkt meer op hoe je een paard in een weiland houdt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:31

Mijn katers boeit buiten helemaal niets. Zijn ook geen jagers

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:40

Hier stikt het ook van de katten. Onze voortuin wordt als kattenbak gebruikt, kan elke dag wel stront ruimen van andermans katten. De achtertuin hebben we katproof gemaakt, zodat er geen katten in de achtertuin kunnen. Nu kunnen de konijnen lekker los lopen, lijkt mij een beetj de omgekeerde wereld. Ik vind dus dat mensen hun katten ook lekker thuis moeten laten!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:43

Ik vind het van der zotte dat katten binnen de bebouwde kom binnen mogen, ik vind het dan ook heel irritant als mensen janken dat hun kat gestolen / dood / weg is. :+ Als ik mijn konijn buiten laat op straat, dan gaat hij ook op den duur door daar door.

Buiten de bebouwde kom is het heel wat anders, daar is veel meer ruimte waardoor er niet overal katten stront ligt. Ik zou dus ook nooit ergens gaan wonen (met tuin) waar katten in mijn tuin lopen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:50

Hier 3 raskatten die altijd binnen blijven, eventueel eens onder strikt toezicht op het terras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:50

Ik heb mijn 2 katten buiten maar ze komen niet bij de weg. Heb bijna anderhalve hectare waar ze kunnen doen en laten wat ze willen.
Mijn complex heeft rondom een sloot en daar gaan ze nooit over.

Als ik dit niet had gehad voor ze zou ik ze wel binnen mijn eigen tuin houden in een wijk. Soms komt er eentje een avond niet met voeren en ik moet er niet aan denken dat ik me dan zorgen moet maken of ze is aangereden of ergens zit opgesloten in een schuur.
Ik weet nu dat ze gewoon ergens ligt te slapen of muizen te vangen :D

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:52

Hier ook vreselijk veel frustratie. Elke keer die gore kattenstront in je tuin. Jak. Eerst viel het hier nog wel mee, maar sinds een paar maanden woont er een nieuw rood-wit heerschap in de wijk die fanatiek jaagt, hondsbrutaal is en onze tuin en die van de buurvrouw heeft verkozen tot openbare kattenbak. Ik vind de lucht verschrikkelijk en word er pisnijdig van. En dan ben ik pislink op die kat (die vandaag weer met een merel ging wandelen), maar eigenlijk ben ik vooral ongelooflijk nijdig op zijn aso eigenaren die hun kat lekker buiten laten, want dan kan ie zo fijn zijn gang gaan. Rot op met je kat. Houdt dat beest in je eigen tuin. Aso's.

Afijn. Uiteraard komt het niet in me op om zo'n dier wat aan te doen, op een tuinslang incident na, mocht me dat lukken. Maar als ie roadkill is lig ik er ook niet wakker van.

Liever vandaag dan morgen dat er een wet komt die het loslopen van katten verbied, tenzij aangelijnd en met kattenbelasting.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:52

djinnie schreef:
Hier ook vreselijk veel frustratie. Elke keer die gore kattenstront in je tuin. Jak. Eerst viel het hier nog wel mee, maar sinds een paar maanden woont er een nieuw rood-wit heerschap in de wijk die fanatiek jaagt, hondsbrutaal is en onze tuin en die van de buurvrouw heeft verkozen tot openbare kattenbak. Ik vind de lucht verschrikkelijk en word er pisnijdig van. En dan ben ik pislink op die kat (die vandaag weer met een merel ging wandelen), maar eigenlijk ben ik vooral ongelooflijk nijdig op zijn aso eigenaren die hun kat lekker buiten laten, want dan kan ie zo fijn zijn gang gaan. Rot op met je kat. Houdt dat beest in je eigen tuin. Aso's.

Afijn. Uiteraard komt het niet in me op om zo'n dier wat aan te doen, op een tuinslang incident na, mocht me dat lukken. Maar als ie roadkill is lig ik er ook niet wakker van.

Liever vandaag dan morgen dat er een wet komt die het loslopen van katten verbied, tenzij aangelijnd en met kattenbelasting.

Eigenaren al aangesproken?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:59

djinnie schreef:

Vermoed dat je daar nog wel een tijd op kan wachten zo een wet. Dat katten los buiten lopen is nu eenmaal gebruikelijk (en niet alleen in Nederland).
Als nadenk met hoeveel muizen mijn kat thuis is gekomen, en ik woon ik een gewone woonwijk, hebben ze zelfs nog nut ook als ongediertebestrijders :j

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:11

Hier ook mensen in de buurt die katten hebben en ze lekker naar buiten trappen zodat ze bij mijn buurvrouw in de tuin schijten en mijn schutting als krabpaal gebruiken -:(-
Heb nu een waterpistool in de aanslag maar nu zie ik hem natuurlijk niet.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:11

Alsof we als mens zijnde nog niet egoïstisch genoeg zijn door allerlei dieren in hokjes of stalletjes te proppen. Ik vind het wel mooi dat zo'n beestje nog lekker rond mag lopen in zijn buurt :)

Voor iemand begint te miepen, ik snap dat het overlast geeft en dat is poedersuiker. Het is gewoon een moeilijk onderwerp.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:12

Ligt er wellicht ook aan in welke buurt (stad/dorp) je bent opgegroeid.
Hier is het heel normaal dat katten loslopen en heb dit ook van huis uit meegekregen. Wij wonen wel heel landelijk en vrij en hebben zelf een grote tuin/weilanden. Ouders hebben jarenlang meerdere katten en maar een zeldzaamheid dat er eentje wordt aangereden.
Ik heb nu zelf ook 3 katten ( 1 htk, 1 maine coon en 1 britse korthaar), maar ze lopen bij mij ook allemaal los/buiten.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:15

@MarlindeRooz; ik heb de eigenaren van het betreffende heerschap nog niet gevonden.

Nou zal die frustratie wel weer afzakken hoor, maar we zijn nu net druk bezig in de tuin en dan is iedere dag 8 a 9 hoopjes weghalen van andermans kat gewoonweg vervelend. Zelfs met "open grond" afdekken met enorme lappen plastic. Maar over een week is de "verbouwing" klaar en dan is de tuin minder kat toegankelijk en minder aantrekkelijk. Tel daarbij in de nabije toekomst een hond en we zijn hopelijk enigszins katproof.