Vraagje over mijn vis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:05

savannah030x schreef:
Jelleee schreef:
Heb je dan je oude water er in gedaan, omdat je je bak blijkbaar niet hebt ingedraaid?

Wat sluiers leuk vinden is wroeten in de bodem, verder vind ik mooie stukken kienhout altijd erg decoratief.

Jawel de bak is ingedraaid (hij was er gisteren). En ook beetje oud water erbij gedaan.

Indraaien duurt een week of twee, niet een dag. Vanaf nu niet meer zo veel schoon water verversen hoor, dat is zeer slecht voor je vis. Er zijn verschillende ideeën over, ik doe zelf 50% wekelijks. Dus de helft er uit en dan de helft schoon water.

Misschien kun je eens wat informatie gaan lezen over het houden van vissen? Volgens mij zijn er ook informatieve fora waar van alles te vinden is :)

Eight

Re: Vraagje over mijn vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:08

Totale vis-leek hier, hebben vissen eigenlijk behoefte aan een maatje? :)

De bak ziet er mooi uit! Hopen dat het oogje snel weer beter wordt

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:11

De meeste soorten leven inderdaad graag in groepjes/scholen. Hoeveel dat hangt af van het soort. Sluiers zijn erg sociale dieren en vinden een maatje wel fijn.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:27

Wauw dat is een verbetering! Mooie bak!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:51

Fijn dat je vis nu de ruimte heeft :j

Wel ontzettend jammer dat je toch dat loodje er weer in gedaan hebt... Die dierenwinkel mag echt wel eens een beetje bijscholing gaan doen, want lood is wél giftig. Vraag het maar eens op een goed aquariumforum. Maargoed je zei al dat je daar geen commentaar op wilt... Zou alleen erg sneu zijn als je vis daar het slachtoffer van word, zeker nu je zo je best doet voor hem!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:58

Misschien kun je de bak helemaal vullen, zodat hij ook echt gebruik kan maken van de hele bak? Tenzij je een vliegende vis hebt :P.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 18:34

Vjestagirl schreef:
Misschien kun je de bak helemaal vullen, zodat hij ook echt gebruik kan maken van de hele bak? Tenzij je een vliegende vis hebt :P.

Een bak mag nooit helemaal gevuld zijn. Zoiets had ik begrepen in de dierenwinkel.
Laatst bijgewerkt door SavannahNx op 02-09-16 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 18:35

Indraaien duurt een week of twee, niet een dag. Vanaf nu niet meer zo veel schoon water verversen hoor, dat is zeer slecht voor je vis. Er zijn verschillende ideeën over, ik doe zelf 50% wekelijks. Dus de helft er uit en dan de helft schoon water.

Misschien kun je eens wat informatie gaan lezen over het houden van vissen? Volgens mij zijn er ook informatieve fora waar van alles te vinden is :)[/quote]

Oh, nee dat hebben we niet gedaan. Vroeger ook nooit en niks aan de hand met ze.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 18:39

Daarbij, jammer dat er toch nog zo negatief gereageert word. Kan ik echt van balen. Vis heeft het prima en bijdeze heb ik dan ook genoeg gezegd. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 18:50

savannah030x schreef:
Vjestagirl schreef:

Een bak mag nooit helemaal gevuld zijn. Zoiets had ik begrepen in de dierenwinkel.

Niet om banketstaaf te doen, maar in dierenwinkels weten ze echt 0,01 van vissen. Dierenwinkels zijn er om zo'n groot mogelijke omzet te halen, en ook mensen zonder wat voor dieren achtergrond dan ook mogen in een dierenwinkel werken. Aquaria mogen prima helemaal gevuld zijn: hoe meer water hoe beter :).

Ik denk dat mensen hier 'gemeen' zijn omdat ze zich zorgen maken om het welzijn van jouw visje. Dat is niet gemeen naar jou bedoeld, maar gewoon bezorgd.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 18:53

Ja maar ik snap gewoon niet hoezo. Er is nooit wat goed genoeg terwijl het met de vis helemaal prima gaat dus laat iedereen zich druk maken om andere dingen en niet om een visje waar het prima mee gaat.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 18:55

savannah030x schreef:
Ja maar ik snap gewoon niet hoezo. Er is nooit wat goed genoeg terwijl het met de vis helemaal prima gaat dus laat iedereen zich druk maken om andere dingen en niet om een visje waar het prima mee gaat.

Dat is bokt, mensen maken zich gewoon snel druk om dieren. We zitten hier natuurlijk allemaal omdat we van dieren houden.

Met vissen is het zo dat veel mensen niet zo goed weten hoe ze gehouden moeten worden, en er dus al snel situaties ontstaan waarin een eigenaar denkt dat het super gaat met de vis, terwijl ze er eigenlijk niet zo goed voor zorgen als ze denken. Daarom geven mensen zo veel (ongevraagd) advies: om te helpen. Niet boos worden dus, mensen hebben gewoon het beste voor met jouw visje :)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 18:57

Snap ik en dat wardeer ik ook. Maar ze moeten ook kijken naar hoe snel er gehandeld is met antibiotica voor zijn oog en binnen 2 dagen een nieuwe bak en niet alleen maar commentaar blijven geven. Snap je?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 18:59

savannah030x schreef:
Snap ik en dat wardeer ik ook. Maar ze moeten ook kijken naar hoe snel er gehandeld is met antibiotica voor zijn oog en binnen 2 dagen een nieuwe bak en niet alleen maar commentaar blijven geven. Snap je?

Tuurlijk snap ik dat, dat is ook frustrerend.

Ik vind het iig super dat hij nu lekker wat meer ruimte heeft gekregen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:09

Ik lees helemaal nergens commentaar of gemene/aanvallende reacties. Alleen maar goede opbouwende tips met uitleg. Jammer dat je je zo gauw aangevallen voelt dan, want aan de reacties ligt het niet.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:00

Wat ontzettend goed dat je nu zo een prachtige bak hebt voor je vis! *\o/*

Tenzij dat er een scheur in je glas zit of de kit randen niet goed zouden zijn (wat ik niet aanneem aangezien deze hoeveelheid water al prima gaat) kun je de bak gemakkelijk helemaal vullen hier zijn ze tenslotte voor gemaakt. Hoe meer water er in zit hoe meer ruimte je visje heeft en dat is alleen maar heel fijn voor hem.

Hout en stenen zijn altijd een erg mooie toevoeging aan het aquarium vind ik zelf. Zo heb ik zelf altijd spiderwood maar kienhout is ook erg mooi.

Extra grind waar je wat hoogte verschil mee kan maken in de bodem vind ik zelf altijd een erg leuke toevoeging.

Als je stenen wilt kopen let er dan wel op dat sommige kalkhoudend zijn en hierdoor je water van mindere kwaliteit word. Als je stenen gaat kopen neem je het beste een beetje azijn mee, als je dit op de steen druppelt en het begint een beetje te bubbelen/schuimen kun je ze beter niet nemen. Bijvoorbeeld breuksteen en leisteen zijn goedkope en mooie opties voor stenen.

Als je het loodje om de planten wilt houden puur om ze mooi recht op te laten staan dan zou je bijvoorbeeld ook een steentje met wat visdraad aan kunnen binden. Planten zoals waterpest volgens mij zat dat plantje ook in je bosje: http://static.aquarium123.nl/Files/4/14 ... 019947.jpg deze kun je prima aan het oppervlakte laten drijven, ook meteen leuk voor je visje aangezien er dan aan het oppervlak ook wat te beleven valt.

Mocht het je nog lukken om wat verlichting boven de bak te krijgen dan helpt dit weer mee om je plantjes langer mooi en gezond te houden. Gezonde planten helpen namelijk ook weer mee voor een goede waterkwaliteit. Daarbij kun je je vis dan nog mooier zien :j Een simpel bureau lampje doet al wonderen.

En als laatste mijn ervaring, vertrouw het advies van een dierenwinkel of zelfs van een aquariumwinkel nooit. Ik neem de informatie die ik krijg altijd eerst mee naar huis om op internet op te zoeken hoe het zit. 9 van de 10 keer blijkt de informatie gewoon helemaal niet te kloppen, dit heeft mij veel geld en dode of zieke vissen gescheeld.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 00:08

Die bak ziet er zeker goed uit voor je vis dame! <3

Inderdaad gewoon lekker tot boven vullen is geen probleem en blijft het water ook langer goed doordat je meer liters inhoud creëert.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 02:28

Zo dan die vis heeft het goed voor elkaar haha, over het lood je moet zelf al je handen wassen als je het aanraakt zo giftig is het. Succes

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 07:59

Wowie wat fijn!
En breek me de bek niet open over dierenwinkels en hin vissenkennis. Ik kreeg precies dezelfde afviezen als jij over vullen van de bak en het lood.
Uiteindelijk zelf research gedaan en echt kenners gevraagd. Conclusie: bak kan prima helemaal vol en lood is idioot giftig.
Zo stom, vraag je het aan "kenners van de dierenwinkel" zeggen ze gewoon onzin.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 08:11

Dat is ook mijn ervaring met dierenwinkels helaas :\ Toen ik mijn eerste sluier kocht kreeg ik er gewoon 2 mee terwijl mijn bakje daar veel te klein voor bleek te zijn, toen ik na een tijdje op internet ging lezen. Ik voelde me zo schuldig. Zelfde als met water verschonen etc, dat wist ik eerst ook niet.

Vriendin van me heeft laatst 5 sluiers (!) gekocht omdat dat 'makkelijk zou passen' volgens de dierenwinkel in haar 50cm bakje.. Slecht van zo'n winkel.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 12:03

Jelleee schreef:
Dat is ook mijn ervaring met dierenwinkels helaas :\ Toen ik mijn eerste sluier kocht kreeg ik er gewoon 2 mee terwijl mijn bakje daar veel te klein voor bleek te zijn, toen ik na een tijdje op internet ging lezen. Ik voelde me zo schuldig. Zelfde als met water verschonen etc, dat wist ik eerst ook niet.

Vriendin van me heeft laatst 5 sluiers (!) gekocht omdat dat 'makkelijk zou passen' volgens de dierenwinkel in haar 50cm bakje.. Slecht van zo'n winkel.

Ja, had er in die vorige bak dus 2 en de een heeft de ander opgegeten -O-

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 12:04

Simbaa schreef:
Wowie wat fijn!
En breek me de bek niet open over dierenwinkels en hin vissenkennis. Ik kreeg precies dezelfde afviezen als jij over vullen van de bak en het lood.
Uiteindelijk zelf research gedaan en echt kenners gevraagd. Conclusie: bak kan prima helemaal vol en lood is idioot giftig.
Zo stom, vraag je het aan "kenners van de dierenwinkel" zeggen ze gewoon onzin.

Okee na de vele reacties over het lood is bijdeze het lood eraf. Wel echt debiel dat die mensen zeggen dat het kan terwijl het dus niet goed is voor je beestje..

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 12:05

Patt schreef:
Die bak ziet er zeker goed uit voor je vis dame! <3

Inderdaad gewoon lekker tot boven vullen is geen probleem en blijft het water ook langer goed doordat je meer liters inhoud creëert.

Dankjewel! :D

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 12:05

Wispeltuur schreef:
Wat ontzettend goed dat je nu zo een prachtige bak hebt voor je vis! *\o/*

Tenzij dat er een scheur in je glas zit of de kit randen niet goed zouden zijn (wat ik niet aanneem aangezien deze hoeveelheid water al prima gaat) kun je de bak gemakkelijk helemaal vullen hier zijn ze tenslotte voor gemaakt. Hoe meer water er in zit hoe meer ruimte je visje heeft en dat is alleen maar heel fijn voor hem.

Hout en stenen zijn altijd een erg mooie toevoeging aan het aquarium vind ik zelf. Zo heb ik zelf altijd spiderwood maar kienhout is ook erg mooi.

Extra grind waar je wat hoogte verschil mee kan maken in de bodem vind ik zelf altijd een erg leuke toevoeging.

Als je stenen wilt kopen let er dan wel op dat sommige kalkhoudend zijn en hierdoor je water van mindere kwaliteit word. Als je stenen gaat kopen neem je het beste een beetje azijn mee, als je dit op de steen druppelt en het begint een beetje te bubbelen/schuimen kun je ze beter niet nemen. Bijvoorbeeld breuksteen en leisteen zijn goedkope en mooie opties voor stenen.

Als je het loodje om de planten wilt houden puur om ze mooi recht op te laten staan dan zou je bijvoorbeeld ook een steentje met wat visdraad aan kunnen binden. Planten zoals waterpest volgens mij zat dat plantje ook in je bosje: http://static.aquarium123.nl/Files/4/14 ... 019947.jpg deze kun je prima aan het oppervlakte laten drijven, ook meteen leuk voor je visje aangezien er dan aan het oppervlak ook wat te beleven valt.

Mocht het je nog lukken om wat verlichting boven de bak te krijgen dan helpt dit weer mee om je plantjes langer mooi en gezond te houden. Gezonde planten helpen namelijk ook weer mee voor een goede waterkwaliteit. Daarbij kun je je vis dan nog mooier zien :j Een simpel bureau lampje doet al wonderen.

En als laatste mijn ervaring, vertrouw het advies van een dierenwinkel of zelfs van een aquariumwinkel nooit. Ik neem de informatie die ik krijg altijd eerst mee naar huis om op internet op te zoeken hoe het zit. 9 van de 10 keer blijkt de informatie gewoon helemaal niet te kloppen, dit heeft mij veel geld en dode of zieke vissen gescheeld.

Thanks voor alle tips ik ga eens rondneuzen :)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 12:16

Wat goed dat je de tips zo snel en fijn op pakt! Misschien tolereert je vis in zo'n grote bak ook wel weer een maatje.
Lekker tot de rand vullen dan hebben ze veel ruimte!