Wel of geen water in de nacht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PalmeraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 11:04

Om te beginnen: ik drink óók 's nachts. Niet veel, maar mijn waterflesje van 500ml is doorgaans iedere ochtend voor de helft leeg.

Van mijn grote hond weet ik dat hij altijd rond 2 uur 's nachts drinkt. Als ik dan zelf (nog) wakker ben hoor ik het geslobber.

De beste gegeven tips zijn , imo, water over het voer doen en 's nachts een klein/half bakje water laten staan.

Ik denk dat het hondje het overdag wellicht te spannend vindt om genoeg te drinken. Zoals ze het ook te spannend vindt om te spelen e.d. Jullie zijn tenslotte nog eng. Dus 's nachts komt ze tot leven met alles wat daarbij hoort. Werk rustig door aan jullie onderlinge vertrouwen, dan komt dit ook wel goed.

Hettieheks

Re: Wel of geen water in de nacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:44

Misschien dat ik erover heen gelezen heb hoor maar hoelang is ze nu bij jullie?

Ik heb snachts 2 honden in de bench, deze hebben dan ook geen water en 2 honden bij me op bed waar ook geen bakje water staat. In de woonkamer/keuken zijn dan ook nog 2 honden die wel bij de waterbak kunnen maar maken daar eigenlijk nooit gebruik van snachts.

Hoeveel dingen vind ze eigenlijk nog spannend en zit daar enig vorm van verbetering in? Misschien anders iets met bach bloesem doen ter ondersteuning?

Heb zelf 5 buitenlanders en twee daarvan waren extreem angstig met behulp van de bach zijn die enorm gegroeid :)

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 13:42

Iedereen bedankt voor het vele meedenken, ik probeer globaal even iedereen te beantwoorden.

Kattenbak is ze echt beetje te groot voor ik zeg inderdaad hondje maar dat is meer om haar leeftijd als haar grootte. Ze is toch wel formaat Border collie.

Water over voer? ze eet vers vlees hier zit al erg veel vocht in (bloed). Als ik daar water over doe weet ik niet of ze het nog eet?

Uiteraard heeft ze overdag onbeperkt beschikking over vers water! Ze drinkt ook af en toe wel maar niet heel veel.

kohtje schreef:
Ik vind een wandeling van een half uur niet echt lang. Misschien de laatste wandeling langer maken.
Wel water s'nachts maar hoeft niet hele bak vol te zijn. Waarschijnlijk komt die tot rust s'nachts en gaat daarom drinken.
Juist bij een onzekere hond veel regelmaat dus op vaste tijden lopen ,voeren enz.

2x daags minimaal half uur maar dus ook regelmatig langer, hangt net af hoeveel tijd wij hebben. Overige wandelingen zijn korter.

Vannacht enkele tips toegepast:

Bench heb ik afgelopen nacht neergezet maar deze is van mijn eerste hond en vind ik toch een slagje te klein, gezien deze hond groter is. Niet te min ze is er zelf vrijwillig ingekropen en in gebleven (deurtje was open). Bakje water neergezet buiten de bench met mini laagje water erin, is niet uitgedronken. Voor slapen gaan ruim 45 minuten gewandeld (rond 23:45) maar behoefte had ze niet gedaan voor laatst was tegen 8 uur. Ik had mijn wekker verkeerd gezet en schrok om half 3 wakker helaas was ze toen echt net aan plassen binnen (wel netjes op het krantje)

Ik denk dus als ze haar behoefte in laatste rondje had gedaan ze het had gered tot 07:00 vanmorgen. Had ik mijn wekker goed gezet had ze het ook gered. Althans dat vermoeden heb ik.

Patries90 schreef:

Ik heb snachts 2 honden in de bench, deze hebben dan ook geen water en 2 honden bij me op bed waar ook geen bakje water staat. In de woonkamer/keuken zijn dan ook nog 2 honden die wel bij de waterbak kunnen maar maken daar eigenlijk nooit gebruik van snachts.

Hoeveel dingen vind ze eigenlijk nog spannend en zit daar enig vorm van verbetering in? Misschien anders iets met bach bloesem doen ter ondersteuning?

Heb zelf 5 buitenlanders en twee daarvan waren extreem angstig met behulp van de bach zijn die enorm gegroeid :)

Sinds januari in Nederland waarvan nu bijna maand hier uiteraard ben ik mij er dus van bewust dat vertrouwen winnen nog erg veel tijd gaat kosten. Maar topic open ik meer ook, om voor haar gelijk alles zo relax mogelijk te maken en ook voor ons. Zodat we in een tempo en ritme kunnen komen die voor beide partijen goed werkt.

Werkt dat bach op natuurlijke wijze rustgevend? Ze vind best heel veel nog spannend van aaien, voeren, tot tuig omdoen. Eigenlijk zo een beetje alles waar een mens haar benadert of te lang aankijkt.

Snoepjes neemt ze heel af en toe aan maar niet makkelijk.
Ik weet ook nog niet zo goed daarom hoe ik haar kan belonen buiten voor het plassen, ik zeg wel met een bepaalde stem goedzo maar voor haar hebben woorden nog geen waarde. Ik heb immers nog niks positiefs voor haar kunnen koppelen aan de woorden.

Toevallig net camera geïnstalleerd en ben zelf weggegaan uit de ruimte ze gingen vrijwel meteen spelen samen. Was wel leuk om te zien op de camera ze is dan echt een heel ander hondje staartje komt dan ook hoger en kwispelt ook dan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:02

welke snoepjes heb je? hier doet ze een moord voor zwanworstjes. Misschien dat iets extreem lekker ze gemakkelijker aanneemt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:18

Ja dingen die lekker ruiken, kaas, verse worst of Rodiworst dat soort dingen inderdaad, soms werkt dat beter.
Ik vind dat kleine laagje water neerzetten een goede tip! Als er niks medisch aan de hand is, snap ik niet goed waarom je de wekker zet eigenlijk? Mijn pup van 8 weken kon het zelfs direct van 12 tot 6 uur ophouden? Zou een maatje grotere bench proberen te lenen van iemand, deurtje dicht en kijken wat er gebeurd met de camera? Het wordt nu natuurlijk echt een gewoonte om in de nacht uitgelaten te worden.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:34

Ik zou het water ook niet weghalen maar eerder kiezen voor een kleinere ruimte.
Mocht je een bench te klein vinden kan je misschien denken aan een puppyren oid?
Heb je toch nog wat ruimte voor water/voer/speeltje. Dan kan je je andere hond ook gewoon in de buurt laten.

Onze hond drinkt snachts ook wel, hij heeft zowel beneden als boven water staan.

Maar voor de mensen die zeggen, mijn hond drinkt niet snachts want die ligt bij me te slapen.
Zoals ik het begrijp speelt de hond van ts juist snachts, en daardoor krijgt ze dorst, niet omdat ze ligt te slapen.

Edit: Ts, ik weet dat veel honden dol zijn op van die tubes, met honden leverworst er in. Gebruik ik ook als beloning in de trimsalon, en ze eten je vingers er bijna bij op :+
Deze gebruik ik:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/kauws ... jes/169492

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:50

Vergeet haar vooral niet op suiker ziekte of nierproblemen te testen. De hond van mijn ouders heeft suiker en als ze niet goed is ingesteld op insuline plast ze steeds binnen.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:28

Jayney schreef:
Iedereen bedankt voor het vele meedenken, ik probeer globaal even iedereen te beantwoorden.

Kattenbak is ze echt beetje te groot voor ik zeg inderdaad hondje maar dat is meer om haar leeftijd als haar grootte. Ze is toch wel formaat Border collie.

Water over voer? ze eet vers vlees hier zit al erg veel vocht in (bloed). Als ik daar water over doe weet ik niet of ze het nog eet?

Uiteraard heeft ze overdag onbeperkt beschikking over vers water! Ze drinkt ook af en toe wel maar niet heel veel.

kohtje schreef:
Ik vind een wandeling van een half uur niet echt lang. Misschien de laatste wandeling langer maken.
Wel water s'nachts maar hoeft niet hele bak vol te zijn. Waarschijnlijk komt die tot rust s'nachts en gaat daarom drinken.
Juist bij een onzekere hond veel regelmaat dus op vaste tijden lopen ,voeren enz.

2x daags minimaal half uur maar dus ook regelmatig langer, hangt net af hoeveel tijd wij hebben. Overige wandelingen zijn korter.

Vannacht enkele tips toegepast:

Bench heb ik afgelopen nacht neergezet maar deze is van mijn eerste hond en vind ik toch een slagje te klein, gezien deze hond groter is. Niet te min ze is er zelf vrijwillig ingekropen en in gebleven (deurtje was open). Bakje water neergezet buiten de bench met mini laagje water erin, is niet uitgedronken. Voor slapen gaan ruim 45 minuten gewandeld (rond 23:45) maar behoefte had ze niet gedaan voor laatst was tegen 8 uur. Ik had mijn wekker verkeerd gezet en schrok om half 3 wakker helaas was ze toen echt net aan plassen binnen (wel netjes op het krantje)

Ik denk dus als ze haar behoefte in laatste rondje had gedaan ze het had gered tot 07:00 vanmorgen. Had ik mijn wekker goed gezet had ze het ook gered. Althans dat vermoeden heb ik.

Patries90 schreef:

Sinds januari in Nederland waarvan nu bijna maand hier uiteraard ben ik mij er dus van bewust dat vertrouwen winnen nog erg veel tijd gaat kosten. Maar topic open ik meer ook, om voor haar gelijk alles zo relax mogelijk te maken en ook voor ons. Zodat we in een tempo en ritme kunnen komen die voor beide partijen goed werkt.

Werkt dat bach op natuurlijke wijze rustgevend? Ze vind best heel veel nog spannend van aaien, voeren, tot tuig omdoen. Eigenlijk zo een beetje alles waar een mens haar benadert of te lang aankijkt.

Snoepjes neemt ze heel af en toe aan maar niet makkelijk.
Ik weet ook nog niet zo goed daarom hoe ik haar kan belonen buiten voor het plassen, ik zeg wel met een bepaalde stem goedzo maar voor haar hebben woorden nog geen waarde. Ik heb immers nog niks positiefs voor haar kunnen koppelen aan de woorden.

Toevallig net camera geïnstalleerd en ben zelf weggegaan uit de ruimte ze gingen vrijwel meteen spelen samen. Was wel leuk om te zien op de camera ze is dan echt een heel ander hondje staartje komt dan ook hoger en kwispelt ook dan.

Dat werkt inderdaad op een natuurlijke wijze kalmerend! Je mag me altijd een pb sturen voor meer informatie en tips. Heb zelf een stichting met een clubje voor buitenlanders :-) mogelijk kunnen we je helpen en tips geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:46

Onze hond slaapt op de slaapkamer en daar hebben we geen waterbak voor haar. Houdt ze prima vol, gaat al jaren goed!
Toen we nog wel een waterbak hadden op de slaapkamer dronk ze er nooit uit en gingen de poesjes er alleen maar mee spelen. Dus mijn keuze zou zijn de waterbak weg te halen.

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 07:59

Update: gisteren avond tegen 23:30 gaan wandelen, daarna heb ik ze even in de woonkamer zonder water gezet. Ik moest toen alles even klaarzetten en douchen. Daarna ze weer in de slaapkamer met iets grotere bench en weer bakje met klein laagje water. Deurtje open van bench, ze hebben niks gedronken en geen ongelukje *\o/*
Wekker stond 7 uur werd half 7 wakker. Vannacht niet eruit gegaan.

Tip van veilige plek bench, en klein laagje water in combi met goede avond wandeling lijken dus te werken :Y) maar minstens week proberen voor we zeker weten dat het werkt.

Super blij met de tips :j

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 08:06

Afbeelding

Bench mag mog wel iets groter maar voor nu lijkt ze wel op haar gemak in de bench.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:08

Wat fijn! Vaak hebben mensen een antipathie tegen een bench, maar een hond kan het ook gewoon een veilig plekje vinden blijkt wel weer! Hopelijk blijft het zo goed gaan, want het is anders wel erg vermoeiend voor jou.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:02

Ik heb een antipathie tegen het opsluiten, niet tegen de bench. Sommige mensen zijn er zo makkelijk in om als een dier 'lastig' is (lees: Niet voldoet aan de verwachtingen van de mens), het dier dan op te sluiten, omdat het makkelijker is.

Fijn dat het zo goed gaat ts! Ik zou trouwens wel oppassen met haar op een krant te laten plassen, als je pech hebt pakt ze elke krant die ze tegenkomt :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:04

Opsluiten klinkt wel heel dramatisch. Niks mis met bench als opvoedhulpmiddel in te zetten. Natuurlijk zijn er grenzen en is het geen strafhok. Zelf 3 honden ermee groot gebracht zonder problemen. Zijn stabiele honden die geen verlatingsangst kennen en niks slopen nadat de bench opgeruimd was.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:18

Ik vind ook niks mis met een bench, hier tot een paar weken geleden ging ze iedere nacht in de bench (als pup was ze heel erg moeilijk met de katten, om de katten toch een beetje rust te geven en ons ook, ging ze in de bench snachts, want mevrouw doet ook de deuren open nl :D

Nu met de warme dagen slaapt ze niet in de bench zodat ze kan kiezen waar ze wil liggen, totnutoe slaapt ze netjes en is ze braaf tegen de katten, dus we zitten in de probeerfase, maar als madam snachts teveel gaat spoken en poesjes terroriseren, vliegt ze gewoon weer in de bench snachts.
Bench wordt overdag nooit gebruikt en absoluut niet om te straffen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:23

Hier ook bench toen mijn Roemeentje kwam ergens achteruit de schuur gevist (stond ooit in mijn bestel voor vorige hond). Ideaal! In bench voeren en laten eten in bench waterbak lekker kleedje paar speeltjes, is echt haar hutje (ook deel afgedekt met fleecekleed zodat ze echt prive plekje had.
Fleeckleed is al tijdje verdwenen en deur staat nu bijna altijd open (ging 's nachts in bench met deurtje dicht aangezien ze alles aanknaagde, nu niet meer zo, sloopt nog wel al haar speeltjes maar probeert niet meer de knoppen van de kastjes af ge knabbelen (waar je dan ook gewoon bij zat))

Echt perfect zo'n bench, in de auto ook 1 (aangezien ze daar ook auto aanknabbelde en aan riem kan je haar niet vastleggen raakt ze in paniek en vreet ze hem door, gaat al stuk beter) en als ik op stal was en het is warm bench stal in en daar hond tijdens rijden in, ging ze dan zelf al in. (staldeur op zo'n hoogte dat ik haar in gedachten er wel uit zag springen).

Voor haar is het gewoon veilige haven, hier wordt er ook nooit een strafhok van gemaakt.

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 08:37

Nou weer helemaal fout ik snap er niks van ;(

Gisteren avond op de wandeling rond 6 uur wilde ze haar behoefte niet doen dus ik was helaas genoodzaakt rond 9 uur weer te gaan. Toen heeft ze netjes alles gedaan. Half 12 zou dan weer te vroeg erop zijn dus ik ben opgebleven en ben rond 2 uur gaan wandelen weer netjes geplast. Laatste moment dat ze dronk was rond half 1 (ander half uur later dus daarna mog uit geweest).
Vanmorgen kwart over 7 wakker mini laagje waterbak niks uitgedronken en geen ongelukjes.

Ik laat de honden als altijd in de woonkamer als ik snel aankleed en hun mandjes en waterbakken weer verplaats en vul. Daarna ging ik riemen halen loop ik naar de woonkamer mog niks aan de hand ik doe mijn andere hond haar riem om. Draai mij om en ja hoor midden in de woning geplast. %)

We praten hier dus over een fractie van hooguit 15 seconden ik hoorde haar wel van de bank springen maar ging er vanuit dat ze haar mandje inging zoals altijd want daar doe ik haar tuigje om.

Wie heeft een verklaring? Drinken voor laatst was dus half 1 en waren paar slokjes ander half uur na de hand uitgelaten en beide behoefte gedaan. Amper 5,5 uur later plast ze dus midden in de woning kamer terwijl ik de andere hond tuig omdeed. (Wat een vrij standaard routine is). Medisch is het niet want overdag gaat het prima ongelukjes gebeuren alleen snachts en mu dan dus voor eerst ochtend.

Ik sta echt voor een raadsel :\

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:40

De stress van het 'wij gaan naar buiten'. Lijkt me heel normaal.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:43

Ik doe een gok: onzekerheid? Of opwinding? (Want we gaan uit)
Misschien leest een gedragsdeskundige mee en weet die het echte antwoord.

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 08:55

Ja maar het is zo gek ze heeft dst voorheen nooit gehad ze weet we gaan zo wandelen in begin vluchtte ze tegenwoordig gaat ze wat onzeker in haar mandje wachten maar plassen is voor eerst.

Ja ik hoop dat er een gedragsdeskundige mee leest want ik ben inmiddels gesloopt met al die gebroken nachten en constant wandelen en binnen plas ruimen

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 08:57

Sclimpre schreef:
De stress van het 'wij gaan naar buiten'. Lijkt me heel normaal.

Ze vind het buiten overigens leuk! Staartje is dan tussen de pootjes vandaan en ze durft ook te snuffelen om zich heen. Hele andere hond buiten, tuigje omdoen vind ze nog wat spannend maar nooit zo spannend dat ze vooraf plasje deed. Meer beetje onzeker
Laatst bijgewerkt door Jayney op 28-07-16 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:57

Thesserd schreef:
Wilawander schreef:
Ik drink ook s'nachts en de honden ook. Tuurlijk als ze niet kunnen niet. Erg ongezond en niet van deze tijd. Verbaas me erover hoeveel mensen dat zo doen....

Drink jij 's nachts ja? :oo

Nouja, mijn hond kan 's nachts gewoon drinken maar doet dat dus niet :+ Zit altijd nog precies even veel water in de bak als voor het slapen gaan.

Als ik 's nachts naar de wc moet, dan drink ik daarna ook een paar flinke slokken water. Anders doe ik daarna geen oog meer dicht door een droge mond.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:00

Yunomi schreef:
Je kunt toch ook minder water in de waterbak doen 's avonds ipv helemaal niets?

Hier ben ik het mee eens. Water is een eerste levensbehoefte en moet te allen tijde beschikbaar zijn, of een hond er nu wel of niet van drinkt.
Mijn vader gaf zijn pup ook gewoon wat minder water in de nacht, maar het was er wel als het nodig was.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:02

Laat het hondje eerst eens goed door de dierenarts nakijken en evt. lichamelijke aandoeningen waar ze veel van gaan drinken uitsluiten voor je ze schade berokkend door water te onthouden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:11

Morgen heel even in de bench houden tot je je schoenen en dergelijke aan hebt, en dan direct naar buiten. Bij pups is het ook vaak zo, dat ze dan echt direct moeten zodar ze wakker zijn. In combinatie met blijdschap kunnen ze het dan wel eens laten lopen.