Kip is al 3 maanden broeds, hoe haar broedsaf krijgen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Kip is al 3 maanden broeds, hoe haar broedsaf krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:24

Ik zie hier anders ook oplossingen voorbij komen die minimale tot geen stress opleveren voor de kip en nog logisch klinken ook, zonder dat het dier in allerlei rare posities of situaties wordt gedeponeerd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:43

Ik zie ze ook liever stoppen door paar dagen van het nest af sturen en met de rest aan de scharrel, maar soms kom je een exemplaar tegen die niet reageerd op deze oplossingen. Als echt broeden geen optie is en gezondheid in gevaar komt moet je dan door modderen? De langdurige (fysieke)stress die dat oplevert is ook ongezond en dieronvriendelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:00

Ik vind die rigoreuze (en onbewezen) oplossingen hier anders ook een gevaar voor de gezondheid, maar het is maar net waar je voor kiest.
TS, ga naar een goede vogelarts die hier voor gestudeerd heeft. Die kunnen je op weg helpen en oplossingen bieden!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:04

Gelukkig geen ervaring hiermee, onze kipjes bleven nooit langer dan 3 weken broeds en ze zorgden nog erg goed voor zichzelf.
Hoe vaak zet je haar naar buiten? Wij deden dat een paar keer per dag. Soms ging onze meest actieve kip dan meteen weer terug, maar meestal ging ze ook even wat drinken en wat eten voor ze terugging op het nest. En de eitjes weghalen natuurlijk, maar dat doe jij ook al goed :)

mercurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:47

Natuurlijk krijgen ze elke dag nieuw water en brood.
per keer kijk ik hoe lang ze onder de emmer moeten.of ze echt stress hebben weet ik niet,het klokken(geluid wat ze maken)is eigenlijk direct over als ze donker zitten.
In het verleden,deed ik vaak maar 24 uur de kip onder iets,dat werkte niet.dus op advies van mijn vader die dit vroeger ook deed.nu dus zo
Met de bibs in het water etc,al geprobeerd,maar die kippen van mij zijn daar niet gevoelig voor.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:52

Boompje1985 schreef:
Als ik iemand zou weten die eitjes uitgebroed wil hebben via natuurlijke broed dan was mijn kip allang pleegmoeder geweest! Maar de meeste mensen willen dat zelf mee maken en er zijn ook genoeg kleine broed machines te huur voor een kleine prijs waardoor er minder vraag is naar broedse hennen.

Als Elst niet te ver rijden is voor je, dan heb ik bevruchte eieren voor je :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 14:06

Dag 4 uit t hok. Kip loopt na even drinken en eten als een blinde kip (haha leuke woordspeling, ze is ook half blind) langs de ren, tikkend op raam in de hoop dat die open gaat. Loopt al een uur zo. Gek wordt ik ervan.

Probleem met in de schuur stoppen is dat ik morgen op vakantie ga. Me tante let dan op ze, komt in huis, maar is er maar weinig waardoor Chicky niet de hele tijd in de gaten gehouden kan worden. Ze gooit altijd der bak water om.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:20

Elise_0o schreef:
Boompje1985 schreef:
Als ik iemand zou weten die eitjes uitgebroed wil hebben via natuurlijke broed dan was mijn kip allang pleegmoeder geweest! Maar de meeste mensen willen dat zelf mee maken en er zijn ook genoeg kleine broed machines te huur voor een kleine prijs waardoor er minder vraag is naar broedse hennen.

Als Elst niet te ver rijden is voor je, dan heb ik bevruchte eieren voor je :)

Het is dat ik nu hoog zwanger ben en al onder extra controle sta maar anders had ik je aanbod graag aangenomen! :j

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:51

Afbeelding

Heb vol moeten houden, maar volgens mij zijn ze er van af. Hopelijk zeg ik dit niet te vroeg.

Zijn nu vrij lang buiten.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 16:04

Welke broeds is en welke dat niet is hoef ik niet te zegen. Foto's zeggen genoeg gok ik!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit ze zat hier even in de handoek want ze was even in bad geweest. Kon ik der een beetje drogen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:34

Een van onze hennen was laatst ook ontzettend lang broeds. We hebben stug elke dag haar van het nest af gehaald en het hok dicht gedaan. Heeft een hoop gemopper opgeleverd en ze pikte ook echt als we haar eruit haalde. Maar ze ging dan buiten in ieder geval eten en drinken. Om daarna te proberen de schuif van het hok zelf open te maken. Nu na een maand of 2/3 is het eindelijk over en legt ze ook weer goed.
Maar zij ging dan niet buiten zitten broeden, dus dat scheelde wel.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 11:50

Zo, zaterdag terug van vakantie en Chicky was nog steeds broeds. Tokkie was t ondertussen ook geworden.

Gelukkig was t niet extreem warm en hadden we nog een grote doos staan dus eerst Tokkie er gelijk de nacht ingedaan. Zij was nog niet zo lang broeds dus dacht hoe eerder hoe beter. Met 1 nacht was ze er gelukkig af.

Chicky was daarna aan de beurt en god, ze was extreem gestresst en mega beledigd (logisch) na 2 dagen en nachten is Chicky dan éindelijk na 4 maanden broeds af. Kan ze nu spekkies kweken voor de winter dat is hard nodig!

Bedankt voor t mee denken bokkers!

Niet de meest vriendelijke manier maar wel effectief en voor de kip uiteindelijk beter :)

Ps: ja heb ze regelmatig eten en water gegeven in de doos.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:26

Ja zo'n doos helpt wel he, is even wat sneu voor ze,maar het helpt wel.
Gelukkig gat het nu goed!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 22:17

Ja t was echt nodig. Zeker voor Chicky. Als ik der liet gaan had het mij niet verbaast dat ze de winter niet haalde.

En nu mogen ze eindelijk weer eitjes leggen :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:30

Ja stress. .. Heb ik ook weleens ;) . .
Mee naar de dierenarts geeft minstens zoveel stress.
:j
Fijn dat ze broeds af is! Je moest even ingrijpen voor haar bestwil!