trekken aan de riem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:58

eline1991 schreef:
Ons buitenlands hondje kan ook flink trekken aan de lijn. Zodra hij een ander ziet sleurt hij je mee. Al verschillende technieken geprobeerd om het te stoppen. Laten zitten en rustig worden werkte niet, rukje terug geven en na even stil staan werkte niet, commando naast krijgen we er met veel consequentie niet in etc.. Als iemand de tip heeft graag! Hond is een grote hond, kruising herder van 11 maanden en we lopen met een tuig.

Dus ja, stront vervelend dat hij zo trekt maar helaas bij hem niet echt simpel op te lossen!

Wat voor tuig gebruik je dan?
Als je de lijn vastmaakt op de rug, dan kunnen ze nog veel kracht zetten.
Het enige voordeel voor de hond zelf is dat ze zichzelf niet wurgen.
Je hebt tuigjes (dit tuigje is een perfect fit harness) dat je de lijn op de borst vastmaakt.
Als ze dan trekken, trekken ze zichzelf uit balans en draaien ze hierdoor weer terug naar jou.
Natuurlijk moet je dan ook verder trainen met niet trekken en belonen als het goed gaat.
Maar er zit ook gewoon een ring op de rug, waar de lijn aan vast kan.

Afbeelding

Afbeelding

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:09

Ik denk dat hoe je traint veel meer uitmaakt dan waar je je hond mee optuigt. Onze hond heeft met een tuigje netjes aan de riem leren lopen en die trekt dus praktisch nooit, buren en kennisen gebruikte allerlei machtsmiddelen. Hoge halsbanden, jachttouwen, slipkettingen, half-check, ketting met pinnen etc en werden alsnog uitgelaten door de hond. Die mensen bleven er ook jaren mee door gaan op die manier. Ik dacht wel eens als je je hond niet gaat leren om aan de riem te lopen doe hem dan tenminste gewoon een tuig om zodat ie zijn nek of strottenhoofd niet kapot trekt :?. Een hond die bij ons altijd liep te trekken moest ook regelmatig pauzeren om uitgebreid te hoesten en proesten omdat ie zichzelf net weer minuten lang half had opgehangen %)
Sowieso zie ik nog wel eens creative manieren omdat dat soort apparaten te gebruiken. Slipketting gewoon verkeerd om doen, allerlei anti-trek contructies aan een flexiriem waar ze toch echt aan moeten trekken om ruimte te krijgen :o?

blondies

Re: trekken aan de riem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:25

Hier een bijna 2 jarige jachthond (intacte reu) waar ik wedstrijden mee loop.
Hij loopt braaf naast op commando MAAR we moeten er wel consequent in blijven... Ik denk dat veel mensen op een gegeven moment de moed opgeven en maar laten trekken of een flexlijn eraan hangen (als probleemontwijkend middel dan). Ik heb dan vooral medelijden met die mensen en ben blij dat mijn arm er niet wordt afgrukt :D

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 00:05

Kesje schreef:
Dat vraag ik me ook altijd af. Daarom heb ik ook een gruwelijke hekel aan flexilijnen, die honden lopen behoorlijk ver bij de baas vandaan, en corrigeren is dan vrijwel niet te doen. Dus die steken zo het fietspad over, of lopen zo op een andere hond af. En intussen doen wij hard ons best om onze honden netjes naast te laten lopen :roll: Onze overbuuf heeft 4 schoothondjes, maar die trekken zo aan de lijn dat het net lijkt of ze een team sledehonden uitlaat....

Oke sorry hier van schoot ik in de lach slee honden :') whaha

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 08:30

1 van mijn honden trekt buiten, maar niet om te trekken. Ze is erg onrustig en ondertussen zijn we al bijna een jaar bezig met gedragstherapie (de medische molen hebben we afgerond). Het gaat nu heel goed maar wandelen is best een tijd echt niet grappig geweest. In het einde van de lijn klappen, terugrennen tot naast je en weer vertrekken tot het einde van de lijn (yoyo-en). Dat deed ze zowel aan een 5, 8, 10 als 20m lijn (flexi of echte lijn). Dus altijd aan een tuig, aan de halsband klapt ze namelijk achterover (nee, dan stopt ze niet. Maar ze heeft er al wel eens enkele dagen hoofdpijn van gehad en toen liep ze maar aan 2m lijn).

Eerst kon ze nauwelijks los omdat ze schaduwjaagt en autos jaagt. Nu gaat dat wel beter maar vertrekt ze af en toe naar wegen om dan daar autos te gaan jagen. Ze kan dus alleen los met elektronische halsband op rustige afgelegen plaatsen. Alleen op volledig omheinde velden mag ze bloot los.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 08:46

donsje schreef:
Kohtje, tis n dropje, maar niet zo slim haha.. onze vorige hond was een border collie en ook die liep keurig los naast je en luisterde perfect;)

Ik heb het andersom , heb nu Borders .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:30

@Barbet. Lijkt me niet erg fijn lopen, moet je constant opletten dat de riem niet onder de poten komt. Of is dat niet zo?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:33

Er loopt altijd een vrouw met een jack russel bij ons door de straat, nouja, er loopt altijd een jack russel met een vrouw door de straat, waarvan ik me serieus afvraag wie, wie uit laat. De hond loopt te hijgen, te kuchen en zij loopt er met enige moeite achteraan. Kan je er wat van zeggen? Tja, en dan?

Mijn hond mag prima een stukje voor mij uitlopen, maar bij trekken krijgt hij toch echt een correctie en dat weet hij dondersgoed. Ook kan hij prima loslopen, maar met andere honden wordt hij oost-indisch doof en moet ik hem toch aanlijnen. Ook dan is hij 'gek', maar dan vliegt hij in ieder geval niet op die andere hond af (om te spelen, niet omdat hij agressief is :+ ) Op zich geen probleem als de andere hond ook los mag, maar die van mij is een beetje lomp :Y)

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:43

Helaas trekt onze hond ook. Al van pups af aan naar de hondenschool (en nog steeds) en vanalles geprobeerd. Maar tot op heden werkt niets. Ja als hij weinig tot geen externe prikkels heeft. Maar buiten zijn die er nou eenmaal altijd. Ik zelf vind het heel erg vervelend. Heb altijd honden gehad, en ook zelf opgevoed en die trokken dan ook niet. Deze helaas wel, en dat is ook niet fijn voor mijn lichamelijke toestand. Overigens kan hij los perfect naast lopen maar hij heeft enorme lijnhaat. Maar ja ze mogen niet overal los dus ja....

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:53

Onze honden trekken niet, dat is absoluut verboden want het is vreselijk irritant. Onze herder is op mijn pinken te leiden, net als bij teugels hoef ik maar even een ophouding te maken en hij heeft door dat de lijn strak staat :)
Ik laat honden uit als vakantiewerk en als die trekken krijgen ze van mij eerst een lesje netjes aan de lijn lopen ~~}> Grappig hoe ze het dan bij mij vaak wel perfect doen en bij hun baasje terugvallen in hun oude gewoontes :=

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:56

Ah ja hier erger ik me ook zo aan. Wij hebben een pup waar we heel serieus mee bezig zijn, bij trekken ga ik acuut stil staan of zelfs achteruit lopen. Reken maar dat ze het prima snapt, ze vergeet het wel eens maar daar is het een pup voor. Kleine herinnering en ze loopt weer keurig mee.

Maar dan komen we de mensen + hond tegen die dat niet doen.. die hun loslopende hond op mijn aangelijnde pup laten duiken of zichzelf laten meetrekken naar ons toe. Onze pup is erg enthousiast en wil graag spelen. En mensen snappen maar niet dat ze van mij eerst netjes moet zitten en rustig wachten tot ik haar los laat. Laat ze nou lekker spelen zeggen ze dan.. terwijl mevrouw bijna uit haar tuig springt zoveel zin heeft ze erin. En maar niet snappen dat ze volgende keer gaat trekken om bij een hond te komen en uiteindelijk de hele weg gaat trekken. Het begint bij kleine dingen en volhouden consequent te zijn.

Ook vreemde mensen die met een hoge stem roepen naar pupje.. buiten bereik van de riem uiteraard en zelf niet komen. Erg irritant..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:09

Hier een witte herder van 5jr (bijna 6) die trekt aan de lijn. We hebben meerdere cursussen gevolgd, pup/gehoorzaamheid/behendigheid etc. maar het trekken heb ik nooit af kunnen leren. Heb het 3jr lang geprobeerd en toen opgegeven.
Overigens kan ze heel netjes volgen, maar nadeel daarvan is dat ze dan ook niet plast/poept dus af en toe moet ik haar ruimte geven daarvoor.
Wat voor soort tuig of halsband ik haar ook omdoe maakt niet uit. Zelfs met de ring op de borst krijgt ze het voor elkaar om wat kracht te zetten, gelukkig wel minder want ik kreeg echt hand/arm klachten op een gegeven moment.
Ze is altijd onwijs enthousiast als we naar buiten gaan en wil dan het liefst 'zo snel mogelijk ergens naartoe', ook al weet ze niet waarheen, als ze er maar heen kan :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:06

Hier trekken ze ook gerust en vind dat geen probleem. Wij leren ze vanaf pup trekken aan de lijn tm een lijn van 2 meter.

Dit ivm de sledehonden sport (kar fiets step) wij leren ze ook vanaf pup de commando's links en rechts ;)

Verder lopen ze vrijwel altijd los mee. Kan dat niet dan aan heupgordel zo hebben wij niet veel last van het trekken. Degene die niet los kunnen lopen hebben 10 meter lijn dan niet veel trekken.

Degene die commando "naast" moeilijk vind gaat aan de korte lijn met gentle leader. Dan ook rustig of aan tuig als hij relaxt is.

Oh ja ze leven in huis en zijn goed opgevoed. Vanmiddag met alle 6 naar druk strand geweest. 4 los gehad en 0 mensen overlast gehad of contact gehad met 1 vd honden;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 07:14

In jou ogen is de hond dan niet opgevoed ts maar het is maar net waar de mensen waarde aan hechten hoor ;)
Ik heb 3 beaucerons (a bij elkaar ruim 115 kilo aan de lijn) en ja als we ergens nieuws zijn waar ze lekker los mogen trekken ze echt wel, en nee ik word niet om ver getrokken. Ik maak me er niet te druk om zolang het gewoon in controle is, die beesten willen gewoon lekker rennen en hebben op dat moment veel energie zodra dat er uit is trekken ze helemaal niet meer.
Ik loop overigens vaak zat met 2 vd 3 aan een show lijntje omdat dat t snelst voor handen is haha dus zo erg trekken ze ook weer niet ;)
Maar goed helemaal strak naast je met een boog in de lijn hoeft ban mij nou eenmaal niet. Ik kan 3 grote honden tegelijk uitlaten en dat is voor mij het belangrijkste

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 08:42

Ik kom er vooral op omdat het bv voor mij heel vervelend is als een pension hond trekt. Voor mij zou elke hond zonder trekken aan een riem moeten kunnen lopen. En ja mijn honden kunnen dat allemaal. Oook als we bv naar het strand gaan. Ze moeten gewoon wachten tot ze los kunnen.

Persoonlijk zou ik als ik 1 hond had niet elke dag door mijn hond uitgelaten willen worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:01

Maar dat heeft toch niks met de verdere opvoeding te maken? Waarom zou een hond die trekt niet luisteren met loslopen?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:28

wat mwm zegt idd..
maar ook, het zijn jou honden niet die in pension komen dus.. ik zou me er niet eens druk om maken ;) snap dat het irritaties opwekt maar ja.. not your problem toch ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:46

Ik heb er 2, de eerste trekt totaal niet, behalve bij andere honden (ze heeft wat last van angstagressie), maar met de juiste correctie ook direct klaar.
De andere is een hardnekkig geval en trekt in het begin van een wandeling zolang hij moet poepen en bij hele opwindende situaties. Echt een hardnekkig geval, niks werkt om dat af te leren helaas :+ 0 concentratie dus stilstaan werkt niet, nergens mee te motiveren (koek, speelgoed), gewoon een moeilijke hond om dingen aan te leren, ook wel aardig raseigen. Maar nu dus zover dat na de eerste 10 minuten hij reageert op tegendruk en dus reageert op mij en de eerste 10 minuten met heel veel consequentie ook wel reageert maar moeizaam.

Het zijn echter ook honden met maar 1 baas en als ik ze naar het pension breng zijn het 2 onopgevoede mormels aan de lijn, die echt niet luisteren naar de pensionbaas qua niet trekken want wie denkt hij wel dat hij is om iets van hun te willen :o . Vreemd persoon, spannende onrustige omgeving, baasjes die weg gaan...
Dat weet de pensionbaas overigens ook en daar hebben we maatregelen op genomen (hij hoeft de honden niet uit te laten bijvoorbeeld, krijgen een hok met daaraan een eigen grasveld en hij weet dat hij met een stel Japanse eigenwijzen te maken heeft en kan daar tegen). Ik rij dan ook 45minuten om mijn honden naar dat specifieke pension te brengen omdat ik weet dat daar iemand zit die met het ras om kan gaan.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:08

Hier in de buurt word ook eigenlijk iedereen vooruit getrokken door zijn hond.

Valt me wel op dat de honden die hier het beste luisteren allemaal staffords en bull types zijn.
Lopen allemaal keurig aan de lijn naast zonder gedoe.

Onze 2 honden lopen ook beide keurig naast aan de lijn, onze am. Bull trekt vaak de eerste meters omdat ze moet plassen, maar als ze dat gedaan heeft is het trekken ook over :)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:50

Ik moet ook zeggen dat ik er absoluut niet blij mee zou zijn als het pension denkt mijn hond even te heropvoeden. Dat is mijn taak en niet dat van het pension (die meestal ook nog eens een methode gebruiken waar ik niet achter sta). Als ik zou merken dat een pension wel even denkt mijn hond "op te voeden" zou ik opzoek gaan maar een ander pension..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:32

10 jaar in een pension gewerkt en ja daar trekt bijna elke hond. Alles is gek en apart en altijd blij naar de wei te mogen. Ik liet dat gewoon doen.
Enorme drukke honden liet ik altijd los naar de wei gaan. Deuren op slot zodat ze alleen maar richting de wei konden en meer niet en ook niemand een deur plots kon openen. Werkte prefect

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:17

Helaas, ook ik heb een trekkende hond. Drie jaar geleden als herplaatser bij ons gekomen, en ondanks veel oefenen, op verschillende methodes..het gaat er niet uit. Combineer dit met uitvallen aan de lijn, en dan heb je zo een beetje ons dagelijks ritueel.
Ik baal er enorm van, want binnenshuis is ze de rust zelve, en mijn grote wens is een tweede hondje.. Maar niet op deze manier.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 09:23

essiesilly schreef:
wat mwm zegt idd..
maar ook, het zijn jou honden niet die in pension komen dus.. ik zou me er niet eens druk om maken ;) snap dat het irritaties opwekt maar ja.. not your problem toch ;)

Jawel want ik loop er mee :D
Nou ja nog even door bijten en dan is het inderdaad mijn probleem niet meer.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 09:24

XxDiandraxX schreef:
Ik moet ook zeggen dat ik er absoluut niet blij mee zou zijn als het pension denkt mijn hond even te heropvoeden. Dat is mijn taak en niet dat van het pension (die meestal ook nog eens een methode gebruiken waar ik niet achter sta). Als ik zou merken dat een pension wel even denkt mijn hond "op te voeden" zou ik opzoek gaan maar een ander pension..

Ik voed niets op , doen ze lekker zelf maar.
Geef wel tips mee.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:18

kohtje schreef:
XxDiandraxX schreef:

Ik voed niets op , doen ze lekker zelf maar.
Geef wel tips mee.

Was ook niet perse op jouw gericht maar zie het wel gezegd worden door een andere bokker hier in het topic..