Boerderijhond: vriendelijk maar waaks. Wie kan helpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alter_Ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 07:56

Al naar een Australische Kelpie gekeken? Wij zweren erbij, blaffen naar vreemden en toch heel lief en intelligent. Zijn drijvers dus ook nog eens goed met dieren, ik wil geen andere hond meer bij ons op de boerderij.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 07:58

Ik zou kijken voor een ras met kort haar.
Bij lang harige blijft er echt alles in hun haar hangen wat kan gaan klitten en ik denk dat ze op een boerderij overal in kunnen gaan liggen.

Een persoonlijke tip dus..!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:00

Ik zou voor een bouvier gaan! Ik vind het superhonden, goed waaks, geen zenuwlijders en gek op kinderen en aandacht.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:02

Wat het ras betrefd, dit maakt absoluut niet uit. De klik moet er zijn en met de verkeerde opvoeding creëer je een gevaarlijke hond in elk ras. Ik ben op veel boerderijen geweest en de honden waar ik de meeste angst voor had waren toch wel de
Labradors of kruisingen hiervan .

Working kelpie (de australian working kelpie) zou ik alleen aanraden als deze daadwerkelijk elke dag aan het werk moet. De gewone australian kelpie (meer showmodel) is ietsjes sneller tevreden.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:19

KPet schreef:
Ikke89 schreef:
De welsh corgi cardigan en de border collie zijn veedrijvers. Honden die graag bij de baas zijn en graag aan het werk willen. De kans dat ze jullie dieren gaan opdrijven is dus reëel aanwezig. Ik zou deze rassen ook zeker niet als erf/waakhond kiezen. Zij gaan hun eigen taken bedenken en dan kunnen ze best nog wel eens vervelend gedrag gaan vertonen.
Dan zou ik eerder gaan zoeken tussen de honden die ook als erfbewakers oorspronkelijk gefokt werden. Daar zitten ook een aantal rassen tussen die vriendelijker zijn dan de ander.
Heb je al eens naar bijv. De Wetterhoun gekeken?

Toch neig ik iets meer naar die twee juist vanwege die eigenschappen. Ik ken een aantal stallen waar ze bc rond hebben lopen. Erg fijne honden. Het is uiteraard wel het idee om ze dan ook aan het werk te zetten. Ze zijn ook wat toegankelijker voor klanten denk ik. Dat is een beetje de reden dat ik meer neig naar vriendelijk dan waaks. Bovendien slaan ze nog best aan volgens mij.

Edit: misschien een kleine uitleg...... ik heb liever een hond die bij mij in de buurt blijft dan dat ie rondstruind en klanten intimideert. Ik wil de hond niet op moeten sluiten als er mensen op het erf zijn.

Als je bereid bent met je hond te werken en je ze graag in je buurt hebt, dan snap ik je keuze. Houd wel rekening met het drijfinstinct. Ik heb zelf 2 corgi's en eentje probeerde alles te drijven wat los en vast zat...fietsers, auto's, de trein, kinderen op stepjes etc. Ik heb het hem af kunnen leren, maar dat heeft heel veel training gekost.
Daarnaast durf ik niet te zeggen of ze echt wel erfvast zouden zijn. Zeker niet als ze zich gaan vervelen. De corgi is graag bij de baas, maar daarnaast ook heel zelfstandig.

Nathalie18x

Re: Boerderijhond: vriendelijk maar waaks. Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:30

Ik wil even inhaken op de beauceron. Wij hebben er meerdere over de vloer gehad en nog steeds komen er 2 regelmatig. Ik zou ze absoluut niet op een erf willen hebben waar andere dieren zijn (kippen oid)Het zijn echte jagers en als ze de kans krijgen om een kleiner dier te pakken, doen ze dat.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:47

Beaucerons zijn geen jachthonden, het zijn herders. Wel kunnen ze een jachtinstinct hebben en af en toe zal er dus een exemplaar tussen ziet dat alles vangt wat hij ziet bewegen.
Het zijn enorm trouwe en lieve honden voor de familie. Naar vreemden zijn ze meestal wat gereserveerd, meestal vriendelijk maar ze kunnen aggressief uit de hoek komen.
Hier lopen ze veel op boerderijen als waakhond. Op sommige erven stap ik niet uit de auto tot de eigenaar er is (zijn wel uitzonderingen), meestal kan ik wel probleemloos op het erf komen en rondlopen. Ze slaan aan en houden je in de gaten maar vallen je verder niet lastig.
's nachts of bij afwezigheid van de eigenaar zijn ze meestal wel veel waakser.

Uit de shortlist: Leonberger is impressionant maar lijkt me met z'n lange haren op een boerderij moeilijk proper te houden/krijgen. Border collies moeten echt een taak hebben, als ze zich vervelen kunnen ze flink vervelend gedrag vertonen. Corgi's kunnen flink koppig zijn en ook overdreven drijven.
Uit deze lijst vind ik de border collie het meest geschikt als boerderijhond, op voorwaarde dat hij werkt.

Als je graag doggen ziet: bordeauxdog of cane corso. Lieve, rustige honden, die imposeren door hun postuur. Geen overdreven blaffers, enorm trouw aan eigenaar. Zullen vreemden niet 'lastigvallen' maar owee als je aan hun familie raakt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:49

Jildau schreef:
Stabij? Of inderdaad Wetterhoun.

helemaal goed

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:53

Stabij, Briard, doberman.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:56

de benner sennen voldoet aan al je eisen !
als je een pup bij een fokker haalt en een goed voerbeleid er op na houdt hoef je bijna nooit naar de DA , wij zijn met onze pup 1 keer geweest omdat hij zijn pootje had opengehaald .
verder zijn ze echt niet dom ! ze zijn heel inteligent en hebben ook echt wel een speels karakter. het zijn goede wakers , maar ze weten dat goed goed is !

onze 1e benner is 14 geworden was een herplaatser uit het asiel , nummer 2 is een pup van nu 3 jaar.

de grootste reden waarom wij voor een benner gingen kijken was dat ze niet jagen , en das wel makkelijk op een boerderij waar de kippen los lopen en al het wild achter op de weides !

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:08

Ik ken veel mensen met BC als erfhond maar ik vind het geen succes.
Juist weinig waaks, maar omdat ze zich vervelen drijven ze auto's en fietsers en rennen de hele dag rondjes om de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:14