Hoe doen mensen dat toch, een eigen hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe doen mensen dat toch, een eigen hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:21

Hier zijn we ook zeker geen €180 per maand kwijt. Verzekering en speeltjes schrappen. Verzekering vergoeden rasspecifieke aandoeningen niet. Speeltjes hebben ze echt niet iedere maand nieuwe nodig.
qua voer zitten wij ongeveer op €45 per maand. En dan gaat het hier over een grote hond. De kleine hond die wij gehad hebben heeft ons misschien €25 per maand gekost aan voer. Ontwormen is eens in de 6 maanden.
Entingen zijn niet maandelijks, maar wel handig om een klein spaarpotje achter de hand te hebben. Ook voor wanneer de hond onverwacht naar de dierenarts moet.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:21

Eens even rekenen voor ons (2 kleine hondjes) op maandbasis..
Vlees 1 bakje per 2 dagen a 80 cent: 12 euro
Brok 1 zak van 3 kg per 3 maanden: 7 euro
Snacks en speeltjes: gemiddeld 5 euro
Dierenarts is 200 per jaar incl entingen, ontvlooien en ongelukjes :+ : 16 euro
Ontwormen doe ik als ik er aan denk, 1 doosje Milbemax per jaar : 1 euro
Jaarlijkse trimbeurt 100 euro voor 2 honden samen: 8 euro
Totaal per maand: 49 euro voor 2 honden *\o/*

Ik heb eenmalig een puppycursus gedaan a 50 euro voor een jaar.
Wij hebben in Belgie geen hondenbelasting :D Opvang is niet nodig. Ze zitten maximaal van 7 tot 3 in de bench, wat meestal maar 1x per week is. Voor de rest is altijd wel iemand vroeg thuis of wakker.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:27

Wat ben ik kwijt aan 1 hond:
Verzekering 20 euro per maand
Sport 40 euro per maand
Eten 25 euro per maand
Hondenbelasting 4 euro per maand (50 per jaar)
Speeltjes hooguit 5 euro per maand
Enten doe ik niet meer jaarlijks
Trimmen 11 euro per maand (130 per jaar)
Vlooien pipetten 4 euro per maand (100 euro voor 2 jaar, voordeelverpakking)
Ongeveer 105 euro per maand dus. Gaat om een hond van 30kg dan
Edit: aanschafkosten rond de 1000 euro totaal. 850 euro pup en 150 voor manden, speeltjes, halsband en lijn.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 03-07-16 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:29

Entingen hoeven iig niet ieder jaar, de geldigheid is 3 jaar van rabies en de cocktail. Je kunt ook laten titeren, dan weet je hoe lang je hond beschermt is en wanneer je weer moet laten controleren.
Als je oostelijk genoeg woont kun je naar een DA in Duitsland, die zijn vaak een stuk goedkoper, zal denk ik alleen niet verzekerd zijn.
Ontwormen hoeft niet zo vaak en vlooien-/tekenmiddel geef ik alleen als het nodig is, meestal voorjaar/zomer.
Uitlaatservice kost geld, ik wil er iig wel wat geld aan overhouden, ook ik wil graag kunnen wonen en eten en met een veilige auto rondrijden.. De meeste honden vinden het wel heel leuk en zijn tevreden na de wandeling in het bos met vriendjes.
Qua voer is er veel verschil in prijs, vaak is het goedkoper als in grotere hoeveelheden inkoopt.
Snacks en speeltjes kun je zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk..

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:30

Als ik kijk wat de hond mijn ouders kost, is het puur eten af en toe een speeltje etc. Dus kom je op rond de 30-50 euro per maand uit inclusief alles (ik heb niet zo'n uitgebreid lijstje gemaakt ;) maar 1 grote hond). Moet zeggen: fulltime iemand thuis, dus geen uitlaatservice en alles.

Toen ik samenwoonde wilde ik en mijn ex ook graag een hond. Maar vond dat niet eerlijk. Waren beiden fulltime weg (ik 36 uur per week werken + 8 uur school), hij 40 uur per week werken, + reistijden. Met een hondenuitlaat kwam ik daar in de buurt gewoon boven de 200 uit voor ALLEEN de uitlaatservices, dus niet eens de rest erbij. Daarvan staat mijn paard gewoon volpension... En ik vind het niet eerlijk naar de hond toe... 10uur per dag alleen zijn, 1x iemand die een uurtje komt :S

Maar bij mij was het vooral de uitlaatservice die het vreselijk duur maakte.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:31

Ik denk dat je met opvang erbij redelijk in de richting komt hoor.

Hier een grote hond (45 kg), krijgt medicatie vanwege allergie (en ja, dat is natuurlijk niet 'normaal', maar je weet nooit wat je hond(je) gaat mankeren en hij gaat mee met de uitlaatservice (4 x per week).
En ja, de uitlaatservice zou ook wel wat minder kunnen, want ik werk best vaak thuis, maar dan heb ik alleen tijd om even een snel rondje doen voor de 'noodzakelijkheden' en ik vind dat hij gewoon recht heeft om regelmatig met een paar vriendjes door het bos te rauschen.

Daardoor kom ik op:

Per maand (ongeveer):
Voeding: 50 euro
Snacks: 5 euro
Medicatie: 40 euro
Enting, ontworming, onvlooiing: 15 euro
Uitlaatservice: 130 euro
Hondensport: 15 euro
Speeltjes: te verwaarlozen, hij vindt meer ballen dat dat hij kwijtraakt :)

Totaal dus zo'n 255 euro :wow: :o

Daar hebben we wel de liefste hond van de hele wereld voor denk ik dan maar :D :D

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:36

Ik heb 2 honden een border collie en een siberische husky. Wij zijn het volgende kwijt:

Voer voor de husky 36 euro per maand.
Voer voor de Border 17 eruo per maand
Snacks kopen wij goedkoop in ala 4,60 voor een kilo beenmerg.
enten jaarlijks ongeveer 100 euro per hond dat is inc consult.

Deze maand heeft chansy mij al wel 1300 euro gekost aan alleen foto's en bloedtesten. Dan komt daar maandag nog een biopsy bij ala 1000 euro plus de vervolg behandeling.

Verzekeren is slim hadden wij nu dus nog niet gedaan dit neemt nu dus wel een flinke hap uit het spaarpotje, maar ja je houd van die beesten he

Ik ben een dagmatte, in nederlands zit je dan aan dagmama. Ik pas op honden van andere mensen, daar verdien ik ongeveer 15 euro per dag mee en als ze de nacht blijven is het 20 euro.

Ik vind dit een heerlijke opplossing voor mensen die graag een hond hebben maar gewoon fullltime werken. Hier waar ik woon zijn er best veel mensen die oppassen voor anderen :j

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:37

Hier zitten momenteel 3 duitse herders en 1 oost-europese herder.

Pup doe ik haast 1,5 maand met een zak van 20kg fokkersprijs a 45€
De grote honden doe ik 2 weken met een zak van 20kg a 31€.

Het enigste extra wat ze krijgen zijn runderoren en pezen.
Dat is zo'n 100€ per jaar!
Wel fokkerstarief.

Standaard entingen en rabies word via de club gedaan dus goedkoper.
Pups wel via de DA praktijk.

Ontworming geef ik eigenlijk niet op regelmatige basis...

Het enige dure dat nog gedaan word is tegen de teken om de 3 maanden a 36€ per pil.

Hondenbelasting kennen we hier niet en geen enkele hond heeft verzekering.

Wel staat er altijd voldoende aan de kant.

Speelgoed koop ik van kwaliteit en gaat lang mee!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:09

Hier 2 honden. Eentje van 30 kg en een van 10 kg.

De kosten, alles omgerekend per maand:
Voer: 20.00
Vlooienpillen: 7.50
Filariapreventie: 4.50
Ontwormen: 3.00
Suplement HD: 10.00
Inenting: 6.00
Koekjes: 4.00

Totaal: 55.00 euro

Ik doe niet aan verzekeren, oppas en trainingen. Dat scheelt veel geld.
Dit is wat mij betreft een prima basis voor mijn honden. Meer hebben ze niet nodig. Als Boem geen HD had gehad had ik er nog 10 euro onder gezeten.
Voor nood ligt er een envelop thuis. Als er bv een riem stuk is schaf ik direct een nieuwe aan en daar doen we dan weer jaren mee.

janiekhm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:35

Je hoeft niet een dure hond te kopen en ik denk dat je het ook wel fors hebt uitgerkekend~!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:41

Oh aan dat bedrag kom ik lange na niet. Enten 1x per jaar 10 Euro, 4 per jaar ontwormen 40 euro per jaar, voer 35 euro pm. 1 hond train ik nog mee dat is 30 euro pm. Ziek en zeer gaat van de algemene spaarpot.

Ik heb een 1 persoonshuishouden en werk fulltime, alleen s nachts. Ik laat ze in de ochtend uit ga ik een uur of vier slapen en dan in de avond nog twee uurtjes. Op die manier hou ik tijd genoeg over

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:46

180 euro per maand is een flink bedrag voor een hond. Hier zijn we dat echt niet kwijt. Met 1 hond volg ik behendigheidcursussen en met de andere hond niks.

Honden worden maar 1 keer in de 3 jaar geent tegen rabiës zodat zij mee naar Frankrijk mogen en verder niet. Ik denk dat wij voor 2 honden maximaal 50-60 pm kwijt zijn inclusief snacks en wat speelgoed. De ene hond eet vlees en de ander Brok.

Geen honden uitlaat Service soms zijn ze wat langer alleen 6-7 uurtjes maar dat is prima te doen. Er voor en erna een lekkere wandeling en dan liggen ze de hele dag te pitte.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:06

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:23

Kom net bij mijn moeder vandaan, die twee honden heeft, en heb haar dezelfde vraag gesteld. Na wat rekenen komt ze voor 2 honden uit op maandelijks maximaal 35 euro ("En dan heb ik het nog ruim gerekend, dus hou het tussen de 30 en 35 euro"). Dat is voer, speelgoed (kringloop), botten, entingen en nog het een en ander. Maar zij is dagelijks thuis en hoeft haar honden niet weg te brengen of oppas te zoeken, dus die kosten zitten er niet bij. Als er al een keer opgepast moet worden, dan doen wij dat.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:25

Wij hebben twee grote honden, waar ongeveer voor 40€/ maand aan voer ingaat. Botjes en knauwbotten kun je bij de action vrij goedkoop krijgen, of meer kopen in de acties.
Ontwormen doen wij 2x per jaar, wij wonen op een boerderij en eten nogal eens paardenpoep en weet ik veel wat nog meer, veel vaker zou ik niet doen, is niet goed voor je hond.
Ontvlooien doen wij per 3 maanden, ook hier omdat wij op een boerderij zitten. Als jouw huishond verder weinig contact heeft met vreemde katten oid zou ik echt maar 1-2 x per jaar ontwormen.
De grote enting kost hier 45€/hond.
Hondenbelastingen en wa verzekeringen voor de hond zijn 400€/ jaar, maar die heb je in Nederland niet ( de extra wa verzekering).

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:28

Hoe andere mensen dat doen? Geen uitlaatservice pakken :o En als je 'genoeg' verdiend, vind ik sparen geen must. Normaal werkend mens kan een operatie wel aftikken (zeg max €350).

Voer is het enige wat écht een must is; goed voer! Veel vlees, geen Royal Canin of ander graanmerk.

Enten doen wij niet aan, geloof ik niet in (ook niet bij mijn paard), dit is natuurlijk eigen keuze.
Ontwormen/vlooien valt natuurlijk niet te weigeren.

Succes. :)

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:32

Wat goed dat je het zo secuur uitrekend! Imo zijn de door jouw genoemde bedragen een beetje aan de hoge kant, maar zo heb je ook wel altijd een beetje ruimte: speeltjes hoeven echt geen 10 euro te kosten en snacks ook niet, ontwormen en ontplooien kan voor ongeveer de helft van het geld(serestoband voor 25 euro en 4x ontwormen voor 25 euro met millbemax of vergelijkbaar(geen dierenwinkel/action zooi) maar de grootste kostenpost is toch wel de oppas. Dat maakt dat jouw kosten ook zo 'uit verhouding zijn' met wat anderen noemen. Als je daar en alternatief voor kan vinden, gaat het je veel geld schelen denk ik. Ga gewoon eens rond vragen bij ouders/buren/vrienden etc.

Zelf hebben we een middelmaat hondje van 13 kilo en zijn we per maand dit kwijt:
voer: 20 euro
speeltjes/snacks: 5 euro
verzekering: 17 euro
ontwormen/ontvlooien/enten: 8.3 euro (100 per jaar)
cursus: 23.33(280 per jaar)
dus grofweg 75 euro per maand.

belasting betalen we niet hier.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:35

xSlvna schreef:
Hoe andere mensen dat doen? Geen uitlaatservice pakken :o En als je 'genoeg' verdiend, vind ik sparen geen must. Normaal werkend mens kan een operatie wel aftikken (zeg max €350).

Ik mag hopen dat ieder weldenkend mens sowieso spaart, ongeacht of het uiteindelijk naar de hond gaat of iets anders.
Een operatie kan algauw oplopen tot een veelvoud van die 350 euro. Mag hopen dat je dat dan ineens kunt betalen als je maandloon gestort wordt.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:36

xSlvna schreef:

Alleen wat onderzoekjes, zonder verder iets te weten mocht ik vorige week al 450 euro voor aftikken. Vorig jaar wed mijn andere hond aangetikt door een hond, operatie en onderzoeken, 1600 euro.

Ik denk dat er genoeg mensen zijn die dat niet zomaar van het loon kunnen betalen, dan is een potje of verzekering wel handig.

pioade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:47

Onze Duitse herder krijgt KVV van lotgering. Ze eet 500-750 gr per dag wat uitkomt op 25-30 euro per maand. Voor trainingsnacks gebruiken we frolic brokjes die we in vieren breken. Met haar halsband en riem doet ze al jaren. DA zien gelukkig alleen bij de jaarlijkse entingen. Aan cursussen hebben we wel veel uitgegeven het eerste jaar en daar hebben we nog altijd veel plezier van! Voor uitlaatservice in onze hond niet geschikt, wel gaat ze af en toe naar het pension dat kost 11 euro per dag/nacht. Verzekeren doen we niet, we hebben voldoende spaargeld voor het geval dat...

Succes bij je beslissing!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:54

Beter te ruim dan te krap berekenen natuurlijk, maar 180 euro lijkt me wel érg ruim!
Het voer kost hier max 2,50 per kilo (natvoer van naturediet en rocco en droogvoer van bosch gemengd) en mijn grote hond eet zo'n 400 gram per dag, dus ik zit op zo'n 30 euro per maand. Inentingen zijn zo'n 5 euro per maand. Ontwormen doe ik niet te vaak en vlooienspul alleen wanneer nodig.. Snoepjes en kauwstokken en speelgoed gaat meer geld in zitten haha. Uitlaatservice is hier niet nodig, ik heb voor een ras gekozen wat thuis heerlijk rustig is en zonder problemen 8 uur aan een stuk kan slapen (al werk ik gelukkig thuis).
Voor 40 euro per maand kom ik echt ruim uit.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 16:02

mirriejj schreef:
xSlvna schreef:

Alleen wat onderzoekjes, zonder verder iets te weten mocht ik vorige week al 450 euro voor aftikken. Vorig jaar wed mijn andere hond aangetikt door een hond, operatie en onderzoeken, 1600 euro.

Ik denk dat er genoeg mensen zijn die dat niet zomaar van het loon kunnen betalen, dan is een potje of verzekering wel handig.

Oké €1600 inderdaad niet, maar een dierenarts verplicht je ook niet om die meteen af te tikken. Al betekend dat niet dat je die arme werker een jaar op zijn geld moet laten wachten. Als TS een basisspaarpotje aanspaart (minimaal €20 per maand + wat je nog maximaal kan missen op het eind van de maand). Onderzoeken die wij tot nu toe hadden kwamen niet over de €400, vandaar.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 16:03

xSlvna schreef:
Oké €1600 inderdaad niet, maar een dierenarts verplicht je ook niet om die meteen af te tikken. Al betekend dat niet dat je die arme werker een jaar op zijn geld moet laten wachten. Als TS een basisspaarpotje aanspaart (minimaal €20 per maand + wat je nog maximaal kan missen op het eind van de maand). Onderzoeken die wij tot nu toe hadden kwamen niet over de €400, vandaar.

Dit moest in een keer betaald worden. Regeling was niet mogelijk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 16:05

Heftig. Ligt dan waarschijnlijk ook aan de omgeving. Hier word alles vaak op afbetaling gedaan, zelfs bij de paarden. Hier is het juist zo dat je korting op de originele prijs krijgt, als je het direct aftikt. :+

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 16:08

xSlvna schreef:
Heftig. Ligt dan waarschijnlijk ook aan de omgeving. Hier word alles vaak op afbetaling gedaan, zelfs bij de paarden. Hier is het juist zo dat je korting op de originele prijs krijgt, als je het direct aftikt. :+

Veel klinieken doen dat hier niet omdat ze er slechte ervaringen mee hebben. Voor mij is dit ook de reden om een verzekering te nemen. Dit jaar heb ik echt een flink pech jaar gehad, dan had ik niet genoeg aan mijn potje gehad. En ik wil niet in de stress hoeven zitten als ik een dier geen zorg kan verlenen als het nodig is.