Hond gromt naar kind 15 maanden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 21:28

Wij hebben dan wel geen border collie, maar een Schotse collie. Althans, die woont bij mijn ouders. En ook die is niet geschikt om met kinderen om te gaan. Hij wordt nerveus van gehuil of gekrijs en heeft zelfs de neiging om te bijten. Gelukkig doet hij niets als hij met rust gelaten wordt.

Ik zou mijn kind ook nooit met hem alleen laten.

Gezien de gedragsproblemen zou ik uitgaan van de mening van professionals. Als je hem nu inslaapt ben ik bang dat je erg spijt krijgt. Je twijfelt namelijk. En die twijfel zal je blijven houden.

Is het een mogelijkheid om hem te herplaatsen?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 21:35

MerleSimone schreef:
Ik zou t risico niet nemen.. Kind niet meer bij de hond in de buurt laten komen. Als dit niet te realiseren valt, en wellicht is het sowieso wel eerlijker, de hond laten gaan. Zeker gezien de neurotische trekken en het gedrag dat je noemt.

zelf was ik als kind ook slachtoffer van een hond met een steekje los, je moet niet het risico lopen....je kind gaat voor (misschien zelfs van levens belang!) :x

(mijn ouders letten altijd op , tot ik zelf de beentjes nam en het moment van ongelukken zich aandiende!.Het is heel ingrijpend voor ouders en kind, wonden genezen maar de littekens zijn definitef getekend letterlijk en figuurlijk)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 21:42

Laibadji schreef:
Omdat dit puur sederen is en dan loopt de hond versuft rond en dat is ook geen leven...

Rare uitspraak van de DA. Neem een gedragsdeskundige in de arm en vraag eventueel of je via haar/hem clomicalm voor je hond kan krijgen.

yvje86

Re: Hond gromt naar kind 15 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 21:49

Waar ik altijd nog heel blij mee ben met mijn bc is dat ik het commando "klaar" heb geleerd.
Als ik met mijn hond ga drijven, frisbeeen of met de bal ga gooien en ik zeg op een gegeven moment "klaar" dan weet ze dat de bal niet meer gegooid gaat worden, dat ze niet meer met de stok aan hoef te komen of niet meer achter de schapen aan hoef te zitten.
Dit zorgt voor haar dat ze weet wanneer ze druk gedrag mag vertonen maar ook wanneer het dus klaar is en taait ze af.

Nu is jouw hond al 9 jaar en denk ik dat je dit er niet meer in krijgt dus is het nu enkel nog symptoom bestrijding in de vorm van (zoals door anderen genoemd) een muilkorf.

Het laten castreren was bij mij ook opgekomen.
Misschien heb ik er overheen gelezen maar is het schapendrijven geen optie voor haar?
Eventueel aan een lang touw?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 21:58

Misschien is bach bloesem iets voor je hond.
Moeilijk probleem... Natuurlijk wil je het beste voor je hond maar ook voor jezelf en je gezin...
Persoonlijk zou ik zo'n hond niet herplaatsen, gezien zijn verleden. Geeft weer een boel stress voor zo'n beestje.
Mocht er geen verbetering zijn in het gedrag tov je kind zou ik de hond in laten slapen. Te groot risico op een bijtincident.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:05

Yvette81 schreef:
Risico niet nemen. Deze hond kan niet met kinderen.
Nieuw thuis zoeken of laten gaan.
Stel dat ze je zoontje grijpt. .. nu heb je gezien dat dat mogelijk gaat gebeuren.
Je zegt zelf als het weer gebeurd moet de hond weg. Ben je dan niet al te laat?
Ik hou super veel van mijn hond. Maar de kinderen gaan voor. Hij is heel tolerant en gemoedelijk naar de kinderen toe. Maar hij wordt oud en heeft wat ongemakken. Zodra ik iets merk van dreigen naar de kinderen moet hij weg. Herplaatsing is geen optie...

Maar je houdt er toch rekening mee dat je hond ouder wordt? Je schrijft dat je hond gemoedelijk en tolerant is, dat is fijn, maar jij als baasje moet er voor zorgen dat hij niet intolerant hóeft te worden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:06

antje_vip schreef:
Kuggur schreef:
Sinds wanneer beslist een dierenarts daarover? Tenzij hij bereid is hem zelf in huis te nemen natuurlijk.

Om zulke mensen:
"Ik ben zat van de hond, maak m maar dood"
"Ik ben zat van Kuggur, maar dr maar dood"

_O-
Heerlijk. Je leest niet wat er staat, je hebt totaal mijn post niet begrepen en om het te toppen trek je de irrelevante analogie met mensen uit de kast.
Enfin als de reactie op mijn schrijven zo absurd is heeft het in ieder geval geen zin moeite te steken in verdere argumentatie; daar moet tenminste iets van een begripskader voor aanwezig zijn.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:13

Gelijkaardige situatie hier (Duitse dog die fysiek dominantie wil uiten tov peuter). Wij zitten nog steeds te twijfelen, dus echt advies kan ik je niet geven. Maar ik wil je wel veel sterkte wensen, en ik hoop dat jullie een goede oplossing vinden.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:27

Kuggur schreef:
Sinds wanneer beslist een dierenarts daarover? Tenzij hij bereid is hem zelf in huis te nemen natuurlijk.

Sinds de DA ook gewoon een mens is en 's nachts ook gewoon wil slapen. Die beslissing is toendertijd gemaakt. Toen had TS ook nog geen kind, als ik dat goed lees? Wellicht dat diezelfde DA daar nu anders in staat.

Eerlijk, het dier heeft een mooi leven gehad. Beestje zit zichzelf misschien wel (duidelijk?) in de weg. Tijd om haar te laten gaan voor er wel ongelukken gebeuren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:35

En grappig hoe mensen helemaal geen moeite hebben met het laten doden van jonge gezonde dieren van andere diersoorten dan het selecte groepje dat we tot gezelschapsdieren hebben verheven.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:37

Kuggur schreef:
En grappig hoe mensen helemaal geen moeite hebben met het laten doden van jonge gezonde dieren van andere diersoorten dan het selecte groepje dat we tot gezelschapsdieren hebben verheven.

Grappig dat je dat met elkaar vergelijkt :D Ik geloof iets met appels en peren?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:43

Vind je? Begrijp me niet verkeerd, ik eet (en produceer) vlees. Maar ik zie niet zo goed het ethische verschil tussen het doden van een lam voor de slacht, of het laten inslapen van bijvoorbeeld een hond van de TS. Die is ongeschikt voor zijn functie, en niet te vermiddelen.
Wellicht kun je me uitleggen waarom het sterven van het lam wel, en dat van die hond niet acceptabel is?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:47

Lammeren zijn rest producten, net als kalveren, bokjes, haantjes etc.

Dat kun je niet vergelijken met een huisdier, die meestal als lid van het gezin wordt beschouwd.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:52

Het verschil dat een lam uiteindelijk gegeten wordt, een productiedier is, vee. Een hond is een huisdier, waar je voor zorgt alsof het je kind is, als ik sommige mensen mag geloven. Een dier laten inslapen zonder geldige reden is niet iets wat elke DA wil doen. Mijn collega heeft reeds enkele clienten geweigerd, omdat mensen er zat van waren (kwam er op neer) en tja, waarom zou ze dat niet mogen weigeren? Zij zegt letterlijk 'ik wil mij 's morgens nog fatsoenlijk in de spiegel aan kunnen kijken'. Een ander verhaal is het, als de hond bewezen aggressief is, probleemgedrag heeft (door bijv. Een tumor) of als het dier 'zichtbaar' aan het lijden is. Dat getuigd van goed fatsoen. Men heeft namelijk ooit voor het dier gekozen. Daar kun je een lam niet mee vergelijken. Dat het mis in in de bioindustrie, dat snappen we allemaal wel. Maar het vergelijken van vee- en huisdieren. Nee, dat is appels met peren vergelijken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:52

Barbet schreef:
Lammeren zijn rest producten, net als kalveren, bokjes, haantjes etc.

Dat kun je niet vergelijken met een huisdier, die meestal als lid van het gezin wordt beschouwd.

Restproduct? Waar haal je dat vandaan? Onze lammeren zijn het hoofdproduct, de reden van onze schapenhouderij is vleesproductie. En waarom heb je het over bio industrie Leffroi? Je argumenten zijn vaag en emotioneel. Ze houden in mijn opinie niet echt water. (Ik denk dat mijn lammeren er ook niet echt van onder de indruk zouden zijn ;) )

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:56

Heb je er al een goed opgeleide gedragstherapeut bij gehad? Deze kan je heel goed adviseren en ook een rapport richting de dierenarts geven. Wellicht ook met het advies met training maar ook herplaatsing of in het meest extreme geval euthanasie moeten bespreekbaar zijn.

Succes.... Geen makkelijk pakket waar je in zit....

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:59

Leffroi schreef:
Het verschil dat een lam uiteindelijk gegeten wordt, een productiedier is, vee. Een hond is een huisdier, waar je voor zorgt alsof het je kind is, als ik sommige mensen mag geloven. Een dier laten inslapen zonder geldige reden is niet iets wat elke DA wil doen. Mijn collega heeft reeds enkele clienten geweigerd, omdat mensen er zat van waren (kwam er op neer) en tja, waarom zou ze dat niet mogen weigeren? Zij zegt letterlijk 'ik wil mij 's morgens nog fatsoenlijk in de spiegel aan kunnen kijken'. Een ander verhaal is het, als de hond bewezen aggressief is, probleemgedrag heeft (door bijv. Een tumor) of als het dier 'zichtbaar' aan het lijden is. Dat getuigd van goed fatsoen. Men heeft namelijk ooit voor het dier gekozen. Daar kun je een lam niet mee vergelijken. Dat het mis in in de bioindustrie, dat snappen we allemaal wel. Maar het vergelijken van vee- en huisdieren. Nee, dat is appels met peren vergelijken.

Het enige verschil tussen vee en huisdieren is de emotionele waarde die wij mensen aan huisdieren geven. En de financiele waarde die het vee voor de boeren heeft. In het fundament zijn ze gelijk:DIEREN

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 23:01

Kamy schreef:
Leffroi schreef:

Het enige verschil tussen vee en huisdieren is de emotionele waarde die wij mensen aan huisdieren geven. En de financiele waarde die het vee voor de boeren heeft. In het fundament zijn ze gelijk:DIEREN

En het probleem is? Je oma schiet je toch ook niet neer? Terwijl jij wellicht best een frikandel lust?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 23:05

Gaap, de mens dier analogie, die blijft onuitroeibaar. Enfin duidelijk signaal dat het vandaag weer tijd is uit te loggen, Welterusten dames!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 23:12

Kuggur schreef:
Gaap, de mens dier analogie, die blijft onuitroeibaar. Enfin duidelijk signaal dat het vandaag weer tijd is uit te loggen, Welterusten dames!

Wat, omdat je het niet kan 'winnen'? Omdat niet iedereen het eens is met jouw mening? Dat is jammer.

Hoop dat je zelf ook wel inziet dat een huisdier anders is dan vee, productiedieren. Natuurlijk, het zijn 'tenslotte maar' dieren. Maar met een frikandel speciaal heb ik geen band (hoewel ik er wel van houd <3 ) maar met mijn hond wel.

Ik geef een DA groot gelijk dat ze de hond toendertijd niet had willen laten inslapen (ook als ze het wel had willen doen, in dit geval), maar ik verwacht dat diezelfde DA er met dit verhaal misschien ook wel een andere mening over vormt. Daarbij komt, de hond heeft nog een prachtig leven gehad, een kans. Hond is nu niet meer betrouwbaar. Het blijft een lastige keus, als je hem maar niet te laat maakt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 23:22

Neuh, niet omdat ik wil "winnen", omdat ik graag argumenten had willen horen ipv dat sport oude oninteressante en uiteraard irrelevante analogieën .
Of wil je dat ik je ga uitleggen waarom het inslapen van een hond niet vergelijkbaar is met het neerschieten van oma? Serieus?
Het is laat en je helpt allang laten merken dat je weinig interessants hebt toe te voegen, dus nogmaals, doei.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 23:33

Ik ben het ook met Kugger eens.

Een dier is een dier en ook een hond of kat moet zich zo gedragen dat hij ons tot nut is.
Als dat nut knuffelen is, is dat ook prima.

Maar zogauw een hond gevaarlijk wordt en inmiddels 9 jaar oud is, dan zou bij mij de beslissing rap gemaakt zijn.
TS heeft de hond 5 mooie jaren gegeven en nu gaat haar zoontje voor.

Iedereen die gaat lopen prullen met zo'n dier is dieronwaardig bezig.
Hond opsluiten, afzonderen , is niks voor een zeer aanhankelijke hond.

En ja, je hebt honden met een steekje los, heb er zelf ook eens eentje gehad.
Bouvier die geestelijk niet okee was, gewoon in zijn eigen poep en pies ging liggen terwijl hij ruimte genoeg had.

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 23:42

Er is een Facebook groep waar bordercollies herplaatst worden. Daar zitten volgens mij wel mensen met verstand van bordercollies. Mischien kun je kijken of daar iemand een plekje heeft voor jou hond.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 23:46

somokkele schreef:
Heb je er al een goed opgeleide gedragstherapeut bij gehad? Deze kan je heel goed adviseren en ook een rapport richting de dierenarts geven. Wellicht ook met het advies met training maar ook herplaatsing of in het meest extreme geval euthanasie moeten bespreekbaar zijn.

Succes.... Geen makkelijk pakket waar je in zit....

Een goed opgeleide ja... en niet zo'n "gedragstherapeut" die haar te corrigeren hond niet bij zich kon houden, zodat ie mijn hond aanviel... waarop mijn hond vroegtijdig kreupel werd door artrose.
Maar ze zei dat haar hond echt wel beter zou worden qua gedrag, ze had hem alleen nog niet zo lang...
Het zou echt wel goedkomen met die hond hoor. 8)7

Daar kochten mijn hond en ik echter niets voor.

Ook zoiets: je kunt er wel een gedragstherapeut bijhalen, maar in de tussentijd is het nog steeds geen geschikte hond met peuters in de buurt. Kan er nog van alles gebeuren.
In de eerste plaats hoort die hond bij iemand die weet hoe je een bordercollie moet bezighouden, en anders, jammer dan, een enkeltje dierenarts. Punt.

Zorg dat je kind je later niet hoeft te verwijten dat je je hond belangrijker vond dan hem.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 00:04

Leffroi schreef:
Kuggur schreef:

Wat, omdat je het niet kan 'winnen'? Omdat niet iedereen het eens is met jouw mening? Dat is jammer.

Hoop dat je zelf ook wel inziet dat een huisdier anders is dan vee, productiedieren. Natuurlijk, het zijn 'tenslotte maar' dieren. Maar met een frikandel speciaal heb ik geen band (hoewel ik er wel van houd <3 ) maar met mijn hond wel.

Ik geef een DA groot gelijk dat ze de hond toendertijd niet had willen laten inslapen (ook als ze het wel had willen doen, in dit geval), maar ik verwacht dat diezelfde DA er met dit verhaal misschien ook wel een andere mening over vormt. Daarbij komt, de hond heeft nog een prachtig leven gehad, een kans. Hond is nu niet meer betrouwbaar. Het blijft een lastige keus, als je hem maar niet te laat maakt.

Wauw, jij bepaalt dus even dat een hond belangrijker is dan een veedier omdat een hond een huisdier is. Labeltje dus. Fijn ben jij.