Buren voeren katten uit de buurt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:19

Dreamybol schreef:
Ik vind het wel een mooie manier om katteneigenaren te dwingen na te denken over het buiten laten van een kat. Ik snap dat veel katteneigenaren daar anders over denken, maar het kan veel bruter las ik net weer in een ander topic.

En ja, ik heb ook een kat. Die niet verder komt dan mijn eigen tuin. En de kat hiervoor was uitgekozen op het feit dat ik in een appartement woonde, wel zo handig. Voor mij én de buurt.

Inderdaad die dieren worden heel vaak vergiftigd, ontvoerd en 100 kilometer verder uitgezet,of aangereden..

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:19

Binnennemen is echt not done...maar je kunt niemand verbieden eten waar dan ook neer te zetten. Ik heb 3 katten, welke binnen zitten en wanneer deze buiten komen, blijven ze in de tuin. Ik vind dit ook niet meer dan normaal, want buiten dat ik weinig zin heb om mijn katten met een plamuurmes van de weg te krabben of half uitgedroogd van het gif naar de dierenarts te brengen voor de welbekende spuit, vind ik ook dat niemand last hoeft te hebben van mijn beesten. Daarnaast wil ik ook niet dat mensen mijn beesten voeren, meenemen of (per ongeluk) opsluiten, dus dan heb je maar 1 optie: Zorgen dat ze je grondstuk niet kunnen verlaten. Alleen dan kun je er zeker van zijn dat ze niks anders binnenkrijgen dan wat ze mogen.
Dat het wel een beetje aso is dat naar meermaals vragen of zr de kat niet willen voeren het nog gebeurd, staat natuurlijk buiten kijf :)

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:20

Laat ik even een vergelijking maken aangezien iedereen hier paardenliefhebbers of -eigenaars zijn.
Als jullie paard absoluut niet mag (bij)gevoerd worden met bvb. oud brood en er hangt hiervoor een verwittiging bij de weide,bepaalde personen doen dit toch.Als gevolg paard ziek.
Dan schreeuwt iedereen hier moord en brand.
En wat doe je dan als je geen weide hebt die onbereikbaar is voor anderen.Paard ook maar verkopen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:23

VickyS schreef:
Laat ik even een vergelijking maken aangezien iedereen hier paardenliefhebbers of -eigenaars zijn.
Als jullie paard absoluut niet mag (bij)gevoerd worden met bvb. oud brood en er hangt hiervoor een verwittiging bij de weide,bepaalde personen doen dit toch.Als gevolg paard ziek.
En wat doe je dan als je geen weide hebt die onbereikbaar is voor anderen.Paard ook maar verkopen?

Ja. Als ik mijn paard geen optimale leefomgeving had kunnen bieden, had ik hem nooit gekocht. Dat heb jij heel goed begrepen. En om diezelfde reden zoek ik voor mijn nieuwe paard dus een stalling met weide waar indringers niet makkelijk kunnen komen. Want ik snap heel goed dat mensen paarden graag een broodje voeren. Paarden zijn ook gewoon heel leuk. En als je niet beter weet, denk je ook dat je dat paard er een plezier mee doet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:23

lieveli schreef:
Saskia9 schreef:
Moedwillig een dier voer geven waarvoor je al gewaarschuwd bent dat er een allergie is is toch hartstikke dom? Los van alle risico's,die ik begrijp. Maar moedwillig dit doen,dat kan gewoon niet.

Ja het kan wel. En het gebeurt dus ook. En het is niet strafbaar. Die mensen hebben blijkbaar heel veel eten buiten staan voor veel katten en vinden het teveel moeite om de kat van TS weg te jagen. En dan?

Dan komt er ook ongedierte op af met voor mensen besmettelijke ziekten en overlast tot gevolg. En het veroorzaken daarvan is strafbaar.

Urbanus

Re: Buren voeren katten uit de buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:24

Oke Tamary, hoe ga je dat bewijzen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:24

VickyS schreef:

Die situatie is toch totaal niet te vergelijken? :')
Ik neem tenminste aan dat jouw paard niet over de schutting naar de buren gaat?
Paarden staan in hun eigen wei en daarvoor gelden weer totaal andere regels.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:26

Dreamybol schreef:
VickyS schreef:
Iedereen die hier nu zegt poes binnenhouden vind het dus blijkbaar normaal om zelf te moeten opdraaien voor de kosten van een kattenomheining en dierenarts terwijl de schuld bij de buren ligt.

Ik vind dat je als katteneigenaar zelf moet zorgen voor de veiligheid van je kat en die veiligheid is niet op straat in een heleboel gevallen. En bij een kat met voedsel intolerantie al helemaal niet. Buiten zijn idioten die katten voor de grap wat aandoen, auto's, moordlustige honden of andere risico's en ook het risico dat ze wat eten wat slecht voor ze is. Nu komt het door het specifieke eten bij de buren, maar ze vinden buiten ook van alles wat ze ook heus opeten als het ze bevalt.

Ja, wij hebben hier een gestoorde kat lopen die vrolijk de muesli en brood van de paarden eet...en dan boze mensen aan de deur dat hun kat bij mij op stal dat eet...uhhh ja...das vervelend, maar wat kan ik daar aan doen? Misschien kun je zorgen dat jouw kat niet meer in mijn stal komt?? Om tal van redenen?? En dan ook nog beledigd zijn...

En de discussie over paarden die door vreemden gevoerd worden: Ja, die mensen zijn fout bezig, aangezien mijn paarden op mijn grond staan en anderen daar niks te zoeken hebben...mijn paarden lopen doorgaans niet door de tuin van de buren of struinen door andermans stal...en wanneer dit wel het geval is en ze vreten daar iets wat niet goed is, is dat MIJN probleem...

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:32

Jennyj01 schreef:
Er is ooit eens een documentaire geweest over katten en waar die eten en jagen. Nou overal dus. Die eten overal en bij elkaar de bakjes leeg. Daarbij, feeders heb je overal. En het zijn niet alleen je buren hoor. Er zijn een hoop mensen met deze afwijking.

Afwijking? >;)

Mijn katten komen alleen gecontroleerd buiten - ze kunnen buiten op het terras (volledig dichtgemaakt met netten), maar niet los. Vind ik veel te gevaarlijk. Zoals lieveli zegt, ofwel vinden anderen mijn katten erg leuk en gaan ze voeren/binnen nemen, ofwel haten ze (mijn) katten met alle gevolgen vandien. De derde optie is dat ze er onverschillig tegenover staan (en dus misschien wel niet zo nauw kijken of er eentje een tik van een auto krijgt oid). Nee, ik zou geen seconde rust hebben als mijn meiden los buiten liepen.

Ik ben trouwens wel zo'n vreselijke kattenvoerder :+ niet hier aan huis, maar ik heb 2 plekjes in de buurt waar ik kattenvoer neerzet voor de (gecastreerde/gesteriliseerde) zwerfkatten. Deze plekjes zijn overigens in de 'middle of nowhere', maar ik weet natuurlijk niet met zekerheid of er niet ergens een huiskat (na een flink eind lopen) mee smult van dat voer. Maar ik kan moeilijk de zwervers in de steek laten vanwege dat kleine risico.

Mijn moeder heeft zelf 2 gruiskaters die op een speciaal dieet staan. Zij houdt haar katten ook in de tuin dmv een grote ren. Ik vind het een beetje simpel gedacht dat deze specifieke buren het enige probleem zijn, katten die los buiten kunnen vreten vanalles. O.a. uit vuilniszakken. Dat lijkt me ook niet 'speciaal dieet-verantwoord' :=

De vergelijking met paarden gaat niet op, tenzij je de vergelijking maakt dat andere mensen jouw katten komen voeren in jouw afgesloten kattenren of tuin :P

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:33

VickyS schreef:

een wei is wat anders als mensen hun eigen tuin/grondstuk..

dus draai het verhaal nu eens zo: als ik zeg dat mijn paard allergies is voor brood,maar ik vind dat hij gewoon los moet lopen door de buurt en nu vreet ie het brood op bij buren in hun tuin wat zij neer gelegd hebben voor de vogels.

en nu vind ik dat die mensen geen brood meer voor vogels mogen neerleggen omdat mijn paard daar allergies voor is en gewoon het recht heeft in hun tuin te lopen als die dat wil....

wat zou daar nou je antwoordt op zijn??

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:36

Ik ga mee met Lieveli en Cayenne. En daarbij, als mijn paard ontsnapt en daardoor op het terrein van iemand anders iets eet dat giftig is, ben ik volgens mij nog steeds zelf verantwoordelijk.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:38

Cayenne schreef:
VickyS schreef:

Die situatie is toch totaal niet te vergelijken? :')
Ik neem tenminste aan dat jouw paard niet over de schutting naar de buren gaat?
Paarden staan in hun eigen wei en daarvoor gelden weer totaal andere regels.

Ik wist dat deze reactie eraan ging komen.
In het geval van de kat,zij kan naar de buren.
Andere geval,mensen kunnen passeren langs de wei.
Dus omgekeerd.

Laten we allemaal onze dieren dan maar weg doen.Paarden worden mishandeld,uit de wei gehaald en bereden,poezen/honden worden vergiftigd(zelf in eigen tuin),beschoten,....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:40

VickyS schreef:
Laten we allemaal onze dieren dan maar weg doen.Paarden worden mishandeld,uit de wei gehaald en bereden,poezen/honden worden vergiftigd(zelf in eigen tuin),beschoten,....

Heerlijke dooddoener en wel erg typerend :=
Neem gewoon je verantwoording voor je eigen dieren. Dat is toch niet zo moeilijk?
Wat nou als poeslief op een dag de weg op springt en een (dodelijk?) ongeluk veroorzaakt. Is dat ook de schuld van de automobilist?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:41

Doe jij je dieren dan maar weg, ik zie geen reden om mijn binnenkatten weg te doen. :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:42

Jammer dat je zo gaat reageren als je geen inhoudelijke argumenten meer hebt, VickyS.

Maar ja, als jij je paard niet veilig kunt houden, dan moet je overdenken hoe dat wel kan. En er zijn helaas altijd gekken op de wereld, dus alles voorkomen kun je niet. Maar het zou idd niet mijn keus zijn om mijn paard op een weitje zonder toezicht te stallen, net als dat het mijn keus niet is om mijn kat buiten mijn eigen grond te laten. Risico's verkleinen, heet dat.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:42

VickyS schreef:
Iedereen die hier nu zegt poes binnenhouden vind het dus blijkbaar normaal om zelf te moeten opdraaien voor de kosten van een kattenomheining en dierenarts terwijl de schuld bij de buren ligt.

Pardon? Wiens poes is het? Wiens poes is ziek? Wiens poes heeft een strikt dieet? Wie laat zijn poes naar buiten? Wie stelt zijn/haar poes dan bloot aan ander voer dan het zo strenge dieet? Wie neemt geen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat zijn/haar huisdier geen anderen tot last is?
Op al die vragen is maar 1 antwoord en dat en JIJ!
Het is toch jouw poes? Waarom zou iemand anders dan de omheining moeten betalen om jouw poes buiten/binnen te houden? Nog beter, waarom, WAAROM?? Zou iemand anders jouw dierenartskosten moeten betalen omdat jij jou zieke poes niet binnen wil houden?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:43

Ik heb zelf volierevogels. Die zitten ook netjes 'achter slot en grendel'.
Wanneer ik ze los laat vliegen, kan ik een rondlopende kat ook niet de schuld geven dat hij mijn vogel grijpt. Had ik de vogel maar in de voliere moeten laten waar hij veilig is.
Dat risico neem je op het moment dat je de deur open zet en je tuin niet kat/hond/vogel/zoetwaterbuffelproof maakt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:44

VickyS schreef:
In het geval van de kat,zij kan naar de buren.
Andere geval,mensen kunnen passeren langs de wei.
Dus omgekeerd.

dan vergelijk je dat de buren dus melk/voer op het terrein van de eigenaren van de kat zetten

de kat komt nog steeds op terrein van iemand anders en die mag daar neerzetten wat ze willen,en als je dat niet bevalt dan zorg je maar dat jouw huisdier daar simpelweg niet meer komt,en hoe je dat doet verzin je zelf maar als huidiereigenaar

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:52

kimmie261 schreef:
VickyS schreef:

een wei is wat anders als mensen hun eigen tuin/grondstuk..

dus draai het verhaal nu eens zo: als ik zeg dat mijn paard allergies is voor brood,maar ik vind dat hij gewoon los moet lopen door de buurt en nu vreet ie het brood op bij buren in hun tuin wat zij neer gelegd hebben voor de vogels.

en nu vind ik dat die mensen geen brood meer voor vogels mogen neerleggen omdat mijn paard daar allergies voor is en gewoon het recht heeft in hun tuin te lopen als die dat wil....

wat zou daar nou je antwoordt op zijn??

Je begrijpt het blijkbaar niet hé.Waar zeg ik dat paarden mogen los lopen?
Dus jij zou het niet erg vinden als iedereen die langs je weide passeert je paard zou voederen met een hoop wat absoluut niet goed voor ze is,voor geen enkel paard trouwens?

Iedereen heeft hier blijkbaar weides aan huis.
Waar zeg ik ergens dat mijn pony's niet veilig staan?Op Bokt kan je meer dan genoeg verhalen lezen hierover.Niemand die er dan ook maar aan denkt in de aanval te gaan tegen de eigenaar.Integendeel,
oproepen om de daders te vinden worden dan massaal gedeeld.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:55

Katten en paarden zijn niet gelijk aan elkaar.
Een paard kun je niet in huis houden of in een ren, katten wel.

Overigens is het nog altijd jouw kat, dus jouw probleem als het gaat om oplossen van overlast, zorgen dat 'ie geen last krijgt van de allergie etc.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 00:00

Dit wordt een eindeloze discussie.
Feit is,je mag wettelijk geen kat,die niet van jou is,opsluiten in je huis.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 00:02

Ts, het klinkt alof je maar 2 opties hebt. Verhuizen of een ander plekje voor je kat zoeken. Heel jammer dat er mensen zijn die dat doen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 00:02

VickyS schreef:
Je begrijpt het blijkbaar niet hé.Waar zeg ik dat paarden mogen los lopen?
Dus jij zou het niet erg vinden als iedereen die langs je weide passeert je paard zou voederen met een hoop wat absoluut niet goed voor ze is,voor geen enkel paard trouwens?

.

nee jij snapt het niet ,met jou wel meer katten eigenaren,die kat komt bij iemand in hun tuin en daar mogen die mensen neerzetten wat ze willen,al is het 100 liter melk,en 20 zakken voer.

jij zorgt maar gewoon als eigenaar van je huisdier dat je beest daar niet komt,een paard in een wei die te eten krijgt is vergelijken dat de buren de kat voert op terrein van de katten eigenaar.

en tuurlijk zou ik niet willen dat mensen mijn paarden zouden voeren zeker niet als ze op eigen terrein staan,maar als ik ze los in tuinen laat lopen en ze vreten daar alles wat verboden is op van andere mensen,tja..dan moet ik ze maar zorgen dat ze hun wei niet uitkunnen...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 13-06-16 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 00:03

VickyS schreef:

Waar heeft iemand het over opsluiten? Volgens mij is daar helemaal geen sprake van. Het gaat over voeren en niet over het opsluiten

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 00:07

Ik blijf erbij dat het twee verschillende dingen zijn. Als je je dier binnen je 'eigen' terrein houdt en een ander veroorzaakt moedwillig schade op 'jouw' terrein aan jouw dier dan is het de schuld van de ander. Als je je dier los laat lopen, of dat nu een kat, een paard of voor mijn part je knuffelkrokodil is dan is het zot om de schuld bij een ander te leggen als er wat mee gebeurt.

Voorbeeld. Als mijn moeders kat in zijn eigen tuin wordt dood gemept hoop ik maar dat diegene weg is voordat iemand het ziet want dat wordt niet gezellig. Als de kat los sjouwt, het landje in wandelt en Paard de Poezenpletter tegenkomt, wie is er dan schuldig als zijn hersentjes tegen de omheining liggen? De eigenaar van het paard of mijn moeder? En ga nou niet zeggen de eigenaar. Je kunt moeilijk van iemand verwachten dat ie een vijf meter hoge muur bouwt omdat de kat van de een of andere opoe zo nodig los moet lopen.

VickyS schreef:

Is geen eindeloze discussie. Is heel simpel. Of je houdt je dier bij je of je calculeert de risico's in die het dier loopt als ie los is. En het zal dat je niet andermans kat mag opsluiten, maar als je zeker wil weten dat dat niet gebeurt hou je hem bij je.
Je mag wettelijk ook niet zomaar de spullen van een ander meenemen. En toch zet ik altijd netjes mijn fiets op slot. Simpelweg omdat niet iedereen op de hoogte is van die regel en ik liever het zekere voor het onzekere neem.