schapen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: schapen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:48

Butox haal je gewoon in de winkel, geen recept of ubn nummer nodig

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:01

je las neem ik aan dat ik beul tussen" had staan. nee hoor ze hebben geen stalletje wel een keer iets gemaakt voor ze maar ze gaan hier liever onder de bomen liggen.
vindt ik prima, heb hokje ook weer weggehaald, als ze er toch geen gebruik van maken. Heb ik liever op die plek gras staan wat ze op vreten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:46

Eerder scheren dan "de kalender" aangeeft lijkt mij geen probleem. Het weer is toch ook niet altijd hetzelfde. Mijn moeder zei gisteren toevallig dat ze echt wel verschil merkte bij de rozenstruik; normaal bloeit die eind juni, nu bloeit ie momenteel al. Het weer is dus echt wel anders en het zal dus warmer zijn dan "gemiddeld".

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 19:46

Butox en aanverwante zaken waren vandaag ook stukken goedkoper aan te schaffen op de stand van de wolfederatie bijv. op de dag van het schaap.
Ik kan het ook bij de DA hier gaan halen.
Sinds de BT crisis enkele jaren geleden was het weer "vrijgegeven" voor de markt, het is een tijd lang niet verkrijgbaar geweest.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 20:04

Ik ben gister hele dag op de heide bij schapen scheren geweest (maak zelf schapenvachten met achterkant van vilt ipv leer).
Even de herder gevraagd, voor teken gaf hij aan Dectomax te gebruiken.
En de scheerder komt volgende week scheren en bekappen en ontwormen.
Ik heb een klein stalletje gemaakt van oude schuttingdelen, waar ze prima in lopen, maar ze gaan er niet in schuilen! Staan ze zeiknat te regenen....

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 14:11

Nog een vraagje, ik heb oormerken nodig voor mijn lammetjes, en een nieuwe set voor een van de ooien.
Heeft iemand nog over? Ik zie dat ik ze alleen per 10 kan bestellen, is toch jammer als ze overal in de kast liggen.
Of werkt dit niet zo? Moet het perse via zo'n bedrijf?
Iemand een idee wat castreren ongeveer kost? Een van de lammetjes is een ram, die zou ik wel willen laten castreren na de zomer. Of weggeven als ram, maar niet voor de slacht.

ps. ik heb nagebeld en in principe mogen oornummers overgenomen worden.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 13-06-16 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:14

Oormerken zijn ID-nummer en die zijn volgens mij uniek incl. UBN nummer, die van een ander overnemen zonder dat er een schaap aan vast zit lijkt mij niet de bedoeling.

Voor castratie kosten en methode kan je beter met je DA overleggen, prijzen verschillen nogal.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 14:18

Ok, dankjewel. Heb net een bedrijf in oormerken aan de lijn gehad, het mag wel, dan moeten de nummers worden overgeschreven naar het UBN van ontvangst. Maar wel gedoe :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:31

Weet je dat je verlpicht een ubn nummer aan moet vragen als je schapen hebt?
Ik vind het geen goed teken dat het schaap zoveel teken heeft. Vaak zitten de meeste teken op een zwakker dier. En een schaap met een lam heeft echt ruim voldoende water nodig. Zeker met warm weer. Dan moet je in speciekuipen vol denken niet in emmers. Veel plezier met je schapen!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 14:50

Ja hoor, ik heb ook een ubn nummer!
Er zitten hier gewoon veel teken in het lange gras + het is een extreem teken seizoen. Het gaat om een lammetje wat er veel last van heeft. Al is het al minder dan het was. De herder hier vond het niet raar.
Ze hebben zeker voldoende water, ik kijk er een paar x per dag naar. Speciekuip kunnen ze niet goed uit drinken, vandaar dat ik werk met emmers.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:35

Als het echt teken zijn kan je ze in schrobben met een sopje water met groene dreft, vallen ze er zo af! Nog stuk goedkoper ook ;)
Castreren zal overal verschillend zijn maar denk een paar tientjes, even je da bellen

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 15:42

Dankjewel. Ik dacht aan tea tree olie druppel over de rug. Werkt super bij de kat.
Maar misschien stoot die geur moeder af.... Het lijkt trouwens nu wel weer mee te vallen met de teken. Even krioelden ze over t lammetje heen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:23

Castreren kost me hier (oostgroningen) 46 euro exl voorrijkosten.

Edit: ik weet niet hoe het voor schapen is, maar weet je wel dat tea tree enorm giftig is voor katten? Niet meer gebruiken dus!
Rizette schreef:
Weet je dat je verlpicht een ubn nummer aan moet vragen als je schapen hebt?
Ik vind het geen goed teken dat het schaap zoveel teken heeft. Vaak zitten de meeste teken op een zwakker dier. En een schaap met een lam heeft echt ruim voldoende water nodig. Zeker met warm weer. Dan moet je in speciekuipen vol denken niet in emmers. Veel plezier met je schapen!

Ehm misschien is dit het geval bij grotere rassen. Mijn 4 dames met 4 lammeren drinken ongeveer 2 a 3 L per dag, bij warm weer misschien een keertje 4.
Ik had een rechthoekige speciekuip staan waar ze bij kunnen (meeste speciekuipen zijn veel te hoog) en ben daar snel weer mee opgehouden aangezien ik graag vers water aanbied. Zelfs een laagje water kregen ze niet elke dag op dus ik moest vaak weggooien en verversen. Dan gebruik ik liever een hondenbakje of laag emmertje.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:57

Freya6 schreef:
Nog een vraagje, ik heb oormerken nodig voor mijn lammetjes, en een nieuwe set voor een van de ooien.
Heeft iemand nog over? Ik zie dat ik ze alleen per 10 kan bestellen, is toch jammer als ze overal in de kast liggen.
Of werkt dit niet zo? Moet het perse via zo'n bedrijf?
Iemand een idee wat castreren ongeveer kost? Een van de lammetjes is een ram, die zou ik wel willen laten castreren na de zomer. Of weggeven als ram, maar niet voor de slacht.

ps. ik heb nagebeld en in principe mogen oornummers overgenomen worden.

Die dingen kosten toch drie keer niks?
Nee, ik heb bijv. nog deels oornummer die stamboeknummer bevatten, dan gaat die vlieger al helemaal niet op. Maar ook als dat niet zo was dan zou ik er niet happig op zijn iemand oormerken van mijn beslag over te doen...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 21:01

Nee, ik snap het, heb ze zelf al besteld. Leek me ook teveel gedoe + de vraag of het kan en mag.
Wist niet dat tea tree slecht is voor katten oeps! Het werkt wel mega goed tegen teken! Had een drupje in de nek gedaan, dus dat heeft ze ws. niet kunnen oplikken gelukkig.
Castreren valt me echt reuze mee zeg! Had een paar honderd euro verwacht.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 21:07

De zgn. ' teken' zijn schapenluis, iemand ervaring ermee? Hoe het beste te behandelen?
Deze week wordt er geschoren, bekapt, ontwormt en ontluist. Weet iemand een goed ontworm middel?
Ik ga sowieso de DA even bellen voor een recept.
Luizen las ik over zonnebloemolie, maar lijkt me met de zon erop niet zo'n geweldig idee.
ps. iemand ervaring met mestonderzoek voor ontwormen?

Ik ga deze week de wei even opdelen zodat ik 2 delen heb en ze dus kan omweiden. Dacht nu eerst mestonderzoek te doen of ze uberhaupt wormen hebben, dan goed ontwormen en dan omweiden. Is dat wat?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:55

Freya6 schreef:
De zgn. ' teken' zijn schapenluis, iemand ervaring ermee? Hoe het beste te behandelen?
Deze week wordt er geschoren, bekapt, ontwormt en ontluist. Weet iemand een goed ontworm middel?
Ik ga sowieso de DA even bellen voor een recept.
Luizen las ik over zonnebloemolie, maar lijkt me met de zon erop niet zo'n geweldig idee.
ps. iemand ervaring met mestonderzoek voor ontwormen?

Ik ga deze week de wei even opdelen zodat ik 2 delen heb en ze dus kan omweiden. Dacht nu eerst mestonderzoek te doen of ze uberhaupt wormen hebben, dan goed ontwormen en dan omweiden. Is dat wat?

Sassy schreef:
Freya6 schreef:
Ik ben vanmorgen met een stalletje aan de gang gegaan. Lijkt me idd goed.
En, ik kwam erachter dat een lammetje helemaal onder de teken zat. Vreselijk, die kropen overal. Is dat erg? Wat kun je eraan doen?

Zijn het wel teken?
Of misschien wolluis? Ziet er haast hetzelfde uit.

Ik zou ze in ieder geval behandelen met Butox, helpt ook tegen de muggen die BT overbrengen.

Veel plezier met je kleintjes :)

Als je geen Butox wil gebruiken, neem dan Neocidol. Heb je wel een recept van je DA voor nodig.
Je scheerder weet anders ook wel wat je gebruiken kan ;)
Op de site van Dr. Frank Glorie vind je ook veel info over schapen houden...

Mestonderzoek, daarop ontwormen, 2 dagen wachten en dan op een schoon stuk wei, net als bij de paarden. Weiland kun je als "redelijk schoon" zien als daar minstens 3 weken geen schapen op liepen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 08:52

wolluis is heel klein, schapenluis lijkt op teken.
Op de site van mijn ras Ouessant stond dat je ook een beetje tea tree oil kon proberen over de rug. Dat heb ik nu eerst gedaan. Van de week scheren + behandelen.
Bedankt voor je antwoord over ontwormen, ga ik op die manier doen, alleen, punt is dat ze al op de hele wei lopen, nu 1 week. Ik ga morgen de wei opdelen.
Zijn er hier ook mensen met Ouessanten die de wei niet opdelen?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:10

Wij delen ook niet op. Ze hebben bijna een hectare met in totaal 18 schaapjes waarbij er 5 'gewone' schapen zijn.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 09:26

En gaat dat goed Tweety? Ik heb een 2500 m2 met 2 Ouesant ooien en 2 lammetjes. Met heel hoog gras.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:13

Ik las dit topic even mee. Wij hebben sinds twee jaar drie schapen, dus ik heb tegen hetzelfde aangelopen. Ik zie dat veel vragen al opgelost zijn, maar misschien heb je er een volgende keer wat aan (of een meelezer):

Oormerken kun je via Levende Have per vijf bestellen, zie http://www.levendehave.nl/catalog/oorme ... toebehoren

Je mag oormerken van iemand anders overnemen. Ons schaap was er vorig jaar eentje kwijt en mijn zus heeft ook schapen, dus ze heeft er een nieuwe in gedaan van haar nummers. Wel moet je dit nummer zelf aanpassen in Mijn Rvo. En ik geloof ook dat zij het nummer eruit moest halen.

Wij hebben ook schapen die half verharen. Het eerste jaar hebben wij ze in september geschoren (toen was het nog heel warm en ik had myasis eitjes gevonden). Vorig jaar heb ik ze geknipt met een wolschaar. Maar dat kostte zoveel tijd, dat ze dit jaar weer geschoren zijn. Ik heb op marktplaats een oproep gezet voor een Scheerder en kreeg al snel een paar reacties. Ik heb gekozen voor een hobbyhouder met zelf 40 schapen. Zij ging rustig met de schapen om en heeft ze ook meteen ontwormd en naar de klauwtjes gekeken.

Qua ontwormen heb ik soms wormonderzoek gedaan (net als bij paarden). Ik ontworm niet standaard. Hou er rekening mee dat je geen ontwormspul per schaap kan kopen in de handel. Het gaat altijd per 50 schapen ofzo en dat is ver over de datum voor je het op hebt. Ik kan het bij onze veearts laten afmeten per schaap, misschien kans dat bij jou ook?

Wij hebben drie schapen: zus, broer en halfbroer. De heren zijn met vijf maanden gecastreerd. Ik heb de afweging gemaakt tussen vruchtbaar worden en ontwikkeling. Na castratie groeien de hoorns amper nog. Een van onze rammen heeft nu dus twee banketstaaf stompjes op zijn hoofd :-). Vier, vijf maanden was volgens onze dierenarts minimaal. Daar was een reden voor, iets met kans op complicaties verkleinen doordat er dan bepaalde leiders beter zichtbaar zijn ofzo. Ik weet het niet meer. Maar dat maakte het makkelijker voor de dierenarts :-). Onze rammen zijn in het weiland gecastreerd en alles is goed gegaan. Het kostte 180 euro voor twee schapen met voorrijkosten. Dus alles in totaal.

Wij delen de wei niet op trouwens. Ik neem het me wel elk jaar voor :-)

En wat al gezegd is, zeker maar 1x per dag voeren. Niet tussendoor, want dan gaan ze elke keer als een idioot bleren als ze je zien.

Succes met je schaapjes!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:26

Ik heb niet genoeg weide om het op te delen in stukken. Ook lopen ze het hele jaar door op 1 gebied omdat hun stalletje daar staat. Ik heb dus niet de mogelijkheid om op die manier wormbesmetting te voorkomen en met elk jaar een vreemde ram erbij loop ik dus wel risico. Tot nu toe laat ik het 2x per jaar door de veearts doen, per injectie. Dectomax geloof ik zo uit mn hoofd. Mijn bejaarde dame zat vol wormen toen ik haar net had, daarom was ze broodmager. Dus dat geeft ook nog extra reden goed te ontwormen. Meest ideaal is zeker het opdelen en verweiden!

Zijn het stamboekschapen? Als je lid bent kan je daar ook je oormerken bestellen. Het nadeel van dit ras is dat ze zo ontzettend klein zijn. Meeste oormerken zijn dus relatief groot. Ik heb er eentje met gele merkjes, het is echt geen gezicht. Het stamboek gebruikt op dit moment kleine groene merkjes, op hun site staat wel welke.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:32

Super leuk dat je schaapjes hebt genomen!
Wij hebben 2 grote schapen van ongeveer 3 jaar oud, kregen ze toen het nog lammetjes waren.
Een ram en een ooi, we hebben de ram laten castreren door onze da. Het koste iets van €80,- we ontwormen 1-2 keer per jaar, we halen dan een injectie bij de da en spuiten ze zelf. Onze schapen hebben n stal maar gaan er ook nooit in!
Het zijn echte knuffelschapen! Als je roept rennen ze naar je toe om geaaid te worden, ze lopen overal achterna. We hebben ze een honden halsband omgedaan zodat we ze kunnen verplaatsen, ze lopen heel netjes aan t touw mee.
Mocht je vragen hebben mag je me altijd pben, heb veel ervaring met schapen ziektes..

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 10:45

wat leuk annibel!
Ja we snuffelen al neus aan neus met elkaar haha.
Oh dat valt mee de kosten voor castratie.
Ik wil alleen geen 4 schapen houden, liefst 2 volwassenen op den duur . Maar ik zie wel, voorlopig zijn ze nog klein

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 10:46

dank beert!