Die birdbesafeband is wel vreselijk briljant

, denk dat poeslief mij minstens een week niet aankijkt als ik haar die omhang.
Gelukkig voor poeslief is ie hier niet nodig. Ze krijgt tegenwoordig voornamelijk gevogelte smaakjes en moet die vaak thuis ook nog eens vangen dus die paar vogels buiten hebben iets meer rust.
Maar goed, als zo'n domme vogel letterlijk de bek van je kat in vliegt houdt het op. En ja, dat is hier ooit eens écht gebeurd.
En het is misschien niet zozeer de natuur maar zeker wel instinct. Als het beweegt dan moet je het vangen. Of dat nou een rondvliegende sok of een vogel is. Voor de kat is het hetzelfde, een prooi die je moet pakken. Hoe sterk dat instinct is verschilt per kat. Waar je bij de één letterlijk eerst het speeltje moet gooien en vervolgens het dier zelf voordat ie begrijpt wat de bedoeling is kun je bij de ander nog niet eens met een teen buiten je bed liggen zonder dat je voet half geamputeerd raakt. Die laatste zal duidelijk dus ook eerder met prooien van buiten aankomen.
Op bepaalde tijden binnen houden, meer gevogelte voeren, meer in huis spelen en in huis laten jagen (poeslief hier vindt sperziebonen het einde; die verstop ik een beetje en dan jaagt ze ze op en geeft ze de marteldood, kan natuurlijk ook met normalere speeltjes) en desnoods gewoon aan de dope. Of die briljante band proberen. En als dat niet helpt proberen eksters te lokken. Eksters jagen andere vogels de tuin uit en je kat de stuipen op het lijf. Mijn vorige kat werd regelmatig naar binnen gedirigeerd door een stelletje eksters.

Wel een heel mooie kat, TS. Moet wel zeggen dat die schutkleur ook wel werkt bij de jacht. Met die kleur zie je ze soms amper. Misschien toch zo'n band of anders een leuk poesvriendelijk fel vachtkleurtje?