Wat is het geslacht nou van dit kitten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Catnip

Re: Wat is het geslacht nou van dit kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:24

Een tweekleurige kater is niet noodzakelijk een chimaera. Het fenotype kan hetzelfde zijn, maar ze komen op een andere manier tot stand.

Bij een chimaera zijn twee afzonderlijke bevruchte eicellen samengesmolten, je krijgt zeg maar 2 katten in één.

Bij een XXY kater zoals hierboven meerdere keren genoemd, is er gewoon sprake één eicel die bevrucht werd met één zaadcel, alleen zat er een 'foutje' in één van beide (i.e. een extra chromosoom).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:25

Maar als het een Chimera is dan kan die nog alleen maar óf zwart óf rood doorgeven, aangezien de kans groot is dat de teelballen van maar 1vd 2sets DNA zijn :)

Ik ken wel een hele donkere tabby kater, waarbij de bruine strepen helemaal gereduceerd zijn tot vlekjes, misschien dat ze dit ook bedoelt?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:36

Even simpel: kater is XY, poes is XX. Op de X zit kleur. Een kater krijgt dus geslacht van vader de Y en kleur van moeder op X. Poes krijgt van beide ouders kleur en kan deze kleuren ook beide dragen. Vandaar dat poezen lapjes kunnen zijn.
Het tabby patroon zit op een ander gen, los vd X of Y.
Een effen kat heeft geen tabby. Als een poes 50% tabby (en tabby is dominant) draagt en kater ook dan heb je dus 25% kans op effen kittens.
Binnen de tabby zitten weer diverse patroontjes waarvan mackerel(cypers, gestreept) de dominantste is. Dan blotched(schildpad ronde vlekken) dan spotted en ticked.
Effen rood zie je niet. Bestaat echter wel maar je blijft altijd wel wat tabby zien. Hoe dat precies zit weet ik niet. Maar effen rode katten hebben vaak een intens dieprode kleur op kop en poten zoals die van Purny.
Je kunt aan een kat zn neusleertje zien of hij effen is. Het neusleertje is dan ook effen zwart. Bij tabby zit er een donker randje omheen.
Mijn kat Seleentje lijkt tabby maar is effen, zie haar zwarte neus. Afbeelding
Ze is tortie smoke, oftewel zwart en rood effen met zilver.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:40

Spruit, dat bruine bij een zwart tabby kater kan ook 'gewoon' een 'slecht' gekleurde zwarte zijn. Vaak noemen ze dat een brown tabby terwijl het zwart tabby genetisch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:46

A zo :) Zou het dan geen zwart tabby kunnen zijn, de vader?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:50

De kittens uit een nest, daar kunnen meerdere vaders zijn.
Weet je zeker dat de moederpoes door één kater is bevrucht of misschien als ze buiten de hort op is geweest, er andere katers zijn geweest?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:23

Barbet schreef:
Weet je zeker dat de moederpoes door één kater is bevrucht of misschien als ze buiten de hort op is geweest, er andere katers zijn geweest?

Dat maakt toch voor het bepalen van het geslacht niet uit?

Cissy hoe zit dat dan met zwarte neusleertjes bij effen katten? Ik heb een effen kat met roze neusleertje? En een effen kat (met zwart neusleertje, snorharen, oogslijmvliezen enz) met streepjes-spooktekening op staart en pootjes? Waar komt dan het streepjespatroon vandaan als effen katten geen tabby dragen?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:09

Koper schreef:
Barbet schreef:

Dat maakt toch voor het bepalen van het geslacht niet uit?

Cissy hoe zit dat dan met zwarte neusleertjes bij effen katten? Ik heb een effen kat met roze neusleertje? En een effen kat (met zwart neusleertje, snorharen, oogslijmvliezen enz) met streepjes-spooktekening op staart en pootjes? Waar komt dan het streepjespatroon vandaan als effen katten geen tabby dragen?

Eigenlijk is elke kat tabby. Het effen gen onderdrukt het alleen waardoor een kat er effen uitziet. In sommige gevallen word het niet geheel onderdrukt en zie je dus de tabby toch nog doorschijnen, de zogenaamde ghostmarkings. Op rood word het nooit geheel onderdrukt dus op een rode zie je altijd streepjes ook als ze genetisch effen zijn.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:10

Echt niet elke kat is tabby.. En het effen gen onderdrukt het ook niet. (Bestaat dat zelfs?)
Tabby heeft agouti nodig om te tonen. Dat is een dominant gen. Zijn beide aanwezig dan heb je een tabby. Is enkel tabby aanwezig, dan heb je de ghostmarkings, die je meestal enkel onder een bepaald licht ziet.

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:14

Dus gigixponys, elke kat draagt tabby, maar tabby toont alleen bij een agouti gen? Dus bij het effen gen zit de tabby er wel, alleen toont deze niet of alleen als ghostmarkings?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:15

KoudbloedKim schreef:
Sowieso als hij helemaal rood is. :j

Ik heb hier toch echt een rode poes rondlopen, dus deze theorie gaat niet op.
Kitten op de foto lijkt mij overigens een kater

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:26

Van geslachtsbepaling naar ras en kleurgen +:)+

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:03

mcfly schreef:
Dus gigixponys, elke kat draagt tabby, maar tabby toont alleen bij een agouti gen? Dus bij het effen gen zit de tabby er wel, alleen toont deze niet of alleen als ghostmarkings?

Of een kat het altijd draagt ben ik nog niet over uit. Ik denk dat het ook kan dat ze het niet dragen, maar dat zou ik moeten nakijken in mijn cursus. :)
Sowieso zijn er altijd ghostmarkings bij een tabby zonder agouti, je ziet deze alleen niet altijd. Dat hangt af van het licht.
En er zijn verschillende soorten tabby, ze overerven niet allemaal hetzelfde..

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:16

Gigixponys schreef:
mcfly schreef:

Of een kat het altijd draagt ben ik nog niet over uit. Ik denk dat het ook kan dat ze het niet dragen, maar dat zou ik moeten nakijken in mijn cursus. :)
Sowieso zijn er altijd ghostmarkings bij een tabby zonder agouti, je ziet deze alleen niet altijd. Dat hangt af van het licht.
En er zijn verschillende soorten tabby, ze overerven niet allemaal hetzelfde..

Naar mijn idee zei je precies hetzelfde als Van, maar dan anders verwoord. :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:10

Blijft leuk die kleurengenetica ;)

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:04

mcfly schreef:
Naar mijn idee zei je precies hetzelfde als Van, maar dan anders verwoord. :)

Nee dat zei ik niet.. Zij zei dat het effen gen tabby onderdrukt, wat niet zo is. Tabby heeft agouti nodig om te tonen, dat is iets heel anders. Het 'effen gen' bestaat namelijk niet.. Als agouti niet aanwezig is zie je tabby niet, maar dan heb je niet opeens een effen gen er voor in de plaats.. Zo duidelijker? :D (Ik heb examens momenteel, dus dan ben ik niet zo goed in dingen verwoorden }:0 )

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:01

Maar non-agouti is toch effen (solid)?

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:35

mcfly schreef:
Maar non-agouti is toch effen (solid)?

Ja, maar dat wil zeggen dat de kat geen agouti heeft, dat wil niet zeggen dat die een effengen in de plaats heeft.