Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nachtlampje schreef:Wij hebben eventueel nog wel een ruime kist zonder bodem (handig handdoeken verschonen) die je mag lenen. Hij is wat wiebelig als je hem optilt, maar wel mooi ruim voor de eerste weken. Doe maar pb als je interesse hebt!
Koper schreef:Enjoy_ schreef:Oh en als de kittens minimaal tot 12 weken bij de moeder mogen blijven heeeeeeel graag, dat is veel beter voor het verdere sociale leven van je kittens. En het liefst ook nog met z'n 2 naar nieuw huisje.
Helemaal niet mee eens. Mijn katertje was 9 weken toen hij hier kwam, zijn moeder was hem spuugzat en hij was echt wel zover dat hij de grote wereld in kon. 't Is er eentje met een stevig karakter, zullen we maar zeggen. En mijn jongste katje was hier met 2 maanden. Ze was de kleinste uit het nest maar wel weer eentje met haar op d'r tanden. De kinderen in het gezin waar ze geboren is waren bang voor d'r![]()
Het zusje van mijn kater is wel langer gebleven. Een zusje en broertje van mijn poetie hadden ook meer tijd nodig. Die waren wat bedeesder.
Als de kittens worden geplaatst bij iemand die al een kat heeft hoeven ze ook helemaal niet met z'n tweeën er heen. Ik had al een kat, ik wist dat hij twéé van die stuiterpluisjes niet zou gaan waarderen en dus is er toen 1 bij gekomen.
Het ligt echt aan het karakter van het kitten en aan de situatie waar ze terecht komen.
Nachtlampje schreef:Mizora schreef:Katten die 12/13 weken bij de moeder blijven vertonen veel minder afwijkend gedrag dan kittens die eerder weg gaan. Dat is gewoon wetenschappelijk onderzocht.
Eens. Vooral het "schattige" melken en sabbelen is eigenlijk een verstoorde manier van een kat om zichzelf gerust te stellen, terugleidend naar de kitten die nog niet mentaal afhankelijk was geworden en het zelf moest zien op te lossen zonder mamspoes.
Amandavd schreef:Koper, je kunt de theorie wel aan de kant duwen maar daar wordt het in de praktijk niet beter van. Het is gewoon simpelweg het beste voor kittens om bij de moeder te blijven tot 12/13 weken. Hoeveel smoesjes en denigrerende opmerkingen je ook verzint.
vrouwke schreef:Amandavd schreef:Koper, je kunt de theorie wel aan de kant duwen maar daar wordt het in de praktijk niet beter van. Het is gewoon simpelweg het beste voor kittens om bij de moeder te blijven tot 12/13 weken. Hoeveel smoesjes en denigrerende opmerkingen je ook verzint.
Het beste is dan natuurlijk om ze levenslang erbij te laten zitten.![]()
Allemaal kwats 11 tot 12 weken. Moederpoes hier had met de 7/8 weken er al genoeg van en ging de hort op.
Je kunt pas zeggen als ze een week of 78 zijn.
De slechtere laat je bij de moeder en de rest kan weg.
Heb al een paar keer een nest gehad van een wilde kat, die hier de jongen dumpten en zelf na een paar weken weg ging.
Succes TS, wel foto's plaatsen
Leffroi schreef:Theoretisch gezien klinkt alles leuk lief en aardig. Praktisch gezien niet altijd goed. Een vriendin van mij heeft gefokt met main coons. En hoewel ze de kittens vaak het liefst tot 12 weken vasthield, was dat niet altijd mogelijk. Moederpoes werd letterlijk leeggezogen. Ze werden vaak nog wel opgevoed door de andere katten, maar afspenen werd dan zeker op tijd gedaan en soms konden ze met 9 weken al lang en breed naar een ander huis. Stuk voor stuk lieve beesten.
Amandavd schreef:Het is ten alle tijden het beste voor kittens om tot minimaal 12/13 weken bij hun moeder te blijven. Echt, daar voorkom je een hoop ellende mee.