Welk kattengrit gebruiken jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 03:20

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:20

lovelucydan

Re: Welk kattengrit gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:26

Ik heb een litter spinner met heel fijn grind, klontert goed en het schoonmaken is super eenvoudig, even rollen en klaar alleen de hele bak schoon maken is wat meer werk

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:37

Ik gebruik biocat, klont goed en stinkt niet. Het gaat per 20 kilo en gezien ik op 3 hoog woon zonder lift, bestel ik via bol.com. Word het ook nog netjes naar boven gebracht O:) het is ook bij de jumper verkrijgbaar

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:39

Stampeltje schreef:
Ik gebruik een grit die 100% afbreekbaar is van Sanicat. De plaslucht van mijn stink kater wordt vrij goed tegen gehouden en de drollen kan ik zo in de wc gooien. Omdat de korrels vrij groot zijn loopt hij het ook amper uit.

Gebruiken wij ook, zeer tevreden van!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:52

Wij hebben de blauwe zakken van biokat. Bestellen we bij zooplus. Maar voeding speelt ook een grote rol. Wij geven goede kwaliteits voeding en je ruikt hun drolletjes echt niet.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:56

Ik verbaas me dat veel mensen de regel per kat een kattenbak + 1 niet hanteren.

Ik heb 2 katten en 3 kattenbakken en gebruik ook Biokat, werkt super!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:00

Ginootje schreef:
Hooi!

Aangezien ik in de zoekfunctie geen specifiek topic kon vinden over kattengrit open ik er 1.
Ik ben eigenaar van 2 britslanghaar dames.
Wij hebben dan ook 2 kattenbakken staan maar het grit wat ik nu heb van Zooplus stinkt enorm en klontert heel slecht.
Mijn vraag is dan ook: Welk kattengrit gebruiken jullie en houdt dit de geur goed weg?
Mijn hele huis is op dit moment vergeven van de kattenbak lucht.. Ik haal iedere dag de drollen en plasplekken eruit en maak hem 1x per week helemaal schoon.

Ik hoor het graag :)

x.

1 x per week is erg weinig. Wij maken de bak elke dag helemaal schoon en tussendoor scheppen we uiteraard drollen etc eruit.

Wij hebben lang houtkorrels gebruikt (ziet er uit als paardenbrokjes, maar dan van hout) maar gebruiken nu hennepvezel. Een van onze jonge katten wilde niet op de houtkorrels. De hennepvezel stond er nog van de rattenhokken en die dus maar geprobeerd. Het bevalt goed. Het neemt goed geur en urine op en drollen worden helemaal 'gepaneerd'. Het enige is dat het lastig is om de drollen eruit te vissen, want ze vallen niet erg op.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:14

Dus hevonen, jij haalt elke dag de hele bak leeg en maakt hem schoon en dan vul je weer bij, dan zul je wel veel kattengrit gebruiken denk ik.

Ik ben wel benieuwd naar de PeeWee, iemand daar specifieke ervaringen mee?

Ik gebruik nu zelf de grit van Happy Home Solutions Ultra Hygienic Pure. Linkje

Maar voor de kat van mijn vriend werkt dit niet goed, het klonter niet voldoende omdat zij heel vaak op de bak gaat, maar 9 vd 10 keer niets doet. Voor mijn eigen kat werkt het wel prima.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:18

EedihcrO schreef:
Ik gebruik er gewoon 1 van de appie. Schep en schoon blue signal. Klontert fijn en stinkt niet. Niet de goedkoopste van de appie, maar wel erg fijn. En zonder babypoeder geur. Dat vind ik echt vreselijk. En gewoon in de supermarkt, dat vind ik dan wel weer erg fijn.

Ik heb ook deze, al jaaaaaaaren. Hier staan 3 bakken voor 2 katten. Elke dag even de klontjes er uit en iedere week vervang ik van één bak de vulling. In de loop van 3 weken worden ze dus allemaal een keer ververst.

Wat malih zegt klopt inderdaad ook. Heeel af en toe krijgen mijn katjes eens samen 1 zakje Whiskas. Je ruikt 't meteen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:24

Hier biokat.
De grote groene classic zakken die ruiken heerlijk ook na een tijd.
Ik mix zo'n zak met een zak van de micro biokat (zonder geur) voor optimale klonten. Uitloop valt reuze mee maar hebben ook matje voor de bak liggen.
Zijn goedkoop al helemaal als je ze bijv in de aanbieding koopt (regelmatig bij oa welkoop). Ik heb zo'n grote bak van curver staan waar je voer in kan bewaren en daar doe ik het grind in.
Ah werkt ook fijn vind alleen stuk duurder. (Kleine verpakking ook)

Wij scheppen 1 keer per dag (1 kat: 2 bakken)

Had hiervoor altijd peewee en vond ik ook super werken. Echter maakte onze andere kat er zo'n zooitje van en wist z'n poep over elk hout korreltje heen te smeren dus dat werd een grote klier boel. Wel vond ik het systeem echt super: en gooiden het door het toilet: dat was ook ideaal.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 02-06-16 09:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:30

Froemel schreef:

Is dat een wettelijk vastgelegde regel dan? ;)
Het is een advies, dat problemen met meerdere katten kan voorkomen.
Ik heb geen problemen, mijn katten ook niet. Gaat prima met 3 bakken en 4 katten. :)

Voor degenen die grit gebruiken dat ook door de wc kan. Geen last van verstoppingen of andere problemen met het toilet? Ik neem aan dat het korrels zijn die niet uitzetten, vergruizen of klonteren met vocht? Klinkt interessant :j

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:42

Amanda schreef:
Voor degenen die grit gebruiken dat ook door de wc kan. Geen last van verstoppingen of andere problemen met het toilet? Ik neem aan dat het korrels zijn die niet uitzetten, vergruizen of klonteren met vocht? Klinkt interessant :j

Geen enkel probleem mee tot zover +:)+
Sinds bij ons de restafvalkliko's zijn afgeschaft (en ik vuilniszakken bijna 200 m naar een ondergrondse afvalcontainer moet sjouwen %) ) gebruik ik biologisch afbreekbaar kattengrit van Cats Best (via Zooplus). Geweldig spul! Nog minder last van geurtjes dan bij Biocats :j

Nu had ik de geurtjes al aardig onder controle na verandering van voer voor mijn 2 adoptiekatten :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:47

Rena100 schreef:
Dus hevonen, jij haalt elke dag de hele bak leeg en maakt hem schoon en dan vul je weer bij, dan zul je wel veel kattengrit gebruiken denk ik.

Ik ben wel benieuwd naar de PeeWee, iemand daar specifieke ervaringen mee?

Ik gebruik nu zelf de grit van Happy Home Solutions Ultra Hygienic Pure. Linkje

Maar voor de kat van mijn vriend werkt dit niet goed, het klonter niet voldoende omdat zij heel vaak op de bak gaat, maar 9 vd 10 keer niets doet. Voor mijn eigen kat werkt het wel prima.

Jahoor. Vraag maar raak.

Zag trouwens een opmerking over de kattenbak regel.. Als ik er meer dan 1 neerzet. Gebruiken ze de andere gewoon niet. Dus ga ik er voor 2 katten niet meer dan 1 neerzetten,

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:54

Froemel schreef:

Waarom per kat 1 bak en dan ook nog plus een? :o

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:56

Ik heb 1 bak voor 2 katten, het zijn broertjes en zo gaat het al 1,5 jaar goed :)
Soms zitten ze zelfs tegelijk op de bak, allemaal geen probleem :')

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:58

Hier 3 katten 2 bakken, waarvan ze een overduidelijke voorkeur voor eentje hebben (die in de gang, dus vol op de doorloop), die ander (in een rustig hoekje) blijft soms gerust een dag of langer helemaal leeg. Twee katten staan op graanvrij voer en die ruiken we zelden tot nooit, die ander op blaasgruisdieetvoer en als die is geweest ruik je dat wel een kwartiertje.

Hier ook de tigerino canada, zonder toegevoegde geur. Prima spul, alleen jammer dat ze het door het halve huis lopen ondanks de matjes voor de bakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:03

Afbeelding

Sinds afgelopen weekend heb ik 2 katten. (Britse (kater), en Europese korthaar(poes))
Samen doen zij het op 1 bak. En hier gebruik ik bovenstaande voor.
Klontert niet. Drollen er uit scheppen en de rest omscheppen.
Daar overheen spuit ik kattenbakgeurverwijderaar van de Action.

Afbeelding

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:23

Ik gebruik de biokats classic fresh (groene), daar ben ik wel erg tevreden over :j Ik heb ook die kristallen van Tygerino geprobeerd, maar mijn kat kreeg daar halve astma-aanvallen van.. Ze houdt namelijk nogal van graven, vooral als de bak net nieuw gevuld is, en er kwam dan super veel stof vanaf waardoor ze echt hoestend en kuchend van de bak afkwam. Super sneu en leek me nou ook niet bepaald gezond. Verder was het op zich fijn spul, maar zodra het op was ben ik snel weer teruggegaan op de biokat.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 11:01

Oke als ik het zo door lees gebruiken de meeste mensen toch die kristal korrels of de houtkorrels.
Biocats of Cats best

Bedankt voor alle reacties ik ga op onderzoek uit! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 11:08

Houtkorrels vond ik kwa geur enorm fijn

Heb nu van de AH een doos , 3 voudige hygiene en als ze geplast hebben ruikt het best lekker als je aan het scheppen bent :+ . Met 1 doos kan ik met 2 bakken en 3 katten minimaal 2 weken mee

http://www.ah.nl/producten/product/wi10 ... ge-hygiene

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 11:09

Ik heb voor mijn heilige birmaan extreme klonterende kattengrit ik maak 1 keer per jaar mijn bak helemaal schoon en 1 keer per 2 of drie dagen de poep en plas eruit.
en heb mijn kat al 9 jaar.
deze grit kan je bij de hornbach kopen zit een geurtje van babypoeder aan en stoft even met in de ton kiepen maar ik ben er zeer tevreden mee

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 11:20

Ik heb dezelfde als Rebecca. Fijn spul! En regelmatig in m'n persoonlijke bonus, dankzij de appie.

Staan hier op redelijk goed voer en ik ruik de kattenbakken niet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:30

Houtkorrels vind ik ook erg prettig qua geur, tenzij ze gaan poepen, dan kregen ze het hier niet goed begraven.

Wij hebben 3 bakken voor 8 katten, nooit problemen. Haal 2 a 3x per dag de klonten eruit en eens per week zeef ik alle kleine snippertjes eruit en gaat er een frisse laag over.

Hier ook kwalitatief goed voer, maar poep blijft poep :P
Maar je merkt absoluut verschil!

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:31

Ik heb altijd Sanicat ultra (roze zak) en de Sanicat bio (gele zak) gebruikt, klontvormend grit dus. En dan om de dag uitscheppen meestal en ongeveer een keer in de twee weken de hele bak verschonen. Nu krijgen mijn katten redelijk goed voer zonder granen maar wel met rijst erin en dat scheelt al heel wat stank ook, maar de bak staat hier in de woonkamer en met deze twee soorten grit rook ik wel eens wat natuurlijk, vooral als er een even een grote boodschap had gedaan, maar dat viel best mee.

Een tijdje geleden was er eens een actie van Sanicat en kreeg je een zak Sanicat selection oriënte gratis. Dat is ultrafijn en ultra klompvormend en heeft heel licht een geurtje. Sindsdien koop ik dat grit want de klompen plakken minder aan de bak, zijn kleiner omdat er minder overbodig grit aan plakt en ik doe gewoon bijna een maand erover voordat ik de bak eens helemaal leeg hoef te maken en alles verschonen. Het is echt heel zuinig in gebruik en de bak ruik je nu nog minder als voorheen. Wel loopt het wat uit, maar bij ons is dat niet een heel groot probleem omdat we een vrij ruwe vloer hebben en het dus alleen voor de bak ligt. Op een gladde vloer zou ik er wel een matje voor leggen denk ik. Het geurtje van dit grit vind ik niet vervelend, het is zo licht dat de katten het ook verder niet merken volgens mij.