Ras/tentoonstelling konijn kopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jeika

Re: Ras/tentoonstelling konijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:13

als ze de ruimte hebben, moet je denk ik meerdere koppeltjes bij elkaar zetten. vraag anders aan eoweyn, die heeft grote groepen, ik heb er drie bij elkaar.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:26

Als je naar tentoonstellingen wilt zul je je konijnen getatoeerd moeten hebben (nummer in het oor)

Voedsters bij elkaar met jongen is vragen om problemen. In het najaar winter bij elkaar ( volwassenen), maar in het voorjaar dan apart. Een dekram zul je ook niet bij andere kunnen houden. Dan kun je beter een keer bij een andere fokker langsgaan

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:32

ik heb al mijn rexdwergen dalmatiner te koop zonder de hokken omdat ik stop met houden van kippen en konijnen
zijn f en zg dieren 2 rammen en 3 voedsters

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:33

Chessie schreef:
Als je naar tentoonstellingen wilt zul je je konijnen getatoeerd moeten hebben (nummer in het oor)

Voedsters bij elkaar met jongen is vragen om problemen. In het najaar winter bij elkaar ( volwassenen), maar in het voorjaar dan apart. Een dekram zul je ook niet bij andere kunnen houden. Dan kun je beter een keer bij een andere fokker langsgaan

En dat is wel de reden waardoor ik denk, fok maar gewoon niet, want het is hoe dan ook niet leuk voor de konijnen.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:36

Ik ben inmiddels door prive omstandigheden gestopt. Mijn konijnen zaten tijdens de show prima hoor, oke ze zaten krap, ik had zelf extra hooi meegenomen zodat ze konden knabbelen, maar voor 2 dagen niet dramatisch. Verder was ik altijd onwijs veel met mijn dieren bezig waardoor ik onwijs tamme dieren had die bijna geen stress ervaarde. Als iemand langsliep kwamen ze om aandacht vragen. Merendeel op show zit wel gestrest idd, omdat er zat fokkers zijn die hun dieren anders houden.

Fokken deed ik op gezondheid, karakter en daarna pas kleur maar ik kan je zeggen dat mijn konijntjes, mede met zorg geselecteerd, een stuk leuker waren dan de konijntjes bij de Intratuin hoor. Maar tegenwoordig lijkt het wel of je alleen nog maar konijnen bij de opvang mag halen anders ben je slecht ;)

Mocht je willen besluiten te fokken zou ik niet te moeilijk beginnen. Laat exotische kleuren en rassen achterwege en ga voor een dier wat al erkend is en een basic kleurtje is dan wel zo makkelijk. Ga ervoor om een ras in stand te houden en gezonde dieren te fokken, vanuit daar kun je dieren zoeken.

Fokken is niet alleen maar leuk. Bij mij ging er onwijs veel tijd inzitten, en geld trouwens ook. Omdat ik de dieren zo een goed mogelijk leven wilde geven. Tja sommige fokkers doen ze inderdaad de hoek om als ze wat mankeren, ik ging er mee naar de dierenarts. Bedenk ook goed wat je met overgebleven jongen gaat doen en denk vooral niet dat je er ook maar een euro aan verdiend.

Succes.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:47

Het is meer dat alleen de opvang bij mij in de buurt plek heeft voor 60 konijnen, altijd vol zitten en in de zomer over de 100 konijnen hebben. Dan zie ik echt het nut niet in van het fokken van (ras)konijnen. Echt niet. Het gaat mij aan het hart dat er zó vreselijk veel konijnen zijn die gedumpt worden.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:50

Nimfee, ik denk precies hetzelfde. Hoe schattig bijv. teddy dwergjes en jonge Nederlandse hangoordwergen ook zijn, ik zou nooit een konijn bij een fokker halen.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:56

nienke555 schreef:
Nimfee, ik denk precies hetzelfde. Hoe schattig bijv. teddy dwergjes en jonge Nederlandse hangoordwergen ook zijn, ik zou nooit een konijn bij een fokker halen.

Het konijnenbestand bestaat uit meer dan die rassen alleen, ook rassen die bijna zijn verdwenen. Fokkers kennen de achtergrond van hun dieren, fokken op gezondheid en karakter. Je kan je beter giftig maken om de oeps/marktplaats nestjes. Zoveel "serieuze" fokkers zijn en trouwens niet eens meer.

Opvang is een goede zaak en ik verwees mensen daar ook altijd naartoe als ik geen dieren had op dat moment, maar zijn zat opvangen die ook niet netjes werken hoor ;)

Goed , ieder zijn keuze, ieder zijn mening.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:00

Tiffany schreef:
nienke555 schreef:

Het konijnenbestand bestaat uit meer dan die rassen alleen, ook rassen die bijna zijn verdwenen. Fokkers kennen de achtergrond van hun dieren, fokken op gezondheid en karakter. Je kan je beter giftig maken om de oeps/marktplaats nestjes. Zoveel "serieuze" fokkers zijn en trouwens niet eens meer.

Opvang is een goede zaak en ik verwees mensen daar ook altijd naartoe als ik geen dieren had op dat moment, maar zijn zat opvangen die ook niet netjes werken hoor ;)

Ik zei ook bijvoorbeeld :) Niet dat alleen deze rassen gefokt worden.

Ik vraag me serieus af, wat het nut is van het fokken/verbeteren van rassen. Wat heeft het voor zin? Misschien een hele rare vraag van mij hoor, haha. Maar ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft :)

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:07

het verbeteren van het ras is gewoon de bouw, uiterlijk etc. verbeteren. dat een konijntje bijvoorbeeld een betere weerstand heeft dan vroeger. dat houdt het voor mij in.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:08

Oke, dankje! Betere weerstand snap ik, maar mooier uiterlijk vind ik zo'n onzin altijd haha

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:10

nienke555 schreef:
Oke, dankje! Betere weerstand snap ik, maar mooier uiterlijk vind ik zo'n onzin altijd haha

vind ik ook :) hobbyfokken voor de lol vind ik zoiezo onzin. toen wij onze konijntjes kochten had ik nog geen benul van opvangen en dergelijke. ik kocht ze gewoon bij een hobbyfokker. konijnen zaten met z'n tienen in zo'n dubbeldekker. geen van allen was raszuiver. de fokker vermeerderde alleen maar. spijt dat ik niets wist van een opvang.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:30

Tiffany schreef:
nienke555 schreef:

Nee, gewoon fokken in het algemeen eerlijk gezegd. Of het nu gaat om 'rasverbetering', een gelegenheidsnestje of een oepsnest. Of een broodfokker. Het overschot is te hoog. En eerlijk gezegd zie ik de toegevoegde waarde niet in van een raskonijn. Het is niet zo dat ze nog een belangrijke taak vervullen. Het is voor de 'leuk'.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:49

Ik heb nu inderdaad een groep van 5, eerder een groep van 8. 2 rammen en 3 voedsters.

Het belangrijkste, bij een koppel maar ook bij een groep, zijn de matchende karakters. Ram, voedster, maakt niet uit, hoeveelheid ook niet, het gaat om de karakters.

Rammen vechten over het algemeen door de hormonen, dus als ze gecastreerd zijn hoeft dit geen probleem te zijn.

Ik zou daarom geen groep vormen van alleen voedsters of alleen rammen. Ik zou sowieso geen groep koppelen als je wil fokken. Je kunt niet zomaar konijnen weghalen en terugzetten.

En niet om iemand tegen het hoofd te stoten, maar ik heb onderhand zoveel raskonijnen in de opvang waar ik vrijwillig voorbij zien komen die wat mankeerden dat ik gok dat de goede fokkers nog op een hand te tellen zijn.
Maar ik vind het met alle dieren belachelijk. Rasdieren hebben tegenwoordig allerlei gebreken, en er is een overschot aan allerlei soorten en rassen. Fokken op gezondheid? Laat me niet lachen...