Puppies: bij je laten slapen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 23:55

Wat het beste is weet ik niet, maar ik vind het wel belangrijk dat de hond ook alleen kan slapen, mocht dat nodig zijn en wanneer het niet uit komt, de hond een keer niet op/naast bed mag. En dat laatste zie je toch nog wel eens mis gaan.

Dominantie zal dan wel achterhaald zijn, maar waarom zie je nog zo vaak honden op de bank of op bed die vervolgens echt boos worden als je ze er af wil sturen? Bij sommige honden moet je imo wel opletten wat je wel en niet toelaat. (Zelf overigens nooit meegemaakt gelukkig. Eerste hond van mijn ouders was wél heel beschermend over zijn eigen plekje; de bensch :+ )

Toen ik op mijzelf ging en een hond mee kon nemen, sliep ze vaak naast mijn bed of in de deuropening. Dat gaat overigens ook makkelijk want ik heb alles gelijkvloers :D Echter, toen er een vriendje bij kwam kijken merkte ik al wat jaloers gedrag van haar. Of beschermend? Ik weet niet. Ze deed niet boos ofzo, maar ze moest er altijd bij zijn en in de slaapkamer is dat niet handig :') dus sloot ik haar buiten en daar werd ze verdrietig/ongerust/jaloers van. Ze ging dan piepen. Sinds ze dat deed heb ik haar verboden in mijn slaapkamer te slapen en dat was ff wennen voor haar maar gaat nu prima. Deur is altijd open maar ze slaapt hier nooit meer. Af en toe komt ze alleen ff kijken en uitrekken, want dat is op vloerbedekking fijner dan op laminaat :+

Vriendje is wel weer uit beeld. Zal ze hem nooit vertrouwd hebben? Haha. Ben wel benieuwd hoe ze reageert bij een eventueel volgende partner :+ iemand hier ervaring mee overigens?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 00:22

Mijn instelling is ook altijd geweest eerste dagen gewoon negeren..

Althans tot mijn vorige hond daar dus vakkundig een stokje voor stak..
Voor het eerst had ik een terrier.. Een Parsson Jack Russel.

pup in de bench, ik naar boven..

Jammeren, jammeren.. goed gewoon negeren.
kef, kef kef.. gewoon negeren
kef .. kef ... kef Hmm vaag ze keft zachter en langer er tussen misschien wordt ze moe..

en toen kwam haar geheime wapen..

Het teriergehuil/geluid.. alsof er een wolf beneden zat die compleet niet goed werd.. (5 toonhoogtes lager dan je bij zo'n klein hondje verwacht.. echt alsof er een volgroeide lab bezig is.. en ze kauwde tijdens het huilen)

---

overigens is ze later op de slaapkamer komen slapen..
braaf op haar eigen mand naast het bed..
althans.. tot ik sliep.. want daarna kroop ze op bed, en ging ze via de ruimte tussen de twee kussens onder het dekbed.. liep even door, draaide zich om en viel in slaap.. Word je wakker na een paar uur, ligt je hond onder de dekens naast je met haar kop op het kussen :') :')
Ik halsoverkop de trap afgestormd, want mijn pup werd niet goed...
laatste drie treden gemist en op het gangkleedje liggend zo de woonkamer binnen gezeild..

Waar mijn pup zeer enthousiast stond te kwispelen in blakende gezondheid..

Dat geluid ging door merg en been.. Dus pup los en ik maar op de bank de eerste nachten
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 24-05-16 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 00:28

Gewoon de eerste weken naast je bed in zijn mandje waar ie straks ook in gaat als hij alleen ergens slaapt. Zorg dat hij goed de nacht doorkomt en zodra hij zindelijk is snachts dan steeds verder van bed verplaatsen. Er is geen keiharde dominantie treatment waarbij je vanaf 8 weken oud diehard dominant moet zijn. Het is in mijn ogen ook geen kwestie van dominant zijn maar elkaars vriend zijn en zorgen dat je hond goed gehoorzaam is. Jij bent de leider in moeilijke gevallen. Dus als de hond eigenwijs is, ben jij de wijste.. maar ook als hij bang is moet hij weten dat jij hem beschermt.
Ik vind niet dat je een pup vers uit zijn nestje in een koude, kille, verlaten woonkamer of bijkeuken oid kunt neerleggen. Ik zou hem niet in bed leggen want daar wennen ze heel snel aan en ze groeien hard.. Maar wel naast je bed en zodra ze zindelijk zijn, steeds verder tot de plek waar je wilt dattie slaapt.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 00:53

bij ons slapen ze de eerste tijd naast t bed in een mand of doos waar ze niet uitkunnen (wij hadden geen bench ter beschikking) Dit omdat het handig was met zindelijk maken.

De rest van hun leven blijven ze bij ons mee naar de slaapkamer gaan, deur is echter na de sloopleeftijd open zodat ze ook kunnen kiezen ergens anders te slapen.
Wij hebben nooit problemen gehad, de ene hond was een allemansvriendje en de ander was meer op de familie gericht. Was meer karakter. Verder luisterde ze perfect en stonden naast je als je hun naar fluisterde buiten of in huis. Commando's werden meteen opgevolgd etc. Kortom ik merk geen verschil in hun gedrag wat betreft luisteren en rangorde.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:26

elenaMM77 schreef:
Mijn instelling is ook altijd geweest eerste dagen gewoon negeren..

Althans tot mijn vorige hond daar dus vakkundig een stokje voor stak..
Voor het eerst had ik een terrier.. Een Parsson Jack Russel.

pup in de bench, ik naar boven..

Jammeren, jammeren.. goed gewoon negeren.
kef, kef kef.. gewoon negeren
kef .. kef ... kef Hmm vaag ze keft zachter en langer er tussen misschien wordt ze moe..

en toen kwam haar geheime wapen..

Het teriergehuil/geluid.. alsof er een wolf beneden zat die compleet niet goed werd.. (5 toonhoogtes lager dan je bij zo'n klein hondje verwacht.. echt alsof er een volgroeide lab bezig is.. en ze kauwde tijdens het huilen)

---

overigens is ze later op de slaapkamer komen slapen..
braaf op haar eigen mand naast het bed..
althans.. tot ik sliep.. want daarna kroop ze op bed, en ging ze via de ruimte tussen de twee kussens onder het dekbed.. liep even door, draaide zich om en viel in slaap.. Word je wakker na een paar uur, ligt je hond onder de dekens naast je met haar kop op het kussen :') :')
Ik halsoverkop de trap afgestormd, want mijn pup werd niet goed...
laatste drie treden gemist en op het gangkleedje liggend zo de woonkamer binnen gezeild..

Waar mijn pup zeer enthousiast stond te kwispelen in blakende gezondheid..

Dat geluid ging door merg en been.. Dus pup los en ik maar op de bank de eerste nachten

Wat ben ik blij dat onze Jack nooit dat geheime wapen in heeft gezet :D
Haar geheime wapen is heel zielig naar de baas kijken zodat die haar op de bank tilt.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:33

Thesserd schreef:
Wat het beste is weet ik niet, maar ik vind het wel belangrijk dat de hond ook alleen kan slapen, mocht dat nodig zijn en wanneer het niet uit komt, de hond een keer niet op/naast bed mag. En dat laatste zie je toch nog wel eens mis gaan.

Dominantie zal dan wel achterhaald zijn, maar waarom zie je nog zo vaak honden op de bank of op bed die vervolgens echt boos worden als je ze er af wil sturen? Bij sommige honden moet je imo wel opletten wat je wel en niet toelaat. (Zelf overigens nooit meegemaakt gelukkig. Eerste hond van mijn ouders was wél heel beschermend over zijn eigen plekje; de bensch :+ )

Toen ik op mijzelf ging en een hond mee kon nemen, sliep ze vaak naast mijn bed of in de deuropening. Dat gaat overigens ook makkelijk want ik heb alles gelijkvloers :D Echter, toen er een vriendje bij kwam kijken merkte ik al wat jaloers gedrag van haar. Of beschermend? Ik weet niet. Ze deed niet boos ofzo, maar ze moest er altijd bij zijn en in de slaapkamer is dat niet handig :') dus sloot ik haar buiten en daar werd ze verdrietig/ongerust/jaloers van. Ze ging dan piepen. Sinds ze dat deed heb ik haar verboden in mijn slaapkamer te slapen en dat was ff wennen voor haar maar gaat nu prima. Deur is altijd open maar ze slaapt hier nooit meer. Af en toe komt ze alleen ff kijken en uitrekken, want dat is op vloerbedekking fijner dan op laminaat :+

Vriendje is wel weer uit beeld. Zal ze hem nooit vertrouwd hebben? Haha. Ben wel benieuwd hoe ze reageert bij een eventueel volgende partner :+ iemand hier ervaring mee overigens?

Ja mijn hond. Ze is een herdershond en ik ben mega belangrijk voor haar (zij ook voor mij overigens).
Toen ik net een relatie kreeg moest ze er niets van hebben hoor, ze propte zich gewoon tussen mij en mijn vriend als we op de bank zaten. Ik heb er nooit aandacht aan besteed en lachtte gewoon. Na een tijdje leerde ze mijn vriend kennen en was het goed.

In je eerste stuk over dominantietheorie etc. Heb ik altijd het idee dat de hond-baas relatie verstoord is. Mijn hond zou volgens de dominantietheorie erg de baas over mij zijn terwijl iker echt niets van merk.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:53

Nimfee schreef:
Thesserd schreef:

Ja mijn hond. Ze is een herdershond en ik ben mega belangrijk voor haar (zij ook voor mij overigens).
Toen ik net een relatie kreeg moest ze er niets van hebben hoor, ze propte zich gewoon tussen mij en mijn vriend als we op de bank zaten. Ik heb er nooit aandacht aan besteed en lachtte gewoon. Na een tijdje leerde ze mijn vriend kennen en was het goed.

In je eerste stuk over dominantietheorie etc. Heb ik altijd het idee dat de hond-baas relatie verstoord is. Mijn hond zou volgens de dominantietheorie erg de baas over mij zijn terwijl iker echt niets van merk.

Haha herkenbaar dus. Heb ook wel eens gelezen dat de partner in kwestie zich ook als baasje van de hond op moet gaan stellen. Dus ook de hond uitlaten, de hond af en toe voer geven etc. Dan zou de hond het ook makkelijker gaan accepteren ofzo :+ Maar de relatie was in mijn geval redelijk kort, dus echt tijd heeft ze niet gehad om er aan te wennen.

Eerder had ik nooit zo door dat ik zo belangrijk was voor mijn hond, maar laatst begon ze ook opeens enorm te blaffen binnen toen ik voor het huis aan het kletsen was met een man. Ze blaft écht niet vaak, dus daar keek ik ook wel van op :')

Laatste ben ik wel met je eens. Mijn hond kan zich volgens de theorie best 'dominant' opstellen, maar in de praktijk weet ik gewoon dat de verhouding tussen mij en mijn hond goed is. Zoiets moet je als baas aanvoelen denk ik en wanneer verhoudingen iets scheef worden, bijv. als juffie perse ook op de slaapkamer wil :+, dan moet je daar gewoon snel en correct op reageren imo.

Echwel

Re: Puppies: bij je laten slapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:58

Hier beide pups (3 nu en 1 jaar ) lekker mee naar bed totdat ze zelf besloten dt ze bij de oude hond in haar mand wilden blijven en niet meer mee gingen naar de slaapkamer
En eerlijk gezegd de oude ligt op een memoryfoam matras dus begrijp dat dit nog lekkerder ligt dan mijn bed :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 17:39

Ik geloof uberhaupt niet in zoiets als een dominantie theorie. Ik heb Duitse Herders gehad, een kruising Mechelse, nooit een hond gehad die de leiding probeerde over te nemen. Sowieso heb ik nogal eens het idee dat agressie wordt uitgelegd als dominantie, wat volgens mij sowieso niet klopt, want een hond die zelfverzekerd is heeft geen agressie nodig en een angsthaas is per definitie niet dominant.

Ik heb ook nog nooit enig resultaat gezien van je hond met de kop op de grond drukken of dat soort nonsens, behalve dan angst, volgens mij moet je dat niet willen. Net zoals de bak weghalen..... waarom zou je dat doen..... ik word ook agressief als je mijn bord spaghetti weghaalt lol

Heb een kruising Mal gehad, fysieke correctie was bij die hond niet eens aan de orde, was ie gewoon niet van onder de indruk, of hij was alle respect voor je kwijt. Heb mijn hele visie op honden moeten herzien door de Malamutes..... tuurlijk krijgen mijn honden wel op de kop, maar fysieke correcties win je toch niet van een hond met 1000 kg trekkracht. Nah, ik geloof er niet meer in. Maar ieder zijn ding, zolang je eerlijk naar je hond blijft......

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:06

Het gaat denk ik vooral om wederzijds respect en vertrouwen. Als jij een malamute respectloos gaat behandelen gaat ie dat inderdaad niet accepteren en word je ook respectloos terug behandeld :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 18:07

Wat ie gelijk heeft :D

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:14

Onze hond, nu anderhalf jaar, was bij de fokker al gewend aan een bench. Toen wij haar hadden, hebben we een bench beneden gezet en haar daar haar eten in gegeven, ingelegd als ze wilde slapen etc. En 's nachts lag ze er dus ook in. Ze heeft heel veel gepiept de eerste paar dagen maar de week erna was ze er al aan gewend en ging 't steeds beter. En als ze 's nachts begon met piepen, liet mijn vader haar uit.
Een bench is zo ontzettend handig!
Na een halfjaar hebben we haar bench voor een kussen vervangen en ligt ze daar dus.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:17

Ik heb mijn laatste 3 pups steeds naast me laten slapen. Matras op de grond en pupsel ernaast op een dekentje <3
Na een paar dagen deed ik ze dan naar beneden waar de oudste hond dan alleen sliep. Dan konden ze overdag aan elkaar wennen en ging het 's nachts prima.