Dominantie zal dan wel achterhaald zijn, maar waarom zie je nog zo vaak honden op de bank of op bed die vervolgens echt boos worden als je ze er af wil sturen? Bij sommige honden moet je imo wel opletten wat je wel en niet toelaat. (Zelf overigens nooit meegemaakt gelukkig. Eerste hond van mijn ouders was wél heel beschermend over zijn eigen plekje; de bensch
)Toen ik op mijzelf ging en een hond mee kon nemen, sliep ze vaak naast mijn bed of in de deuropening. Dat gaat overigens ook makkelijk want ik heb alles gelijkvloers
Echter, toen er een vriendje bij kwam kijken merkte ik al wat jaloers gedrag van haar. Of beschermend? Ik weet niet. Ze deed niet boos ofzo, maar ze moest er altijd bij zijn en in de slaapkamer is dat niet handig
dus sloot ik haar buiten en daar werd ze verdrietig/ongerust/jaloers van. Ze ging dan piepen. Sinds ze dat deed heb ik haar verboden in mijn slaapkamer te slapen en dat was ff wennen voor haar maar gaat nu prima. Deur is altijd open maar ze slaapt hier nooit meer. Af en toe komt ze alleen ff kijken en uitrekken, want dat is op vloerbedekking fijner dan op laminaat 
Vriendje is wel weer uit beeld. Zal ze hem nooit vertrouwd hebben? Haha. Ben wel benieuwd hoe ze reageert bij een eventueel volgende partner
iemand hier ervaring mee overigens?