Fokken met kat die niesziekte heeft gehad.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Re: Fokken met kat die niesziekte heeft gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:58

als het dan altijd goede katten zijn die een fokker verkoopt..
waarom zou hij/zij ze dan willen uitsluiten van verdere fok?

wie weet wil een nieuwe eigenaar wel op een correcte manier ook fokken,
of een keer een nestje op de juiste manier..

lijkt mij ook een beetje 'broodbescherming', dat 'fokverbod'.
want daarmee zou dan het selecte groepje goedgekeurde fokkers de monopolie hebben en houden op de verkoop van kittens.

ik zou nooit een gecastreerd kitten of katertje kopen op die manier.. Want het heeft voor mij een hele rare bijsmaak. Immers hoe kleiner het 'fokgezelschap' hoe zeldzamer het product, hoe meer je voor een kitten of voor dekgeld kunt vragen.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 16:11

Je zou kunnen denken aan het niet geschikt zijn voor de fok omdat het kitten b.v een knikstaart heeft en je daarmee niet verder mag fokken,het kitten heeft er verder geen last van maar kan dit wel doorgeven aan het nageslacht en het is verboden via de vereniging om daarmee te fokken.
Ik zeg niet dat ik aan vroegcastratie doet maar het is een mogelijkheid om te voorkomen dat er tegen de wens in mee word gefokt om welke reden dan ook.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:17

elenaMM77 schreef:
als het dan altijd goede katten zijn die een fokker verkoopt..
waarom zou hij/zij ze dan willen uitsluiten van verdere fok?

wie weet wil een nieuwe eigenaar wel op een correcte manier ook fokken,
of een keer een nestje op de juiste manier..

lijkt mij ook een beetje 'broodbescherming', dat 'fokverbod'.
want daarmee zou dan het selecte groepje goedgekeurde fokkers de monopolie hebben en houden op de verkoop van kittens.

ik zou nooit een gecastreerd kitten of katertje kopen op die manier.. Want het heeft voor mij een hele rare bijsmaak. Immers hoe kleiner het 'fokgezelschap' hoe zeldzamer het product, hoe meer je voor een kitten of voor dekgeld kunt vragen.

In België is het tegenwoordig verplicht om te castreren/steriliseren alvorens je een kitten mag verkopen of zelfs gratis weggeven. Dat vind ik een erg goede ontwikkeling! Nu nog ervoor zorgen dat iedereen zich eraan houdt...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:21

Maar is er dan ook een leeftijdsgrens voor gesteld? Lijkt me niet gezond een kat van bijvoorbeeld 10 weken oud al te moeten laten steriliseren/castreren.Daarnaast hoe zit het dan met de catteries? Want dan kan er niet meer gefokt worden of ze moeten al hun dieren in het buitenland kopen.
Of is het dan de bedoeling dat ze alleen met hun eigengefokte katten/poezen mogen fokken?
Daarmee wel bedoelende dat een poes natuurlijk niet door een familielid gedekt word.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:28

Lous schreef:
Maar is er dan ook een leeftijdsgrens voor gesteld? Lijkt me niet gezond een kat van bijvoorbeeld 10 weken oud al te moeten laten steriliseren/castreren. Daarnaast hoe zit het dan met de catteries? Want dan kan er niet meer gefokt worden of ze moeten al hun dieren in het buitenland kopen.
Of is het dan de bedoeling dat ze alleen met hun eigengefokte katten/poezen mogen fokken?
Daarmee wel bedoelende dat een poes natuurlijk niet door een familielid gedekt word.

Hoe het zit met professionele catteries weet ik niet. Ik vermoed dat geregistreerde fokkers een uitzondering zijn en onderling wel intacte kittens mogen (ver)kopen. Ik zit zelf niet in die branche (wel in de gedumpte HTK-kittens en herplaatsers branche :') ) dus daar heb ik eigenlijk geen idee van.

Dat vroegcastreren ongezond is is een mythe! :j het kan zelfs al makkelijk vanaf 8 weken, al geloof ik dat de meeste stichtingen 9 tot 11 weken aanhouden.

Ik heb zelf al hopen kittens laten vroegcastreren, nooit problemen gehad. Integendeel, ze weten er helemaal niks van en rennen diezelfde dag weer rond alsof er niks is gebeurd. Bij katten van 6 maanden of ouder is mijn ervaring dat ze er veel meer pijn en last van hebben.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:34

Ja zoiets dacht ik wel wat betreft Catteries.
Maar goed het verhaal rond castreren duidelijk. Maar steriliseren is wel een aardige ingreep voor een poes en zeker als ze nog heel jong zijn.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 23:50

Dat vond ik ook toen ik het voor het eerst hoorde. De stichting waar ik toen kittens voor opving ging toen net beginnen met vroegcastratie (ik geloof dat dat in 2011 of 2012 was) dus ik moest het vanaf toen ook laten doen bij alle opvangkittens. En echt, ik was (en ben) positief verrast! Een enorm verschil met oudere poezen, op jonge leeftijd merken ze er amper wat van. En de meisjes renden net zo vrolijk rond als de jongens een half dagje na de operatie :D

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:11

En toch vraag ik me af of het ook wel zo goed is voor de hormoonhuishouding en de kat op langere termijn. Maar dat is eigenlijk weer een ander onderwerp en off-topic.

TS wat zijn eventueel je verdere plannen, heb je al contact opgenomen met de rasvereniging of heb je het plan van tafel geveegd? :)