In dubio, hitte en keeshond(vacht)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Re: In dubio, hitte en keeshond(vacht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 14:26

Geweldig Kentaro! Ze of hij ligt er ook echt recht voor.
Mijn langharen hebben weinig tot geen last van de warmte liggen nu ook lekker buiten in de zon,eentje heeft de koelte van de marmeren vloer binnen gekozen.
Vachten laat ik dus gewoon lang ,ik ontwol wel en heb de uitvinding voor hondenmetlanghaarmensen. Een waterblazer http://www.snuffelspulshop.nl/c-2303433 ... AuEL8P8HAQ

Niet alleen blaas je je hond snel droog maar ook alle losse haren uit de hondevacht.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 14:30

Rebel_Jits schreef:
Ik gebruik een slicker-borstel als ze ruien in hun ondervacht (dat is hier een ander moment dan de bovenvacht). Dat is een borstel met heel veel kleine metalen pinnetjes. Als je daarmee heel zachtjes door de vacht gaan en van achteren naar voren borstelt, haal je er zo emmers haar uit. Wel zachtjes zijn, de pinnetjes zijn scherp en kunnen pijn doen als je te hard duwt.
Van achter naar voren borstelen betekent eigenlijk dat je laagje per laagje werkt. In dit filmpje kan je het goed zien (alleen de eerste minuut). Als je begint bij de broek en zo richting de neus werkt, kan je rustig alle ondervacht doorwerken.

Zo'n borstel gebruik ik ook voor de paarden, niks werkt zo goed om de wintervacht weg te krijgen :D

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 14:31

ik kan niet meer zonder een gekarteld zweetmes. echt ideal. ook voor onze hond hebben we ereen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 14:33

beatje, hij vindt het echt heerlijk ja :D
Tussen de middag gaat hij gewoon niet mee uit tijdens deze warme dagen...... Hij plast even gauw in het gras voor de deur en dan weer naar binnen.

Wij hebben voor de honden (alleen als ze in de rui zijn) een furminator (niets voor een keeshond!) en een harkje (met meedraaiende 'tandjes') Ideaal!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 22:35

beatje schreef:
Geweldig Kentaro! Ze of hij ligt er ook echt recht voor.
Mijn langharen hebben weinig tot geen last van de warmte liggen nu ook lekker buiten in de zon,eentje heeft de koelte van de marmeren vloer binnen gekozen.
Vachten laat ik dus gewoon lang ,ik ontwol wel en heb de uitvinding voor hondenmetlanghaarmensen. Een waterblazer http://www.snuffelspulshop.nl/c-2303433 ... AuEL8P8HAQ

Niet alleen blaas je je hond snel droog maar ook alle losse haren uit de hondevacht.

Ook voor kortharige honden!
In de trimsalon blaas ik elke hond, lang haar, kort haar, dubbele vacht etc droog met een waterblazer.

En inderdaad, je bent bijna direct van alle dode haren af. Een grove kam er Door en klaar is kees :D

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 09:16

Met warm weer loop ik meestal in de ochtend vroeg en de rest van de dag is gewoon even kort naar buiten. Ik heb een langharige hond maar ik ga haar echt niet kort scheren. Hoe vaak is het nu in nederland zo warm? Meestal zijn het perioden dat het even flink warm is en daarna weer een tijdje wat koeler weer.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 09:36

Wij hebben een Schotse collie en ik heb juist t idee dat de lange dikke vacht ook flink isoleert. Hij ligt soms zelfs in de zon en dan is zijn ondervacht in het geheel niet warm.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 07:40

Kentaro schreef:
Wij hebben voor de honden (alleen als ze in de rui zijn) een furminator (niets voor een keeshond!) en een harkje (met meedraaiende 'tandjes') Ideaal!

:j precies hetzelfde, voor onze Hovawart een Furminator en de grijze Kees en harkje! Heerlijk op de betonvloer afkoelen :j

Bovenstaand stuk is exact hoe wij het ook altijd begrepen hebben. Pas je aan aan de hond. De Hovawart kan prima lange wandelingen maken bij 20 graden, de Kees laten we thuis.