Hond trekt nogsteeds, hoe ontspannen worden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:06

Duhelo schreef:
KimD schreef:
Overigens een tip vergeten. Mocht je met een Flexi riem lopen, de deur uit ermee! Gewoon een riem van één meter, of anderhalve meter. :j

En waarom?

Een flexi riem beloont eigenlijk dat de hond (zachtjes) trekt, dat kan als je er echt nog mee bezig bent om normaal ontspannen te leren lopen aan de riem wel wat verwarrend zijn. Wij zijn hem later toen de hond netjes aan de riem kon lopen trouwens ook wel gewoon gaan gebruiken en als je hond braaf is aan de riem vind ik het heel handig.
Als ik minder gemanierde honden aan een flexilijn tegen kom dan vervloek ik ze ook nog wel eens omdat ze dan nare koord zo lekker achter je benen strak kunnen trekken, of met een aanloopje gaan trekken, knappe baas die het dan houdt :=

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:00

_Alarm_wlkp schreef:
Allereerst mijn honden hebben echt niet te klagen voor er misschien op reageren.
Voor de paar minuten of uren dat ze per dag moeten luisteren.

Een hond straf je het meeste door de hond weg te halen van hetgeen dat ie graag wilt.
Tijdens wandelen ben ik heel simpel, dan moeten ze niet werken maar toch luisteren.

Trekken? 1x stemcommando, nog steeds trekken? Correctie van de lijn. 3e x nog geen oren er naar?
Dan draai ik terug naar huis en is het spel over.
Meeste honden gaan echt nadenken wat ie fout doet waardoor het plezier hem word afgenomen.
Na een paar x dit volhouden gedaan te hebben snappen die honden het heus wel.
Daarna neem ik wel balletje ofzo mee om ze te belonen wanneer ze wel goed rustig aan de lijn lopen.
Kwestie van jezelf toch ook interessant te houden voor de hond.

Hoe ik mijn honden train voor IPO is misschien ook streng maar werpt wel zijn vruchten af.
Blaffen niet goed tijdens pakwerk? Ook niet bijten.. dan terug de hondenaanhanger in...
Volgende x opnieuw en we zien wel of we vorderen...
Speuren niet goed? Jammer. Dan doen we het diezelfde dag of de dag erna opnieuw.
Eten enkel op het spoor, speuren zullen ze uiteindelijk als ze weten dat ze het zo niet krijgen.
Gehoorzaamheid niet goed, dan word er ook niet vrij gespeeld met het balletje.

Dat is ff heel consequent zijn in alles maar het werpt wel zijn vruchten af later!
En moest de hond hervallen dan doe je het opnieuw, kwestie van de hond er aan te laten herinneren.

En de honden houden er niets aan over en zijn nog altijd even vrolijk en werkwillig en zien me nog altijd graag komen :')

Ik ben toch oprecht nieuwsgierig naar hoe een hond de link dan kan leggen tussen 'oh ik blaf niet goed aan en bijt niet, nu moet ik terug de aanhanger in' en dat hij dan zelfstandig kan bedenken 'oh ja, ik deed het niet goed, daarom zit ik hier. hè stom zeg, nou laat ik de volgende keer dan maar beter m'n best doen'
Of 'ooooooh, ik trok aan de lijn! daarom moest ik naar huis!' (en trouwens, wat als de hond op de terugweg naar huis ook trekt? en niet meer reageert op correctie?)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:17

Duhelo schreef:
KimD schreef:
Overigens een tip vergeten. Mocht je met een Flexi riem lopen, de deur uit ermee! Gewoon een riem van één meter, of anderhalve meter. :j

En waarom?

De meest ongecontroleerde ellendige vreselijke gevaarlijke 'riemen' die er bestaan. Je hebt daarmee totaal geen controle over de hond.

imka

Re: Hond trekt nogsteeds, hoe ontspannen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 21:29

Heb alle tips in mijn achterhoofd gehouden, en ben vanavond met een langere lijn gaan lopen (dus niet meer kort bij me houden en meer vrijheid geven) beloning mee, wanneer ze goed mee liep belonen, en ik merkte doordat ik haar meer vrijheid gaf, ik zelf ook ontspannen liep. Ze heeft in drie kwartier lopen, 1x getrokken.. ben toen stil gaan staan, niks gezegd, ze keek om, kwam naast me zitten en we liepen verder. Wauw! Weet niet of het eenmalig was, maar ze kan het dus goed, en in tussen tijd ook veel gedaan met haar (koekjes zoeken in het gras, stukje rennen, opeens andere kant opgegaan of gedraaid) en ze vond het helemaal geweldig. Ik ga dus zo door, hopelijk blijft het zo! :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:46

KimD schreef:
Duhelo schreef:
KimD schreef:

En waarom?

De meest ongecontroleerde ellendige vreselijke gevaarlijke 'riemen' die er bestaan. Je hebt daarmee totaal geen controle over de hond.

als deze lijnen in de juiste situatie gebruikte worden zijn ze heus niet gevaarlijk.
Hier de flexi giant van 10 m en onze wolf loopt er heel rustig mee rond te kuieren. MAar dit ding gebruik ik niet op drukke plaatsen of als ze dicht moet lopen, daar is die te lomp voor. Dus enkel op het strand, in het bos, etc waar ze normaal los zou kunnen lopen (maar dat niet kan wegens stress of jaagdrift)

fijn dat het met de langere lijn goed gaat! ik vermoed dat het vooral het probleem van energie kanaliseren is dat er speelt. Ik zou het zo verder oppakken, eerst de ergste energie eruit, en dan tussendoor iedere keer een paar m trainen op het dicht wandelen en terug overschakelen naar iets anders)

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 21:55

Nou, het mooie en verassende was dus dat ze ook bijna continu netjes naast me liep.. is de eeuwige training naast lopen toch ergens goed voor geweest.. denk inderdaad dat mijn energie het meeste doet. Ik moet me meer gaan focussen op plezier krijgen in het wandelen en bezig zijn met haar en niet als een stresskip of chagrijn met haar rondlopen.. moet wel zeggen dat we geen andere honden tegenkwamen, want dat is toch wel weer een ander verhaal.. misschien mensen tips hiervoor?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:56

Sinds mjn honden mogen trekken (bikejoring en dogscooter) weten ze ook beter wanneer ze het niet mogen. De husky s kunnen niet los. Hun lopen in bos aan 10 meter lijnen zonder trekken. Verder trekken ze wel maar niet enorm hard gelukig. Ik leer het trekken ook niet meer af.

In situaties waar trekken echt niet gewaardeerd wordt gebruik ik een gentle leader. Dan alles duidelijk voor alle partijen en gewoon ontspannen zonder correcties.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:04

Even een knuppel in het hoenderhok: ik vind dat je met een flex-lijn meer controle hebt dan een lange lijn (sommige mensen gebruiken lijnen van 15 meter :wow: ). Hoe kan je met een hele lange, slappe lijn meer controle hebben dan met een lijntje die altijd op lichte spanning staat EN die je op elk moment strak kan zetten?
Plus dat een flex meer ruimte geeft om een hond hond te laten zijn (snuffelen, goed plaatsje vinden voor de behoeftes te doen..) dan aan een korte lijn. MIjn hond heeft bijvoorbeeld de neiging op struiken een drol te leggen :7 als dat 3 meter van de kant af is, ga ik liever niet in het kakveldje ervoor staan.. (en ja, hij kan op commando ophouden tot er een betere plaats is gevonden, maar dat hoeft echt niet beperkt te zijn tot een cirkel van 1 meter rondom mij..)

Ik loop overigens met zowel een flex als gewone lijn met mijn honden, elk naar hun eigen kunnen. Ook aan de flexlijn kunnen mijn honden prima naast lopen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:51

Hypericum schreef:
_Alarm_wlkp schreef:
Allereerst mijn honden hebben echt niet te klagen voor er misschien op reageren.

Een hond straf je het meeste door de hond weg te halen van hetgeen dat ie graag wilt.
Tijdens wandelen ben ik heel simpel, dan moeten ze niet werken maar toch luisteren.

Trekken? 1x stemcommando, nog steeds trekken? Correctie van de lijn. 3e x nog geen oren er naar?
Meeste honden gaan echt nadenken wat ie fout doet waardoor het plezier hem word afgenomen.
Daarna neem ik wel balletje ofzo mee om ze te belonen wanneer ze wel goed rustig aan de lijn lopen.

Hoe ik mijn honden train voor IPO is misschien ook streng maar werpt wel zijn vruchten af.
Blaffen niet goed tijdens pakwerk? Ook niet bijten.. dan terug de hondenaanhanger in...
Speuren niet goed? Jammer. Dan doen we het diezelfde dag of de dag erna opnieuw.
Eten enkel op het spoor, speuren zullen ze uiteindelijk als ze weten dat ze het zo niet krijgen.

Dat is ff heel consequent zijn in alles maar het werpt wel zijn vruchten af later!
En moest de hond hervallen dan doe je het opnieuw, kwestie van de hond er aan te laten herinneren.

En de honden houden er niets aan over en zijn nog altijd even vrolijk en werkwillig en zien me nog altijd graag komen :')

Ik ben toch oprecht nieuwsgierig naar hoe een hond de link dan kan leggen tussen 'oh ik blaf niet goed aan en bijt niet, nu moet ik terug de aanhanger in' en dat hij dan zelfstandig kan bedenken 'oh ja, ik deed het niet goed, daarom zit ik hier. hè stom zeg, nou laat ik de volgende keer dan maar beter m'n best doen'
Of 'ooooooh, ik trok aan de lijn! daarom moest ik naar huis!' (en trouwens, wat als de hond op de terugweg naar huis ook trekt? en niet meer reageert op correctie?)

Hier werkt het bij alle honden.
Op de club ook veel gebruikt.
Een hond is niet dom.
Verder verantwoord ik me niet.
Gaat de discussie niet over.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 00:11

Clickeren, het is neutraal geluid, altijd hetzelfde ook als jij moe, blij, gespannen whatever bent.
Mijn hond wassen ik een periode helemaal kwijt, kreeg geen contact met hem. Met Clickeren wassen hij binnen de kortste keren weer werkbaar en liep gewoon mee.
Ook nu jaren later als het eens verslikt gaan werken weer clickeren.

Bij dogaction in Eindoen zijn ze erg goed en hebben enorm inspirerend boek.

Succes ermee!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 00:27

Rebel_Jits schreef:
Even een knuppel in het hoenderhok: ik vind dat je met een flex-lijn meer controle hebt dan een lange lijn (sommige mensen gebruiken lijnen van 15 meter :wow: ). Hoe kan je met een hele lange, slappe lijn meer controle hebben dan met een lijntje die altijd op lichte spanning staat EN die je op elk moment strak kan zetten?
Plus dat een flex meer ruimte geeft om een hond hond te laten zijn (snuffelen, goed plaatsje vinden voor de behoeftes te doen..) dan aan een korte lijn. MIjn hond heeft bijvoorbeeld de neiging op struiken een drol te leggen :7 als dat 3 meter van de kant af is, ga ik liever niet in het kakveldje ervoor staan.. (en ja, hij kan op commando ophouden tot er een betere plaats is gevonden, maar dat hoeft echt niet beperkt te zijn tot een cirkel van 1 meter rondom mij..)

Ik loop overigens met zowel een flex als gewone lijn met mijn honden, elk naar hun eigen kunnen. Ook aan de flexlijn kunnen mijn honden prima naast lopen.

Precies. Ik snap de haat tegen een flexlijn totaal niet. Laat de hond lekker sjouwen aan een lange lijn waar het kan en maak hem kort wanneer nodig :j je hond kan zijn energie ook beter kwijt. Zeker in mijn geval; kan niet los lopen :+

En mijn ervaring is dat volwassen honden niet trekken aan het eind van een flexlijn. Alleen soms als ze nodig moeten poepen ofzo :')
Pubers zijn hierin wel lastiger en als je echt wil trainen is dan juist een 1,5m lijn fijner. Ook omdat je hond dan duidelijker de grens van de lijn weet.

Ohja en TS; niet zo zenuwachtig zijn joh :D je hond zit aan de lijn. Het ergste wat gebeurd is trekken. So what? Maak er wat leuks van, vraag iedere keer aandacht met overheerlijke snoepjes en relax 8)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:25

_Alarm_wlkp schreef:

Ik ben het er mee eens dat je zegt dat je een hond straft door de hond weg te halen van hetgeen wat hij graag wil/of heen wil.
Maar in mijn ogen kan dat prima door rechtsomkeert te maken, paar meter de andere kant uit lopen en zijn aandacht vragen, gaat dat goed? Draai je weer om en vervolg je je weg.
En ja, dat zal er in de eerste tijd komisch uit zien, omdat je steeds aan het omdraaien bent, maar het werkt wel.
Daarvoor hoef je dus echt niet terug naar huis te gaan, die link legt een hond echt niet.

Verder is het misschien raadzaam om op cursus te gaan TS ?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:38

De rede waarom een flexlijn in deze situatie niet handig is, is omdat je er geen juiste correctie mee kunt geven. Er zit nu altijd een beetje spanning op de lijn. Daardoor geef je eigenlijk continu een minimale correctie.
De lange lijn kun je losjes laten hangen en alleen gerichte correctie geven. Daarom geschikter voor deze situatie.

Flexlijn is eigenlijk alleen geschikt voor wandelingen buiten waar ze niet los mogen.
In de bebouwde kom zal het niet de eerste hond zijn die perongeluk de straat op rent en onder auto terecht komt.
Op plekken waar honden los mogen is het niet handig vanwege de filerende werking van de flexlijn op honden die de lijn niet zien en er in reennn met alle gevolgen van dien.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:29

A3a1 schreef:
De rede waarom een flexlijn in deze situatie niet handig is, is omdat je er geen juiste correctie mee kunt geven. Er zit nu altijd een beetje spanning op de lijn. Daardoor geef je eigenlijk continu een minimale correctie.
De lange lijn kun je losjes laten hangen en alleen gerichte correctie geven. Daarom geschikter voor deze situatie.

Flexlijn is eigenlijk alleen geschikt voor wandelingen buiten waar ze niet los mogen.
In de bebouwde kom zal het niet de eerste hond zijn die perongeluk de straat op rent en onder auto terecht komt.
Op plekken waar honden los mogen is het niet handig vanwege de filerende werking van de flexlijn op honden die de lijn niet zien en er in reennn met alle gevolgen van dien.

Er zitten twee kanten aan. Een puberende hond heeft heel veel energie, ga je hem dan uitlaten met een lijn van 1,5 meter is dat enerzijds vragen om problemen, anderzijds kan je er zo wel beter mee trainen, maar of dat nou heel leuk en fijn is voor de hond? :+ Als je hond gewoon los kan, dan lijkt mij een lijn van 1,5 of 2 meter helemaal prima.

Die minimale spanning vind ik overigens overdreven. Volgens mij kan een hond prima aanvoelen dat deze zeer minimale spanning normaal is en niet ongewenst.

Honden aan een flexlijn die de straat op rennen is overigens een resultaat van onoplettende eigenaren. Je kan de flexlijn namelijk gewoon stoppen :') Dat maakt ze juist zo handig t.o.v. aan lange losse lijn.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:41

@Thesserd
Ohhh help je zal niet de eerste eigenaar zijn die perongeluk het goede knopje niet vind, wat te laat is omdat er wat zand in de lijn zat. Onoplettend hoeft niet, vaak niet.

Door steeds een minimale correctie te geven, heeft echte correctie minder zin. Eigenlijk hetzelfde als bij paarden, zodra hij hard genoeg loopt haal je de druk eraf.Steeds hulpen geven maakt het paard afgestompt.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:49

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus sorry als ik iets mis.

Wij hebben sinds 3 maanden ook een Engelse cocker, zij trok in het begin ook heel erg, maar Met de puppytraining hebben we haar geleerd niet te trekken. Dat werkt als volgt: ze loopt naast je, je roept steeds haar naam, kijkt ze, zeg je volg en krijgt ze een brokje. De lijn hou je kort. Dit herhaal je steeds. Naam, volg, brokje. Naam, volg, brokje. Naam, volg brokje. Dat werkt bij die van ons echt fantastisch.
Ze zijn vaak heel erg op eten gefocust, dus das een mooie manier om haar aandacht te krijgen, en als haar aandacht bij jou ligt, dan hoeft ze ook niet te trekken.

Wij hebben ook sinds 2 weken een tuigje en geen halsband meer, ook dat zorgt ervoor dat ze nog minder trekt. Ze trekt nu alleen nog maar als ze een vogel ziet. In zo'n geval herhaal ik weer een aantal keer de naam, volg, brokje oefening en dan is ze zo weer bij de les.
Op die manier hoef je niet als een gek te trekken, niet oneindig stil te staan, niet duizend rondjes te lopen.

Succes!

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:56

imka schreef:
Nou, het mooie en verassende was dus dat ze ook bijna continu netjes naast me liep.. is de eeuwige training naast lopen toch ergens goed voor geweest.. denk inderdaad dat mijn energie het meeste doet. Ik moet me meer gaan focussen op plezier krijgen in het wandelen en bezig zijn met haar en niet als een stresskip of chagrijn met haar rondlopen.. moet wel zeggen dat we geen andere honden tegenkwamen, want dat is toch wel weer een ander verhaal.. misschien mensen tips hiervoor?

Wat fijn dat het zo goed gaat! Zie je wel dat jij (en je hond) het gewoon kan :)
Wat betreft andere honden: probeer het trekken ook hier voor te zijn. kweek ogen in je achterhoofd en elke keer als je een hond ziet aankomen ga je aandachtsoefeningetjes, spelletjes en dergelijke doen. Laat jezelf leuker zijn dan andere honden. Beloon uitbundig wanneer ze haar aandacht op jou heeft in plaats van op de andere hond. Dit klinkt natuurlijk veel makkelijker dan het is, maar uiteindelijk werkt het wel. Probeer ook het spelen aan de (korte) riem (tijdelijk) te voorkomen. Riem is voor snuffelen, wandelen en spelen met de baas. Met andere honden wordt los gespeeld(of aan een lange lijn).

Probeer het zo te zien: je hond haalt nu heel veel beloning uit trekken/naar andere honden toegaan. Elke keer dat zij dat doet, was jij dus even niet leuk genoeg. Dat geeft niet, ze moet gewoon nog leren dat jij het aller leukst bent en de beloning dus is als ze netjes meeloopt. Niet als ze trekt.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:13

+:)+ TS niet opgeven, jullie zitten nu op de goede weg. Blijf elke keer rust in je zelf houden, dan komen jullie er wel ;)

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 15:59

Heel erg bedankt allemaal! Ik heb vanmorgen gewandeld met haar aan een wat langere lijn (2 meter) en ze mocht van mij overal heen aan de kant waar ze liep, dus ook stukjes voor me, (niet voor mijn voeten maar naast/schuin voor me) zolang ze maar niet trok, en dit hielp goed! Ze was veel rustiger, lette meer op me, en kwam amper voor me uit. Elke keer als ze wel trok stond ik even stil, had ik haar aandacht weer liep ik verder. Was ze erg afgeleid riep ik haar na een poosje stilstaan of leidde ik haar af inderdaad door koekjes te zoeken etc. Als ze netjes naast me liep en me aankeek, beloonde ik dit door een: goed zo en na een paar keer goed zo ook een stukje vlees (zo blijft ze opletten in de hoop dat er een vleesje komt haha) Ik merk inderdaad hierdoor meer lol te krijgen in het wandelen en hoop dit ook te houden. Ik begin nu nog in omgevingen waar ze altijd al wat rustiger is en wil het heel langzaam aan uitbreiden in drukkere omgevingen (maar vind dit nu nog iets te spannend) Nogmaals enorm bedankt voor jullie steun en tips!

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:12

Super hoor! Fijn om te lezen :j