Kat met kattenaids uit asiel halen? Ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Re: Kat met kattenaids uit asiel halen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:09

Zoals ik zei, informeer eens bij het asiel om als gastgezin te dienen voor de kat. Normaal bekostigt het asiel dan de medicatie etc. In elk geval heeft het diertje dan een fijn huis om in te leven in plaats van een asiel.
En FIV-katten die al in een ver stadium zitten plaatsen ze sowieso niet uit, daarvoor zoeken ze opvanggezinnen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:20

ElenaMM: ik zie toch enkele denkfouten in je post. Ten eerste overschat jij volgens mij heel erg hoe vaak katten tot bloedens toe vechten en hoe besmettelijk fiv is. Als het allemaal zo'n vaart loopt zoals jij denkt, dan had de halve wilde kattenpopulatie inmiddels fiv. Recent is er nog een onderzoek gepubliceerd over de besmettelijkheid, en daar kwam uit dat er direct bloed-op-bloedcontact moet zijn voor besmetting. Dus ene kat heeft een vers toegebrachte wond, andere kat heeft een vers toegebrachte wond, bloed van de ene komt in de wond van de andere. Je begrijpt dat met een simpel schrammetje er niet voldoende bloed in het rond vliegt om in de open wonde van die ander te kunnen geraken. Je hebt al flink bloederige gevechten nodig voor dit scenario.

Je voorbeeld klopt dus ook niet, waarbij jouw (hypothetische fiv) poes die overenthousiaste kater besmet. Kan niet. Tenzij jouw poes die kater ook openrijt, en zij zelf heftig bloedt, waarbij haar bloed in de open wonde van de kater komt.

Ik heb zelf nog niet heel lang geleden nog geschreven dat dekken inderdaad fiv overdraagt via de nekbeten, maar dat is inmiddels achterhaald.

Tot slot ben ik het niet eens met je redenering over de kosten. Fivjes krijgen vaker een AB kuurtje dan de gemiddelde kat, ja. Ook zullen de tanden op een gegeven moment waarschijnlijk eruit moeten, als dat in het asiel nog niet is gebeurd. Verder worden ze tegen het eindstadium vaker ziek inderdaad. Daar komen die AB kuurtjes dus kijken.

Welke kosten zie jij dan allemaal voor je?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:34

Kinke schreef:
Belachelijke reacties als "mensen met aids ook maar een spuitje geven" of 'alle 10+ katten ook maar laten inslapen'. Jullie vergeten een belangrijk detail, ook al is die kat op dit moment alleen drager, ze kunnen ook van het ene op het andere moment hartstikke ziek worden. Waarom zou je dat moment afwachten? 1 van mijn katten had het ook, op een gegeven moment was hij 2 dagen foetsie, 3de dag zat hij in de tuin, doodziek. Schrok me helemaal de pleuris want zijn oogwit was groen!!! Ja, echt groen. Arme dier direct naar de dierenarts gebracht, nog wat bloedtesten etc gedaan maar de volgende dag in laten slapen. Ik vind dat wij mensen moeten stoppen met alles maar te willen redden omdat ze anders zo zielig zijn. Er zijn genoeg gezonde dieren die ook hulp nodig hebben.

Mijn gesteriliseerde poes kreeg 1 krabbel van een gecastreerde kater. Een jaar of wat later, ze had al last van haar tanden en een wondje in de bek, en ik was al meerdere malen bij onze eigen dierenarts geweest, die het geval wilde uitmelken: zeggen dat een wondje in de bek nu eenmaal moeilijk geneest en het werd pilletje zus, poedertje zo... maar een tijd later was ze ineens duf en toen ik in haar bek keek, had ze een groene tong. Meteen naar een andere dierenarts dus, we vertelden van wat zijn collega over het "moeilijk te genezen wondje" vertelde en deze dierenarts zei ons dat dat flauwekul was: een wondje in de mond hoort juist snel te genezen, vanwege de goede doorbloeding die je daar hebt, en deze andere dierenarts keek het dier eens in de bek... en SCHROK! Jazeker, een ervaren dierenarts die schrikt...
Niets meer aan te doen...poes was eigenlijk al aan het doodgaan, en poes kwam niet meer levend bij die dierenarts vandaan.

Oftewel: ook gesteriliseerde poezen kunnen besmet raken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:42

antje_vip schreef:
Maar weet je wat het is met die lieve zieltjes: ze reageren niet meer op antibiotica dus behandelen bij ziekte wordt al lastig; daarnaast zijn ze besmettelijk en kunnen dus ook van gezonde katten "kneusjes" maken.

Dat dus, dat is waarom het beter is om aidskatten in te laten slapen, ontsnappingskans is te groot.
En verder mijn verhaal eerder in de bokt, maakt dat ik niet vind dat aidskatten meegegeven mogen worden als huisdieren aan de mensen.

Zo wordt het alleen maar erger en raken er veel te veel katten besmet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:49

Ragdollcat schreef:
antje_vip schreef:
Maar weet je wat het is met die lieve zieltjes: ze reageren niet meer op antibiotica dus behandelen bij ziekte wordt al lastig; daarnaast zijn ze besmettelijk en kunnen dus ook van gezonde katten "kneusjes" maken.

Dat dus, dat is waarom het beter is om aidskatten in te laten slapen, ontsnappingskans is te groot.
En verder mijn verhaal eerder in de bokt, maakt dat ik niet vind dat aidskatten meegegeven mogen worden als huisdieren aan de mensen.

Zo wordt het alleen maar erger en raken er veel te veel katten besmet.

Sorry hoor, maar wat een onzin. Je hebt katten die alle mogelijke moeite doen om te ontsnappen en je hebt katten die het gewoon prima vinden om binnen te zitten. Onze aidskat heeft nooit ook maar geprobeerd om een stap buiten te zetten (en die kwam dus uit een zwerverskolonie dus kende 'buiten' heel goed).

En hij was een heel erg lief huisdier voor ons, heeft geen andere katten besmet, heeft nog jaren een fijn leven gehad en toen het enorm mis begon te gaan, netjes ingeslapen bij de dierenarts.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:55

Tuurlijk wordt dat tegengesproken.......en wat een onzin blabla...

Maar feit is wel dat er steeds meer aidskatten zijn en zie mijn eerdere korte uitleg in deze topic.

Er is altijd een kans dat ze ontsnappen.

Begrijp me niet verkeerd, ik hou enorm veel van katten en alle soorten katachtigen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:58

Tja, die van mij had het ook, ik heb hem destijds via Amivedi in huis gehaald, ruim een jaar oud was hij. Helaas wist ik niet dat hij besmet was. Misschien raken ze toch wel sneller besmet dan je denkt.
Ik ben het eens met Ragdollcat, mensen lijken tegenwoordig alles te willen redden, maar waarom is in laten slapen als een dier heel ziek of gewond is niet zielig, maar wel als ze besmet zijn maar verder nog geen tekenen vertonen? Voor het dier maakt het namelijk niets uit, die heeft verder geen weet van de situatie.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 18:14

Kinke, daar kan jij niets aan doen, je wist het niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 18:16

Ik wi even inhaken op het nemen van een gezond dier.
Je kan nooit van te voren weten of je dier 16 of 17 gaat worden.

Mijn eerste kat was 9 uit het asiel...13 jaar geworden
Mijn 2e kat was 2, herplaatster ragdoll...5 jaar geworden vol met blaasgruis in nieren, blaas en plasbuis.
Mijn 3e kat (die samen was met de ragdoll) herplaatster maine coon 1,5 jaar. Kreeg vorig jaar acuut nierfalen ook net aan 5 jaar geworden.

Paard van vriendin...9 jaar oud ligt een haf jaar na aanschaf ineens dood in de stal.

Kat van mijn broer als kitten in huis genomen kreeg op 3 jarige leeftijd suikerziekte en is na een best lang behandel traject ingeslapen.

Dus als je de gelegenheid hebt...lekker zo'n oudje, kneusje etc etc in huis nemen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 18:37

Het gaat er niet om wat er kan gebeuren met gezonde katten of met de oudjes en kneusjes, niks mis mee en ze verdienen ook een liefdevolle huisje en baasjes.

Het gaat er juist hier om dat de kattenaids zo wel steeds meer wordt doordat het de gezonde katten besmet, dat het besmettelijk is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 18:41

Ragdollcat schreef:
Kinke, daar kan jij niets aan doen, je wist het niet.

Nee, dat weet ik. Had hem alleen dat vreselijke einde willen besparen.
Mijn knappe Sjoerd <3

Afbeelding

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 18:42

Wauw, mooie kat hoor!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:28

Ragdollcat schreef:
Het gaat er niet om wat er kan gebeuren met gezonde katten of met de oudjes en kneusjes, niks mis mee en ze verdienen ook een liefdevolle huisje en baasjes.

Het gaat er juist hier om dat de kattenaids zo wel steeds meer wordt doordat het de gezonde katten besmet, dat het besmettelijk is.

Ja, want wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd in prestigieuze veterinary science tijdschriften heeft het helemaal fout over hoe besmettelijk het is :+
EDIT: verkeerde quote, dit is een reactie op de Bokker die zei dat het besmettelijker is dan we denken. Mijn excuses, RagdollCat!

Maar goed, even in 't algemeen:
Nogmaals, het is lang niet zo besmettelijk als jullie schijnen te denken. Hier lopen opvangkatten die toevallig fiv hebben gewoon tussen mijn eigen gezonde katten. BuddyKat is een opvang waar alleen maar aidskatten zitten en dat gebouw zit vast aan het huis van de voorzitster. Zij heeft een stuk of 10 gezonde katten, maar de aidskatten komen geregeld even buurten daar. Haar eigen katten lopen ook vaak gezellig mee naar het BuddyKatgedeelte.
Het Felix Project heeft momenteel 2 of 3 aidskatten in hun grote kattenruimte, die lopen dus tussen de gezonde katten (aantal varieert, in de zomer tot wel 30 katten).
Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, maar jullie snappen mijn punt. Zolang er geen bloederige gevechten plaatsvinden wordt fiv NIET overgedragen (en als er bloederige gevechten plaatsvinden laat je de betreffende katten sowieso niet samen, fiv of niet := )

Wat voor epidemie hebben jullie in gedachten trouwens? Van de +/- 500 katten per jaar die Zwerfkat in Nood bijvoorbeeld in opvang krijgt zijn er echt heel weinig FIVjes hoor. De precieze cijfers zou ik moeten opvragen, maar ik ben er zeker van dat het er niet meer dan 20 zijn. Ik denk eerder zo'n 12, misschien 14.

Laatst trouwens nog hele mooie updates gelezen van gelukkige FIVjes die al jaaaaren geleden geplaatst zijn en alive, kicking, en heerlijk verwend zijn :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:31

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:44

Hier zitten ook vier hele leuke katers in het asiel met FIV. Zo ver ik weet krijgen ze nog geen medicijnen, maar volgens mij zijn de tanden wel al getrokken voordat ze verhuizen.

Overigens... asielen testen niet alle katten op FIV omdat de test heel duur is. Dus kan best zijn dat er veel meer FIV-katten zijn in Nederland dan bekend is...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:47

Hier in het asiel waar ik vrijwilliger ben zitten ook 5 fiv katten. 1fiv en leucose kat en 1 nierpatiënt met fiv. Stuk voor stuk schatten van katten! Erg jammer dat niemand ze een kans wil geven. (Of toch heel weinig mensen)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:03

Zoe_97 schreef:
Hier in het asiel waar ik vrijwilliger ben zitten ook 5 fiv katten. 1fiv en leucose kat en 1 nierpatiënt met fiv. Stuk voor stuk schatten van katten! Erg jammer dat niemand ze een kans wil geven. (Of toch heel weinig mensen)

Ik snap het wel. Kat, hond en paard zijn voor veel mensen gezinslid (eeuwig kindje zeg maar) ziekte trekt dan emotioneel een zware wissel op alle menselijke leden van dat gezin. Bewust ziek dier binnenhalen is dan meestal niet de eerste keus, omdat het zien/te verwachten lijden van het dier zoveel pijn doet en je zo machteloos staat qua hulp aan het dier. Is het nog eens een heel lief dier, dan is dat gevoel alleen maar sterker. Liever gezond dier aanschaffen waarbij je niet altijd ziekte en levenskwaliteit in gedachten hebt.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:10

Cayenne schreef:
Ik heb dit topic vanaf het begin gevolgd en schop hem nu toch even omhoog.
Ik kwam namelijk deze oproep tegen: https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... en-utrecht

Bedankt! Deze jongen zit in het asiel waar ik werk. We hebben nog zo'n knapperd; Enyo. Vandaar dat ik ook het adopteren van aidskatten promoot. Ze zijn het echt waard. En Chloris en Enyo moeten ook verplicht binnen blijven ivm veiligheid van aids.